• Sensi

    Flicknamnet Liv, fint namn eller ett kort ord?

    Vad tycker ni om att döpa sin dotter till Liv?

    Jag har det som förslag men jag får minst sagt blandade reaktioner på det. Många vill till och med påstå att det inte är ett namn utan ett ord och att barnet kommer bli retat för ett sånt namn. En annan sak jag fått höra är att man inte kan ropa Liv utan att folk kommer döpa om till "Livan, Livisen, Livolina" och jag förstår inte detta riktigt. Själv skulle jag inte döpa om en "Max" till "Maxen" men det kanske händer med folk som har namn på 3 bokstäver? Korta namn utan A på slutet går inte att ropa?

    Vad tycker ni? Är Liv ett fint tjejnamn som man kan heta eller ligger det något i alla som har åsikter?
    Jag vill ju så klart inte döpa min dotter till något som hon får lida för eftersom alla andra döper sina barn till "Emma", "Ida", "Nova", "Tuva" och "Ebba" och det mest naturliga är att ha ett mjukt namn med A på slutet.

    Jag älskar namnet Liv men är osäker på om jag ska välja detta om de reaktionerna jag nu möter är något hon kommer stöta på i framtiden.

    Alla åsikter är välkomna, både hiss och diss..

  • Svar på tråden Flicknamnet Liv, fint namn eller ett kort ord?
  • Andrea

    Liv är ett jättefint namn! Skulle absolut kunna tänka mig att döpa mitt andra barn till det. Första dottern heter Lydia. Lydia och Liv. Det låter fint

  • amoresica

    Ja absolut. Det är ett jättefint namn! finns högt upp på listan hos oss med

  • djuralskaren
    Sensi skrev 2008-07-15 14:56:49 följande:

    Vad tycker ni om att döpa sin dotter till Liv?

    Jag har det som förslag men jag får minst sagt blandade reaktioner på det. Många vill till och med påstå att det inte är ett namn utan ett ord och att barnet kommer bli retat för ett sånt namn. En annan sak jag fått höra är att man inte kan ropa Liv utan att folk kommer döpa om till "Livan, Livisen, Livolina" och jag förstår inte detta riktigt. Själv skulle jag inte döpa om en "Max" till "Maxen" men det kanske händer med folk som har namn på 3 bokstäver? Korta namn utan A på slutet går inte att ropa?

    Vad tycker ni? Är Liv ett fint tjejnamn som man kan heta eller ligger det något i alla som har åsikter?
    Jag vill ju så klart inte döpa min dotter till något som hon får lida för eftersom alla andra döper sina barn till "Emma", "Ida", "Nova", "Tuva" och "Ebba" och det mest naturliga är att ha ett mjukt namn med A på slutet.

    Jag älskar namnet Liv men är osäker på om jag ska välja detta om de reaktionerna jag nu möter är något hon kommer stöta på i framtiden.

    Alla åsikter är välkomna, både hiss och diss..


    Jag tycker varken längden på namnet heller om det slutar på A har någon betydelse. Jag tycker Liv är jättevackert, men jag är lite fundersam mot namn som betyder något annat också. T.ex. Saga, Sten. Men liv är ju ett vackert ord också, så det är fint. 
  • fluu

    Gammal tråd, men jag svarar ändå. Jag älskar(såklart) Liv,min dotter heter ju drt. Jag gillar att det är nordiskt, men ändå lättuttalat. Det är starkt och ljuvt på samma gång och det är enkelt. Själva namnet kommer ju inte av ordet "liv", men associeras ändå med ordet som är positivt laddat. Min Liv har aldrig haft något smeknamn som kommer av hennes riktiga namn.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

    Och att skrika efter henne går utmärkt....


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Glinda från Oz

    Det är 7231 tjejer som heter Liv i Sverige, av dem har 4064 det som tilltalsnamn. Så det är inget hittepånamn.

    Jag tycker reaktionerna du har fått är märkliga, okej att man inte gillar namnet men varför skulle någon döpa om din dotter?! Jag har ett barn i bekantskapskretsen och ingen har sagt något särskilt om namnet.

  • fluu

    Heh, tänkte svara något entusiastiskt här, men såg att jag redan gjort det


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Kusin Krakel

    Självklart kan nan både heta och ropa Liv.

    Smeknamn kan det bli från kompisar, blir ju det lätt med enstaviga namn men vet ej vilka som är vanliga för Liv

    Helt normalt namn, dock ej i min smak., men avsolut inget namn som du ska låta bli om ni älskar det. Absolut inget konstigt alls.

  • DeSomFarFLAttGaRunt

    Tkr att det är ett namn i klass med Nova, Liam, Lovelia, osv - fast åt andra hållet. Någon som vet om att de namnen är sunkiga men ändå vill ha ett unikt namn och börjar då istället gräva bland gamla svenska namn (som bara är fula) och finner då detta _ORD_. För det är ett ord.
    Lite i stil med de som vet att Liam och Nova är whitetrash, men ändå vill vara unika, men inte ha fula svenska namn, som då istället tar gamla gudanamn (som hör bättre hemma i TV-pogrammet Gladiatorerna).

Svar på tråden Flicknamnet Liv, fint namn eller ett kort ord?