• Meria

    Servitut på brygga/båtplats

    Vi flyttade in i vårt hus för 2 år sen. När vi först kollade visade mäklaren oss runt och sa att förra ägaren hade byggt en brygga 100 m ner från tomtgränsen. Han ägde inte tomten nedanför huset, men det är bara en åker som skiljer från huset och sjön. Mäklaren sa att vi hade rätt att använda bryggan och så var det inte mer med det.

    Vi köpte huset och gjorde upp planer för vad vi kunde göra med bryggan, rensa upp lite och få en liten badplats bredvid. Det blev sommar och vi började göra iordning den.

    Året därpå knackade en granne på och ville prata med oss. Han berättade att han ansökt om servitut på just den bryggan och ville att vi skulle veta att det var de när de kom och gick förbi. Vi blev smått chockade, var helt naiva och visste inte att man behövde ansöka om servitut. Mäklaren hade inte nämnt det, vi tänkte bara att iom att förra ägaren byggt bryggan "hörde" den till huset.

    Den här grannen hade alltså ansökt klart och allt bakom ryggen på oss. Grannar längre bort har haft problem med dem då de ansökt om servitut på bryggan som låg i anslutning till deras tomt. Det servitutet tror jag upphävdes.

    Frågan är alltså om det finns något vi kan göra? Några idéer? Det är ledsamt när man köpte huset och hade planer för båtplatsen och allt. Nu har de servitut och det känns som att en liten del av drömmarna försvann med det. De har börjat göra iordning den som de vill ha den.


    ♥ Loke -06 & Isak -08 ♥
  • Svar på tråden Servitut på brygga/båtplats
  • Meria

    Nej, förra ägaren byggde båtplatsen och hade troligtvis muntligt avtal med den granne som äger marken ner till bryggan. Ingenting finns skriftligt och säljaren (det var dödsbo och hans bror skötte försäljningen) kunde inte svara på hur det hela gick till.


    ♥ Loke -06 & Isak -08 ♥
  • MikPel
    Svar på #2
    ok då får ni väl skaffa ett servitut också då
  • Meria

    Precis, det är det vi ska göra nu. Helst av allt skulle vi se att de inte hade sitt, men antar att det bara är att drömma.


    ♥ Loke -06 & Isak -08 ♥
  • Jaime

    ligg på mäklaren!

    Pressa lite och få honom/henne att engagera sig. Att mäklare säger att "ni har rätt till det" förpliktigar nämligen en del.

    Börja med att kolla upp grannens fastighetsbeteckning och ta kontakt med inskrivningsmyndigheten (inom lantmäteriet) och be att få en kopia på grannens servitut så ni vet vad de har för rättigheter.

    Lite knöligt jobb, men det löser sig nog.

  • Meria
    Svar på #5
    Tack för råden! Ska kolla upp det i veckan!

    Det som känns så surt är att dessa grannar är sommargäster, bor alltså bara här på sommaren. När de kom med servitutet berättade de att "vår svärson tycker om att fiska, så det är så skönt att ha en plats här ute. Han själv har en båt i Vänern han använder...". De vill alltså inte ha den för deras egen skull, utan bara för de tillfällen som svärsonen är hos dem... Svärsonen som i sin tur har en stor båt i Vänern... När de ansökt om servitut på bryggan hos ett par andra grannar hade det hela gått upp i rätten t.o.m. så det verkar som att de kan vara väldigt envisa.
    ♥ Loke -06 & Isak -08 ♥
  • Bitelis

    Det finns två sorters servitut, ett som bildas av lantmäteriet och ett som bildas mellan parterna.

    Rent juridiskt har inte ni någon som helst rätt att använda vare sig brygga eller "rensa upp marken" intill bryggan då ni inte äger den eller har fått någon rätt att nyttja den.

    Förre ägaren hade en nyttjanderätt till bryggan, nyttjanderätten är personlig och om inte förbehåll görs vid försäljningen så övergår inte rätten till den nye ägaren.

    Alltså, grannen har ansökt om bildande av servitut, dvs en "officiell" rätt att nyttja bryggan mot ersättning. Bor ni inte på en ö kan grannen som regel inte få bryggservitut mot markägarens vilja.

    Jag tolkar det som att ni vill nyttja en brygga på någon annans mark utan att erlägga ersättning utan vill att rätten så att säga ska ingå i husköpet. Har ni pratat med markägaren? Grannen har förmodligen erbjudit markägaren ersättning för bryggservitutet annnars kommer lantmäteriet att fatta beslut om ersättning i samband med bildandet av servitutet. Du skriver för lite om omständigheterna i övrigt men det låter som att grannen har uppfört sig juste som pratat med såväl er som markägaren.

    I övrigt ber jag er vara försiktiga när ni röjer vid stranden, finns väldigt många djur och växter som är känsliga för förändringar vid strandlinjen. Därav strandskyddet.

  • Meria
    Svar på #7
    Vi är väldigt dåliga insatta i det, därför jag inte skriver så utförligt

    När vi flyttade in var det efter mäklarens ord "ni har rätt till båtplatsen" vi tänkte på och trodde ingen hade nåt emot det. Grannarna omkring pratade bara om att vi kunde skaffa fiskekort, hur fint det var vid sjön osv. Inget om servitut.

    Att vi rensade upp och så var mest för att vi som sagt trodde vi hade rätt till att få använda bryggan. Det var mest vassen som växt igen vid själva båtplatsen vi tog bort. De som har servitut nu har börjat ta ner sly och annat som växte omkring bryggan.

    Grannarna har sökt om servitut för bryggan (ser ut som att det är via lantmäteriet) och tillåtselse av markägaren att få göra en stig ner till den. Så lagligt sätt har de inte gjort nåt fel. Vi har pratat med dem nu och kom överens om att vi fick ha en båt där nere vi också, så på det viset löste det sig bra. Att söka servitut antar jag kostar och det är inget vi har utrymme för just nu.

    Vi blev helt enkelt hellt ställda när grannarna som bor en bra bit bort kom och sa att de nu hade servitut för båtplatsen. Så man började fundera på vilka rättigheter man själv hade, men det verkar som att det inte är många. Får leva med att de hann före så länge.
    ♥ Loke -06 & Isak -08 ♥
  • Bitelis

    Nja, att de har servitut på bryggan innebär att de har rätt att använda bryggan. Hur de kan använda bryggan är beroende av hur servitutet är formulerat.

    Vanligast är formuleringar som tex att servitutet ger en rätt att använda uppföra, bibehålla och underhålla brygga på en angedd plats. I det här fallet fanns ju redan bryggan och var uppförd av en nyttjanderättshavare, har det inte skett någon ägarövergång är mao ord inte bryggan deras utan de har skaffat en rätt att använda den som är knutet till deras fastighet.

    De kan tex ha en formulering om rätt att nyttja brygga X som båtplats eller dylikt. Det ger dem dock ingen rätt att mota bort någon annan ifrån den, ni kan alltså också skaffa ett servitut för använda bryggan.

    Det billigaste är att skaffa ett avtalsservitut. Ett sådant upprättas mellan er och fastighetsägaren men formuleras så att det gäller mellan fastigheterna. Så långt ingen kostnad utöver ev ersättning till fastighetsägaren. Däremot uppkommer en kostnad för att registrera det hos inskrivningsmyndigheten. Är lite rostig men tror att det rör sig om 1500-2000 kr.

    Ska inte fördjupa mig i detaljer men jag uppfattar det som märkligt och tveksamt om servitutsrekvisiten, dvs kraven för ett giltigt lantmäteriservitut, är uppfyllda om det gäller en liten brygga för en nöjesbåt. Men det är ju det lokala lantmäteriets bedömning.

    Tar ni ändå och fixar en deal för att få nyttja bryggan, se till att göra det i form av ett avtalsservitut och skicka in det till IM.

    Den stora finessen är dock att ta kontakt med den tidigare ägaren till ert hus och hör vad som gäller för bryggan. Har han inte skänkt den till markägaren är den fortfarande hans lösa egendom och då är det en bra idé att skriva ett köpeavtal för den. Behöver ju inte röra sig om många kronor. Då är bryggan er och sen skaffar ni servitut för att få ha den på grannens mark. Detta leder till att era grannar hamnar i en rättsligt tveksam position.

    Är du med mig?

  • Meria
    Svar på #9
    Tack så mycket för svaret! Ska sätta mig med sambon sen och gå igenom papprena för att se hur det ligger till. Förra ägaren dog för 3 år sen, var dödsbo när vi köpte huset. Kan höra med hans bror om han kanske vet lite mer om det.

    Men tack igen! Skönt att kunna få lite tips när man själv inte vet så mycket om servitut.
    ♥ Loke -06 & Isak -08 ♥
  • Bitelis

    Hmm det komplicerar saken en smula. Ett tilläggstips är i så fall att, som du nämnde, prata med brodern och kolla om det inte var så att bryggan ingick som lös egendom i husköpet.

    Samt ställ samma frågan till mäklaren, om bryggan ingick i köpet. Rimligtvis bör mäklaren vara den som har mest insyn i det hela. Även om mäklare generellt är odugliga i fråga om juridik bör han kunna skilja på fast och lös egendom och olika nyttjanderättsformer. Men jag är tveksam, de brukar mest vara bra på att prata och ta betalt.

    Lycka till.

    Får man undra var i världen ni bor?

  • Meria

    Tack, det ska jag göra! Vi har inte de bästa erfarenheterna av just den mäklaren vad gäller att få svar på frågor Men vi får ge det ett försök!

    Vi bor i mitten av värmland


    ♥ Loke -06 & Isak -08 ♥
  • Bitelis

    Hmm slå en signal till mäklarsamfundet och be dem hjälpa er lite med hur ni ska prata med mäklaren. Berätta hur det gick till vid köpet och hör om detta kan vara en grund för att han ska få en anmärkning.
    I så fall gör han nog klokt i att hjälpa er efter bästa förmåga.

  • A10 Thunderbolt

    Intressant ämne. Jag är själv markägare till en enorm tomt med flera km strandlinje och jag upptäckte att det bor lite folk på min tomt. Flera st faktiskt. De har servitut att ha båtar nere vid min privata campingplats. Där ska jag senare bygga lite båthus och bryggor. Ja och allt annat man kan tänka sig. Just nu är jag typ orolig att de ska sätta käppar i hjulet ...kanske får man inte nyttja stället för att de ska ha allt för sig själva. För min del får de använda vad de vill när de vill som sitt eget, inte kan de väl hindra en att bada väl på sin egen tomt ? Själv skulle jag inte ens hindra en turist att använda stället...hmm

Svar på tråden Servitut på brygga/båtplats