• Fidelis ad urnam

    HUR brygger man kaffe i en vanlig kaffebryggare?

    Har köpt en kaffebryggare till jobbet, en kaffebryggare utan aromtjossan utan man måste ha i kaffe med kaffemått.
    Det finns två anvisningar på antal koppar, en med en liten kopp högst upp och en med en stor kopp högst upp.
    Vilken ska jag gå efter?
    Hur får jag till kaffe som inte är för svagt och inte som nu, extremt starkt?

    Känner mig hur korkad som helst *skrattar* men jag är van vid att ha en indikator som påvisar när jag har haft i tillräckligt med pulver.

    Hjälp mottages tacksamt.


    Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • Svar på tråden HUR brygger man kaffe i en vanlig kaffebryggare?
  • Lapplandspärlan

    Oj då, ni har så avancerade grejer
    Själv kokar jag på spis, 3 nävar och en dutt

  • Elli47

    Enklast är att pröva sig fram! Sen beror det naturligtvis på vad för slags kaffe du har och hur starkt kaffe du vill ha!

  • Snorf
    Svar på #21
    Lapplandspärlan skrev 2009-02-25 16:09:55 följande:
    Oj då, ni har så avancerade grejer Själv kokar jag på spis, 3 nävar och en dutt
    tre nävar och en dutt"..*asgarv*

    Det uttrycket har jag aldrig hört..
    Nu säger han mamma
  • Miss Cee

    Det absolut värsta med Skåne är den förbannade Skånerosten!!! Förstrå inte skåningar att ni FÅR dricka annat kaffe?? Det går inte att brygga skiten utan att det smakar bränt från första stund. Anting svagt och bränt eller normalstarkt och bränt.

    Tack Gode Gud för Malmö Arena, en oas i öknen. Där serveras Gevalia-kaffe. Det är värt att gå dit enkom för kaffet.

  • 08Mommy

    Ta ett decilitermått o häll upp i kanna. En kopp är 1 1/2 dl kaffe. Alltså ett kaffemått per kopp o så ser du nästa gång hur mkt vatten det behövs.

  • Janneman

    Hur f-n lyckas ni koka ägg om ni inte kan koka kaffe?

  • Fidelis ad urnam
    Janneman skrev 2009-02-26 09:35:50 följande:
    Hur f-n lyckas ni koka ägg om ni inte kan koka kaffe?
    He he.
    Ägg är enkelt, kaffe handlar om mått..vatten VS kaffepulver
    Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • NiXxI
    Miss Cee skrev 2009-02-25 21:38:30 följande:
    Det absolut värsta med Skåne är den förbannade Skånerosten!!! Förstrå inte skåningar att ni FÅR dricka annat kaffe?? Det går inte att brygga skiten utan att det smakar bränt från första stund. Anting svagt och bränt eller normalstarkt och bränt. Tack Gode Gud för Malmö Arena, en oas i öknen. Där serveras Gevalia-kaffe. Det är värt att gå dit enkom för kaffet.
    Wääääääääääätt???
    Inte smakar det bränt heller...hahahaha, nä...det är en gyllene, rostade kaffesmak av skånerosten...till skillnad mot det där andra te-liknande slaffset
    Men det kanske krävs en skånerost-älskare för att brygga ett gott rostat kaffe?
    jahapp
  • Funkyiore

    Vi kör med zoéga. Hälften mått till antalet koppar vatten. Om vi råkar ha Gevalia hemma, blir det lika många mått som antalet koppar vatten. Kaffeblask är inget för oss ju starkare desto bättre.


    why not?
  • Miss Cee

    NiXxI skrev 2009-02-26 17:39:37 följande:


    Wääääääääääätt??? Inte smakar det bränt heller...hahahaha, nä...det är en gyllene, rostade kaffesmak av skånerosten...till skillnad mot det där andra te-liknande slaffset Men det kanske krävs en skånerost-älskare för att brygga ett gott rostat kaffe?
    Efter 6 år här i södern har jag ännu att få en god kopp skånerost... jag hävdar att den inte finns. Dricker det två gånger om dagen på jobbet. Med mjölk går det att få i sig. *l*

    Dricker Classic hemma, den föredrar jag.
  • Lapplandspärlan

    Snorf skrev 2009-02-25 18:43:12 följande:


    Svar på #21
    tre nävar och en dutt"..*asgarv*Det uttrycket har jag aldrig hört..
    Det blir perfekt varje gång
  • NiXxI

    Såpp, då har man avkalkat sin hederlige bryggare...(försöker innerligt fjäska mig till en mer avancerad)...

    Miss Cee, det var ju det jag menade, att det krävs en skånerost-älskare
    Eftersom du inte är det, så är det kanske en given anledning till att du inte gillar det?
    För min svägerska är Värmlänning och fullkomligt älskar Zoegas Skånerost. Jag menade inte att det hängde på geometrin


    jahapp
  • crispnuggets

    Jag går efter muggmått, dvs. jag mäter vatten med hur många muggar som ska göras. Kaffekopp för mig är små mormors-koppar, kaffemugg är något man behöver på jobbet ;) Hur som helst, gör jag 10 st muggar så dubblar jag antalet med kaffepulver, 20 st. Aldrig någon som klagar på mitt kaffe :D

  • Aikido
    Betty Boop skrev 2018-04-24 19:05:14 följande:
    O, jag undrar om TS nu 9 år senare fortfarande sliter i sitt hår och inte har lyckats få till bra kaffe!
    Bra råd om kaffebryggning är tidlösa. Kommer ständigt nya generationer som behöver lära sig konsten.
  • trash panda
    kunskapstjejen skrev 2018-04-24 13:37:16 följande:

    Den här sidan har en hel bra tips och info om hur man brygger den perfekta koppen kaffe :) isomac.se/viktiga-steg-for-att-brygga-den-perfekta-koppen-kaffe-del-1/


    kunskapstjejen skrev 2018-04-24 13:37:16 följande:

    Den här sidan har en hel bra tips och info om hur man brygger den perfekta koppen kaffe :) isomac.se/viktiga-steg-for-att-brygga-den-perfekta-koppen-kaffe-del-1/


    Men hur många decenniegamla trådar tänker du egentligen dra upp för att sprida dina "kunskaper"? Lär dig läsa startdatumen för trådarna du googlar fram!
Svar på tråden HUR brygger man kaffe i en vanlig kaffebryggare?