• Pacha

    Någon här som fått avslag pga av ålder?

    Jag har en fråga till er som har fått problem med att få medgivande på grund av ålder. Vad jag förstår är det snart verklighet att den som söker medgivande för adoption inte ska vara över 42 år vid ansökan. Jag har fått uppfattningen att det är lite olika hur det efterföljs beroende på vilken kommun man är bosatt i.

    Är det någon här på forumet som stått inför problemet som skulle vilja delge mig sina erfarenheter? I så fall kan jag lämna min privata mejl för kontakt.

    Jag är själv 43 år och jag och min man väntar barnbesked inom kort och det blir vårat första barn. Troligtvis kommer vi inte att hinna med att få adoptera ett syskon med de nya reglerna. Jag arbetar just nu med ett skrivjobb vid sidan av mitt arbete där jag tar upp de nya åldersrekommendationerna och behöver praktiska exempel. Tack på förhand om någon vill berätta om sina erfarenheter!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-26 19:05
    Tack för kommentarer. Förtydligande om "skrivjobb". Jag går en journalistutbildning inriktad på research där jag just nu arbetar med ett projekt där jag tar upp de skärpta ålderskraven. Eftersom jag själv är insatt i ämnet men ännu inte aktuell för en ny utredning behöver jag erfarenheter från andra. Det är möjligt att jag kan få artikeln publicerad om någon tidning visar sig intresserad (beroende på hur jag lyckas med jobbet. Men jag ser just nu mitt arbete som en skoluppgift med möjlighet att få lära mig mer själv.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-27 07:14
    Här finns en privat mail om någon vill kontaka mig så i stället.
    pacha.hellqvist@gmail.com

  • Svar på tråden Någon här som fått avslag pga av ålder?
  • Fru hemlig

    Hej
    Jag är inte vid gränsen ännu men funderar mkt på det. Jag undrar vad det är för skrivjobb du gör och på uppdrag av vem? Vill du svara på detta? Jag tycker det är bra att diskutera detta med åldersgränsen. Varför väljer man den gräns man gör när det finns länder som tillåter äldre föräldrar att adoptera är en viktig fråga tycker jag. Hur motiverar man att man får vara högst 44 år när man tar emot ett barn när det finns många som fortfarande får biologiska barn i den åldern är en annan viktig fråga tycker jag. På vilket sätt motiverar man att man är sämre rustat att ta emot ett barn vid 46 än vid 44. Använder man barnperspektivet? Om man gör det hur motiverar man det ur ett barnperspektiv att en 46-åring inte kan ta emot ett barn. Hur motiverar man ur ett barnperspektiv att det är bättre att inte få ngt syskon än att ex vis ett par på 46 får ta emot ett syskon?
    Lycka till med ditt jobb!

  • Xsa

    Det finns flera fall, men jag tror inte att du kommer hitta dem här.

    Om du lämnar en mailadress där du kan bli kontaktad så kankse du får svar.

  • Manchester

    Fru hemlig skrev 2008-04-26 18:46:02 följande:


    HejJag är inte vid gränsen ännu men funderar mkt på det. Jag undrar vad det är för skrivjobb du gör och på uppdrag av vem? Vill du svara på detta? Jag tycker det är bra att diskutera detta med åldersgränsen. Varför väljer man den gräns man gör när det finns länder som tillåter äldre föräldrar att adoptera är en viktig fråga tycker jag. Hur motiverar man att man får vara högst 44 år när man tar emot ett barn när det finns många som fortfarande får biologiska barn i den åldern är en annan viktig fråga tycker jag. På vilket sätt motiverar man att man är sämre rustat att ta emot ett barn vid 46 än vid 44. Använder man barnperspektivet? Om man gör det hur motiverar man det ur ett barnperspektiv att en 46-åring inte kan ta emot ett barn. Hur motiverar man ur ett barnperspektiv att det är bättre att inte få ngt syskon än att ex vis ett par på 46 får ta emot ett syskon? Lycka till med ditt jobb!
    Jag sitter i en socialnämnd och kan redogöra för lite hur vi resonerar. Nu är vår nämnd relativt generös med medgivanden, men även vi har en gräns. Vi har kommit fram till att föräldrarna inte bör vara 50 år äldre än sina barn. Man ska inte vara pensionär när den värsta tonårsrevolten sätter in. Den som är 52 och vill ta emot en tvååring har kanske hur mycket ork som helst just då, men det är ett faktum att många i Sverige inte ens orkar jobba fram till 65 och ytterst få har den orken efter 65-årsdagen och hur ska man då klara ett revolterande barn? Vi tror möjligen att det kan funka om det handlar om andra barnet. Det är nog lättare att fortsätta med något man redan "kan" än att börja från början och det är också lättare om en förälder är klart yngre.

    Ett extra problem är ju att många får vänta så länge på sina barn idag. Det känns inte rimligt att ge någon medgivande vid första ansökan, bara för att sedan neka när de behöver förnya. Därför ger vi helst inte ett första medgivande för ett första barn om båda föräldrarna är över 45. Handlar det om andra barnet kan de vara lite äldre.

    Alla gränser blir förstås i någon mening godtyckliga. Varför 45, men inte 46? Den frågan är lika relevant som varför 42, men inte 43? Nu är vår gräns i och för sig inte ristad i sten. Vi gör en del undantag, men över en viss ålder behövs ändå en särskild motivering varför vi ska ge ett medgivande.
  • Fru hemlig

    Tack för ditt svar! Jag tycker att ni verkar resonera väldigt klokt. Så som ni resonerar betyder ju ungefär att när ni inte ger medgivande finns det trots allt inga länder som skulle ge ett barn även om ni gav ett medgivande. Det låter som om ni verkligen har tänkt och resonerat mkt om detta och för mig låter erat sätt att tänka mkt klokt.


    Manchester skrev 2008-04-26 20:20:14 följande:
    Fru hemlig skrev 2008-04-26 18:46:02 följande:Jag sitter i en socialnämnd och kan redogöra för lite hur vi resonerar. Nu är vår nämnd relativt generös med medgivanden, men även vi har en gräns. Vi har kommit fram till att föräldrarna inte bör vara 50 år äldre än sina barn. Man ska inte vara pensionär när den värsta tonårsrevolten sätter in. Den som är 52 och vill ta emot en tvååring har kanske hur mycket ork som helst just då, men det är ett faktum att många i Sverige inte ens orkar jobba fram till 65 och ytterst få har den orken efter 65-årsdagen och hur ska man då klara ett revolterande barn? Vi tror möjligen att det kan funka om det handlar om andra barnet. Det är nog lättare att fortsätta med något man redan "kan" än att börja från början och det är också lättare om en förälder är klart yngre.Ett extra problem är ju att många får vänta så länge på sina barn idag. Det känns inte rimligt att ge någon medgivande vid första ansökan, bara för att sedan neka när de behöver förnya. Därför ger vi helst inte ett första medgivande för ett första barn om båda föräldrarna är över 45. Handlar det om andra barnet kan de vara lite äldre.Alla gränser blir förstås i någon mening godtyckliga. Varför 45, men inte 46? Den frågan är lika relevant som varför 42, men inte 43? Nu är vår gräns i och för sig inte ristad i sten. Vi gör en del undantag, men över en viss ålder behövs ändå en särskild motivering varför vi ska ge ett medgivande.
  • en glad
    Svar på #4
    Frågan är om Manchesters nämnd har sina kommunjurister bakom ryggen? Jag tror att det i längden kommer att bli juridiskt ohållbart att, i någon kommun, gå på tvärs mot RegR prejudicerande domar! Särskilt som Socialstyrelsens kommande handbok för socialnämnder knappast kommer att kunna ge andra direktiv än de som gavs där ..
  • Fru hemlig

    Det finns inget på MIA:s hemmsida som jag ser som säger att man inte får ger medgivande över 42. Det finns som du vet en utredning som arbetar med detta och så vitt jag kan bedömma är inte den dom som finns helt klar över hur man ska bedömma i andra fall ang ålder. Varför tror du inte att Manchesters nämnd samarbetar med sina jurister?

  • en glad
    Svar på #6
    "Det finns inget på MIA:s hemmsida som jag ser som säger att man inte får ger medgivande över 42."
    - MIA är inte tillsynsmyndighet eller någon som ger kommunerna direktiv om hur de skall bedöma medgivandekraven i socialtjänstlagen... Handboken, som snart kommer, med dessa riktlinjer ansvarar kommunernas "riktiga" tillsynsmyndighet för, nämligen socialstyrelsen...

    "Det finns som du vet en utredning som arbetar med detta och så vitt jag kan bedömma är inte den dom som finns helt klar över hur man ska bedömma i andra fall ang ålder. Varför tror du inte att Manchesters nämnd samarbetar med sina jurister?"
    - därför att flera andra kommuner beslutat om riktlinjer i enlighet med RegR:s prejudikat och det är svårt för lekmannapolitiker att vara insatt i prejudikats betydelse. Därför är min erfarenhet att de flesta nämnder samråder med med sina jurister då de beslutar om riktlinjer för handläggare. Jag tror ingen kommunjurist idag skulle låta en riktlinje som säger "att föräldrarna inte bör vara 50 år äldre än sina barn" passera opåtalad!
  • Fru hemlig

    I våran kommun arbetar de inte efter regeringsrättens dom det vet jag. Jag tror att de har full koll på det juridiska läget både in nämnden och på kommunen.

  • en glad
    Svar på #8
    Så bra, att de har full koll! Undrar då om de kommer att följa Socialstyrelsens (dvs tillsynsmyndighetens) riktlinjer?
  • Fru hemlig

    Det antar jag men dessa säger ännu inget om att man inte får ge medgivande till adoptanter över 42.

Svar på tråden Någon här som fått avslag pga av ålder?