• Mrs Vader

No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! ---> Jag Uppmanar ALLA nya att läsa den. (istället för att hoppa in här och fråga "vad tvättar ni med då?" och liknande.

Läs TS och länkarna!

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Tråd 4:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

Tråd 5:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
    Samlad lista på hudvårdande oljor:

www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

VÄLKOMNA!!!
    Vacker utan schampo
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-26 19:41
    Samlad lista på hudvårdande oljor:

www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-27 07:30
    Ny rutintråd

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37241038.html
  • Svar på tråden No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.
  • chanteleos

Är alkohol ok i hudvårdsprodukter? Äkta eteriska oljor låter ju bra och vanliga oljor är väl inget att diskutera om...

(läser på en weleda deo)

• chanteleos

En sak till:

Aloe vera att smörja in kropp med - var det vanlig "drickbar" aloe man skulle ta då? Det finns ju en jädra massa lotion som heter aloe vera men som innehåller massa mer skit...

• IceFalk

Vissa alkoholer är okej (Cetyl Alcohol, Stearyl Alcohol) men de flesta är uttorkande såsom:

Alcohol denat.
    Denaturated alcohol
    Isopropyl alcohol
    SD alcohol
    Etanol

• kokoskärlek med bubblor

chanteleos skrev 2008-12-04 13:54:51 följande:

En sak till: Aloe vera att smörja in kropp med - var det vanlig "drickbar" aloe man skulle ta då? Det finns ju en jädra massa lotion som heter aloe vera men som innehåller massa mer skit...
    Går bra med både och
    Personligen föredrar jag att smörja med drickbar (juice) Det är mer krämigt o går in i huden fint medan aloegel känns mer klistrigt..
    Men läs alltid innehållsförteckning. Så mycket aloe som möjligt o kolla vad de andra ingredienserna är
  • Skruttis1979

Finns en aloe vera på tub på Life, som har 99,9% aloe vera... vad den andra lilla delen innehåller vet jag inte dock.

Elma är världens centrum
  • imsel

Jag har 2 aloevera gel hemma.
    Aloe 99 och Jason aloevera.
    Aloe 99 är så kletig, så den tycker jag är bra i håret, den andra blir inte kladdig, så den använder jag till huden.

april april din dumma sill
  • vestermark

Hejsan, kommer in här igen med mina frågor
    Nu har sen en månads tid slutat tvätta med tvål i ansiktet, ingen ansiktskräm heller. Bara olivolja. Har gjort ricinskrubb eller ocm en gång i veckan ungefär. I början kändes hyn bättre. Sen fick jag de vanliga hormonfinnarna veckan före mens. Men de brukar försvinna efteråt. Men de har inte gjort det nu, det har snarare blivit värre än innan! Pannan är alldeles knottrig av små finnar och pormaskar, mest runt ögonbrynen. Runt munnen och på hakan har jag fått finnar också!

Är det här kanske helt fel metod för mej? Huden har också varit ovanligt torr, trots att jag tvättat mer sällan (oftast bara 1 gång/dag, på kvällen), och alltid masserat in olja när jag tvättar ansiktet. Har bara tvättat med vatten och olja.
    Ska jag prova nåt annat, och isåfall vad? Blir jag inte tillräckligt ren?
    Eller är det bara den torra luften som förstört min hy tror ni?

Behöver verkligen hjälp...Gärna någon ansiktsmask som jag kan göra nu direkt också!

• Anaiah
    vestermark skrev 2008-12-05 17:58:42 följande:
    Hejsan, kommer in här igen med mina frågor Nu har sen en månads tid slutat tvätta med tvål i ansiktet, ingen ansiktskräm heller. Bara olivolja. Har gjort ricinskrubb eller ocm en gång i veckan ungefär. I början kändes hyn bättre. Sen fick jag de vanliga hormonfinnarna veckan före mens. Men de brukar försvinna efteråt. Men de har inte gjort det nu, det har snarare blivit värre än innan! Pannan är alldeles knottrig av små finnar och pormaskar, mest runt ögonbrynen. Runt munnen och på hakan har jag fått finnar också! Är det här kanske helt fel metod för mej? Huden har också varit ovanligt torr, trots att jag tvättat mer sällan (oftast bara 1 gång/dag, på kvällen), och alltid masserat in olja när jag tvättar ansiktet. Har bara tvättat med vatten och olja. Ska jag prova nåt annat, och isåfall vad? Blir jag inte tillräckligt ren? Eller är det bara den torra luften som förstört min hy tror ni? Behöver verkligen hjälp...Gärna någon ansiktsmask som jag kan göra nu direkt också!
    Tvättar du ansiktet varje dag?! Då skulle jag också ha problem med huden.
    Men prova att tvätta med bara olja, inget vatten.
    Det är en konst att säga att någon är dum utan att säga det
  • imsel
    vestermark skrev 2008-12-05 17:58:42 följande:
    Hejsan, kommer in här igen med mina frågor Nu har sen en månads tid slutat tvätta med tvål i ansiktet, ingen ansiktskräm heller. Bara olivolja. Har gjort ricinskrubb eller ocm en gång i veckan ungefär. I början kändes hyn bättre. Sen fick jag de vanliga hormonfinnarna veckan före mens. Men de brukar försvinna efteråt. Men de har inte gjort det nu, det har snarare blivit värre än innan! Pannan är alldeles knottrig av små finnar och pormaskar, mest runt ögonbrynen. Runt munnen och på hakan har jag fått finnar också!Är det här kanske helt fel metod för mej? Huden har också varit ovanligt torr, trots att jag tvättat mer sällan (oftast bara 1 gång/dag, på kvällen), och alltid masserat in olja när jag tvättar ansiktet. Har bara tvättat med vatten och olja.Ska jag prova nåt annat, och isåfall vad? Blir jag inte tillräckligt ren? Eller är det bara den torra luften som förstört min hy tror ni?Behöver verkligen hjälp...Gärna någon ansiktsmask som jag kan göra nu direkt också!
    Har du torr hud sen innan?
    Annars kanske den är för fet.
    Jag har torr hud i ansiktet, men kan ändå inte ha olivolja för då får jag finnar. Jag har bara kokosolja i ansiktet, men tvättar inte varje dag, kanske 2 gånger i veckan, och då har jag bara jättelite olja, typ två"droppar" eller vad man ska säga (kokosolja är ju fast) och smöjer i ansiktet när det är blött, sen torkar jag försiktigt så jag blir torr.
    april april din dumma sill
  • Skruttis1979

Någon som är allmän-kunnig vad gäller hudvård och hårvård som jag kan få inboxa med lite frågor???

Elma är världens centrum
Svar på tråden No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.