Inlägg från: annasj69 |Visa alla inlägg
  • annasj69

    Svullna kliande fötter!!!

    Du ska nog be MVC ta gallvärden. Jag hade kraftig klåda under fotsulorna och handflatorna. Jag fick när jag påpekade det tydligt till MVC ta gallvärden för det kan vara allvarligt. Jag hade förhöjda gallvärden dvs min lever kunde inte bryta ner all gallsyra som hormonerna producerar. Det kan leda till syrebrist hos bebisen. Jag var ca 1,5 vecka kvar till BF och de ville genast sätta igång mig. Så det blev inläggning för igångsättning som senare blev akut snitt pga bebisen hjärtljud. Allt förlöpte lugnt och jag fick en liten flicka som är helt frisk.
    Jag har läst om man har längre till förlossning och har förhöjda gallvärden får man någon slags medicin.

    Med medicinska termer heter det hepatos, om du vill veta mer och googla.
    Här är en bra sida:

    www.growingpeople.se/templates/Page.aspx

  • annasj69
    luckysun skrev 2008-05-24 19:36:18 följande:
    asj, men om man ber BM kontrollera gallvärdet, levervärdet göras det via blodprov och får man svar direkt. Dvs. har BM möjlighet att direkt se om man har normala värden.
    Min BM kunde inte ta det provet. Utan jag fick remiss till specialmödravården som tog prover både blod och CTG. De skulle till lab och svar kunde ges ca 1 dygn efter.
Svar på tråden Svullna kliande fötter!!!