• Mrs Vader

    No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.

    Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

    För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.
    __________________________

    Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! ---> Jag Uppmanar ALLA nya att läsa den. (istället för att hoppa in här och fråga "vad tvättar ni med då?" och liknande.

    Läs TS och länkarna!

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

    Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

    Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

    Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

    Tråd 4:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

    Tråd 5:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html


    Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
    Samlad lista på hudvårdande oljor:

    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

    VÄLKOMNA!!!
    Vacker utan schampo
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-26 19:41
    Samlad lista på hudvårdande oljor:

    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-27 07:30
    Ny rutintråd

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37241038.html
  • Svar på tråden No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.
  • vestermark

    Anaiah skrev 2008-12-05 18:30:26 följande:


    Tvättar du ansiktet varje dag?! Då skulle jag också ha problem med huden.Men prova att tvätta med bara olja, inget vatten.
    Försår att det kan låta mkt i era öron. Men jag har inte haft så här mkt problem förut, och då har jag oftast tvättat 2 ggr/dag med ansiktsrengöring!

    Kan ju inte strunta i att tvätta bort smink heller?
    Känns som att man bara smetar ut det om man inte får skölja lite med vatten också. Masserar med oljan först, sen sköljer jag lite med vatten och masserar in mer olja när jag fått bort sminket. Låter ansiktet lufttorka sen..
  • vestermark

    imsel skrev 2008-12-05 20:32:58 följande:


    Har du torr hud sen innan?Annars kanske den är för fet.Jag har torr hud i ansiktet, men kan ändå inte ha olivolja för då får jag finnar. Jag har bara kokosolja i ansiktet, men tvättar inte varje dag, kanske 2 gånger i veckan, och då har jag bara jättelite olja, typ två"droppar" eller vad man ska säga (kokosolja är ju fast) och smöjer i ansiktet när det är blött, sen torkar jag försiktigt så jag blir torr.
    Fet hud har jag inte. Kanske ska byta olja då? Kokosolja har jag, men har trott att den inte var bra mot finnar.
    Skulle också vilja kunna vara utan smink så jag slipper tvätta varje dag. Men som det är nu vill jag ha lite puder iallafall så jag inte ser riktigt så hemsk ut. Har inte råd att köpa nytt nu heller annars hade jag satsat på ett mineralpuder. Men men...
  • imsel
    vestermark skrev 2008-12-06 13:30:52 följande:
    imsel skrev 2008-12-05 20:32:58 följande: Fet hud har jag inte. Kanske ska byta olja då? Kokosolja har jag, men har trott att den inte var bra mot finnar.Skulle också vilja kunna vara utan smink så jag slipper tvätta varje dag. Men som det är nu vill jag ha lite puder iallafall så jag inte ser riktigt så hemsk ut. Har inte råd att köpa nytt nu heller annars hade jag satsat på ett mineralpuder. Men men...
    Har jag bara typ puder eller sånt så sköljer jag bara med vatten, men jag sätter ändå lite kokosolja där jag vet att jag är torr (sätter olja medans det är blött).
    Har jag mascara sköljer jag först med vatten (försöker att inte skölja hela asiktet om jag inte har nåt puder) och sedan när det mesta är borta (gnuggar inte ögonen heller, utan sköljer försiktigt) så tar jag lite kokosolja och tar bort resten, och sköljer med lite vatten, och ev sätter olja vars jag är torr om det kommit vatten där.

    Och sen bara torkar försiktigt.
    Men jag vet inte hur andra gör när dom tar bort smink..
    Jag vill heller inte bara ha olja utan vatten, känns som att allt inte försvinner, och att det blir för mycket olja kvar på huden.
    april april din dumma sill
  • sommarochsol

    vestermark skrev 2008-12-06 13:27:36 följande:


    Anaiah skrev 2008-12-05 18:30:26 följande:
    Försår att det kan låta mkt i era öron. Men jag har inte haft så här mkt problem förut, och då har jag oftast tvättat 2 ggr/dag med ansiktsrengöring! Kan ju inte strunta i att tvätta bort smink heller? Känns som att man bara smetar ut det om man inte får skölja lite med vatten också. Masserar med oljan först, sen sköljer jag lite med vatten och masserar in mer olja när jag fått bort sminket. Låter ansiktet lufttorka sen..
    Jag fick också mer finnar innan när jag tvättade med olja varje dag, nu tvättar jag bara med vatten och tvättlapp och smörjer med lite oljeblandning efteråt. Tvättar inte heller varje dag. Har mycket finare hy nu. Har dock precis varit gravid och har inte haft mens på länge, antar att hormonfinnarna kommer tillbaka sen, grrr...

    För mig blev det en ond cirkel, jag hade finnar och ville därför ha puder och då var jag ju tvungen att tvätta med olja... Du kanske skulle prova att tvätta med honung, många tycker att det funkar super mot finnar. Dessutom tycker jag att det blir bäst resultat av att massera in olja/honung och sen torka av det med en uppblötad frottélapp några gånger och därefter smörja med några droppar olja. Olivolja kanske inte är din huds favorit, kanske skulle prova någon annan?

    Grejen är ju att det tar ett litet tag att hitta rutinen som passar ens hud, jag har experimenterat en hel del med olika saker innan jag kom fram till vad som funkade.

    Lycka till och fråga på!
  • kokoskärlek med bubblor

    vestermark

    Du kanske kan beställa ett provkit från Everyday Minerals? Kostar bara runt 35 kr och det räcker ju ett tag (om man bara använder lite). Mineralsmink som inte täpper till och i stort sett bara behöver torkas bort försiktigt med en fuktig tvättlapp.

  • imsel

    Just ja, jag använder oxå blöt urvdriden frottetvättlapp, och torkar ibland, när jag ändå tvättar mig, jag masserar mest där jag brukar få finnar, just nu är det bara hakan.


    april april din dumma sill
  • Mrs Vader
    vestermark skrev 2008-12-06 13:27:36 följande:
    Anaiah skrev 2008-12-05 18:30:26 följande: Försår att det kan låta mkt i era öron. Men jag har inte haft så här mkt problem förut, och då har jag oftast tvättat 2 ggr/dag med ansiktsrengöring!Kan ju inte strunta i att tvätta bort smink heller?Känns som att man bara smetar ut det om man inte får skölja lite med vatten också. Masserar med oljan först, sen sköljer jag lite med vatten och masserar in mer olja när jag fått bort sminket. Låter ansiktet lufttorka sen..
    Kan du inte prova att bara torka bort oljan med ansiktsservetter? Det funkar för mig. Har aldrig vatten i ansiktet.
    Jag använder avocadoolja och druvkärneolja.
    Vacker utan schampo
  • Anaiah
    vestermark skrev 2008-12-06 13:27:36 följande:
    Anaiah skrev 2008-12-05 18:30:26 följande: Försår att det kan låta mkt i era öron. Men jag har inte haft så här mkt problem förut, och då har jag oftast tvättat 2 ggr/dag med ansiktsrengöring! Kan ju inte strunta i att tvätta bort smink heller? Känns som att man bara smetar ut det om man inte får skölja lite med vatten också. Masserar med oljan först, sen sköljer jag lite med vatten och masserar in mer olja när jag fått bort sminket. Låter ansiktet lufttorka sen..
    Vad använder du för smink? Om du har puder och sådant så har jag förstått att mineralbaserat smink är bättre än foundations och sådant som kloggar igen, men jag är ingen expert (använder smink alldeles för sällan för att uttala mig egentligen).
    Men överlag med no'poo så tycker jag att det är lite två steg framåt och ett steg bak så det kanske tar lite extra tid, men experimentera lite med olika oljor (du får säkert mer svar här också) så kanske du hittar rätt tillslut.
    Someone is WRONG on the internet!
  • Magrat

    vestermark skrev 2008-12-05 17:58:42 följande:


    Hejsan, kommer in här igen med mina frågor Nu har sen en månads tid slutat tvätta med tvål i ansiktet, ingen ansiktskräm heller. Bara olivolja. Har gjort ricinskrubb eller ocm en gång i veckan ungefär. I början kändes hyn bättre. Sen fick jag de vanliga hormonfinnarna veckan före mens. Men de brukar försvinna efteråt. Men de har inte gjort det nu, det har snarare blivit värre än innan! Pannan är alldeles knottrig av små finnar och pormaskar, mest runt ögonbrynen. Runt munnen och på hakan har jag fått finnar också!Är det här kanske helt fel metod för mej? Huden har också varit ovanligt torr, trots att jag tvättat mer sällan (oftast bara 1 gång/dag, på kvällen), och alltid masserat in olja när jag tvättar ansiktet. Har bara tvättat med vatten och olja.Ska jag prova nåt annat, och isåfall vad? Blir jag inte tillräckligt ren? Eller är det bara den torra luften som förstört min hy tror ni?Behöver verkligen hjälp...Gärna någon ansiktsmask som jag kan göra nu direkt också!
    Jag håller med övriga svar du fått.

    För det första kanske din hud fortfarande håller på att ställa om sig. Många får ju lite sämre hud en tid efter de slutat med mineraloljor som täpper till.
    För det andra kanske olivolja kanske inte funkar för din hud. Prova en annan olja.
    För det tredje är det ju just nu som många upplever att man är får extra torr hud. Det är kallare och råare ute, man har värme på innomhus vilket ger en torrare miljö osv. Det kan ju vara allt detta kombinerat.

    När du tvättat bort sminket på kvällen, ta olja medan ansiktet fortfarande är fuktigt och massera försiktigt in. Testa gärna en annan olja, eventuellt med en droppe ÄCV också.

    Ett annat alternativ är att testa rasullera. Jag har läst att en del tycker det är bra mot plitor i huden och använder det själv någon gång i veckan. Tänk på att även då ta en droppe olja och massera in som avslutning, annars kan du få ännu torrare hud.
  • Magrat

    Skruttis1979 skrev 2008-12-06 13:08:24 följande:


    Någon som är allmän-kunnig vad gäller hudvård och hårvård som jag kan få inboxa med lite frågor???
    Inget du vill ta här där många kan svara?
    Eller kanske ge en indikation om vilket område det gäller?
Svar på tråden No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.