Inlägg från: vickis75 |Visa alla inlägg
  • vickis75

    ~*~Aprilmammorna 2006~*~

    Del 10

    VÄLKOMNA att fortsätta prata om våra viljestarka barn, och lite av varje som hör vardagen till
    !

     Våra tidigare trådar:


    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-11-227/m11428460.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-11-265/m14232987.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-265/m17297437.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-265/m23465618.html
    Del 5
    Del 6
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m26621531.html

    Del 7
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m29462934.html

    Del 8
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m35012693.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-265/m37984315.html

    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m32431008.html


    Bara den ovetande blir arg, den vise förstår. - morrdraken.blogspot.com -
  • Svar på tråden ~*~Aprilmammorna 2006~*~
  • vickis75

    Varsågod TBB och camellis! Vette katten vad beta gjorde med trådstarten bara - för länkarna låg i jättefin ordning innan jag postade och nu är det lite stökigt (eller spökigt som Hannah säger ).

    Jag har länkat runt i några av gästböckerna, men vågade inte bli särskilt vild eftersom man blir blockad p.g.a. spam då. *himlar lite med ögonen*

    Skönt att höra att det är okej än så länge ändå tbb. Jag gick på extrakontroller när jag väntade Hannah och då sa min läkare att har man sett ett hjärta slå är chanserna för att det ska gå vägen större. Kanske kan vara liiiite liiite skönt att höra.

    I dag ska vi åka och bada. Ska bli intressant att se hur länge Wille vill bada (badkrukan i familjen) och om vi får med oss Mårran hem (tvärtom då - sjögurkan i familjen).


    Bara den ovetande blir arg, den vise förstår. - morrdraken.blogspot.com -
  • vickis75

    Sista sidan i förra tråden Camellis. Jag fegade lite.

    Det var mysigt med bad - Hannah som vanligen är en riktig sjögurka var i och för sig jätteförsiktig och satt mest fast på min arm (troligen beroende på att det var "fel" badhus - inte det där hon går på Miniplask - och större ytor) till att börja med, men när vi fått upp henne i vattenrutchkanan ville hon inte sluta åka. Både jag och maken blev smått åksjuka innan hon var nöjd, haha.


    Bara den ovetande blir arg, den vise förstår. - morrdraken.blogspot.com -
  • vickis75

    Haha, Hannah är lite som Aron - hon gillar att dyka. På miniplask när de ska hoppa från kanten ställer hon sig en bit bort från kanten och vrålar till maken "baaackaa pappaaa" och så tar hon sats och hoppar så långt ut hon kan. Sen ska hon upp själv.

    Av någon konstig anledning fick hon simpuffar på armarna i lördags - och efter ett tag simmade hon glatt runt själv korta stunder.

    Jag skulle inte heller våga åka själv tror jag...

    Isch för hosta! Hur går det med Elmers hosta? Hoppas de frisknar till snart.


    Bara den ovetande blir arg, den vise förstår. - morrdraken.blogspot.com -
  • vickis75
    Sefyria skrev 2009-02-09 12:20:19 följande:
    Sebbe har börjat peta upp saker i näsan. Varför vet jag inte...men han tycker det är kul. Och så blir han flyförbannad när man tvingar honom att fnysa ut det... Dumma unge...
    Ojdå, haha. EXPOSED här på forumet har en dotter som petade upp en pärla, tror jag det var, i näsan så den fastnade. Har för mig att hon fick blåsa ut den på dottern.

    Hoppas Sebbes pryttlar inte fastnar innan hans vurm för att peta upp saker i näsan gått över.
    Ninna76 skrev 2009-02-09 13:06:40 följande:
    Tack Vickis för att du tipsade om tråden!Jag har för tillfället knappt tid till att nöjessurfa då jag läser företagsekonomi på heltid och tar hand om pojkarna på halvtid (kan man väl säga då vi har pojkarna på dagis mellan 8 och 14?) och så ska man ju hinna umgås med maken, släkt och vänner.Men jag kikar in här lite då och då och tycker det är så trevligt att läsa om era barn och allt annat ni skriver om. Och idag är det sol!! Så härligt! Hoppas att ni andra har det också!
    Jag hade lite tid att länka i dag och råkade gå igenom tråd nr 5 tror jag - och tänkte att det var illans länge sedan jag såg till dig! Kul att se dig en skvätt, även om jag förstår att du inte riktigt har tid för fl just nu!
    The Bumblebee skrev 2009-02-09 16:04:23 följande:
    Har precis prata med barnmottagningen igen. Elmer hann bara vara ute 10 minuter innan han kom in igen och hostade så han kräktes. Samma sak på nätterna och om han springer å busar. Bricanylen hjälper inte mot detta. Vi fick tid imorgon kl. 10 - ska träffa en ny läkare då. Hoppas han/hon är lika bra med barn som den Dr. Tomas. Sköterskan tyckte iaf att det var dags att sätta in nån sorts inhalations-medicin nu. Vi får se vad läkaren säger imorgon.
    Låter som att det är dags att testa att inhalera ja. Han låter _precis_ som Hannah.

    Hon har börjat komma och säga till när hostan sätter igång när hon leker nu. "Jag vill blååååsa" - söta unge! SÅ skönt med att hon känner själv när det behövs - annars är det inte ofta vi behöver ge mer än morgon och kväll (och eventuellt någon gång på natten). Hannah har en långtidsverkande medicin med utöver inhalationerna - Singulair (eller nåt liknande) heter den - finns som tuggtablett eller granulat. Gör många barn nästintill symtomfria - Hannah har pulvret och jag får nog försöka ringa barnmottagningen för att byta till tuggtabletter - lättare att ge.

    Hoppas det går bra hos läkaren i morgon! Lovar att tänka på er runt tiotiden. {#lang_emotions_flower}
    Bara den ovetande blir arg, den vise förstår. - morrdraken.blogspot.com -
  • vickis75
    The Bumblebee skrev 2009-02-09 19:07:31 följande:
    vickis75:Precis så där gör ju Elmer oxå - kommer och tigger om hostmedicin när han får det jobbigt. Hoppas verkligen att vi får någon hjälp imorgon.Har hört flera som medicinerar med Airomir + Pulmicort. Ska bli intressant å se om Elmer får någon av dessa. Singulair har jag inte så bra grepp om. Ska fråga en massa om det blir tal om inhalations-medicin.
    Efter vad jag förstått är det väldans många som får Singulair utöver Airomir och Pulmicort - just för att om det fungerar kan det göra så man blir helt symtomfri. Ganska ny medicin. Hannah ska peta i sig en påse pulver varje kväll. Och utöver det 1 puff Pulmicort morgon och kväll när hon är "frisk" på vintern och när hon är förkyld ska hon ha Airomir+Pulmicort.

    Du får rapportera efter morgondagen.
    Bara den ovetande blir arg, den vise förstår. - morrdraken.blogspot.com -
  • vickis75
    The Bumblebee skrev 2009-02-10 13:10:04 följande:
    Rapport från sjukstugan... Nu har jag å Elmer varit på barnmottgningen igen. Fick träffa en jättesöt läkare, Dr. Tina, som Elmer fattade tycke för direkt. Helt plötsligt var gossen väldigt medgörlig när det kom till undersökningar - å det var ju skönt för mamma. Domen blev iaf förkylningsutlöst astma, inget snack om saken. Det känns jättebra att vi till slut har fått den hjälp Elmer behöver. Det blev Pulmicort och Airomir, en högre dos så här i början åsså nedtrappning sedan när infektionen givit med sig.Tydligen så har lillkillen haft öroninflammation oxå - så febern var inte där utan orsak. Konstigt att han inte har sagt nåt om öronvärk...men han kanske inte hade så mycket bekymmer med det. Är ju bara bra om vi slipper en penicillinkur. Kommer febern tillbaka måste vi förstås behandla. Kul med ultraljud. Var det redan dags för rutin-ul?
    *börjar fundera på att extraknäcka som astmaläkare*

    Skönt som du säger att ni fått den hjälp Elmer behöver. Pratade ni något om Singulair med? *nyfiken*

    Ajdå - öroninflammation oxå!

    Hannah har fått sympatifeber - i dag på morgonen blev hon varmare och varmare bredvid mig i sängen. Hostar som 17 med. Tyfiskt!
    Bara den ovetande blir arg, den vise förstår. - morrdraken.blogspot.com -
  • vickis75
    SmBacke skrev 2009-02-10 13:27:23 följande:
    ja e i v 18 så de va dags. sitter nu och funderar på om vi ska ta reda på könet eller inte.
    Åh kul med ul!
    Bara den ovetande blir arg, den vise förstår. - morrdraken.blogspot.com -
  • vickis75
    The Bumblebee skrev 2009-02-10 14:49:58 följande:
    Nej, jag tordes inte fråga något om Singulair idag. Ville inte att det skulle verka som om jag redan bestämt mig för vilken medicin sonen skulle ha. Läkaren förklarade allt från scratch liksom - å jag lät nivån ligga där då. Vi ska på återbesök om cirkus en månad - kanske kan fråga om eventuella andra mediciner då. Elmer har precis "premiär-puffat" nu. Inga som helst problem, han tyckte att det var kul med nebunetten.   Han fick Airomir nu eftersom vi ska vara ute och leka. Jag frågade läkaren om vi skulle undvika kyla nu - eftersom Elmer blivit så besvärad ute. Men hon tyckte att vi skulle testa medicinen nu - å se om det blev nån skillnad vid vistelse i kylan. Så då kör vi så. Känns så himla bra nu!Så lilltjejen har sympati-feber - så gulligt av henne.
    Haha, det låter som en smart grej - att låta läkaren bestämma nivån.

    Skönt att han gillade Nebunetten - Hannah fick vi tvångsblåsa till sist efter att ha försökt leka och lirka. Enda sättet att få henne att ta den. Det var jobbigt i början - men vände fort när hon insåg fördelarna.

    Hoppas det går bra ute nu då. Vi märkte snabbt skillnad på Mårran.

    Japp - sympatifeber för fulla muggar. (eller myggar som hannah säger då )
    Bara den ovetande blir arg, den vise förstår. - morrdraken.blogspot.com -
  • vickis75
    LCroft skrev 2009-02-10 15:57:58 följande:
    Tack vickis för tips om ny tråd! Hinner tyvärr knappt sitta vid datorn kvällstid, jobbar 8-16 vid en dator så när man kommer hem så finns det plötsligt hundra andra saker som är intressantare Ida vägrar potta fortsättningsvis, håller sig nog när man tar blöjan av henne men vägrar sitta på pottan eller toastolen, envisa unge! Sen sover hon fortsättningsvis i sin spjälsäng med, försöker man där prata om en ny säng åt henne så blåvägrar hon "Idan oma sänky" (Idas egna säng) säger hon bestämt och ser så nöjd ut när hon får lägga sig och sova... En egen vilja utav stål helt enkelt, men annars är hon så lätt att ha och göras med, inte desto mera trots har vi sett till än, förutom tidigare nämda saker då.Grattis till alla gravida! Och hoppas Elmers hosta ska bli bättre nu när han fått medicin.
    Haha, låter som Ida och Hannah är av samma skrot och korn. Hannah vägrar också toalett/potta.

    Däremot sover hon i egen säng - fast det är enbart för att sängen står på Williams rum, eller "vårans ljum" som hon döpt om det till.

    KUL att få en rapport från hur det är med er.
    Bara den ovetande blir arg, den vise förstår. - morrdraken.blogspot.com -
Svar på tråden ~*~Aprilmammorna 2006~*~