Inlägg från: lillajag82 |Visa alla inlägg
  • lillajag82

    Shit! När kan jag köra imorn?

    www.billigsprit.info/information/alkohol-forbranning-hur-lang-tid-tar-det




    Alkoholförbränning är något många undrar över. Hur lång tid måste jag vänta innan jag får köra? Det är ganska lätt att räkna ut hur lång tid det tar att förbränna x cl alkohol. Det svåra är att veta hur mycket alkohol du har fått i dig.


    Den alkoholförbränning kroppen klarar av är 2 cl 40% alkohol i timmen. Det tar ungefär 3 timmar att helt förbränna en starköl och 8-10 timmar för en flaska vin.  Levern bryter ner alkoholen och den förs ut via urinen.



    Ett enkelt sätt att räkna ut hur många cl 40%-ig alkohol en dryck innehåller: 
    - Multiplicera volymprocenten med innehållet i flaskan i cl
    - Dividera sedan resultatet med 40 så får du fram alkoholstyrkan.
    Exempel: en 50 cl burk öl på 4,7 volymprocent = 4,7 * 50 = 235 / 40 = 5.8 cl 40% sprit.


    Den stora frågan sen är hur mycket alkohol man har i kroppen. Det beror på många saker som om du är man eller kvinna, hur mycket du väger och hur mycket du har ätit innan. Ju mer man väger desto mer vätska har du i kroppen som späder ut alkoholen och gör promillehalten lägre.


    Att veta exakt hur lång tid du måste vänta innan du får köra är enormt svårt eller omöjligt. Går man efter grundregeln (alkohol förbränning) 2 cl i timmen och kanske lägger på 1-2 timmars vilotid så kan man känna sig ganska säker.


    ~~ Emelie..Albin..Dante..~~
Svar på tråden Shit! När kan jag köra imorn?