• bebis87

    Danderyd s Sjukhus vs. BB Stockholm

    Jag vill höra allt bra och dåligt från er som haft er förlossning på Danderyd eller BB Stockholm.

  • Svar på tråden Danderyd s Sjukhus vs. BB Stockholm
  • Miss Lau

    Jag har fött två barn på "vanliga" DS och är supernöjd! Kommer föda även nästa barn där. Om BB-Stockholm har jag hört både ris och ros (som med alla andra ställen).

  • Luella
    linhen skrev 2009-01-08 16:56:48 följande:
    Jag har bara fött på DS och har tyckt att det har varit superbra. Det kramopussis pratar om hände ju faktiskt på BB-sthlm någon månad före jul. Det blev knas i kommunikationen mellan BB-sthlm och DS när ett urakut snitt behövdes. Bebisen dog eftersom läkarna inte var på plats när det behövdes. Tydligen är det en mycket tydligare rutin när det behövs snittas snabbt och man är på Danderyd.
    Hur ofta dör det bebisar på BB Sthlm då? Var det en engångsföretelse?
  • Tjatte

    rosmas skrev 2009-01-08 17:01:16 följande:


    När min förlossning avslutades med akut kejsarsnitt på ds så låg inte operationssalen i samma korridor... Så den skillnaden är nog inte så stor!
    Nej, op och förlossning ligger inte i samma korridor. Möjligen på samma våningsplan, men jag är inte säker.
  • Helena m Adrian Nov 02

    Svårt när man inte kan jämföra.. har fött båda mina barn på vanliga ds och är supernöjd och numera har ju alla rum egna badrum, det saknade jag när jag födde barn.. Annars var både jag o sambon nöjda plus att jag gillar bb hotellet oxå, att få som ett eget hotellrum med tv, fräscht badrum och kyl och så går man ner och äter i resturangen. Första barnet fick vi ett stort rum med stor säng och andra barnet var det bara jag som sov kvar, så då fick jag en 140 säng.. nä blir det en trea blir det ds igen..

  • linhen
    Luella skrev 2009-01-08 22:23:09 följande:
    Hur ofta dör det bebisar på BB Sthlm då? Var det en engångsföretelse?
    Ja, så vitt jag vet. Sjukhuset anmälde sig själva efter händelsen.
  • rosmas
    Tjatte skrev 2009-01-08 22:25:02 följande:
    rosmas skrev 2009-01-08 17:01:16 följande: Nej, op och förlossning ligger inte i samma korridor. Möjligen på samma våningsplan, men jag är inte säker.
    jag är ganska så säker på att jag åkte hiss också! Men jag är inte säker heller, minnena är inte så starka från den stunden.
    ~~Edvin 070816~~lillebror bf 090211~~
  • lövet

    Jag skulle välja DS igen om jag föder fler barn. BB Stockholm är säkert bra men det är superskönt med vanliga DS om något händer. Födde 1:an där och hon var lite dålig då hon kom - då kändes allt väldigt rutinerat och snabbt. Enligt maken som sprang med BM och dottern till akutrummet så var barnläkare osv var på plats på nolltid och alla visste exatkt vad dom skulle göra. Då var det inte renoverat än och när vi var på besök innan förlossningen tyckte jag att stället verkade hemskt men vid själva förlossningen så struntar man i gardinerna - det är personalens rutin och personkemin som är viktigast. Efter förlossningen var det knökfullt så vi fick ligga i ett vilrum tillsammans med 1 till par men det var helt ok - personalen var så bra. Sen fick jag ligga 1 natt på planerade kjejsarsnittsavdelningen och där var oxå bra.
    Med 2:an kom jag till DS med ambulans efter hon fötts (gick lite snabbt så hon föddes hemma) - då var det renoverat och fint vad jag hann se den korta stund jag var där innan vi skeppades vidare till patienthotellet. Tyckte tyvärr att patienthotellet var helt värdelöst - fina sköna rum men jag gillar inte systemet där. Kändes stressat - åkte hem så fort som möjligt.

  • chubby

    Födde på BBSthlm i mars -07. Det var toppen. Vi var där på besök innan och då berättade de vad som händer vid akuta situationer. Deras akutrum låg i samma korridor om barnet är medtaget vid födsel tex.

    De har barnet ute inom samma tid som barn som måste födas med akut kejsarsnitt på DS. Det är samma förlossningsläkare som går mellan avdelningarna så ingen skillnad där.

    Efter födseln hade vi ett trevligt rum och fick all service vi behövde. När vi sa att vi ville vara ifred och sova respekterade de det och var inte inne och kollade hur amning etc funkade. Var också gulliga och kom med varma handdukar för eftervärkarna osv.

    Nu när det renoverat på DS är väl inte skillnaden så stor, men jag ville absolut slippa att åka till ngt annat sjukhus så för mig var den garanterade platsen en stor trygghet!

  • linhen

    chubby skrev 2009-01-09 22:14:27 följande:


    Födde på BBSthlm i mars -07. Det var toppen. Vi var där på besök innan och då berättade de vad som händer vid akuta situationer. Deras akutrum låg i samma korridor om barnet är medtaget vid födsel tex. De har barnet ute inom samma tid som barn som måste födas med akut kejsarsnitt på DS. Det är samma förlossningsläkare som går mellan avdelningarna så ingen skillnad där. Efter födseln hade vi ett trevligt rum och fick all service vi behövde. När vi sa att vi ville vara ifred och sova respekterade de det och var inte inne och kollade hur amning etc funkade. Var också gulliga och kom med varma handdukar för eftervärkarna osv. Nu när det renoverat på DS är väl inte skillnaden så stor, men jag ville absolut slippa att åka till ngt annat sjukhus så för mig var den garanterade platsen en stor trygghet!
    Förutom det som jag skrev ovan i tråden. På DS har de en akutknapp på väggen som de slår till om något akut händer. På BB-sthlm rings det i telefonen. Det senare ger upphov till missförstånd vilket även hände strax före jul. Sjukhuset lex-Maria anmälde sig själva så antagligen har rutinen förbättras och risken att det ska hända igen är lite. Men det är ju skönt att veta skillnaden.
  • Luella
    linhen skrev 2009-01-10 15:13:51 följande:
    chubby skrev 2009-01-09 22:14:27 följande: Förutom det som jag skrev ovan i tråden. På DS har de en akutknapp på väggen som de slår till om något akut händer. På BB-sthlm rings det i telefonen. Det senare ger upphov till missförstånd vilket även hände strax före jul. Sjukhuset lex-Maria anmälde sig själva så antagligen har rutinen förbättras och risken att det ska hända igen är lite. Men det är ju skönt att veta skillnaden.
    I så fall tänker jag inte oroa mig mer över det. Det händer saker överallt på alla sjukhus och så länge det inte händer mer än en gång och de tar det allvarligt när det händer så är det ok för mig.

    För mig blir det nog BB Stockholm, jag har iaf en plats bokad där.
  • Bessie

    Jag har fött två barn på DS och är jättenöjd. Kommer att föda trean där också till sommaren. Ser fram emot att det numer är egen toalett även i förlossningsrummen, tror att skillnaden i miljö är mindre nu mellan avdelningarna efter ombyggnationen. Födde andra dottern när ombyggnationerna pågick, men det märktes inte på personalen, de var jätteproffsiga och trevliga. Tycker också väldigt bra om Patienthotellet. Skönt med fräscht eget rum, där man får bo hela familjen. Jag har inte alls upplevt att det varit någon stress att man måste åka hem fort. Vi har stannat 3 dygn med båda barnen.

  • linhen
    Luella skrev 2009-01-10 17:14:02 följande:
    I så fall tänker jag inte oroa mig mer över det. Det händer saker överallt på alla sjukhus och så länge det inte händer mer än en gång och de tar det allvarligt när det händer så är det ok för mig. För mig blir det nog BB Stockholm, jag har iaf en plats bokad där.
    Jag hade resonerat som du!
Svar på tråden Danderyd s Sjukhus vs. BB Stockholm