Inlägg från: camillimill |Visa alla inlägg
  • camillimill

    Va fan är det frågan om? Är detta typisk för Kosovo Albaner eller? Hade ni accepterat detta? (långt)

    Nu är jag vansinnig. Fly förbannad är ett bättre ordval och jag tänkte konsultera er här innan jag gör något jag kanske får ångra.
    Vi bor i ett lägenhetsområde där det nyligen flyttat in två nya familjer med tre respektive fyra barn var. Det yngsta barnet är under året och kan således inte gå. Två av barnen är i lågstadieålder och de andra fyra är mellan 3 och 5 år.

    Jag skiter fullständigt i vilka vanor andra familjer har, så länge det inte påverkar min familj, men nu har det fan gått för långt här.

    Mammorna i de respektive familjerna är hemma på heltid, så samtliga barn, förutom de två som går i skolan, är hemma på dagarna.
    Barnen går inte på dagis och kan väldigt lite svenska. Den svenska som de kan är de inte så intresserade att praktisera i allafall eftersom de bara leker med varandra och då av naturliga och förståliga orsaker pratar sitt eget språk med varandra.

    Redan första dagen här, när jag släppte ut min snart 4-åriga dotter för att cykla, så kände jag att något va fel. Eftersom hon inte får vara ute och leka här på gården själv, så satt jag på trappan här utanför medan hon lekte. Hon hann inte mer än ta fram sin cykel så kom det här lilla gänget (4-5 ungar) i 3, 4, 5-års åldern och tog cykeln för henne, och så cyklade dom iväg! Min dotter stod där med sin hjälm och började gråta och jag hoppade fort ner från min trappa och ropade efter dom. Då slängde dom cykeln och sprang skrattandes iväg.

    Och den här typen av aktivitet har bara fortsatt. För det första så verkar det inte som att de tillåts vara inne och leka överhuvudtaget, för oavsett väder så är dom här ute på gården. 7 ungar som är helt förvildade! Även den yngsta av ungarna, han som inte ens kan gå, sätter mammorna ut i en gåstol här på gården så får de andra ungarna (de som i sämsta fall bara är kring 3 år, och i bästa fall kanske 8 år)passa under tiden hon gör något annat inne i lägenheten. Häromdagen gick jag och Nellie ut på gården för att leka, och då satt den här stackars bebisen i gåstolen och var ledsen.. Jag tittade mig förskräckt omkring o undrade var mamman var, men upptäckte att hon (som oftast) var inne och dammsög lägenheten.
    Hennes dörr stod på vid gavel och jag hörde hur hon dammsög utan minsta koll på ungen. (vi bor i den typen av lägenheter där alla har egen ingång, och där de som bor på andra våning har en utvändig trappa upp till sin ytterdörr.)

    Jag gick fram till ungen som satt i sin gåstol mitt på gården (där det för övrigt kör bilar emellanåt. Det är ett jättestort bostadsområde med kanske 50 gårdar som ser nästan likadana ut) och pratade med honom, varpå han tystnade. Ingen mamma i sikte och jag fick gå tillbaks till min dotter och hjälpa henne med hjälmen. Ungen började skrika igen, och i samma sekund kom min sambo ut och sa att jag fått telefon, så jag fick gå in några minuter. Under de kanske Fem minuterna som jag pratade i telefon, så tittade jag i fönstret när min dotter cyklade, och under hela den tiden så va barnet i gåstolen ledsen där nere.
    Samtidigt som jag kommer ut igen så kommer mamman ut från lägenheten och går fram och ger barnet någonting. Sedan återvänder hon in igen, och ungen tystnar.

    Jag sitter på trappan och många minuter passerar och jag hinner under tiden byta några ord med granntanten här bredvid, som informerar om att hon vid ett flertal tillfällen fått gå ut och ta loss barnet i gåstolen från häcken, som han lyckat fastna i. Ingen av de gångerna har hans mamma synts till.

    Efter pratstunden med henne så går jag nerför min trappa och fram till den här ungen igen, för att kolla vad han har för sig. (han står ju helt ensam i sin stol, och mamman, som fortfarande dammsuger, kan omöjligt se vad han har för sig då han står nedanför trappan som skymmer sikten från hennes fönster)

    Då har han en stor jävla brödbit och suger på! En bit limpa som jag aldriig i helvete hade vågat låta mitt barn ha SJÄLV o tugga på i den åldern. Ungen kan ju kvävas om en för stor bit slinker ner.

    Jag blir hypernervös och sätter mig på rimligt avstånd från barnet så att jag ser honom hela tiden. Är ju såklart livrädd att han ska sätta den i halsen! Efter en stund blir han ledsen igen, och börjar gråta och ropa.. Ingen mamma i sikte och jag blir helt skitstressad. Det känns liksom fel att gå in och knacka på (en dörr som dessutom står öppen) o säga att hennes barn är ledset, för det är fan inte MIN uppgift att informera om. Man kan ju inte släppa en tio, elva månaders bebis i typ en halvtimme ute utan uppsikt!

    Ja, ja. Skitsamma. Efter ytterligare en stund så kommer så mamman och tar in barnet, och jag blänger allt jag kan o skakar menande på huvudet. Hon ignorerar mig helt.

    Den här typen av incidenter har inträffat under flera veckor nu, och barnen (Alla barnen, även de som bara är 3 år) går ALDRIG in innan klockan 10 på kvällen. Oftast är de ute betydligt längre än så, kanske till 11 eller halv 12.
    I ärlighetens namn så skiter jag i vilket. Folk får ha sina vanor som det behagar dom, och under semestertider o sådär så har min dotter som vanligtvis lägger sig kring halv 8 inte lagt sig innan 9, halv 10, så folk får ju såklart göra som dom vill, utan att det säger något om deras föräldrarskap.

    Men nu har skolorna börjat och semestrarna slutat och folk börjar komma tillbaks till rutiner o liknande. Alla utom Dom. Dom håller fortfarande på o väsnas och har sig, och flera av grannarna är helt vansinniga och har försökt prata med dom utan resultat eller förändring.

    Dom är helt galet våldsamma ungarna, och slåss, skriker och kastar grejer här ute som om dom vore komplett galna hela högen.
    Och jag har med egna ögon bevittnat hur mamman till barnen har gått ut och brutit av en stor pinne från trädet utanför, och sprungit efter småungarna och piskat dom för att de bråkat för mycket. (om den ena 4 åringen slår den andra, så får den som slår stryk av mamman!)

    Öga för öga, tand för tand.

    Jag har vid några tillfällen försökt säga till både barnen o mammorna, men barnen bara springer iväg, och mammorna lådsas som att de inte förstår svenska och vänder mig bara ryggen.

    Barnen har spottat på min dotter flera gånger och piskat en av de andra (svenska) grannbarnen med en pinne, och de har snott barnens cyklar, scootrar och sandleksaker, och en av mammorna på granngården berä'ttade att där de tidigare bodde (den ena av den här familjen har blivit förflyttad tidigare för att de störde så mycket) så kom det ibland föräldrar från andra gårdar hem till den här problemfamiljen, och tog tillbaks leksaker och liknande som den här problemfamiljens barn snott.

    Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag känner mig helt rådvill.
    Nu är klockan 22 på kvällen och de är fortfarande ute. Nu är mammorna ute tillsammans med dom, och det är ett himla liv, både på mammorna och barnen. Klockan 21:00 var jag ute och sa att de får dämpa sig, och klockan 21:15 när Nellie vaknade av allt liv, så va jag ute igen och sa till den ena mamman på skarpen att nu får det vara bra! Att jag har barn som behöver sova o att de får vara tysta.

    Hon svarade irriterat (hon som knappt kunde svenska tidigare) att barnen inte ville vara inne och leka, och att de är lediga i morgon. (va fan. dom är alltid lediga, hennes barn!!)
    Jag sa att alla barn inte är lediga, och att det hur som helst måste tas hänsyn till att det finns barn här som inte är uppe till midnatt.
    Hon bara vände mig ryggen och jag ropade "men hallå" till henne och sa att det står i varbergs bostads informationsblad att man måste ta hänsyn till sina grannar.

    Hon sa att det va fradag och att vissa av hennes frannar brukar spela musik sent på nätterna och att hon inte störs av det. och dessutom, sa hon, så va ju hennes barn ute. Mitt barn va ju inne!

    Jag svarade att det fan inte spelar nån roll att mitt barn är inne! Jag frågade om hon trodde att det va helt ljudisolerat och att det för övrigt aldrig är jag som spelar hög musik på helgerna. (jag har småbarn och är dessutom höggravid i vecka 40 med BF i övermorgon.)

    Hon bara vände mig ryggen igen och då gick jag in.

    Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill ha lugn o ro här på kvällarna, och även om det enligt kontraktet inte ska vara HELT tyst i lägenheterna förrän 22.00, så måste man väl kunna begära att de, om de nu MÅSTE vara ute o leka efter 20.00, ska kunna ta hänsyn o ge fan i att SKRIKA iaf???!!

    Dessutom vill jag känna mig trygg i att min dotter blir behandlad med respekt när hon är ute och leker på gården. Jag vill inte att hon vare sig ska behöva bevittna hur de ANDRA ungarna slår varandra gula och blå med diverse tillhyggen, eller att hon ska se hur mammorna slår sina barn, eller att hon ska höra hur mammorna skriker som idioter på sina ungar när de bråkar för mycket.
    Jag vill inte att hon ska växa upp i ett så hårt klimat där man spottas, slåss och skriker på varandra dagarna långa.
    Det är också svårt att motivera för henne varför hon ska in och äta klockan 7 för att vara i säng till halv 8 eller 8. Hon är ju också ledig nu i väntan på lillasyster eller lillebror. Det är ju svårt att förklara varför hon måste ligga i sängen o lyssna på hur de andra ungarna skriker och har sig utanför.

    Jag vet inte om det spelar roll att de är från andra länder. Att de är kosovo albaner, men alla som jag har pratat med vittnar om att det hänger ihop. Att de har helt andra sätt att se på barnuppfostran, aga och tider. Barnen somnar när de somnar och är ute sent på kvällarna.

    Det kan ju vara rena tillfälligheter det här, men man börjar fan undra när så många vittnar om samma sak.

    Förslåt att det här blev en halv roman.. Jag vet bara inte vad jag ska göra.
    Mvh Camilla

  • Svar på tråden Va fan är det frågan om? Är detta typisk för Kosovo Albaner eller? Hade ni accepterat detta? (långt)
  • camillimill
    Anders3000 skrev 2008-08-22 22:47:57 följande:
    Jag vet ett ställe dit du och din familj kan flytta för att få lugn och ro...ÖXABÄCK...trivselbygden...


    Tack, älskling. Skönt att du kommer o piggar upp mitt i all misär!
  • camillimill
    thompalainen skrev 2008-08-22 23:04:04 följande:
    I varberg hade vi ganska stora problem när kosovoalbaner kom hit som flyktingar, dom slogs och bildade gäng, och höll på att ta över skolorna totalt här ett tag, men dom blev hemskickade, så nu har det lugnat ner sig.www.mobilblogg.nu/randy/2007/10/01/23:16:44/en_helt_vanlig_kvall_i_varberg.html
    Jag bor i Varberg...
    Länken du skickade fungerade för övrigt inte.
    Men jo, visst har vi problem. Men om det beror på kosovoalbanerna eller inte låter jag vara osagt. Men det är oerhört jobbigt, det här.
    Jag vet inte om det är olika på "villa barn" och "lägenhetsbarn", men själv är jag uppväxt i villa och där var vi barn inget annat än bra kompisar allihop, och jag kan aldrig tänka mig att mina föräldrar kände samma oro för mig o mina syskon som jag känner för min Nellie här..
  • camillimill
    marina 81 skrev 2008-08-22 23:56:07 följande:
    det är sant att kosovoalbanska barn får vara uppe längre o det är vanligare med aga i kulturen men min uppfattning är att kosovalbaner har oftast grym koll på var ungarna är o vad de gör. Så skyll inte dåligt beteende på deras kultur!
    Nej, nej, kära du, jag har inte skyllt deras beteende på någonting, snarare ställt mig frågan vad det beror på. eftersom jag är långt ifrån någon kosovoalbansk expert så kunsulterade jag ju FL för att förhöra mig om vad som rimligen finns att göra, och om det går att förklara deras beteende på något logiskt sätt, exempelvis genom kulturella skillnader.

    Någon grym koll på vad ungarna gör har knappast de här familjerna, det är ju en sak som är säker. De är genomruttna föräldrar vi pratar om.
    Inga kosovoalbaner jag hört talas om eller råkat på har någonsin haft koll på sina ungar, men det kan ju såklart vara rena tillfälligheter..
  • camillimill
    marina 81 skrev 2008-08-23 00:05:35 följande:
    men att konslutera fl är kanske fel forum, hur många här känner verkligen några kosovalbaner? Många har hört, eller set, eller tro, men hur många känner verkligen? (jag gör det)
    Men nu blev ju fokus på helt fel ställe. Varifrån de kommer är ju egentligen inte intressant i annat syfte än om det går att förklara delar av deras beteende med deras ursprung.
    I övrigt hade jag ju reagerat på precis samma sätt om de hade varit svenskar.
    Att de är kosovoalbaner är ju egentligen bara en anekdot. Det är ju själva beteendet som är problemet, inte ursprunget.
  • camillimill
    Queen70 skrev 2008-08-23 00:07:29 följande:
    Tyvärr TS. I mina ögon ställer du inte varken dig själv eller dina grannar i särskilt god dager. Kan inte begripa hur du och dina grannar kan bevittna allt detta under så många veckor och inte informera socialtjänsten. Stackars stackars barn.
    Jag förstår att det kan verka anmärknngsvärt att inte agera mer eller på annat sätt.
    Vi är precis nyinflyttade också, o har bara bott här sedan 1 Aug, alltså i mindre än tre veckor. Under de här veckorna har vi flyttat in, packat upp och försökt komma tillrätta, samtidigt som vi har observerat att det inte står rätt till ute på gården.

    Det är svårt att agera med så kort "tid" bakom sig om du förstår vad jag menar, och tyvärr är man ibland för feg och för långsam för att hinna agera. Jag vet dock att en familj som bodde en gård bort, som tidigare bodde granne med den ena av familjerna här, vid ett tillfälle ringde polisen när mannen i huset fysiskt gav sig på den ena av döttrarna. Jag vet också att polisen hänvisade till socialtjänsten och att socialtjänsten hade telefontid "då och då".

    Om det ändå gjordes en anmälan efteråt vet jag inget om dessvärre.

    På något sätt så är ju det här ett sånt himla känsligt kapitel. Jag hör dom gapa, skrika, spotta och väsnas dagarna långa, men jag förstår inte vad de säger, eftersom de inte pratar svenska. Hade de gjort det, så hade det varit lättare att gå in och avbryta och fråga  hur de kan bete sig på det viset mot sina barn, eller vad det nu handlade om.. I de fallen där jag sett de slå sina barn med pinnar har det hela liksom kommit så hastigt, och i samma sekund som det uppdagats har det varit över, och jag har inte kommit mig för att springa ut ur min lägenhet och in i hennes för att fråga va fanken hon sysslar med.

    Man är väl dum, men på något sätt så drar man alltid ut på den där Verkliga konflikten i det längsta. I mitt fall så gör jag det för att jag är rädd att mitt agerande mot dom ska gå ut över min dotter.

    Ändå måste jag tillägga att jag absolut inte är typen som stilla tiger om jag ser något jag berörs av. Vi har bara varit här så kort tid, och det känns så olustigt att första veckan redan komma med klagomål och anmälningar..

    Bara en förklaring, även om den kanske kan uppfattas som lite torr.
  • camillimill
    studentbruttan29 skrev 2008-08-23 00:19:51 följande:
    Jag tror du precis vann priset för FL:s längsta tråd EVER.*ögonen blöder lite*Ring soc o ta gärna med alla som sett och upplevt samma som dig.
    haha. jag ber om ursäkt, fröken.
    Du får skicka räkningen på eventuella ögondroppar till mig sen.
  • camillimill
    annsan82 skrev 2008-08-23 00:29:10 följande:
    ja vad ska man säga... inte om dina grannar men om ditt inlägg ts! att du inte kommer från en så stor stad märks tydligt i ditt resonemang, att överhuvudtaget använda någons nationalitet i sina argument är skrattretande och ger ett otroligt obildat intryck av dig som person.människors sociala och kulturella arv ligger givetvis till grund för deras sätt att se på olika saker som ex.vis barnuppfostran men det är aldrig rätt att generalisera eller att "dra alla över en kam".jag blev speciellt förskräckt över en sak som du skrev, och jag citerar nu dig; "Barnen har spottat på min dotter flera gånger och piskat en av de andra (svenska) grannbarnen med en pinne" menar du på fullaste allvar att det på något sätt har betydelse ifrån vilket land dessa "mobbade" barn kommer ifrån?? Är det inte fruktansvärt oavsett nationell tillhörighet??nej du, lite mer nyanserad får du nog bli i dina argumet om du söker förståelse från någon som inte delar dina naiva, och i vissa fall rasistiska, åsikter.ha det gott/
    Om du läser inlägg nummer 17 så förstår du kanske bättre vad jag menar.
    Om inte, så kan jag gärna skriva på enklare språk så du förstår.

    Där, i inlägg 17, framgår det tydligt att deras nationalitet Helt saknar betydelse i andra sammanhang än om det går att försvara eller förklara deras beteende med deras nationalitet.  Min reaktion hade således varit densamma om det varit svenskar vi hade problem med.

    Den delen av ditt inlägg som var ett direkt citat av vad jag skrev var, förutom att det var taget direkt ur sitt sammanhang, bara ett sätt för mig att förklara för den som läste att det i det specifika fallet inte handlade om att grannbarnen slog varandra, utan om att detta handlade om barnet till en utomstående familj. Självklart hade det gjort detsamma om barnet som fått stryk i det avseendet varit kosovoalban eller svensk.

    För övrigt kommer jag inte från någon liten stad, om det nu har någon betydelse för min förmåga att kunna dra slutsatser och tycka någonting om idioter till grannar.
    Det ligger mer fördomar i den typen av åsikter som du har, alltså "att det märks att jag inte kommer från en stor stad" än vad det gör i mitt inlägg. Att skriva så som du gjorde, är att sålla typ 3/4 av sveriges befolkning (alltså de som inte bor i storstäder) till de mer obildade och naiva.
    Ditt inlägg säger alltså enligt mig mer om dig, än om mig.
  • camillimill
    marina 81 skrev 2008-08-23 00:24:07 följande:
    Sen så finns det en skillnad i svenska föräldrars och en del utländska föräldrars syn på hur mycket man ska lägga sig i barnens lekar. Svenskar har lägre tröskel och stoppar konflikter medan en del utländska tycker barnen ska lära sig lösa konflikterna själva. Inget typiskt för kosovalbaner dock. Men att lämna barn utan tillsyn är då iaf mina albanska vänner jättekritiska mot.
    Ja, så kan det säkert vara. Att tröskeln är lagd på annan nivå, eller rentav från annat håll.
    Det kan säkert handla om de enskilda individerna i det här fallet, och de behöver alltså i så fall inte alls vara representativa för kosovoalbaner i sig.

    Hur som helst så är egentligen deras nationalitet inte det mest väsentliga i mitt inlägg.
  • camillimill
    Te dua Mohammed skrev 2008-08-23 00:52:11 följande:
    hej!!! jag är sj från kosovo, och den här familjen som du har hafft koll på tro jag inte att hon(mamman) då vet vad ett barn har för värde i livet, det ända jag skulle ha gjort då om jag våre du är o säga till henne vad du har sett o mm,, och fatta hon inte så borde hon fatta att 1.. man lämnar inte en liten barn bara ute så där,,, 2,, man slå inte en une för det hj inte barnet nått att kunna förstå att dom ej ska bråka med varandra.. och 3....jag vet faktis inte vad 3 är:) jag bodde sj i en områdedå det fanns en massa folk som faktis kom från mitt egget land,, men jag valde att flytta bor från den området bara för att det fanns lite för mckemammar som heller valde att städda och inte tittade till sina eggna barn,,,, i västa fall vänd dig till soc,, för tro mig även en idiot vet att allt det där som hon shitter i är fel.... sen har det faktis inte med kulturen och göra utan det är väll vad dom har blivit uppfostrad till och hur dom förr detta vidare....det där att dom kan ta din dotters cykel o bara cykla iväggg meden det är inget nyttt.. håll kolla på dina saker för snart kan det försvinna saker..... lycka till:) jag är från kosovo sj men den familjen som är din granne är någg en familj från en by som inte har uppfattat värdet på ett litet barn att man kan inte ge ett litet barn bara en bitt bröd för kvävs han el hon så är det hennes fel och ej syskones fel för dom ska ej passa en liten när dom ska leka sj. och anledningen till att dom andra barnen slås är bara för att dom få smällar sj någg hemma:( stakars barn,, fyyyyy.. lycka till

    Jag skriver det igen för att ingen ska missuppfatta. Läs inlägg nummer 17 i den här tråden, så förstår du varför jag drar in deras nationalitet i det här.
    Jag tror absolut inte att alla är likadana, och jag är långt ifrån en rasist.
    Jag tror säkert att det kan handla mycket om de enskilda individerna, även om jag har svårt att förklara allt med just det.

    Tack för ditt svar.
  • camillimill
    annsan82 skrev 2008-08-23 01:14:03 följande:
    att överhuvudtaget nämna varifrån någon kommer, dvs deras nationella tillhöriget, är att försöka generalisera eller om jag ska försöka förklara så att DU förstår, ett sätt att försöka förklara någons dåliga betende med varifrån de kommer och då menar jag givetvis vilka social och kulturela värderingar de har med sig i sitt bagage... om du inte i ditt inlägg ts, hänvisar vidare till inlägg 17, så utgår jag från det jag läser in i det du skrivit. och jag läser in att du förmodligen inte har levt i nån stad med VERKLIGA problem som direkt följd av en stor invandring, och dessa områden (vilket du säkert vet) är ofta anknytna till våra storstäder. här har vi insett vikten av en fungerande invandrarpolitik utan att för den skull dra alla invandrare över en kam, utan insett att det handlar om individer och inte om kulturella arv då det uppstår problem.om du hade skrivit ditt inlägg utan att nämna att det ej är "svenskar" utan kosovolbaner så hade jag säkert kunnat sympatisera med dig på vissa punkter, men nej du, det låter endast som ett smygrasistisk påhop i mina öron.
    ?? Så du menar att de sociala och kulturella värderingar vi bär med oss inte påverkar vårt sätt att agera?
    Att de inte påverkar vårt uppförande?
    Tillåt mig gapskratta i så fall.

    Självklart spelar vår kultur och därigenom också sociala värderingar en jätteroll för vår identitet och plats i samhället. Mina kulturella värderingar hade direkt krockat med en strikt muslims värderngar tex, men det betyder ju inte att mina värderingar (läs: mitt kulturella arv) är mer värt för det.
    Bara att de är olika och såklart också påverkar oss olika och gör att vi agerar olika.

    Och det är Där det faktum att de här människorna kommer från annat håll, med andra kulturella värderingar, selar roll.

    Ser du mig som smygrasist är det din huvudvärk eller ditt privilegie, vilket du vill.
    Jag är absolut ingen rasist utan har vänner från olika delar av världen, men du väljer såklart att tro på vad du vill. Jag tänker inte göra det till min livsuppgift att få någon som inte ens är kapabel att (syftar fortfarande på inlägg nummer 17 som du enligt egen utsago inte kan ta in såhär i efterhand) förstå att hon helt missuppfattat situationen och min avsikt med att blanda in deras ursprung.

    Som avslutning, innan jag kryper till kojs, så vill jag passa på och dra på smilbanden lite till. Det är svårt att låta bli att skratta när du tror att man måste ha BOTT i Stockholm eller Malmö för att förstå problematiken som varit där.
  • camillimill

    Jag ska vända mig till socialen, ja.
    Ska först göra som någon sa, nämligen att förhöra mina övriga grannar vad dom kan ha att bistå med i informations- och observationsväg.
    Idag har de inte synts till alls, vilket är ovanligt. Skönt för ungarna hur som helst, eftersom regnet öser ner...

  • camillimill
    marina 81 skrev 2008-08-23 17:16:29 följande:
    Man får faktiskt minnas också att förr i tiden i sverige fick barnen även här klara sig mer själva än vad som är vanligt idag.
    Jo, men det där brukar ju kallas för utveckling.
    Det känns ju som man slungats tillbaks till stenåldern när folk rusar omkring o beter sig som tokiga vildar och kastar stenar, pinnar och saker på varandra.
  • camillimill
    PetraDeliu skrev 2008-08-24 00:27:00 följande:
    då kan du inte ha träffat många?
    Det känns ganska oviktigt i sammanhanget hur många jag har träffat, eftersom jag vid flertalet tillfällen i den här tråden reserverat mig å det bestämdaste och sagt att jag inte är någon kosovoalban expert. Jag har också sagt att jag inte känner speciellt många, utan bara att de jag träffat inte har haft koll på sina barn, men att det såklart kan vara rena tillfälligheterna.

    Känns det fortfarande lika viktigt att jag kommer med en exakt siffra? Ska jag säga i runda tal då eller måste jag vara helt precis?
     10 stycken?
    20 stycken?
    100 stycken?
    1000 stycken?
    Får man räkna in de som man av andra hört talas om också eller får jag bara ta med de jag verkligen har träffat? Måste jag ha pratat med dom eller räcker det med att jag sett dem agera på avstånd?

    Varför hålla på o ifrågasätta min åsikt? Det blir ju bara löjligt och det känns som att du inte egentligen har något vettigt att säga kring ämnet i fråga, utan att du mest är ute efter själva ifrågasättandet.

    Så dumt när det blir fokus på fel saker.
  • camillimill

    Oj, vilket tjafs det blivit här då.. 

    Kan man inte bara skippa den här rasist kontra icke rasist biten? Jag som trådstartare vill hur som helst ogärna förknippas med det ställningstagandet iaf. Jag kan bara konstatera att det bor två problemfamiljer i området, och att de båda är kosovo albaner, samt att de, i mina ögon, har märkliga,  (och enligt svensk lag,) förbjudna sätt att uppfostra sina barn på.

    Sen om det hänger ihop med det faktum att de kommer från en annan kultur, eller om det enbart handlar om bristande omdöme och ensilda individer, det kanske kan kvitta i det här sammanhanget?
    Jag ställde bara frågan om etnisitet och uppförande kunde hänga ihop och isåfall förklara/försvara deras beteende. Om inte, så kan man ju släppa hela frågan om varifrån de kommer, för då är det ju helt oviktigt.

    Självklart hade min reaktion på deras beteende varit detsamma om det varit svenskar, men då hade det kanske kommit andra frågeställningar med in i bilden? Jag hade kanske fått frågan om det finns något missbruk i familjerna? Om det finns pappor med i bilden? Om det verkar finnas andra sociala/psykiska problem?

    Alla sådana saker är ju relevanta därför att de eventuellt kan säga något om varför en person eller en grupp uppför sig som de gör. Ibland kan kultur och ursprung vara svar på frågan, och av den anledningen blandade jag in deras ursprung i trådstarten.
    Jag är ju som sagt var ingen kosovoalbansk expert, och för mig är det inte otänkbart att de tillåter barn i alltmer yngre åldrar ta ett större ansvar för sig själva och sin lek. I deras kultur kanske det inte ses som något konstigt med barnaga, och därför kanske även de våldsamma beteendena jag uppmärksammat här på gården kan förklaras.

    Jag tycker det känns så konstigt att det ska bli ramaskri bara för att man ibland kanske tror eller undrar om klasstillhörighet/kultur eller etnisitet hänger ihop med vissa beteenden.
    Det är ju självklart att det gör det!

  • camillimill
    frumosã fata skrev 2008-08-27 12:50:19 följande:
    frågorna om missbruk, pappor, sociala och psykiska problem är väl exakt lika relevanta vare sig det är en svensk eller utländsk problemfamilj?! Eller menar du nu att det dåliga hos utlänningar är kulturellt, och det dåliga hos svenskar är unikt för vissa individer?!
    Ja, men självklart är det det lika relevanta frågor vare sig de kommer från sverige eller albanien. Ni behöver ju inte VÄLJA att missuppfatta.
    Jag menar bara att frågan om varifrån de kommer kan vara relevant, liksom andra typer av frågeställningar kan vara det. (såsom social bakgrund, missbruk, närvarande fäder osv.)
    Men i det här specifika fallet så vet jag inget om ovan nämna faktorer, mer än att de är kosovoalbaner.

    Om om man lyssnar på flertalet av de som svarat i tråden, så HAR det betydelse.

    Jag undrar hur många av er som uttrycker att deras ursprung absolut inte spelar någon roll, faktiskt har haft någon närmare kontakt med kosovoalbaner? Alltså i vardagen såhär som jag? Att gå i skolan med en kosovoalban, eller att jobba jämsides med densamma, kan knappast räknas, eftersom det i skolan och på arbetsplatserna alltid finns regler, förordningar och rutiner som ska följas.
    På "hemmaplan" väljer man mer själv hur man vill leva, och det är här, på hemmaplan, som min familj och våra grannar upplever problemen med att bo granne med dessa människor.

    Jag tycker inte det är helt irrelevant att ställa sig frågan om deras ursprung kan förklara delar av deras beteende.
    (o med det menar jag inte att allt som är dåligt kommer från dom, medan allt som är bra kommer från svenskar. jag menar bara att vissa saker kanske är mer typiska för ett visst folkslag. Vi svenskar kanske är mer ytliga och rädda för vad folk ska tycka och tänka (negativa egenskaper kanske?) medan en italienare kanske (spekulerar bara) känner sig jättebekväm med att vilt gestikulera och prata högljutt ute på gården (negativa eller postitiva egenskaper, beroende på vem som värderar)

    Samma sak menar jag att det kanske är i det här fallet med våra grannar. Det finns säkert flertalet egenskaper hos dom, som kanske kan kopplas samman med deras kultur/uppfostran som jag gärna hade velat ha. Samtidigt kanske det finns negativa aspekter med deras tankesätt och syn på barnuppfostran också?
    Såsom att de inte har något problem att låta barnen leka ensamma ute på gården hela dagarna. För att man i deras kultur får ta eget ansvar mycket tidigare kanske? Även det är ju positivt eller negativt beroende på vem som värderar. I ett samhälle där alla gör på samma sätt (exempelvis i deras hemland, inte fanken vet jag) så kanske det är det mest optimala och det kanske fungerar jättebra eftersom samhället är uppbygt kring ett annat tänk.

    Men på vår gård, där existerar inte det, och förarna bakom bilarna som kör omkring här mellan husen är inte uppväxta med att tänka att det kan hoppa fram en 3 åring mellan buskarna klockan halv elva på kvällen.

    Förstår ni verkligen inte hur jag menar?

    Det är klart att vissa saker direkt hänger samman med bakgrund och kultur. O jag är verkligen ingen rasist för att jag stället frågan om deras ursprung är relevant för det problemet Jag upplever.
  • camillimill
    frumosã fata skrev 2008-08-28 04:55:53 följande:
    jag har haft enormt nära kontakt med kosovalbaner, jag har t.ex. två vänner jag kallar mina systrar...jag vet mycket väl hur deras kultur ser ut, men nej, jag tycker inte det är typiskt kosovalbanskt att skita i sina barn som du beskriver. Däremot att barn är vakna länge, aga är tillåtet, äldre syskon får passa yngre osv, ja, det är så. Men det är så även bland många andra folk. Liksom det MsBeuty skriver om kvinnor, att hemmet ska vara städat, maten färdig, att männen inte tar ansvar över barnens omvårdnad..herregud, ja, det är så, och det har även tidigare varit så i Sverige! Men de mammor som du beskriver, som verkar frånsagt sig allt ansvar, det är fel på dem på nåt vänster..kanske de inte orkar, som MsBeuty skriver.
    Men Jesus.
    Du skriver "Däremot att barn är vakna länge, aga är tillåtet, äldre syskon får passa yngre osv, ja, det är så"

    Ja, där satte du ju fingret på hela problematiken. Dessutom på ett sätt som direkt talar emot vad du skrev i ett tidigare inlägg.
    För det första är barnaga inte tillåtet i Sverige, och kommer de hit får de snällt rätta sig efter de lagar och förordningar som finns här.

    För det andra så blir det problem när deras barn som du beskriver, generellt sett är vakna sent på nätterna. Det är ju det problemet vi har här, och det kopplas då alltså samman med deras kultur, vilket du i ditt inlägg också bekräftar.

    Att äldre syskon förväntas passa yngre blir ju uppenbarligen också ett problem har vi märkt här, eftersom "barnvakternas" (läs 4 åringarnas) ansvarskänsla och möjlighet att passa den som är kring året är jävligt begränsat. Barn ska inte passa barn. Det är inte så man, enligt mig, lär sig ta ansvar.

    Du visar med ditt inläg att alla problem jag ovan beskriver är direkt sammankopplade med deras kultur och det faktum att de är kosovo albaner.
  • camillimill
    pennylane82 skrev 2008-08-28 08:11:26 följande:
    Ja vad ska man säga, jag skulle flytta på en gång.
    Ja, hade jag haft den möjligheten så hade det inte varit något att orda om alls. Men det är mellan 4 och 7 års väntetid på en lägenhet här i Varberg. 4 år i det området där vi bor nu. Längre väntetid ju mer centralt..
  • camillimill

    Herrejesus.
    Flertalet av er är människor jag hoppas att jag aldrig behöver uppleva live. Vet inte om jag någongång har träffat på så trångsynta människor som er, som liksom hakar upp er vid ett och samma ord. Kosovoalban.

    Skitsamma! Jag struntar väl för fan i om packet är från Polen, Albanien, Sverige, Turkiet, England eller Pakistan. Det är en jävla skitfamilj som inte borde ha barn, och om deras beteende är typiskt för just den del av världen som de kommer från, eller om det råkar vara rena tillfälligheter att halva trådens skribenter har samma erfarenheter som jag av kosovo albaner, det låter jag vara osagt.

    Jag skiter faktiskt i vilket, om jag ska vara helt uppriktig. Fokus har hamnat helt fel, och det är bara sorgligt att det finns så många små sorgliga småbarnsmammor där ute som har så tråkig vardag att de gjort till sin enda lilla underhållning av missförstå och haka upp sig på detaljer.

    Jag har för det första aldrig utnämnt mig till nån expert på just kosovoalbaner. Tvärtom. Jag har reserverat mig å det bestämdaste för att jag absolut inte har någon koll alls. Därav min förfrågan.

    För det andra har jag fått svar på mina frågor tusen gånger om. Jag har kommit fram till att:
    -detta är inget normalt beteende (mer än hos K-A familjer möjligtvis)
    -jag har således ingen låg toleransnivå
    -familjen borde anmälas till socialen.
    -jag borde ingripit så snart jag sett somliga av de här sakerna ute på gården.

    Mer än så behöver inte sägas. Jag har något viktigare saker för mig än att försöka få er uttråkade, sorgliga småbarnsmammor att inse att min avsikt med frågan inte var illa menad. det är ju solklart att flertalet av er bara är ute efter att vässa klorna. Då försvinner liksom hela syftet.

    Är det någon av er ovan nämnda klientel som känner att ni har mer att tillföra den här dispyten, så inboxa mig istället. Tråden här blir bara nån slags patetisk uppvisning i förvrängning av ord och syftning, och ni skiter fullständigt i mitt problem egentligen.

  • camillimill
    katten skrev 2008-08-28 22:13:26 följande:
    hur har de gått? har du hunnit prata med hyresvärden eller likande än? följer denna tråden för ja tycker inte varken din familj eller grannens barn ska behöva ha de så här, där man bor ska de vara lungt o skönt.kram till dig


    Jo, jag har pratat med hyserbolaget, men fått till svar att de eg inte kan göra något, men att de fått in flertalet anmälningar på den här familjen. Förhoppningsvis leder detta till att de blir omplacerade. För vår del löser det ju alla problem, men tyvärr inte barnens. (deras barn)

    Jag har inte anmält till socialen, eftersom jag inte har bevis. Däremot så har jag tänkt att filma det jag ser framöver och lämna in till socialkontoret, tillsammans med utförliga beskrivningar av vad jag tidigare sett.

    Idag hade jag tyvärr inte videokameran tillgänglig, men annars hade det funnits ypperliga tillfällen för dokumentation, eftersom den ena familjens 7 åring var ute ensam med 1 åringen. Den minsta skrek som en galning när 7 åringen försökte sätta upp honom på taket till ett sånt där lekhus. Jag stack ut huvudet utanför dörren och då bar hon iväg på honom. Det såg minst sagt vanskligt ut att de denna lilla 7 åring kånka omkring på en sån där liten klump på samma sätt som min 4 åring bär sina dockor på.

    En stund senare ser jag mamman till barnen komma tillbaks från tvättstugan som ligger i en separat byggnad ett par hus bort.


    Ja, ja. Vi får se hur och när den här historien slutar. Än är det nog en bit kvar, tyvärr.

Svar på tråden Va fan är det frågan om? Är detta typisk för Kosovo Albaner eller? Hade ni accepterat detta? (långt)