• Mirva

    plötslig spädbarns död....

    Anonym skrev 2008-12-15 12:30:41 följande:


    beklagar er sorg! jag är ju verkligen ingen expert men det var detjag fick höra, att barn som drabbas av psd är utom räddning för allt har redan stängt av så att säga. det sneaste forskningen tycker jag låter som den mest logiska faktiskt (låga nivåer av serotinin) det skulle också kunna förklara vrf det är högre risk att då i psd för magsovare
    Jag är i stort sett säker på att det går att rädda ett barn från PSD. Men inte alltid. Jag har talat med flera personer som förlorat sitt ena barn i PSD, men som tack vare andningslarm kunnat rädda syskonet.

    Utlandssvensk: Vilket land bor du i? Något sovtest har jag aldrig hört talas om, låter märkligt. Däremot har hjärtrytmsscreening kunnat visa på att barnet har anlag för att dö i PSD. Enligt en studie av Ann Ednér, överläkare på Karolinska sjukhuset, av 10 000 nyfödda barn.
  • Mirva

    Anonym skrev 2008-12-22 07:15:41 följande:


    det kan ju vara att det har nått fel och att det är ärftligt (som inte har med psd att göra) för vad jag har fått höra så "stänger allt ner" om man drabbas av psd och är drf utom all räddning
    Men PSD är ärftligt. PSD kallas det när ingen orsak till döden hittas.

    "jag tror att de barnen går att rädda medan de som dör i psd är utom all räddning. men detta är vad jag troir. allt annat låter ologiskt för mig /alla får ju tro vad de vill!)"

    Varför skulle det vara logiskt att barn som dör i PSD skulle vara utom all räddning? För mig låter det ologiskt.
  • Mirva

    Anonym skrev 2008-12-22 12:18:50 följande:


    för man kan inte sätta diagnosen psd om barnet inte har dörr.psd = död
    Självklart är det så, men man vill se om det är förstadiet till PSD. Än så länge går det inte.
  • Mirva

    Anonym skrev 2008-12-22 12:18:50 följande:


    för man kan inte sätta diagnosen psd om barnet inte har dörr.psd = död
    Var det svaret på min fråga? Undanber mig gärna skämt om sådant.
  • Mirva

    Anonym skrev 2008-12-22 20:23:19 följande:


    det var verkligen inte menat som nått skämt!? jag bara tror inte på samma teori som dig, det är veeeerkligen inget illa menat.
    Jag tolkade svaret som ett ordklyveri, "för man kan inte sätta diagnosen psd om barnet inte har dörr.psd = död".

    Vad är då svaret på varför du tror att man inte kan rädda ett barn som är i ett förstadie till PSD?
  • Mirva

    Anonym skrev 2008-12-22 20:46:18 följande:


    för jag tror inte det finns ett förstadie till psd. jag tror att drabbas man av psd så dör man direkt. (obs skulle ju stå dött inte dörr!)
    Men varför tror du att man dör direkt? Vill gärna veta.
  • Mirva

    Ah, ok. Men hur plötsligt? Det är ju inte så att barnet dör på sekunden. När märktes att barnet hade slutat att andas?

    Min son hade inte andats på 15 minuter när jag hittade honom. Läkarna fick igång hans hjärta efter ytterligare 17 minuter. Men han började aldrig att andas på egen hand, det hade gått alldeles för lång tid. Jag tror att chansen hade varit större att han hade överlevt om hans andningsstopp hade upptäckts tidigare.

    Jag har träffat en barnläkare som förlorade ett barn i PSD. Nästa barn hade de andningslarm till och det larmade tio gånger och de är säkra på att andningslarmet räddade barnets liv.

  • Mirva

    Anonym skrev 2008-12-23 11:19:28 följande:


    enligt den nya forskningen finns det EN anledning som då kallas psd. apnéer, hjärtfel osv är en annan dödsorsak. vi behöver faktiskt inte tycka/tro likadant eller hur
    Du får gärna länka till den forskningen. Ytterst tveksam till att någon sådan "forskning" existerar. Hitintills så kallas det PSD när ingen orsak hittas.
  • Mirva

    Anonym skrev 2008-12-23 07:12:50 följande:


    väldigt plötsligt. men vad jag hört i dessa fall har de tittat på barnet och så har han/hon bara varit död fastän de kanske bara nån minut tidigare såg att barnet andadesdet finns ju andra orsaker än psd som gör att ett barn slutar andas som tex apnéer. jag tor som sagt det finns olika anledningar till att barn dör, men jag tror att psd är en grej för sig, hjärtfel en för sig osv.... men tror att de benäms som psd alla pga av att man kanske inte kan se den riktiga dödsorsaken i efterhand
    Men barnet är inte dött för att det har slutat att andats. Man dödförklarar en människa när organen har slutat att fungera. Det går att återuppliva en människa som har slutat att andas. Det händer ofta på BB att barn slutar att andas och återupplivas.
  • Mirva

    Mirva skrev 2008-12-23 17:39:16 följande:


    Anonym skrev 2008-12-23 07:12:50 följande:
    Men barnet är inte dött för att det har slutat att andats. Man dödförklarar en människa när organen har slutat att fungera. Det går att återuppliva en människa som har slutat att andas. Det händer ofta på BB att barn slutar att andas och återupplivas.
    Rättelse: Det KAN gå att återuppliva en människa som har slutat att andas.
  • Mirva

    Anonym skrev 2008-12-23 18:02:15 följande:


    nu menar jag att barnet inte har gått att återuppliva. ska gåo lägga mitt barn,kommer om en stund.ska se om jag kan hitta sidan till forskningen
    Ja, det finns barn som inte gått att återuppliva även fast andningsstoppet upptäckts nästan omedelbart, men det finns också barn som återupplivats.
  • Mirva

    Anonym skrev 2008-12-23 17:46:07 följande:


    Jag har en vän och deras son dog 6 månader gammal i psd. Han dog i farfars knä medans han var vaken. 10 minuter senare ar dom på akuten och pojken dödförklarades. Man hittade inget fel på obduktionen och man fastställde PSD.Min son däremot dog 6 veckor gammal. Han var precis som vanligt på kvällen och vi märkte inget annorlunda. Vaknade på morgonen och min älskling var död. Obduktion gjordes och även vi fick fastställt PSD. Jag frågade vad dom hade tittat på och de svarade att man tar tester m.m på lungor, hjärna och hjärta. Allt såg 100 % bra ut.
    Skickar en stor kram. Är så ledsen att du skulle behöva gå igenom det. Även jag som gått igenom liknande med min son finner heller inga ord.
  • Mirva

    mommi75 skrev 2009-01-07 22:58:19 följande:


    Min dotter dog när hon var 6 veckor gammal.Hon var precis som vanligt på kvällen innan. Hon somnade som vanligt men vaknade inte igen.Jag hittade henne död i sin säng morgonen därpå.Obduktion gjordes och allt såg bra ut och dom fastställde PSD.
    Beklagar att du förlorade din dotter
  • Mirva
    Liljan75 skrev 2009-01-08 20:29:15 följande:
    Beklagar sorgen  o d djupaste alla som varit med om detta som ingen ska behöva vara med om.Jag blir så orolig när jag läser denna tråd fast mitt barn inte är fött ännu. Hur vanligt är PSD. känns som det är vanligare än man tror eller?
    Ja, tyvärr är det vanligare än de flesta tror. Cirka 25-30 spädbarn dör per år. Det är därför jag är så angelägen om att informera om andningslarm. Med ett sådant är chansen större att barnet klarar sig om andningsstoppet upptäcks i tid.

    När jag upptäckte att min son hade slutat att andats då hade det gått 15 minuter. Det var försent för att han skulle kunna överleva.
  • Mirva

    Tack.

    Respisense, Nanny, Angelcare eller Babysense ll rekommenderar jag. Respisense är för samsovning och de övriga används om barnet sover i spjälsäng. De läggs under madrassen och larmar om ingen rörelse känns av. Det har aldrig fellarmat.

    Jag har provat Respisense, Nanny och Babysense ll och är nöjd med alla tre. Men Angelcare ska fungera lika bra.

    Ett litet minus för Babysense är att om man glömmer att stänga av när barnet tas upp ur sängen så tjuter det väldigt högt nästan på en gång, när man har slagit sig till ro för att amma. Det börjar i och för sig med ett svagt klickljud men det är knappt hörbart. Nanny har en lagom starkt läte de första sekunderna.

  • Mirva

    HardrockGoddess skrev 2009-01-09 18:21:17 följande:


    Min dotter som dog i PSD 6 månader gammal, hade ätit väldigt lite sista dygnet hon levde. Jag sa ju till om detta såklart men sjukvårdspersonalen förnekade att det skulle haft någon relevans. Men jag kände ju min dotter bäst trots allt. Hon hade ätit minimalt just sista dygnet och vi förstod inte varför.Till nästa barn blir det andningslarm
    Åh, jag beklagar förlusten av er dotter
  • Mirva

    sangria skrev 2009-01-09 21:27:26 följande:


    Jag förlorade min pojke i magen när jag var i v 41+1 så med det minnet färskt köpte jag ett andningslarm från Angel Care och det har varit värt varenda krona...Jag fick väldigt mycket kritik från andra mammor som sa saker som att det är så typiskt förstagångs mammor att "gå på" allt och köpa rubbet. Eller att de larmar för ingenting = skitjobbigt.. men hur kan man säga så???? Är alternativet att det inte larmar bättre? Och om det piper så Är det för länge mellan andningarna och Bör kollas upp om så bara med en liten "petning".Med detta vill jag bara säga att skit i vad andra säger och köp larmet om det gör dig trygg, personligen har jag aldrig sovit så gott som efter att jag införskaffade det i trygg förvissning om att den kommer att larma om något händer....
    Ja, håller med dig. Ledsamt att du förlorade din son, beklagar.

    Och vadå typiskt förstagångsmammor, sa de det? Du är ju andragångsmamma!

    Många av dessa kommentarer beror troligtvis på okunskap.
  • Mirva
    Anonym (Alletch) skrev 2010-12-19 22:11:50 följande:
    Jag lämnar aldrig mitt barn 9 meter ifrån mig, och max 5minuter. Man sover ändå dåligt när man har ett spädbarn, jag kollar honom alltid, se till att han andas, det är mitt bästa sätt undvika spädbarns död, att vara med mitt barn hela tiden, han får vara med i köket, i badrummet i varsomhelst,bredvid mig när jag sover , man sover inte djup ändå, har man ett barn då kollar man på sitt barn hela tiden när man är orolig,följ instinkten, jag letar inte på elektroniska andningslarm för de kan gå sönder eller får defekt, min tips är lämna aldrig dit barn sovande ensam.
    Hela tiden? Du måste skämta. Så vi tusentals föräldrar som förlorat ett barn i PSD har ingen instinkt? Sitter du verkligen och stirrar på ditt barn hela tiden när han sover? För det är just det du måste göra om du ska vara säker på att inte missa om han slutar att andas. Man hör inte om ett barn slutar att andas även om man ligger bredvid barnet. Det hörs inte när ett barn slutar att andas. Tänker du likadant med brandlarm, att du känner på dig när det ska börja brinna?
  • Mirva
    inyourface skrev 2010-12-19 22:18:38 följande:
    Har inte förlorat ett barn själv,råkade bara snubbla över tråden. Jag är så grymt ledsen för er skull, ni som mist era älsklingar! Livet är så jävla grymt. Kram till er alla!!!
    Tack.
  • Mirva
    Ängeln Teo skrev 2011-02-13 10:22:45 följande:
    Läste i en tråd tidigare i vinter en flickan som var fyra eller fem som dog i psd. Läkarna hade sagt att det kan ske ända upp till sex år. Jag har inget belägg för detta. Endast vad jag läst.
    Plötslig spädbarnsdöd kallas det när spädbarn dör av helt oförklarlig anledning. Läkaerna kan möjligen ha sagt att dödsorsaken liknat psd, men de kan aldrig sagt att det var psd. Så den som skrev i tråden hade nog missuppfattat något du läste.
    Anonym skrev 2011-01-13 21:26:51 följande:
    Var går gränsen på psd, när kan man börja känna sig lugn eller lugnare, när kan man börja leva någorlunda normalt i sin sömn
    Med ett andningslarm kan man leva någorlunda normalt i sin sömn, om man inte redan har ett. Upp till ett års ålder kan det ske. men risken tunnas ut efter sex månaders ålder. Ungefär ett barn per år dör i psd vid ett års ålder.
Svar på tråden plötslig spädbarns död....