• maica75

    Hjälp! Var kan jag köpa spjälsäng? Besviken på IKEA!

    Jag och sambon var på Ikea i Älmhult idag och köpte en spjälsäng. Först ville vi köpa Gulliver men de har inte i björk utan bara vit och tjejen var så säker på att det inte finns i björk utan bara vit. Därför köpte vi en Sniglar och hon sa att det går att ta bort en sida så att man kan ha den brevid sin säng. När vi kom hem så upptäckte vi att Gulliver finns i björk också (enligt IKEAs hemsida), och det går inte att ta bort en sida på Sniglar. Åh vad besvikna blev vi. Vi ska lämna tillbaka Sniglar och tänker be dem att betala ersättning för detta.
    Men min fråga är var kan vi köpa en fin spjälsäng i trä som inte är för dyr?

  • Svar på tråden Hjälp! Var kan jag köpa spjälsäng? Besviken på IKEA!
  • AnnaU

    Tänkte bara säga att IKEAs sängar är mindre än andra. Bra att tänka på när man ska köpa madrasser osv.

  • saz83

    nej, ikeas sängar har samma mått som alla andra, 60x120
    det är standard mått.

  • AnnaU

    Då vet jag inte vad jag fått det ifrån....
    När vi letade säng till våran yngsta (4 år sedan) kom jag ihåg att vi reagerade på att måtten var olika. Antingen var det så då eller så var jag lite förvirrad

  • Joffe
    AnnaU skrev 2008-05-31 20:46:43 följande:
    Då vet jag inte vad jag fått det ifrån....När vi letade säng till våran yngsta (4 år sedan) kom jag ihåg att vi reagerade på att måtten var olika. Antingen var det så då eller så var jag lite förvirrad
    De ändrade detta nyligen, innan var det olika precis som du säger.
    *****Leon 070406*****
  • Jennygg
    AnnaU skrev 2008-05-31 20:46:43 följande:
    Då vet jag inte vad jag fått det ifrån....När vi letade säng till våran yngsta (4 år sedan) kom jag ihåg att vi reagerade på att måtten var olika. Antingen var det så då eller så var jag lite förvirrad
    Jo ikeas är mindre, så om man köper själsängskydd från babyproffsen så blir den för stor. 
  • Jennygg
    Joffe skrev 2008-05-31 20:57:33 följande:
    De ändrade detta nyligen, innan var det olika precis som du säger.
    Då måste dom ha ändrats senaste veckorna.
  • Unna

    Ikea ändrade sina mått på spjälsängar förra våren, alltså ett drygt år sedan. Förut var de 55*115, nu är de 60*120.
    Om spjälsängsskyddet inte passar exakt kan man oftast knyta fast det lite omlott, om man gör det i fotändan eller på sidan vid fotändan gör det ju inget.

    Apropå att säljaren sa att Gulliver inte fanns i björk beror det på att alla varuhus inte har alla artiklar, det är bara det som finns i papperskatalogen som måste finnas på alla varuhus. Gulliver i björk är en nyhet som kom i början av året, tror det var i februari, så det kombinerat med att just Älmhult inte har den i varuhussortimentet gjorde att hon inte hade koll den! Dåligt av henne såklart! Hon bör ha koll på hela sortimentet, men det är alltså förklaringen.
    Att hon sedan sa att det går att ta bort ena sidan på Sniglar är en ren miss från hennes håll, hoppas att Byten och Återköp går er till mötes.
    Men jag rekommenderar er ändå att köpa Gulliver i björk, beställ på nätet eller i Kalmar eller Malmö, vet inte vilket som är närmast er...
    Själv har jag köpt Gulliver i vitt, och även om barnet inte är fött än så är jag nöjd. Bra pris och att man kan ta bort ena sidan helt gör att man kan ha sängen lääänge!

  • mammatill2härligavildar
    Jennygg skrev 2008-05-29 11:22:11 följande:
    kan rekommendera moon delux.
    Åh va bra, den ska vi köpa hade vi tänkt. Inte så fasligt dyr, men ser så mycket rejälare ut än Ikeas. Är förövrigt sååå trött på ikeas bebissaker. Det enda vi handlat där är tvätt handdukar, annars är ju allt så skrikiga färger och ser så shabbigt ut. Men det är ju min åsikt=)
  • Ylle
    AnnaU skrev 2008-05-31 15:29:28 följande:
    Tänkte bara säga att IKEAs sängar är mindre än andra. Bra att tänka på när man ska köpa madrasser osv.
    ikeas sänger var mindre än andra förut, men förra sommaren ändrade dom sina mått till standardmått.
  • Noctis
    maica75 skrev 2008-05-27 20:15:15 följande:
    Jag och sambon var på Ikea i Älmhult idag och köpte en spjälsäng. Först ville vi köpa Gulliver men de har inte i björk utan bara vit och tjejen var så säker på att det inte finns i björk utan bara vit. Därför köpte vi en Sniglar och hon sa att det går att ta bort en sida så att man kan ha den brevid sin säng. När vi kom hem så upptäckte vi att Gulliver finns i björk också (enligt IKEAs hemsida), och det går inte att ta bort en sida på Sniglar. Åh vad besvikna blev vi. Vi ska lämna tillbaka Sniglar och tänker be dem att betala ersättning för detta.Men min fråga är var kan vi köpa en fin spjälsäng i trä som inte är för dyr?
    Kikade på IKEA´s hemmsida och visst finns gulliver i björk som du säger. Men tyvärr så finns den inte på IKEA i Älmhult

    Hoppas att du hittar en spjälsäng någon annanstanns. Du har fått många förslag
  • Tutilure
    Tezz81 skrev 2008-05-27 22:31:54 följande:
    Köpte spjälsängen till sonen på Babyproffsen. En TROLL MONICA PANEL (finns inte längre) för 1998:-Ville ju att sonen skulle ha den finaste sängen... efter 3 månader gick den sönder.. 1 år senare fick vi ett tillgodokvitto efter otaliga besök på affären, fel sängdelar m.m..En kompis köpte i samma veva en sniglar som hon nu 4 år och 2 barn senare fortfarande använder. den är hel och funkar som den ska..Ge IKEA en chans till men gnäll självklart på dom... Jag var sugen på en vit gulliver nu till nr 2 men det blev en sniglar.... Ska måla den vit i stället..Tror i annat fall att gulliver är ett mkt bra köp
    Vilken otur att er säng var så dålig!
    Men varför fick ni ett tillgodokvitto? Var det ni själva som valde det?
    För eftersom det gällde reklamation så hade ni inte behövt acceptera ett tillgodokvitto, utan ni kunde ha begärt att få pengarna tillbaka.

    TS:
    Vi har Gulliver till båda våra barn och vi är fullt nöjda med dem. Så lämna tillbaka Sniglar-sängen och köp en Gulliver istället.
    Om man målar fan på väggen så kan det inte bli något annat än succé!
  • Jennygg
    Mållgan skrev 2008-06-02 10:06:34 följande:
    Åh va bra, den ska vi köpa hade vi tänkt. Inte så fasligt dyr, men ser så mycket rejälare ut än Ikeas. Är förövrigt sååå trött på ikeas bebissaker. Det enda vi handlat där är tvätt handdukar, annars är ju allt så skrikiga färger och ser så shabbigt ut. Men det är ju min åsikt=)
    Den är super fin! vi är nöjda! Är också så trött på ikeas "Bebis saker". håller med dig:)
  • Drömmerdrömmar
    maica75 skrev 2008-05-27 20:15:15 följande:
    Jag och sambon var på Ikea i Älmhult idag och köpte en spjälsäng. Först ville vi köpa Gulliver men de har inte i björk utan bara vit och tjejen var så säker på att det inte finns i björk utan bara vit. Därför köpte vi en Sniglar och hon sa att det går att ta bort en sida så att man kan ha den brevid sin säng. När vi kom hem så upptäckte vi att Gulliver finns i björk också (enligt IKEAs hemsida), och det går inte att ta bort en sida på Sniglar. Åh vad besvikna blev vi. Vi ska lämna tillbaka Sniglar och tänker be dem att betala ersättning för detta.Men min fråga är var kan vi köpa en fin spjälsäng i trä som inte är för dyr?
    Vad tråkigt att gulliver björk inte fanns hos den ikea ni var.. vi har köpt en gulliver i björk och den är såå fin står här bäddad o klar :)

    knäpp kvinna som sa att man kunde ta bort en sida på sniglar osv...
  • Tezz81
    AnnaU skrev 2008-05-31 20:46:43 följande:
    Då vet jag inte vad jag fått det ifrån....När vi letade säng till våran yngsta (4 år sedan) kom jag ihåg att vi reagerade på att måtten var olika. Antingen var det så då eller så var jag lite förvirrad
    Det blev nya regler vid årskiftet tror jag det var och då fick IKEA göra om sina sängar. INNAN var dom mindre så du har egentligen rätt.. Men nu är dom som sagt lika breda som resterande
  • maica75

    Jag fick en liten pojk för 3 veckor för tidigt men han mår jättebra
    Vi har fortfarande inte hittat en splälsäng ännu så han får sova med oss och det fungerar bra och mysigt
    Tack för alla råd, vi ska kolla lite runt och hoppas vi hittar nåt.

  • AnnaU

    Grattis!
    Våran första sov hos oss tills han var 8 månader. Det var väldigt mysigt, men sedan kröp han iväg hela tiden och fick egen säng

  • ebbozz

    Brio har ju några oilka... I flera olika färger... Finns att köpa i de flesta barnaffärer tror jag

Svar på tråden Hjälp! Var kan jag köpa spjälsäng? Besviken på IKEA!