• Kan man missbruka Citodon...?

    Sön 1 mar 2009 16:43 Läst 26273 gånger Totalt 42 svar
    Anonym (bekym­rad)
    Visa endast
    Sön 1 mar 2009 16:43

    Lite orolig för en god vän...
    Kan inte sånt här men undrar om man upplever något "rus" av Citodon...?
    Min vän har använt det ett tag och blir nästan desperat när de börjar ta slut Vet att de är beroendeframkallande men är lite bekymrad eftersom hon inte mår bra förövrigt. Upplever hon något "rus" tro...? Som sagt jag är inte alls insatt, kanske en dum fråga Generad Nåväl, någon som vet?

    Hos Prisjakt jämför du pris på barnprodukter!
  • Sön 1 mar 2009 17:16 #31

    Jag hade ryggskott i julas, då fick jag en ask utskriven. Har mer än en karta kvar och ändå fick jag abstinensbesvär efteråt!
    (bara för att bevisa att de är extremt lätt att bli beroende)

  • Anonym (....)
    Visa endast
    Sön 1 mar 2009 17:16 #32
    M C skrev 2009-03-01 17:13:38 följande:
    Jag har några i min familj som knaprade treo, de blev nog lite chockade när jag kallade dem beroende av dem. Men de slutade cold turky efter det! Men jag blir hög som ett hus på citodon, 2 st och jag svävar fram. Tar dem bara när jag har väldigt ont och bara en. Det är så otäckt att inte ha kontroll! Första gången (många år sen nu) blev jag förskräckt och ringde en vän som har en fass... Trodde det var alvedon. Fatta varför jag blev rädd!
    Usch treo är drygt. Var inne en släng på det tidigare, det blev ju gott till slut.

    Ja citodonen var otäck första två gångerna jag tog den. Första gången svimmade jag på golvet hemma. Andra gången var jag i affären och allt blev suddigt, kude inte trycka in koden till kortet eller någonting
  • Anonym (be carefu­l)
    Visa endast
    Sön 1 mar 2009 17:56 #33

    Anonym (....) skrev 2009-03-01 17:11:19 följande:


    Fortsatte att få dom utskriva fram till en operation samt till tiden efter operationen och åt ca 8-10 per dag och kompletterade med panodil.
    Panodil/alvedon/curadon/reliv ska aldrig kombineras med citodon, eftersom alla dessa innehåller paracetamol vilket även citodon gör. Överdosering av paracetamol kan ge allvarliga leverskador.
    Man kan ta max 8 vanliga citodon per dygn. (citodon forte är dubbelt starka)

    Citodon narkotikaklassas på sjukhus, och ingår på många ställen i "knarkboken" där allt som ges till patienter skrivs upp, då det visats sig vara stort svinn på läkemedlet, troligen för att många missbrukar.

    So, be careful....
  • Sön 1 mar 2009 18:18 #34

    Hej TS!

    Jag har inte läst alla inläggen, men tänkte svara på din fråga: ja, man kan uppleva ett rus. Jag har diskbråck och äter Citodon när det gör riktigt ont. Just nu behöver jag inte äta det mycket alls men har gjort det tidigare. Jag upplever ett rus som "kickar in" och som känns riktigt bra så jag kan förstå dem som missbrukar det. Nu tillhör jag inte de i riskzonen för jag är inget stort fan av läkemedel överhuvudtaget, men när den verkar så ja: det är skönt. Jag tar en till två tabletter i månaden så det är ju inte mycket. Jag vill inte skriva så mycket om det här då den personen kanske finns på FL, men jag vet om en tjej som mådde så fruktansvärt dåligt efter sin sons död att hon började äta av hans kvarblivna Citodon-tabletter för att dämpa sin ångest. Nu har hon dock slutat. Däremot sade jag när jag fick det berättat för mig att det kunde jag faktiskt förstå.

    Jag tycker det är bra att du reagerar på din kompis tablettknaprande. Det visar på omtanke!

  • Sön 1 mar 2009 18:19 #35

    Nämen fy så hemskt!


    Linaek skrev 2009-03-01 17:06:21 följande:
    En vännina till mej missbrukade citadon så pass att hon fick ut 500 st för att läkaren skulle vara på semester 2 månader.Det tog 1 mån och 2 dagar sen var dom slut. Hon stälde till det så pass att barnen fick bo hos pappan på heltid.Fick nyligen veta att hon dött.
  • Anonym (....)
    Visa endast
    Sön 1 mar 2009 18:22 #36
    Anonym (be careful) skrev 2009-03-01 17:56:11 följande:
    Anonym (....) skrev 2009-03-01 17:11:19 följande: Panodil/alvedon/curadon/reliv ska aldrig kombineras med citodon, eftersom alla dessa innehåller paracetamol vilket även citodon gör. Överdosering av paracetamol kan ge allvarliga leverskador. Man kan ta max 8 vanliga citodon per dygn. (citodon forte är dubbelt starka) Citodon narkotikaklassas på sjukhus, och ingår på många ställen i "knarkboken" där allt som ges till patienter skrivs upp, då det visats sig vara stort svinn på läkemedlet, troligen för att många missbrukar. So, be careful....
    Jag vet.
  • Anonym (Rädd)
    Visa endast
    Sön 1 mar 2009 18:55 #37

    Nu blev jag mörkrädd!

    Har fått en hel del citodon utskrivet efter en operation som gör att jag har ont. Ingen har varnat mig för att det är beroendeframkallande. Åt i början 8-10 st/dygn (en månad sedan), har börjat försöka trappa ner och äter just nu ca 4/dygn, nästa vecka ska jag försöka trappa ner ytterligare, byter iofs ut det mot panodil men även det ska bort!!!!

  • Sön 1 mar 2009 19:33 #38

    Ja, det är väldigt lätt att trilla dit.
    En då och då vid smärta är inte samma som att ta i förebyggande syfte.

    Jag fick mig en tankeställare när jag lät bli efter bara några dagar av höga doser och kroppen genast reagerade med bestörning.
    Så jag slutade ta av bara farten och tog bara om jag verkligen hade behov.

  • Anonym (Rädd)
    Visa endast
    Sön 1 mar 2009 21:16 #39

    Tack M C för rådet, jag ska göra som du och se upp med att inte ta några tabletter av slentrian utan verkligen känna efter om de är nödvändiga.

  • Queen7­0
    Visa endast
    Sön 1 mar 2009 21:19 #40

    Jajjemän Citodon mår man som en drottning på. Har själv fått det utskrivet vid ett par tillfällen, och det är hemskt lockande att ta en extra fast man kanske inte har så fasligt ont. Man får en liten varm sol i mellangärdet och man blir så harmonisk så. Har konstaterat att om jag nån gång skulle bli knarkare så är det nog opiater som gäller för mig...haha.

  • Anonym (uska)
    Visa endast
    Ons 11 mar 2009 01:15 #41
    Anonym skrev 2009-03-01 16:48:23 följande:
    Citodon är fysiskt beroendeframkallande och ger en euforisk känsla. Så ja, man får rus utav det. Det är en syntetisk opiat precis som tradolan, tramadol, treo comp, oxycontin osv.
    Nej, det är inte en syntetisk opiat. Citodon innehåller kodein, som är morfinbaserat. I kroppen omvandlas en mindre procent av kodeinet till morfin. Tramadol (vilket är det verksamma ämnet i Tradolan, Tramadol, Tiparol, Nobligan m fl läkemedel) är däremot en syntetisk opiat, eller opioid som är det mer korrekta namnet.

    Till trådstartaren: Som flera redan har svarat så ja, Citodon kan ge ett rus, och många upplever det som mycket behagligt. Toleransen ökar fort, dvs man behöver snart en större dos för att få bra smärtlindring och/eller rus, och då ökar också riskerna med att ta dem. Citodon innehåller nämligen förutom 30 mg kodein även 500 mg paracetamol (gäller "vanliga" Citodon, det finns även andra styrkor) och paracetamolet är mycket skadligt för levern.

    Maxdosen av Citodon är 8 tabletter per dygn, allt över det är alltså farligt för levern och även för njurarna.

    Om din väninna är beroende av sina Citodon finns det absolut inget du kan göra om hon själv inte vill inse att hon är beroende. Det du kan göra, om du känner att du vågar, är att lite försiktigt ta upp det med henne. Hur vet bara du själv då det är du som känner henne bäst.

    Vill hon sluta bör hon inte sluta tvärt utan "trappa ner" dosen sakta, för att slippa obehagliga utsättningssymptom. Dessa symptom kan t ex vara influensaliknande symptom, diarré, huvudvärk, depression mm.

    Äter hon mycket stora mängder kan en beroendemottagning vara till god hjälp. Bor ni i Sthlm kan jag rekommendera TUB-mottagningen på Karolinska sjukhuset, tel 517 746 78.

    Lycka till, jag hoppas det löser sig för din väninna!
  • Anonym (==)
    Visa endast
    Ons 11 mar 2009 02:52 #42

    Jag käka citodon förr när ja hade tandvärk, kunde ta två på en gång, men visste att det kunde ge leverskador.

    Nu känns det mer som om jag r beroende av koffeinpiller, rädd för att bli trött på natten, när ja jobbar.

    Jag fick Ponstan Forte på apoteket på cypern en gång när ja hade tandvärk, nån som vet om dom är starka eller inte??

Svara i tråden
Logga in
Bli medlem
Skapa en ny tråd
Ändra kategori Skriver i kategorin: Känsliga rummet

Innehåll

Annat innehåll

Dagens fråga

Vilket riksdagsparti skulle du rösta på om det var val idag?