• grådis

V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!

För oss med Ulcerös Colit, Crohns och IBS.

Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S.-tråden. Hör av dig om du vill vara med på listan

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    Dalkulla
    Caly
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk och stomi)
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (med Ileostomi)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    Pingu2009
    Tindras äiti
    Fairyfloss
    Lotusflower
    Miss Disa (Även U.C)
    Mammasknodd
    Min Engla
    Swala
    Tjorvalina
    Patrik 24
    Hon o Han (Reumatism)
    darkwell82

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (levertransplanterad pga följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    LoneStarState
    Linnann
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    Mallansprallan
    Storken78
    nea00
    willow82
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa (med bäckenreservoir)
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa (Även Crohns)
    Disa79 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenreservoir)
    joannakba
    Rebecca (med tillfällig stomi)
    MaijaO
    nybliven lappjänta
    MaddeG
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)
    070706
    Lärka78
    roslund
    Irish
    Callina
    Nebulosa
    Noffi
    Nindë Amandil (ledbesvär och skleroserande colangit)
    Klimpen

ÖVRIGA DIAGNOSER:
    68:an (IBS)
    vem är jag (IBS)
    mysis nr1 (IBS samt gallsaltsmalabsorbtion)
    Smulfröken (IBS)
    Pingu2009 (IBS)
    Ankissen (IBS)
    Crazy1 (IBS samt väntar på ytterligare utredning)
    Hon o Han (IBS)
    jost78 (funktionell tarmsjukdom efter prolapsoperation)
    lilla Näktergal (mikroskopisk colit och ulcerös proktit)
    Larki: sns(sakralnervstimulering) med pacemakerdosa pga tarmproblematik.

VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    Bcsvensk
    JennyF
    Axelpaxel

ANHÖRIGA
    Slj för Lucas med Ulcerös Colit
    gmt för Lucas med Ulcerös Colit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Colit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Colit
    Vickan, mamma till Daniella med Ulcerös Colit
    KiDeAlTo, mamma till Dennis med crohns

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m35868512.html
    (Gå in på den för att hitta länkar till ännu äldre trådar)

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    inflammationssjukdomar.se/mage/crohns/

Skriv några rader om dig själv i vår presentationstråd "V.V.S-trådens profiler": www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38854371.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 16:39
    ULCERÖS COLIT:
    Inl002 (med ledbesvär)
    Vinterkväll
    Elisabetthan

ÖVRIGA DIAGNOSER:
    wero73 (ulcerös proktit)

VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    TrasigUddaStrumpa (trolig IBS)
    optimisten

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 12:12
    Ulcerös colit:
    vil70
    Tindra Amanda

Väntar på diagnos:
    Drömmerdrömmar

• Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!
  • Fru U

Ninde, om du är så sjuk att du inte kan ta dig in för att du blöder för mycket DÅ är det hög tid att du tar dig in

Ring till akuten och fråga hur du ska göra för att ta dig dit, om du ska ringa en ambulans eller om det är sjuktaxi som gäller (tycker iofs att det borde vara ambulans för jag kan tänka mig att du har svårt att sitta upprätt med bilbälte på)

Ta din mamma med dig så hon kan förklara vad som händer

LÅT DEM INTE SKICKA HEM DIG IGEN!!!!  (fast jag vet att det inte är så lätt)

har du mycket ont? visa det i så fall! Var inte tapper!

Svaren bor i hjärtat
  • Nindë Amandil

Ja det är ju så illa att jag inte kan hålla tätt alls längre, så det är därför jag är hemma å egentligen inte åkt nånstans typ akuten tidigare än jag borde kanske, för då sker det olyckor, men det är nästan oundvikligt nu. Å det som kommer är oftast bara blod, å när det är mat inblandat så är det mat men mest blod... Kommer som sagt, stora bitar från själva tarmen med blod i när man har sönder dem så, trasar sönder gör nog tarmen nu. Tar med mig min bärbara, den är så liten å lätt, så, jag kanske kan skriva ändå, så ni vet hur det går för mig. Åker nog in idag iallafall, har ändå plockat ihop lite att ha med mig.

Ont har jag inte haft tidigare men det började för ett par veckor sedan å det både smärtar å svider. Jag är nog bara väldigt envis för jag är oftast sån att jag väntar hellre för länge än åker in när det inte är riktigt akut. Vilket det troligtvis varit ett tag men... som sagt ingen som lyssnat så det är väl på tiden å ta sig i kragen å göra något själv.

Tack för alla lyckoönskningar! Kram på er!

• grådis

Nindë Amandil skrev 2009-01-14 16:15:22 följande:

Ja det är ju så illa att jag inte kan hålla tätt alls längre, så det är därför jag är hemma å egentligen inte åkt nånstans typ akuten tidigare än jag borde kanske, för då sker det olyckor, men det är nästan oundvikligt nu. Å det som kommer är oftast bara blod, å när det är mat inblandat så är det mat men mest blod... Kommer som sagt, stora bitar från själva tarmen med blod i när man har sönder dem så, trasar sönder gör nog tarmen nu. Tar med mig min bärbara, den är så liten å lätt, så, jag kanske kan skriva ändå, så ni vet hur det går för mig. Åker nog in idag iallafall, har ändå plockat ihop lite att ha med mig. Ont har jag inte haft tidigare men det började för ett par veckor sedan å det både smärtar å svider. Jag är nog bara väldigt envis för jag är oftast sån att jag väntar hellre för länge än åker in när det inte är riktigt akut. Vilket det troligtvis varit ett tag men... som sagt ingen som lyssnat så det är väl på tiden å ta sig i kragen å göra något själv. Tack för alla lyckoönskningar! Kram på er!
    Hoppas du åkt nu, håller tummarna för dig Kram och rapportera hur det går
  • grådis

Själv har jag idag tagit mig i kragen och ringt tarmmottagningen på mitt lokala lassa...*duktig*

Är ju en notorisk medicinvägrare och har överjordiskt svårt att följa en livslång underhållsmedicinering...

tyvärr är ju inte min crohns av det snälla slaget med endast "ett skov och aldrig mer", tvärtom, den ligger o smålurar o retas hela tiden med massa ärrbildningar o förträngningar som följd...

ringde strax efter kl 13 och sekreteraren sa att doktorn var lite upptagen o skulle på möten o hade massa andra telefontider så hon visste inte om han skulle höra av sig idag,"men då återkommer jag med en tid" sa hon.

När klockan blev fem trodde man ju att det var kört och att man skulle få ringa imorgon igen..men se....nu ringde han alldeles nyss den lille doktorn...inte min superfavvo för han är borta på obestämd tid snyft....men han som ringde litar jag helt fullt på också, han är lugn o sansad

Men.....jag vet ju varför jag dröjt med att ringa...

Jomen vi skickar en kallelse för koloskopi, bäst vi kikar upp o kollar läget... tjena, jag försökte förklara att det onda endast kommit nu när jag glufsat i mig lite för mycket morötter o svamp som täppt till systemet....men näe...
    Jobbar ni dessutom på bebis så är det ju extra viktigt att du är i fin form...ok, det argumentet kan väl kanske tala till förnuftet ... men ändå...

Aja, så är det... bollen är i rullning eller vad är det de säger i Asterix? " Alea acta est" (?) tärningen är kastad

På tal om det fick jag brev från Sahlgrenska i GBG idag,
    "Vi har mottagit remiss, ni kommer bli kallad per brev inom 3månader. Mvh Reproduktionsmedicin/IVF"
    oooohhhhh

Många känslor att hantera på en onsdag eftermiddag bara sådär...

Krya på er allihop, kram kram

• Nallatalla

Grådis,det är förståligt att du har mkt känslor som far runt i kroppen nu. Spännande med IVF!

Ninde,hoppas verkligen att du åkt in nu! Du ska inte vara hemma och vara så sjuk som du är. Om inte du blir inlagd idag så undrar man vad de håller på med på akuten.Om nu tarmarna håller på att komma ut i smådelar så är det ju akut om något.
    Jag var inte riktigt lika dålig som du är nu men det var inga diskussioner. Jag blev inlagd omgående med dropp. (innan min op 2006) Nu har det gått 3 år och jag trivs så bra med min stomi.
    Jag skulle aldrig ta tillbaka min tarm som åsamkade mig så mkt lidande.
    Om du funderar över något ang op så är det bara att fråga på!
    Vi är fler här som gärna delar med oss av våra erfarenheter.
    Hoppas att vi får en rapport snart om hur det gick idag.

Som ni vet så satte jag in en kopparspiral idag och det kändes knappt! Jag som var såååå orolig efter alla trådar jag läst här på FL. Nu ska jag ta tag i mitt liv och skärpa mig med supparna.
    Det gäller att ändtarmen ser fin ut inför nästa op,annars får jag ju vänta ännu längre. Det skulle kännas skönt att kunna bada i sommar utan påsen...(även om det inte är hela världen)

Kram på er alla underbara vänner / Nalla

• Nallatalla

Ninde,det är inget drägligt liv att gå runt och inte kunna hålla sig. Jag hade det tufft sista tiden med tarmen,vågade inte gå ut alls. Detta gjorde mig så olycklig och isolerad.
    Det är ju meningen att man ska kunna njuta av livet och inte behöva syna väggar och tak på olika toaletter jämt.
    Som sagt var så hoppas jag att du är på sjukhuset nu.

Kram / Nalla

• grådis

Tack Nalla Jo, det känns lite märkligt, fast jag käkar ju Pergotime nu och hoppas på att det ska ta sig på det "naturliga" sättet så att vi aldrig behöver åka in i den karusellen...

Vad skönt att det gick bra för dig idag Man ska inte tro på allt man läser på fl Många som förstorar upp saker ibland.
    Sköt om dig och ha en trevlig kväll

• Starkast

Grådis:
    Vad kul!! Då hålls alla tummar att magen snart är i vädret
    Och att denna lite längre, slingriga saken i magen kommer i sin toppform så du får NJUTA och må bra!!

Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!