• Anonym (rädd)

    Att våga bli gravid efter missfall...

    Jag hur vågar man bli gravid igen? Min längtan efter barn är enormt stor. Vill inget hellre än att få hålla en liten bebis i min famn. Har haft ett sent missfall som tog hårt på mig. Har fått gå hos kurator länge för att bearbeta det. Men nu har det snart gått ett år, och hela jag skriker efter att bli gravid...men jag vet inte hur jag ska våga.

    Det enda jag kan tänka på är att det ska hända igen..tänk om jag är en sån person som bara får missfall? Tänk om jag aldrig kan få barn? Hur ska man göra för att våga igen? Hur ska man överleva om det händer igen? Hur gör "alla andra" som vågar igen? Är det bara att köra på och hoppas på det bästa? jag är så rädd att jag inte ens ska bli gravid pga all oro....behövde skriva av mig lite, hoppas någon kan ge mig råd.

  • Svar på tråden Att våga bli gravid efter missfall...
  • Thalis

    Beklagar förlusten av ert barn.
    Du får gärna skriva till mig om du vill, även jag fick ett sent mf och har fått 2 barn efter det.


    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Anonym (rädd)

    Jag hoppas ju att jag också ska få ett barn...försöker tänka påa lla andra som får missfall, ibland flera på rad, men som till slut lyckas. Men hur orkar man? Klarar man av det som människa att gå igenom flera förluster på rad? Nu finns det ju inget som säger att just jag ska drabbas igen..men det är svårt att tänka positivt efter en förlust. För sena missfall borde ju vara ovanligt??

  • Thalis
    Anonym (rädd) skrev 2008-09-19 17:08:06 följande:
    Jag hoppas ju att jag också ska få ett barn...försöker tänka påa lla andra som får missfall, ibland flera på rad, men som till slut lyckas. Men hur orkar man? Klarar man av det som människa att gå igenom flera förluster på rad? Nu finns det ju inget som säger att just jag ska drabbas igen..men det är svårt att tänka positivt efter en förlust. För sena missfall borde ju vara ovanligt??
    Sena mf är ovanliga ! Jag vet att man inte vill utsätta sig för demma smärta igen, MEN någonstans finner man styrkan eftersom man vet att om man inte vågar så blir det definitivt inga barn...
    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Anonym (rädd)
    Thalis skrev 2008-09-19 17:10:46 följande:
    Sena mf är ovanliga ! Jag vet att man inte vill utsätta sig för demma smärta igen, MEN någonstans finner man styrkan eftersom man vet att om man inte vågar så blir det definitivt inga barn...
    Tack för ditt kloka svar! Jag hoppas jag ska våga...för någonstans tar längtan över, och jag kommer säkert ångra mig sen om jag inte försöker...grattis till dina barn och beklagar att du fått missfall du med.
  • Tildebus

    Hej Ts!! Hoppas du fortfarande läser i tråden....

    Jag har själv vart med om samma sak i april i år,fick missfall i v21. Jag och min sambo var överens om att försöka igen så fort vi fick. Jag är nu gravid igen, är i v12 i dagsläget. Det är självklar jätte roligt men rädslan för att det ska hända samma sak igen är enorm. Jag är rädd nästan varje dag men otroligt glad över att vi bestämmde oss för att försöka igen.

    Om du vill så får du jätte gärna skriva till mig så kan jag berätta lite mer om hur det har vart. Det blir en hel uppsats här annars. Skulle gärna vilja höra dina tankar och funderingar också.

    Om vi inte hörs igen så håller jag tummarna för dig och hoppas att du så småningom vågar försöka igen.

    Som en läkare sa till mig "Oddsen är bättre denna gång än förra gången eftersom det har hänt en gång redan." Det är alltså väldigt ovanligt att man får flera SENA missfall.

  • TheFamily

    Hej TS!

    Först en stor kram till dig!....Vet hur du känner dig. Har själv flera MF och MA bakom mig. Det senaste i januari i v11. gått hos kurator på MVC och försökt bearbetat mina känslor.
    MF hade jag som sagt i Januari, när min riktiga mens inte hade kommit tillbaka den 20 mars så ringde jag till KK akut för att kolla vad jag skulle göra. De tyckte jag skulle komma in så de kunde ta ett Hcg prov på mig för att kolla att allt kommit ut så att säga.
    Mycket riktigt visade det 65 precis på gränsen för graviditet. Av nån anledning sa läkaren att MEN jag vill att du kommer imorgon också för att kolla igen så det inte är en ny graviditet. Dagen efter Hcg=95, shit jag kunde inte tro det var sant. Jag var gravid igen.
    Några veckor gick. Började blöda typ i v9 tror jag, åkte in till KK. Där var ett tickande hjärta men läkaren sa att jag bara var i v6 men allt såg normalt ut och blödningen kom inte uppifrån.
    Åkte hem.
    Väntade nästan bara på att ett MF skulle sätta igång. Men nä. En vecka senare avtog blödningarna.
    Jag har varit som ett orosmoln hela min graviditet, det är inte förräns nu i v31 som jag verkligen njuter av att vara gravid och det är ju för att bebisen sparkar nästan oavbrutet och jag vet att hon lever. Jag oroar mig dock inför förlossningen. INTE för själva förlossningen i sig typ om det kommer göra ont osv. Utan för bebis skull. JObbar som uska på förlossningen så jag vet ju att saker KAN gå fel även om man går hela tiden ut.
    Det jag vill säga till dig är att prata, prata, prata med alla i din omgivning, be att få komma ofta till BM och sitta och prata, lyssna på hjärtljud osv.
    Vet att det är stentufft men du kommer att klara det!
    Sen finns alltid FL, folk är här inne dag som natt och det finns alltid en vänlig själ att lasta av sig lite oro på....
    Lycka till vänen! Kram

    Sorry att det blev lite långt!

  • Anonym (rädd)

    Tack för era svar! Jag är fullkomligt livrädd..tänk om jag får blödningar igen, då kommer jag direkt tro på missfall. Vågar man lyssna på härtljuden, för tänk om man gör det, precis som sist..då blev man ju så lycklig och man trodde allt var bra, och så rycktes allt bort på bara ett par timmar :( Jag är verkligen jätterädd, men kommer självklart ändå ge mig in i det igen..vi gör allt vi kan för att bli gravida igen, men inget plus än.

    Jag fick aldrig iheller svar ordentligt på varför jag fick missfall. Läkarna tror det var en infektion av ngt slag, som startade förlossningen. Men hur ska jag någonsin veta? Det får jag aldrig. Tänk om jag alltid kommer ha infektioner då? Eller om det är ngt annat fel? Usch det är jobbigt alla dessa tankar. Men jag vet att jag måste bli gravid igen, för barn vill jag ha. Tack snälla ni som skrivit, det betyder mycket!

  • Anonym (medsyster)

    Jag har visserligen "bara" haft tidiga mf, men är idag så rädd inför nästa graviditet (som jag hoppas kommer när som helst). Jag kommer nog att kräva ett ul redan vid inskrivningen denna gång, men kommer aldrig våga se bilden. Tänk om det bara är en svart hinnesäck även denna gång. Att inget barn växer i magen. Usch! Det är rädslan som är värst, men ändå måste man våga för att vinna. Och som andra skrivit här, risken är liten att man får flera mf på rad.
    Kram

  • Anonym (Oroad)

    Hej!

    Jag har två missfall bakom mig (ett MA i v 11 och ett tidigt MF). Jag väntar nu på att bli gravid åter igen, senast gravid i juni. Men det vill inte fästa sig. Jag är jätterädd för ev ett nytt missfall och att det är fel på mig. 


    Skönt att höra era ovanstående berättelser, få lite positiv energi. Alla andra verkar ha det så lätt. Hur har det gått för er alla?

Svar på tråden Att våga bli gravid efter missfall...