• Isamia

    Tips för avmaskning av katter?? Vägrar att äta det i maten... (Axilur)

    Hur gör ni andra? Våra vägrar att knappt röra maten om man blandar i avmaskningsmedel i - även om man tar deras favorit-burkmat och rör om ordentligt... De känner direkt att "ahaa, nu försöker matte lura i oss sånt där äckligt medel" (haha).

    Jag använder Axilur orallösning. Har fått ta tag i dom istället o tvinga i det i munnen och det är mindre trevligt både för mig o dom...

    Prövade att lägga det på tassen, som jag läst om i Aportekstidningen att man kunde göra på katter (för att de då slickar i sig det eftersom de inte gillar att ha nåt på pälsen), men de ville inte direkt slicka i sig det då heller...
    til slut gjorde den ene (den som ändå är lättast *suck*) det mend en andre har nu det mesta intorkat på tassen. Han blir helt knäpp så fort man ska avmaska! Det måste lukta starkt för dom eller nåt!!?

  • Svar på tråden Tips för avmaskning av katter?? Vägrar att äta det i maten... (Axilur)
  • lövet2

    Jag tar tabletten, krossar den mellan två skedar och blandar krosset med rå köttfärs. Vår katt får aldrig köttfärs annars, så han slukar den lilla klicken innan han hunnit få tid att fundera på om något finns i den!


    The answer is yes - oh yes!
  • arianne03

    Det finns flytande också, men det funkar väl bäst på kattungar, eftersom det annars blir så stor mängd. Vi hade i mjölk iallafall, och det gick ner!

  • Pappatilltwins

    Flubenol är bra för det är en pasta. Annars är Banmint bra.
    Beror lite på hur pass utsatta dina katter är för mask.
    Numera ska man bara avmaska när man ser mask i avföring eller spya. Är man tveksam kan man skicka in avföringsprover.

  • Zasett

    Jag krossar och blandar ihop med lite mjukost och stryker det på tassen, då tvättar de sig rena.

    Ett annat tips är att ta bort maten för dem under dagen så att de är riktigt hungriga när de får medecinblandade maten.

    Det går ju också att stoppa ner den i halsen med en pincett typ (finns på apoteket) men jag har jättesvårt för det, så det blir klick på tassen här hemma...

  • Torelia

    Vi har en tablettspruta som jag stoppar en delad tablett i, sveper in katten i en handduk (för att inte skada sig själv eller oss) och sen öppnar vi munnen på katten och lägger tabletten långt bak på tungan med sprutan så att katten måste svälja den. Funkar jättebra för oss.

    En sån här använder vi:

    www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp&ProductSKU=211876&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

  • Isamia

    Okej tack. Men våra är inte särskilt förtjusta i köttfärs... då är den där burkmaten (i sås, ej gelé) populärare! Makrill i tomatsås är en delikatess men inte heller DET äter dom om jag blandar i medlet... dom försöker kanske äta lite lite bara för att de inte kan motstå men sen lämnar dom...

    Hmm, kanske skulle jag pröva TABLETTER istället??! Har ju hittills bara använt den orala lösningen... (mina första egna katter och dom är bara 16mån nu). Läste nånstans dessutom att det finsn nåt annat avm.medel som man bara behöver ge som ENGÅNGSDOS? Det är så jobbigt när de krånglar så här och man måste ge dom de TRE DAGAR I RAD!

  • annawall

    När vi gav vår katt p-piller gav vi den bak i halsen och strök sedan på halsen (motsvarande människans adamsäpple), så sväljer katten automatiskt. Men din katt kanske blir helt förstörd av det?

    Annars kanske den vill äta det i leverpastej?ge först en liten klick utan medicin och sedan en med medicinen i.

  • hic sunt leones

    Vi använder också Axilur-tabletter. Jag delar dem på hälften, böjer bak kattens huvud och öppnar munnen, lägger tabletten långt bak på tungan, stänger munnen och stryker lätt på halsen för att reta sväljreflexen. Har jag gjort sedan de var små, de är vana och funkar utmärkt och man vet säkert att de fått i sig hela dosen.

  • soldis

    Prova detta: Lägg katten i knäet ev tillsammans med någon extra som håller. Lägg in tabletten i munnen och blås in där . Detta tvingar ofta katten att svälja eftersom det blir torrt i munnen. Dra sedan med fingret över halsen för att ytterligare stimulera sväljreflexen. Grymt, men ok eftersom man inte gör det så ofta... om inget annat funkar. Detta tipset lärde jag mig av en veterinär

  • Isamia
    arianne03 skrev 2009-02-08 21:08:14 följande:
    Det finns flytande också, men det funkar väl bäst på kattungar, eftersom det annars blir så stor mängd. Vi hade i mjölk iallafall, och det gick ner!
    Hmm mjölk kanske man ska testa . Det får dom aldrig annars (avråds ju till katter)...
    Jg använder redan den flytande Axilur... det blir inte särskilt stor mängd... 1ml per 2kg katt... så 2.5-3ml för våra (per katt). Eller - har jag missförstått/läst fel ang dosen?? *blir fundersam nu*
Svar på tråden Tips för avmaskning av katter?? Vägrar att äta det i maten... (Axilur)