Inlägg från: DrakenSpektakel |Visa alla inlägg
  • Svar på tråden 30+ men knodd på gång i januari 09, sällskap? (del2)
  • DrakenSpektakel

    Och nej, jag har inte börjat snora å så, men fick första riktiga hormon-gråtanfallet idag. Det är ju lite gulligt på sitt sätt, när man bara inte kan sluta och man kan känna i hela kroppen att SÅ ledsen borde man väl egentligen inte vara, men tårarna bara sprutar .

    DÅ VAR JAG SNORIG .

  • DrakenSpektakel

    ÅH VAD KUL!!!

    Jag har lagt handen på min mage några gånger nu för att känna efter om man möjligtvis kunde känna nåt utifrån, så nu får jag ju upp hoppet! Jag kan känna att det är långt mellan bebisrörelserna och utsidan, men ibland ser det ut som om man kanske skulle kunna se att bebis ligger mer i ena sidan... så kanske kanske man kunde känna en större rörelse.

    Vi ska till första barnmorskebesök på torsdag, höra hjärtljud tror jag, och allmänt prat. RutinUL nästa torsdag.

    Och så har vi faktiskt haft några rätt fina dar, jag och pappan... Försiktiga, men fina - jag ropar inte hej än, för det är svajjigt, men faan vad skönt det var att känna att det finns en slags ömhet kvar nånstans i kroppen. Det behövde jag verkligen.

    Förresten - vilken vecka ska man läsa om egentligen, i fosterutvecklingen. När man är 17+ så är man i v18, ska man läsa om v 17 eller v18 då? Fast jag har ingen koll på vilken vecka jag är i längre det är mer tvåveckorsintervaller v16-17, v17-18 och så...

    NU kan man se en liten kula faktiskt - den dök upp efter två dagars SMÄRTOR, som jag läste mig till var helt normalt för att livmoderbanden sträckte sig.

    Är där andra som vart till rutinUL och så?

  • DrakenSpektakel

    Blivande pappan kände rörelser igår kväll!! Först var han inte säker och satt och såg lite olycklig ut 'Jag vet inte riktigt...'. Men när jag sa - nu. och nu. och nu. så fattade han och fyllde på 'och nu' .

    Kul att ni hittade hit fender och hope - och nästa gång tråden ska förlängas, får vi komma ihåg att skicka länken med det samma, man lär så länge man lever .

    Vi ska till BM om några timmar, och lite nervös är jag nog. Hade ni respektive med vid inskrivningen?

    Och jag har termin 30jan (evt 25/1) och är i v18, 17+6.

  • DrakenSpektakel

    HEEEJ vänner, sorry frånvaron... Allt är bra, rutin-UL var fin, vi var där igår. Storasyster fick följa med in, (trots att jättesur syrra på telefonen beklagat sig över att alla frågar trots att det så tydligt står i informationen att barn inte får följa med )

    Men storasyster tittade en stund på den där svartvita bilden, ropad åh! - och tröttnade. Hon gick ut och spelade spel på mobilen i stället .

    Jag har börjat på uni igen, denna veckan, och det är verkligen stenhårt. Klockan 14 orkar jag ingenting, helt färdig. Har aldrig varit med om nåt liknande. Tur att jag tycker att det är så spännande med min statistik och min statistik och min statistik... .

    Vi har fått en emmaljunga av en kompis, så vagnproblemet slipper jag helt. Ville ellers gärna ha haft en stor 50-tals vagn... (fast de är ju säkert bara bökiga, men ohsåfina).

    Fender, hrkm, jag tror också att joka vann runda ett... . Jag ska ta foto på mig, efter nån bamsemåltid så det verkligen putar . Men jag ligger fortfarande lite efter, tror jag.

    Ihelgen har jag barnfri och ska börja packa, och ikväll ska jag ner och jobba på en punkkoncert, så får jag lite musik och människor serverat, det är sånt jag lever av, så jag gläder mig massor.

    Elva - moderkakan kan absolut göra att det inte känns så mycket, har jag hört. Det kommer .

    Har ni kollat kön förresten? Jag var så nyfiken så nyfiken, och låg och tittade efter lite, men glömde det mest hela tiden, för jag skulle ju kolla att ryggraden inte var av, hjärtat inte satt fel, njurarna inte försvunnit och ni vet allt det där .

    Kram allihop, jättekul att se att här varit full fart!

  • DrakenSpektakel

    välkommen, groundhog . Jag är också glad för den ärvda barnvagnen, och att helt slippa ta ställning! Så kan jag klura på hur jag eventuellt ska fixa till den så den blir lite personlig istället. En kompis sydde på leopardmønster över hela barnvagnen . Men nu är den ideen ju tagen, så jag får hitta på nåt annat, haha.

    Jag bor mitt i Köpenhamn, i lägenhet med dottern som är 6år. Vi ska flytta till en trea nu til första oktober. Har just fått hem tio flyttkartonger, och lite boklåder - och separationsångesten börjar ge sig till känna: 'JAG TYCKER OM VÅR LILLA KOJA HÄR! Jag vill inte BO i en stor, ljus, modern, nybyggd, felfri, taklägenhet som ser helt superfixad ut, och är jättedyr, HJÄÄÄLP!' Fast det kommer bara i plötsliga vågor och går snabbt över, tanken på balkongen hjälper för det mesta - vi ska ha klätterrosor på ena väggen har vi bestämt! Röda.

    Fender; jag är visst inne på år 9+ nu, dvs tioårsjubileum nästa sommar. Skal firas! Engelskan börjar funka bättre igen, men det har varit hopplöst länge - att prata engelska, när där funnits danskar med... Jag har nämligen utan undantag tilltalat danskarna på svenska, efter engelskan, varpå förvirringen blivit total och jag mist alla tre språken och stått helt utan ord, mållös, och stammat. Någon förklarade att det beror på hur hjärnan lär språk - att ens andraspråk lärs in från förstaspråket, tredjespråket också. Där finns ingen direkt kontakt i hjärnan mellan andra- och tredjespråket, och därför kan man inte gå från tredjespråk till andraspråk och tillbaka, utan att gå 'via' sitt förstaspråk *åksjuk*.

    Joka; Hur länge innan flytten packade ni? Sådär 'riktigt' så det började bli tomt i rum, skåp osv och kunde städas och så? Jag tänkte börja nu i veckan, dvs har minst två veckor på mig. Eftersom jag har det ok med 'flyttröra' så passer det nog mig bra, så jag slipper stressa. Men i vanliga fall är jag alltid 'sen' så jag ville kolla med en som har 'koll' (se, min förutfattade mening lyser igenom ); Hur tidigt hade du det mesta någonlunda klart till flytt, städat osv?

    Nåja, Fender, det går som vanligt med karln, så lite deppig
    är jag klart; Jag är skeptisk, kritisk och vill helst inte ha honom i närheten. Försöker att lägga band på mig och låta bli att sabba nåt. Små ljusglimtar här och där, men mycket mer av det andra. Som sagt, nåt av det värsta jag varit med om, de här skuldkänslorna är inte att leka med. Och det blir inte bättre av att han nu ofta talar om att han älskar mig, säger att han är glad att jag blev gravid, överröser mig med komplimanger och ömhet osv - för att han helt enkelt är så kär och glad. Det är så hemskt att inte kunna uppskatta det!! Men situationskänsla, mja, det kan man inte anklaga honom för att ha...

  • DrakenSpektakel

    joka, du skrämmer mig lite... menar du att ni tapetserade PÅ FLYTTDAGEN? jag tror det är bäst att börja packa med det samma, för mig, så kan jag i alla fall hoppas att jag slipper stressa . och, ja -visa bilder! vi letar också tapeter till frökens rum, hon vill ha rosor - rosa så klart, eller blå tro det eller ej.

    groundhog, coolt att ha hamnat på en gård i norrland med gamla flamman - låter som en film . Och grattis till graviditeten, det ska nog gå bra framöver, och nu har ni väl också varit på rutin-ul och så? var det sent MA? jag har inte själv upplevt det, men kan föreställa mig hur hemskt det måste vara... Underbart att ni jobbade på!

    nu ska vi ner op hörnet och köpa en shawarma till kvällsmat, innan vi cyklar - fröken har ny cykel - till hennes gymnastik, där jag ska läsa läxor (linear regression in time series, fender ).

  • DrakenSpektakel

    Shawarma är samma princip som kebab, stor köttrulle som grillas proppas i pita/durumbröd m sallad och allt det där. Kebab är den turkiska versionen, malt pressat kött, mens shawarma är den libanesiska varianten, med marinerat kött, hela bitar, byggt upp i lager på den där rullen. Så förklarade i allafall vår lokala shawarmaman det.

    Jag föredrar KLART shawarma (när jag nån gång ibland vill ha kött), slipper undra om jag äter mald konäsa osv , och dessutom smakar det mycket bättre tycker jag.

    Hörrni, var är det egentligen ni har varit, vad gjorde ni där och hur länge bodde ni där? Var det US för båda?

    Och joka, hoppas du fattar att jag bara är avis. Tänk vad skönt att ha det klart, så man kan packa upp och vara färdig! Jag skulle bara ALDRIG orka. (Tapeterna skulle i alla fall inte sitta rakt ).

  • DrakenSpektakel

    joka, vilken mage! den är säker 3ggr så stor som min! faan, vad jag blir avundsjuk!!!!!! (trodde annars att jag var på väg ikapp, lite, men nixen du )

    men fint hus, och fin förstutrapp... härligt med kamin - eller vad heter det egentligen, de där? min farfar byggde såna, faktiskt.

    här är marsvinen ute och promenerar, och den stora är jätteirriterad på mig för att han inte får springa bakom tvättmaskinen och gnaga lite på de mumsiga ledningarna.

    Och appropå husdjur förresten, har jag berättat om 'Fiskmysteriet'?

    Alltså, jag har övertagit ett akvarium från min granne - har aldrig prövat det förr, det jag vet om akvarier har jag läst mig till på nätet de sista veckorna. Skaffade lite nya fiskar när jag lärde mig att jag hade stimfisk, och gav bort en ciklid som tydligen kan mumsa småfisk ibland.

    Nu finns där bara fiskar som inte käkar upp varann - jo, ägg och ungar, och barberna kan nipsa till fenor andras fenor lite, men det gör de visst allihop med konkurrenter .

    En av de 'gamla fiskarna' var lite skygg. Höll sig i ett hörn och var inte snabb med att kommma och ta mat osv, kan vara ett sjukdomstecken, eller på att han förlorat territoriestriden med en annan hanne - där var bara inga andra fiskar av hans sort..? Han blev gladare ett par dar när han fick hon-sällskap, men sen försvann han.

    Trodde han gömde sig nånstans, och när en av de små gravida nya guppyhonorna låg död en morgen passade jag på att leta efter honom i alla gömställen. Rensade ut alla grejer och plantor - men hittade honom inte! Og upptäckte att det fattades en guppyhona och en pytteliten neontetra också...

    Alla fiskarna är små - de är absolut inte pirajor, utan jättesnälla sällskapsfisk...?! har de verkligen mumsat i sig 3 fiskar?!! eller har fiskarna upplöst sig i vattnet över en natt?

    jaja, sånt går jag runt och spekulerar på...

  • DrakenSpektakel

    Vilka olika magar ni har?! Nu jämför jag v21 bilden med jokas v 20, vilket kanske är fusk? (V22 bilden där vinner fender med hästlängder - den börjar ju få riktigt 'häng'!!! imponerad!)

    Men fenders (v21) står ju ut som en strut, mens jokas är mer lång och platt.... (Hmm... är det inte nåt med att den ena slags ger tjej/kille? ) Men jag tror att fender får ta sig ett snack med sina proportioner, för jag tycker jokas är större

    Fick du fly för livet på riktigt? Nej, jag måste missförstått, inte pga familjens fasad väl?!

    Och om danskan, så ska jag vara irriterande och säga att jag pratar danska respektive svenska flytande, och växlar mellan de två språken. Jag hatar att inte bli förstådd och jag hatar när folk inte fattar att jag var rolig, så det fanns inget annat att göra än att fila på uttalet tills skämten funkade .
    (Svenskar i Danmark - og danskar i Sverige - som valt att prata 'skandinaviska' för att språken 'hör ihop' - eller för att de inte kan annat - tycker att såna som jag är 'totale blærrøve' (skrytmånsar), men, men... så är det.

    PS Upptäckte att familjeliv har en 'husdjurs'-rubrik också, (här finns allt!) så nu har jag skickat 'Fiskmysteriet' vidare till experterna, och hoppas på svar innan mina hjärnvindlingar rätar ut sig av bryderierna.... DS

    pps Stockholm, jag är 08a. dds

Svar på tråden 30+ men knodd på gång i januari 09, sällskap? (del2)