• Sadie

    Ikea Kök

    Bra tråd! Vi ska också riva ut vårt kök men det ligger än så länge bara på planeringsstadiet då vi nyss köpt lägenheten och ska göra en massa annat först.

    MEN. Vi har ett ganska litet kök. Det verkar heller inte vara standardmått på annat än vitvarorna. Går det att fixa med kök från IKEA?

  • Sadie
    Kaxmaja skrev 2008-04-12 12:28:13 följande:
    gå in och bygg køket på ikeas hemsida dåar skriver du in alla mått så lagar du rummet och pysslar in skåp och vitvaror bäst du vill Super kul e de
    Jag försökte men fattade inte så mycket men jag menar mer att kan man specialbeställa skåp om det nu tex fattas 5 cm i ena hörnet eller så? Inte så kul att bara ha ett hål där liksom.
  • Sadie

    Okej ska bara försöka få bebisen att somna, sen ska jag sätta mig ner och försöka få igång programmet

  • Sadie

    Okej, kanske lite dumma frågor men jag har ju aldrig renoverat kök (eller nåt annat heller för den delen) tidigare Generad

    Måste blandaren vara på exakt samma ställe som den är nu eller kan man flytta den?

    Hur fungerar en spishäll (utan ugn), liksom hur monterar man den?

    Om man vill ha belysning i vitrinskåpen och ovanför diskbänken, ska man installera hela köket och sen ringa elektrikern eller i vilken ordning ska man göra vad? Samma med rörmokaren (som man väl måste ha för att koppla in diskmaskinen och blandaren?)

    Om man anlitar elektriker och rörmokare, hur mycket av jobbet gör dom, t ex borrar dom hål för kablar osv eller måste man göra det själv?

  • Sadie

    Just det, glömde:

    Ska man kakla innan eller efter allt annat är färdigt?

    Fläktarna man kan köpa på IKEA, behöver dom inte kopplas till nånting? Alltså är dom 100% fristående?

  • Sadie
    Kinne79 skrev 2008-04-12 13:27:57 följande:
    Okej, kanske lite dumma frågor men jag har ju aldrig renoverat kök (eller nåt annat heller för den delen) tidigare Måste blandaren vara på exakt samma ställe som den är nu eller kan man flytta den? - Blir lättast och billigast att ha den ungefär på samma ställe, men visst går det att flytta, krävs dock lite jobb.Hur fungerar en spishäll (utan ugn), liksom hur monterar man den?- Den kommer med en slags stickkontakt som man kopplar ihop med en kontakt i väggen. Det fixar elektrikern.Om man vill ha belysning i vitrinskåpen och ovanför diskbänken, ska man installera hela köket och sen ringa elektrikern eller i vilken ordning ska man göra vad? Vi kontaktade elektrikern innan.Samma med rörmokaren (som man väl måste ha för att koppla in diskmaskinen och blandaren?) Hmm, detta gjorde sambon efter stommarna var inne, men innan luckor och grejer.Om man anlitar elektriker och rörmokare, hur mycket av jobbet gör dom, t ex borrar dom hål för kablar osv eller måste man göra det själv? De borrar och donar, men dom städar inte Ska man kakla innan eller efter allt annat är färdigt? EfterFläktarna man kan köpa på IKEA, behöver dom inte kopplas till nånting? Alltså är dom 100% fristående? Fläktarna är luriga på Ikea, det är inte alla som kan ha dom. Ni måste kolla vad ni har för system i er lägenhet och sedan kolla om det funkar med Ikeas.
    Tack för svar! Men vad menar du med vad vi har för system i vår lägenhet (ang. fläkten)?
    Alltså, som det är nu, så står spisen under ett avlångt fönster som sitter precis under taket. Detta fönster är tydligen meningen att fungera som fläkt, vilket är helt värdelöst. Vi skulle vilja flytta spisen så att vi kan ha en riktig fläkt ovanför, men vi har ju inget att koppla fläkten i isåfall, om du förstår vad jag menar.
  • Sadie
    Lindisen81 skrev 2008-04-12 13:31:34 följande:
    anf fläkt så har vi ett sånt "gammalt" system i huset vi bor. Lägenhet. Vi måste ha kolfilter och får alltså inte täcka över det lilla fläkthål som finns i kökets vägg. Enligt personalen på ikea kan vi ha deras snygga fläktkåpa som är en kolfilter
    Aha. Sånt hål har vi också. :P Men ingen fläkt, bara ett sketet fönster.
  • Sadie

    Indah, kan det inte vara värt att köpa massiva bänkskivor, tycker du?

    Angelzezzan, men själva spisen, kan man ha den var som helst? Den har väl ett speciellt eluttag? Eller det är kanske busenkelt att flytta...

  • Sadie
    Kaxmaja skrev 2008-04-12 15:08:15 följande:
    ja då den kan du ha var som helst. De som fixade vårt køk bytte plats på allt På de flesta spisar e de vanlig kontakt
    Okej! Låter bra Hoppas man kan byta plats på diskmaskinen också för den vi har står på ett jättedumt ställe...
  • Sadie
    Kaxmaja skrev 2008-04-12 15:16:42 följande:
    kan kan man alltid de beror bara på hur mycke jobb man vill ha
    Jo, det är ju klart!

    Nu har jag fått igång programmet och skapat mig ett riktigt snyggt kök även om det som sagt inte är standardmått så det blev lite konstigt... Men vad har man dekorlist, krönlist och passbitar till? Dvs var sätter man dem?
  • Sadie
    zandrisen skrev 2008-04-12 18:48:37 följande:
    Vi är mitt i vår köksrenovring, där vi köpt allt utom vitvaror på Ikea. Är väl nöjda so far med kvaliteten, men desto mindre nöjda med servicen! Vi ritade och gjorde inköpslista med hjälpa av Ikeas köksverktygsprpgram hemma, men ville sedan åka till Ikea och ta hjälp med att dubbelkolla så att alla vora lösningar verkligen var genomförbara (skulle bla bygga egen köksö av bänkskåp). Vi hade tyvärr superotur och hamnade hos en säljare som inte hade nån bra dag, då hon missade helt att ta med bla själva skåpet till diskhon i beställningen (vi ska ha porslinsho, och skulle alltså ha ett speciellt skåp), samt la till ett 60 cm skåp på ett ställe där vi skulle haft ett 40 cm skåp. Vi har dubbelkollat vår egen ritning, och det är hon som beställt fel. Misstagen upptäcktes inte samtidigt, så nu har vi fått åka tur och retur vårt närmaste Ikea, som ligger 15 mil bort TVÅ ggr. Vi är ju inte klara med renoveringen ännu, så det är bara att hoppas att det inte fattas mer saker... Har inte fått någon form av kompensation från Ikea, detta då vi ju faktiskt godkänt och betalat beställningen Så vårt tips är att verkligen dubbelkolla ALLT innan ni betalar, annars står ni där om säljaren missat nåt eller beställt fel. Vi har fö valt Lidingö-luckor med porslinsho, samt laminatskivor, och bilder på ritningen samt (halvfärdiga) köket finns i galleriet i mappen "kråkslott under renovering". Slutnotan från Ikea hamnade på ca 35 000.
    Tråkigt att höra att det blev så. IKEA är ju så ibland. Men ni har ALLTID rätt att få ersättning för att ni fått köra till och från varuhuset! Så begär att få det. Ska kolla i ditt galleri nu!
  • Sadie
    miss sofi skrev 2008-04-13 08:33:14 följande:
    Någon efterlyste tips på blandare: vi satsar nog på den här: www.sigro.se/es_shop/index_nocache.html - scrolla ner till mitten, benämnd "Köksblandare FME 181" : snygg lantlig stil till bra pris! :)
    Man kommer till startsidan..var ska man leta?

    Nu har jag gjort ett kök i IKEA Home Planner. Som jag trodde så blir det lite konstigt. Vårt kök är riktigt litet, och inte med standardmått. I högra hörnet går väggen in, det är där det där fläkthålet sitter. Men vad ska vi göra med de tomrummen nu mellan spisen och väggen resp. väggen och bänkskåpet!? Programmet verkar inte vilja att man sätter nåt där alls men det kanske finns någon lösning ändå? Har ni något förslag? Ska se om jag kan få in bilden här...

    www.familjeliv.se/hem/sadie/gallery/phpjdotco.jpg

    www.familjeliv.se/hem/sadie/gallery/phpyc4pxw.jpg
  • Sadie
    Tussan05 skrev 2008-04-13 09:10:58 följande:
    Men kan du inte bara vända på steken så högskåpen hamnar bredvid den där väggen? Sen kan du ha passbitar där, eller så är det bara programmet som diffar och det borde ju gå att ställa spisen så pass nära att det inte stör.
    Vadå, högskåp på samma vägg som fönstret? Det går inte, fläkthålet sitter på den väggen som i så fall blir på högskåpets vänstra sida. Spisen har 10 cm tomrum på varje sida om sig, det blir så i verkligheten också. Tycker det känns konstigt/trångt att inte ha den i mitten. Men ja, vad ska man ha som är 10 cm brett..?
  • Sadie
    Kravmärkt skrev 2008-04-13 23:21:48 följande:
    Kan du inte ställa spisen åt vänster så att du får 20 cm över till höger co hså lägger du en liten bit bänkskiva där och så kan du ha utrymmet till plåtar/tabletter/underlägg etc..?
    Nja..tja...kanske. Ser det inte trångt ut mellan fläkten och väggskåpet då, om man inte har fläkten på mitten?
  • Sadie
    Dundermamman skrev 2008-04-13 10:02:29 följande:
    Du sätter helt enkelt en passbit som är 10 cm bred på varje sida om spisen!Likadant gör du på fönstersidan, en passbit mellan bänkskåpet och "hörnpelaren"! Med en måttbeställd bänkskiva som sluter sig runt "hörnpelaren" så blir det ett perfekt resultat !!Jag undrar bara varför du har högskåpet högre än kyl/frys och överskåpen? En liten miss kanske?
    Fattar inte det med passbit? Är det fronten, ovansidan, vad vilar den på, liksom?

    Tänkte inte så mycket på att högskåpet var högre än k/f. Så ser vårt kök ut nu och jag har inte funderat på det. Men det kanske man borde för det här köket är ju verkligen sunkigt.
  • Sadie
    Piggley Wink skrev 2008-04-14 09:30:55 följande:
    Sadie, kan du inte ha ett hörnskåp (60*120 cm) till höger om spisen, för att använda utrymmet där. (På fönsterväggen i hörnet mot spisen om du fattar vad jag menar).
    Haha nää jag fattar inte... De 2 utrymmena bredvid spisen är 10 cm breda och det andra utrymmet (mot fönsterväggen) är 30 cm brett. Eller menar du att ha som väggskåp? För där har jag redan satt ett skåp till men tog bort det nu på bilden för att ni lättare skulle kunna se.
  • Sadie
    Dundermamman skrev 2008-04-14 11:06:41 följande:
    Om du kollar på min bild här nedan, så ser du att vi satte en passbit till höger om lådhurtsen (mot karusellskåpen i vinkeln)! Detta var vi tvugna till om vi skulle kunna dra ut lådorna! Självklart fick vi lägga till de centimetrarna på bänkskivan också!Klicka på bilderna så blir de större!Jag skulle föreslå att ni tar samma höjd på högskåpet som på kyl/frysskåpet. Eller kanske ta alla överskåp i 92 cm istället och en kyl/frys med högre överskåp ...då slipper du det dammsamlande utrymmet över skåpen!!
    Ok, förstår bättre nu, tack.

    Problemet är ju att vi har ganska högt i tak så även om vi tar skåpen på 92 cm så kommer det bli utrymme mellan skåp och tak.
  • Sadie
    Lindisen81 skrev 2008-04-14 11:40:04 följande:
    gillar oxå vitt! vi väljer ju mellan Ståt, Liding o Ädel... men kakel?!!! vi ska måla vitt i matdelen, komemr va en bar mellan matdel/köksdel, och sedan blir det vit panel... kan en ljust grått kakel passa...? sånna avlånga plattor...?
    Allting annat är alltså vitt? Har ni någon annan färg på typ gardiner eller nån annan vägg eller så, som kunde vara snyggt om det går igen i kaklet? Det finns så sjukt mycket kakel att välja mellan har jag märkt så ett tips är att kolla runt lite i olika affärer så kanske ni upptäcker just det kaklet ni inte visste att ni ville ha!
  • Sadie
    Piggley Wink skrev 2008-04-17 15:57:27 följande:
    Vi bygger ju bara lite då, Det är kök, hall, toalett, vardagsrum och ett sovrum. Längtar bara tills det blir klart, men det känns som det går i snigelfart!
    Jadu. Då kan du prova att vara ensam med två barn och försöka renovera. Det är nämligen det jag gör (sambon är borta mycket). Kan säga att DET går i snigelfart. Men det är ju tänkt att vi ska bo här ett tag... så har man tur blir man kanske färdig en vacker dag.
Svar på tråden Ikea Kök