• Hur mycket ska vi betala barnvakten???

Sön 21 sep 2008 21:55 Läst 8770 gånger Totalt 43 svar
    Sön 21 sep 2008 21:55

Imorgon kväll ska vi på föräldramöte på dagis och har tänkt gå båda två. Jag har frågat vår granntjej (går i 8:an) om hon har lust att sitta barnvakt till Elias 2 1/2 år mellan kl 18-20.
    Det blir första gången hon passar honom som riktig "barnpassning", där vi frågar. Nu funderar jag på hur mycket vi ska betala henne...

Vad tycker ni är rimligt för en 14 åring för 2 timmars barnpassning??? Han kommer att vara vaken fram tills vi kommer hem, så det är ju inte så att hon bara "sitter av tiden" här hemma.

Tack för svar!

Hos Prisjakt jämför du pris på barnprodukter!
  • Sön 2 nov 2008 19:47 #31

år 2000 tog jag 75-100kr/h betalt

såklart lite mindre i h om de var måååånga timmar sammantaget,typ paketpris:)

pysseltokig
  • Sön 2 nov 2008 21:42 #32

helt galet men då jag var 12 skulle fylla 13år passade jag min systers dotter då hon var 1år.. passade henne ett par veckor på sommaren.. fick 25kr/h :) familjepris..

idag skrattar vi tillsammans jag och syrran och säger..

HUR I HELVETE VÅGADE HON LÅTA MIG SOM VAR 12ÅR PASSA DOTTERN!
    hehe

skulle aldrig låta ngn liiiten passa min son!

• Sön 2 nov 2008 21:50 #33

Har bara skummat igenom tråden, och delar med mig av egen erfarenhet.
    När jag var 14år och började jobba i en korvkiosk hade jag 30kr/tim, visst det var 9år sedan, men jag hade nog inte betalt en barnvakt över 50kr/tim idag heller.
    Tycker du gjorde helt rätt ts!

• Sön 2 nov 2008 21:55 #34

TS läste tillbaka i tråden nu.. såg att ni givit henne 1 hundring.. lät väldigt bra!

• Sön 2 nov 2008 22:32 #35
    cissi24 skrev 2008-11-02 18:29:02 följande:
    Hade inte lämnat en 14 åring med min dotter. Skulle aldrig lämna 2 barn ensamma på det viset oavsett om det bara gäller för 2 timmar.
    jag passade själv barn vid 12 år å jag var nog mer lämpad barnvakt en en på 35år

är bara personen mogen å gillarbarn så är det inga problem
    sen lämmnar man ju inet bort barnen till vem som hälst

så 100kr timmen är lagom, mycket pengar för tonnåringen och hon känner sig glad å uppskattad,,,,,,,sen om man har en som alltid sitter barnvakt så behöver man ju inte ge pengar varje gång utan man kan köpa godis å god mat som dem får äta!

pratar om egna erfarenheter i yngre ålder å äldre,,
    man passar barn för ma gillar det å inet för att man är tvungen!
  • Moster­joi
    Visa endast
    Mån 3 nov 2008 12:05 #36

Mälaröbo!
    Nu pratade vi om vad man skulle betala en utomstående barnvakt och inte 18 åriga kusinen...
    Jag tycker också att det är skillnad på om släkten passar barnen eller inte.
    Min poäng var att jag tycker att man ska tänka en extra gång innan man låter en väldigt ung människa se efter barnen.

Givetvis ska man anlita någon som tycker om barn och inte efter hur dyra dom är.

Vad jag menade när jag skrev om mitt jobb i England är att där ses barnpassning som vilket jobb som helst, man får vad man betalar för.
    Att anlita barnvakt nån gång i månaden är givetvis annorlunda än att ha en nanny.
    När du skriver "living nanny" antar jag att du menar Live-in nanny, dvs någon som bor med familjen.
    Det är stor skillnad på Au-pair och nanny.
    En nanny är någon som har det som jobb att se efter barn, ofta på heltid och som får betalt för det. (en nanny har erfarenhet och ofta pedagogisk utbildning)
    En Au-pair är en ung människa som bor hos familjen och hjälper till med barnpassning mot kost, logi och lite fickpengar.

Oavsett vad man har behov av (nanny, au-pair eller barnvakt) tycker jag att man ska betala en schysst lön till barnvakten.
    Om någon erbjuder sig att sitta barnvakt gratis för att de vill hjälpa till är det en annan sak.

Tänk på att det är svårt för en 14-15 åring att "löneförhandla"
    Jag tror inte att någon vill att barnvakten går hem missnöjd och känner sig utnyttjad.

• Mån 3 nov 2008 14:14 #37

ja tog aldrig betalt när ja satt åt syrrans barn...

åh de va många ggr...

de får hon betala tillbaka nu när ja fått barn:) hon har redan suttit en gång:)

pysseltokig
  • Mån 3 nov 2008 14:16 #38

50 kr i timmen och såklart att hon får käka och dricka och allt sånt där..Men nej jag skulle inte betala mer.. Men inser att jag är lyckligt lottad som har många gratis barnvakter till min dotter

Stolt Slampa!
  • Mån 3 nov 2008 14:19 #39

skulle aldrig låta en 14 åring passa mitt barn. OAVSETT hur snäll eller mogen hon är.
    En så ung människa har inte samma koll som någon som är vuxen och absolut inte samma koll som någon vuxen som har erfarenhet av barn.

Jag satt ofta barnvakt när jag var 12 - 13 - 14 - 15 + och idag är jag så tacksam för att det aldrig hände nåt, och det i sig är ett mirakel för vi vet ju alla hur snabba och påhittiga barn kan vara. Jag var snäll, tyckte om barnen, noggrann och mogen-- men inte ens i närheten kapabel att ta hand om ett barn.

Nej -- hur vågar ni?

There is no chin behind Chuck Norris? beard. There is only another fist.
  • happyh­appy
    Visa endast
    Mån 3 nov 2008 14:26 #40

Har själv en dotter på 15 år som gärna sitter barnvakt.
    Tyvärr är de flestaq ungdommar idag så oförskända och förväntansfulla när det gäller pengar. VET att nästan alla vill och tror att de ska få så mycket när de sitter barnvakt.

Säkert förväntar sig din granne 100:-, det gör alla. MEN, inte behöver ni ge det. Gör upp i förväg! Då vet hon till en annan gång så ni inte lägger ribban för högt nu! Då är det svårare att ge mindre en annan gång. 25:- timmen är HELT OK!! Spec när det bara är två timmar nu. Tänk om det vore en hel dag! Grannflickan skulle ju bli rik. Nej, 20.- timmen är också ok. Då får hon ju själv bestämma till en annan gång om hon vill sitta mer barnvakt. Skit i vad grannar, föräldrar osv tycker.

• Mån 3 nov 2008 14:32 #41

jag satt barnvakt när jag var 14 år.

jag kan säga att dom kunde va helt trygga med mig.
    jag kan säga att ja skulle lämnat barn till mig.

brukade sitta åt en nyfödd och hennes syster på 2år,när ja satt åt båda samtidigt var vi två som satt, (jag+kompis), satt jag åt en i taget satt jag själv.

jag vet inte hur jag hade snappat upp så mkt om barn och ta hand om barn (hade visseligen en lillasyster) men det hade jag iaf,och kände mig alltid lugn och fick allt att flyta på,mathandling,klä på och av,matning,badning,nattning...

när ja va 16 fick min syster barn ,kände mig som rena proffset:P

pysseltokig
  • Mån 3 nov 2008 14:36 #42
    Lady Dahmer skrev 2008-11-03 14:19:06 följande:
    skulle aldrig låta en 14 åring passa mitt barn. OAVSETT hur snäll eller mogen hon är. En så ung människa har inte samma koll som någon som är vuxen och absolut inte samma koll som någon vuxen som har erfarenhet av barn. Jag satt ofta barnvakt när jag var 12 - 13 - 14 - 15 + och idag är jag så tacksam för att det aldrig hände nåt, och det i sig är ett mirakel för vi vet ju alla hur snabba och påhittiga barn kan vara. Jag var snäll, tyckte om barnen, noggrann och mogen-- men inte ens i närheten kapabel att ta hand om ett barn.Nej -- hur vågar ni?
    Jag vågar av den enkla anledningen att jag själv var grym på det i samma ålder....
    Stolt Slampa!
  • Lör 11 maj 2013 18:19 #43

Jag är 14 år och vi 14 åringar är inte så oansvariga som folk tycker men jag tycker som aldra högst 150-200 det räcker

Svara i tråden
Logga in
Bli medlem
Skapa en ny tråd
Ändra kategori Skriver i kategorin: Förälder

Andra har läst

Innehåll

Mer på familjeliv

Annat innehåll

Dagens fråga

Klarar du dig på din lön?

Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.