• grådis

V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!

För oss med Ulcerös Colit, Crohns och IBS.

Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S.-tråden. Hör av dig om du vill vara med på listan

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    Dalkulla
    Caly
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk och stomi)
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (med Ileostomi)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    Pingu2009
    Tindras äiti
    Fairyfloss
    Lotusflower
    Miss Disa (Även U.C)
    Mammasknodd
    Min Engla
    Swala
    Tjorvalina
    Patrik 24
    Hon o Han (Reumatism)
    darkwell82

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (levertransplanterad pga följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    LoneStarState
    Linnann
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    Mallansprallan
    Storken78
    nea00
    willow82
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa (med bäckenreservoir)
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa (Även Crohns)
    Disa79 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenreservoir)
    joannakba
    Rebecca (med tillfällig stomi)
    MaijaO
    nybliven lappjänta
    MaddeG
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)
    070706
    Lärka78
    roslund
    Irish
    Callina
    Nebulosa
    Noffi
    Nindë Amandil (ledbesvär och skleroserande colangit)
    Klimpen

ÖVRIGA DIAGNOSER:
    68:an (IBS)
    vem är jag (IBS)
    mysis nr1 (IBS samt gallsaltsmalabsorbtion)
    Smulfröken (IBS)
    Pingu2009 (IBS)
    Ankissen (IBS)
    Crazy1 (IBS samt väntar på ytterligare utredning)
    Hon o Han (IBS)
    jost78 (funktionell tarmsjukdom efter prolapsoperation)
    lilla Näktergal (mikroskopisk colit och ulcerös proktit)
    Larki: sns(sakralnervstimulering) med pacemakerdosa pga tarmproblematik.

VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    Bcsvensk
    JennyF
    Axelpaxel

ANHÖRIGA
    Slj för Lucas med Ulcerös Colit
    gmt för Lucas med Ulcerös Colit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Colit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Colit
    Vickan, mamma till Daniella med Ulcerös Colit
    KiDeAlTo, mamma till Dennis med crohns

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m35868512.html
    (Gå in på den för att hitta länkar till ännu äldre trådar)

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    inflammationssjukdomar.se/mage/crohns/

Skriv några rader om dig själv i vår presentationstråd "V.V.S-trådens profiler": www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38854371.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 16:39
    ULCERÖS COLIT:
    Inl002 (med ledbesvär)
    Vinterkväll
    Elisabetthan

ÖVRIGA DIAGNOSER:
    wero73 (ulcerös proktit)

VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    TrasigUddaStrumpa (trolig IBS)
    optimisten

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 12:12
    Ulcerös colit:
    vil70
    Tindra Amanda

Väntar på diagnos:
    Drömmerdrömmar

• Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!
  • fairyfloss

Ninde: Men fy sjutton att du ska må så dåligt! Absolut ska du kräva vård, NU, hellst igår, hellst för några månader sen. Herregud jag förstår inte hur din läkare har tänkt egentligen. De borde väl lägga in dig med dropp och kortison tills det är dags för op!

Megakram, om du behöver "övertala" sjukpersonalen så finns det ett gäng här som gärna ställer upp att "övertala" lite .

Lilla Näktergal: Jag har en bättre än du. Min man tycker att, oavsett hur mycket/lite vi jobbar så ska jag ta hand om barnen för jag är KVINNA, och det ligger i våra GENER, och han KAN bara inte ! Ja han har ju lite lustiga åsikter ibland den mannen...(Tillägges att han inte är svensk och det tyvärr inte är en helt ovanlig åsikt här borta i Oz, de är lite efter vad de gäller jämnställdhet och sånt.)

• Lilla näktergal

fairyfloss: Jag vet precis vad du menar med deras tankesätt. Har varit tillsammans med en "kiwi" i 2 år innan jag träffade min sambo...

• Nindë Amandil

Fairyfloss & Lilla näktergal: De hänvisar mig till kirurgakuten istället pga det är deras ansvar å ta hand om mig med dropp å kortiston fram till operation å därför ska jag ligga på deras avdelning, å inte medicin. Men jag har redan varit där å de skickade bara hem mig! Fick höra att min kirurg "missat" min remiss, så nu har de skrivit en lapp att han ska ringa mig imorgon. Å jippie, vet ni vad, min vårdgaranti börjar inte förrän remissen är registrerad, så jag har väntat i 1½ månad i tron om att vårdgarantin täcker detta. Jag blir så less.
    Ringer han inte imorgon så ska jag till akuten på nytt på onsdag å inte gå förrän de gör något.

• Lilla näktergal

Ninde: Men för fan, det är ju inte klokt! Läkaren får ju vara så snäll och datera den remissen med datum för 1½ månad sen. Det är ju inte mer än rätt. Det tycker jag du ska ta upp...om du orkar. Annars be nån annan ringa för dig.

• Nindë Amandil

Jo det är remissen men det datumet de ska lämna, så förhoppningsvis ska den gälla ändå, tänker jag åtminstone ta upp med kirurgen. Jag orkar verkligen inte detta, men måste om man ska få hjälp.

• Dist

Är det ok att äta Imodium när man har Ulcerös Colit? det står ju på bipacksedeln att man inte ska göra det... Nån som gör det ändå?

• jost78

Stackars, stackars dig ninde! Det är så hemskt att inte få hjälp när man verkligen behöver.

Själv har jag ju också gnällt över läkare som inte hör av sig och långa väntetider. Senast var min nästa operation planerad till typ mars, vilket känns som en evighet när sjukdomen bara blir värre och värre. Men gissa vad...? Idag damp det ner en kallelse till op- på måndag!!! Klart jag blev glad men inte odelat faktiskt, blir så himla nervös också. Men det är bra egentligen, för magen funkar inte alls nu och jag mår inte bra alls.

Detta är ju alltså ett ingrepp där man inte är sövd och man går hemma samma dag. Förra gången var allt så rörigt, massa olika sköterskor och alla var jättestressade, ingen hade tid att svara på mina frågor. Kan man typ kräva att läkaren sitter stilla en kvart och besvarar frågorna, eller...? Min sambo skulle också vilja vara med, för det lilla de berättade lyckades jag ju knappt komma ihåg, omtöcknad som jag var. Jaja. Vi får se hur det går!

• Nindë Amandil

jost78: hoppas jag också har sån tur att så fort kirurgen tittat på remissen att jag får en hyffsat snabb tid, klarar inte det här så mycket längre.

har nog missat det, det skrivs så mycket, men vad är det för operation du ska göra?

• jost78

ninde, det är en sns-op, sakral nervstimulering - alltså elektroder in i korsryggen, som förhoppningsvis kickar igång mina tarmar. Har gjort ett försök, men det funkade inte, så detta är andra gången. Det gör SJUKT ont... därav oron. Men å andra sidan, det är några timmar, istället för att ha det som det är nu!! Om det funkar, vill säga, men det får man ju hoppas....

• Nindë Amandil

hm, okej. hur fungerar din tarm annars? funktionell tarmsjukdom har jag aldrig hört talas om.

Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!