• hhönan

    Vad göra med linfrö mot trög mage?

    Hur ska man äta linfrön? Som dom är eller blanda med nåt?
    Vill ha snabbverkande effekt helst..

  • Svar på tråden Vad göra med linfrö mot trög mage?
  • Lyllo

    tvilling77 skrev 2009-02-18 13:36:51 följande:


    Krossat linfrö är det som gäller, annars går dom i princip rakt genom...
    Det är det som är poängen, de ska gå rakt igenom! När de hamnar i magen bildas ett litet gelélager runt dem och det är det som får fjutt på det hela. De ska inte vara krossade!
  • Snart vår tur

    tvilling77 skrev 2009-02-18 13:36:51 följande:


    Krossat linfrö är det som gäller, annars går dom i princip rakt genom...
    FEL.
    Vill man ha effekt på trög mage ska man välja HELA LINFRÖ, de bildar ett gel som är effektivt för tarmarna! Man kan välja att låta dem stå i vatten över natten och dricka på morgonen eller så strör man 2 msk över yoghurten/filen eller har i gröten (de kan koka med. Tanken med HELA linfrön är alltså att de ska gå rakt igenom..och smörja på vägen ut.

    I de krossade linfröna finns ett naturligt gift som kallas blåsyra vilket inte alls är bra, därför avråder livsmedelverket att man äter mer än 1-2 msk/dag. De krossade har inte heller den gelbildande effekten så de är inte lika effektiva för trög mage. Vill man åt de nyttiga fettsyrorna som finns i linfrön ska man alltså inte heller använda kroosade linfrön just för man får i sig för mycket blåsyra. Fettet i de krossade linfröna härsknar oxå lätt, de ska förvaras både mörkt o svalt..alltså de är ofta härska redan när man köpt dem. Köp linfröolja i Hälsokosten om ni vill få i er linfröolja för fettsyrornas skull. För magen skull välj HELA LINFRÖ!! Glöm inte dricka extra mycket vatten när ni ökar fiberintaget. (vatten är jätteviktigt när man har trög mage iallfall, börja alltid dagen md två glas vatten före frukost, det gör susen!!)

    /Utbildad Kostrådgivare o Hälsorådgivare
  • Lekia

    Jag åt inolaxol till o från hela min grav. D funkade jättebra o är helt ofarligt. Betydligt effektivare än linfrö o tas inte upp av kroppen, går rakt igenom. Kontakta v-centalen lr mvc o få utskrivet. Rekommenderas varmt!

  • jeskre

    Physsyllium frön är mkt bättre!
    Ta 1-2 msk blötlägg i vatten en timme eller två , och drick! Sätter fart på tarmarna! Det blir som en geleaktig kosistens, tar ett tag att vänja sig vid- men de är skitbra! .)

  • millipore

    Snart vår tur:
    OT men vill ändå passa på när du är "här". Vet inte vem vart jag ska fråga. Ingen verkar ha svar.
    Var kan jag hitta information om örteet och graviditet? Har sökt på nätet men bara hittat "flum"sidor. Vill ha _riktig_ information.
    Dricker väldigt mycket olika ört- och gröna teer i vanliga fall och nu blir det ännu mer då vinet är bannlyst
    Vill dock veta om elelr vilka som kanske inte är att rekommendera under gravidititeten.
    Har även fråga träningsexperten här på FL men litar inte på henne då hon trots att hon rekommenderade livsmedelsverkets kostråd inte verkade ha koll på vad där egentligen stod.

  • Snart vår tur

    Problemet är att det är svårt att rek. olika örter för gravida just för de är inte studerade för gravida. Ingen vågar rek. något som man inte med säkerhet VET är ofarligt. Därför står det inget heller på te-förpackningarna, oftast inte heller vad de är bra för. Köper du dina ört-teer i en hälsobutik kan de oftast vägleda dig lite. (om just de anställda har den kunskapen eller har något örtlexikon att slå i. Lite tips är att avstå från örter som har en sammandragande effekt och laxerande effekt, det är det viktigaste. Tänk oxå på att rena örtteer används ofta för att behandla något och det gör man bara 2-3 veckor. Man vet inte riktigt hur de balastar levern. Så byt gärna tesort ofta.

    *Rooibos (rött te) är jättegott och ok för gravida.
    *Vitt te är oxå bra med mycket antioxidanter!.
    *Åkerfräken-te är milt vätskedrivande
    *Brännässle-te är milt vätskedrivande o bra för järnvärdet
    *Yogi-teerna (som är av örter o kryddor) är jättegoda, de finns på Hälsokosten.
    *Pepparmynta har jag läst att det inte ska vara så bra när man är gravid, vågar inte svära på om det är sant.
    *Fånkål-Anis-kummin (ofta i en kombination) är jättebra om man är gasig i magen, och detta kan man med fördel dricka för att stimulera bröstmjölken. Även bra att drick om bebisen har kolik/magknip, det går ut i bröstmjölken och hjälper bebisens mage.
    *Lucern-te stimulerar oxå bröstmjölken. (dricks 3-4 koppar per dag)
    *Hallonbladste skall inte drickas före v.35, sägs hjälpa till att förbereda livmodern för förlossning och även bra för läkningen efter.

    Är det någon speciell ört du undrar över så ska jag försöka hjälpa dig..jag har gott om örtlexikon här hemma.

  • monchichi76

    Recept på en jättegod gröt....bra för tröga magar!

    MOLINIGRÖT

    För: 8 personer

    Ingredienser
    2 liter vatten
    10 katrinplommon
    8 msk russin
    16 msk vetekli
    12 msk linfrö
    4 dl grahamsmjöl

    Blötlägg linfrö och frukten dagen innan.(Mixa gärna ihop innan uppkok)
    Koka nästa dag upp den blötlagda blandningen och rör ner grahamsmjöl och vetekli.
    låt koka ca 10 min

  • Bebs74

    Mitt råd är (efter erfarenhet):

    Träna, röra på sig allmänt, vätska, massor av katrinplommon och en kopp kaffe på morgonen.

    Äntligen fick jag en fungerande mage!

  • jeskre

    Hälften av de råden är oandvändbara för mig iaf..
    Kan inte träna pga sammandragningar och blödningar, kaffe kan jag inte dricka ,
    Ja, det enda jag kan anamma av dina tips är katrinplommonen...
    Håller mig till mina pysylliumfrön, de är super!


    Bebs74 skrev 2009-02-20 10:28:04 följande:
    Mitt råd är (efter erfarenhet):Träna, röra på sig allmänt, vätska, massor av katrinplommon och en kopp kaffe på morgonen.Äntligen fick jag en fungerande mage!
Svar på tråden Vad göra med linfrö mot trög mage?