Inlägg från: Queen70 |Visa alla inlägg
  • Queen70

    Bibeln är en saga skriven av många (fiktiva?) författare

    Nåt annat som folk inte känner till och som borde vara relevant särskilt för de som är bokstavstrogna är att bibeln reviderats flera gånger under århundrandena. Kapitel har lagts till och tagits bort, så nånstans ligger det guds ord och skräpar som nån tyckte inte var så viktiga längre etc. lite spännande att tänka på.

  • Queen70

    Ja det gör du...Tror faktiskt att gemene man tror att bibeln har sett ut som den gör från tidernas begynnelse. Och det är ju inget man talar högt om i församlingarna i alla fall, för med den vetskapen så blir det ju plötsligt mycket svårare att vara bokstavstrogen. Hur många kristna tror du vet vem Lillith var exempelvis?


    Taggtroden skrev 2008-10-24 01:53:05 följande:
    Där måste jag nog reagera lite, vet inte de flesta om att Bibeln översatts flera gånger, och att massvis med religiösa texter valdes bort när Bibeln sattes ihop? Jag menar, det var inte många år sedan Bibeln fick 10 extra böcker, som för många hundra år sedan förkastats. Vad tror folk att de kommer ifrån då? Eller är det jag som tror för gott om folk?
  • Queen70

    Det är säkert lättare att köpa att fler böcker tillkommit, att man hittat guds ord som tidigare varit bortglömda liksom. Men att man däremot TAGIT BORT en massa borde vara svårare att försvara. Några människor av kött och blod har alltså suttit och censurerat vår herre och bestämt att detta är inte relevant längre. Då blir det ju genast mycket svårare att säga att man är emot kvinnliga präster, homosexuella äktenskap osv enbart på den grunden att: DET STÅR JU I BIBELN FÖR BÖVELEN.

  • Queen70

    Jag tänkte nog mest på mer fundamentalistiska rörelser som typ livets ord Jehovas vittnen och andra frireligiösa grupper. Tror inte det ligger i deras intresse (generellt) att informera om bibelns verkliga historia faktiskt.

    Och de som är mest aktiva inom kyrkor inbillar jag mig är inom just frikyrkorna...svenska kyrkan lockar väl inte så förfärligt mycket nya människor nuförtiden? Det är mina egna spekuationer och inget jag har några siffror på :)


    Taggtroden skrev 2008-10-24 02:11:20 följande:
    Det stämmer nog inte riktigt det du säger, på alla ställen. Själv jobbar jag för SvKy och i alla de församlingar jag haft insikt i (vilket är väldigt många) och på de utbildningar för konfirmandledare som jag gått så har vi lärt ut precis det där till konfirmanderna och i Bibel- studiecirklar och på andra Bibelstudium. Självklart så är det inte så i alla kyrkor, men på de flesta ställen i SvKy kan jag säga att det är så. Annars har jag sett precis bara de ställen som tillämpar detta. Och eftersom SvKy är för kvinnlina präster och homosexuella vigslar så funkar det jättebra att skylla det som står i Bibeln på att böckerna faktiskt är reviderade och utvalda för att passa kyrkans ändamål under 300 - talet. :) För så kan man också se det :)
  • Queen70

    Du tror mer på människors förmåga att tänka själva än vad en cynisk gammal hagga som jag gör helt enkelt :)


    Taggtroden skrev 2008-10-24 02:22:48 följande:
    Jo, då kan jag nog hålla med dig. Dock tror jag att de flesta väldigt aktiva människorna idag i frireligiösa rörelser VET hur det ligger till, har svårt att tänka mig man kan vara så intresserad och aktiv och ha missat en så viktig del, men att de helt enkelt blundar för det. Och det är väldigt tråkigt. Allt blir ju så mycket intressantare om man vet hur det ligger till och får spekulera i vad Gud egentligen menade och vad som kan vara sant och inte
  • Queen70

    det är ju min teori snarare

    Tänk om personen som sa att gud talade genom honom LJÖG?? Människor tenderar ju att göra det ibland :)

    Cailleach Beine Bric skrev 2008-10-24 09:41:47 följande:


    Det är en tolkningsmöjlighet. Man kan även välja att se till hur de politiska omvälvningarna och maktspelet i Europa såg ut för tiden, samt hur det påverkade anammandet och förkastandet av vad som ansågs vara gudomligt och inte.
  • Queen70

    Kallar inte någon dum ihuvudet, men det du kan ju inte hänvisa till bibelns trovärdighet genom att hänvisa till forskningen då ju egentlign hela konceptet av en TRO är att man ska tro utan att kräva massa bevis, som vi som tror på evolutionen.

    Bibeln har trots allt stötts och blötts, och omformats och översatts mellan massa olika språk i tusentals år av MÄNNISKOR av kött och blod, och ni hävdar väl inte att människor är ofelbara eller att världen alltid varit full av folk som gärna använder sig av religion för sina egna syften.

    Om jag idag hävdade att heliga ande talat genom mig och gett mig i uppgift att tala om hur bibeln idag ska tolkas är det väl inget ni skulle köpa rätt av hoppas jag, utan kanske undra om jag eventuellt gjorde detta för egen vinnings skull eller att jag kanske rent av var psykiskt sjuk...Bara för att nån påstod nåt för 600 år sedan eller 1000 år sedan behöver det ju inte innebära att det MÅSTE vara så, och ingen kan ju bevisa nåt vid det här laget.

    Men som Troende måste ju det som sagt vara irrelevant, då allt bygger på just TRO. Det blir väl mest intressant för oss skeptiker att analysera :)

    Hs egen skrev 2008-10-25 12:08:46 följande:


    Taggtroden och Queen 70.Tror ni att vi går och tror på något som vi låter våra liv bli helt förändrade av, men som vi inte tar reda på om det är sanning? Er diskussion här några inlägg bak, antyder att vi skulle vara fullkomligt dumma och tro på något som är klippt och skuret till det det är idag?Jag kan informera om att Varje gång bibeln översätts till ett nytt språk görs den det utifrån grundtexter, alltså från de allra äldsta texterna. Att man har översatt många ggr beror på att svenskan och de flesta språk har utvecklats. Annars skulle vi få läsa bibeln på det språk man talade i sverige när kristendomen kom hit, typ 1000-tal. Hur i hela friden skulle vi fatta vad där stod då?De 10 texter ni talar om antar jag är apokryferna. Det var en man vid namn Hieronymos, på 300-talet som skulle göra en översättning hela bibeln till latin. Han var övertygad om att bara de hebreiska texterna skulle vara med i bibeln. Så han uteslöt dem då.. Ändå var texterna med på latin i den katolska kyrkans Vulgata. på 1500talet började man tro på de Hieronymos hade trott och tog bort dem. Men senare har man insett värdet i även de texterna. Nu innehåller vissa biblar apokryferna och andra inte. Upp till den som ska läsa att välja om man vill ha dem med.
  • Queen70

    Så vilken version litar du till då?


    rasajj skrev 2008-10-25 16:21:53 följande:
    Jag for min del ar fullstandigt pa det klara med att Bibeln inte ser ut idag sasom Gud tankte det. Och att det ar flera verkliga forfattare ar bevisat, da skrivstilarna ar valdigt olika och sant gar inte att forvanska. Min kyrka lar dessutom i klartext att vi tror att Bibeln ar Guds ord "i den man den ar ratt oversatt".
  • Queen70

    Mycket i ex. bibeln och koranen är ju dessutom exakt samma historia....


    wynn skrev 2008-10-25 21:06:33 följande:
    Jag gissar att inte ens ateister/skeptiker kan avfärda allt i Bibeln som saga. Jesus ses ju t ex som en historisk person av de flesta forskare. Som sagt - frågan är vad som är sant och inte. Samt hur mycket.Detsamma gäller enligt mig alla andra religiösa urkunder som Koranen, Torah etc.
Svar på tråden Bibeln är en saga skriven av många (fiktiva?) författare