• hsalix

    Jämställdhetsbonus

    Hej, jag läser här ofta, men skriver sällan. Men nu skulle det vara bra om fler kunde reagera...

    Enligt Försäkringskassan så är svaret angående jämställdhetsbonus detta: "Jämställdhetsbonusen gäller endast för barn födda fr.o.m. 1 juli 2008".

    Alltså kan inte vi som fått adoptivbarn födda före detta datum få någon jämställdhetsbonus.

    Detta verkar ju helt befängt, då allt annan gällande föräldrapenning gäller från det datum man får sitt barn i sin vård!!!

    Jag har precis mejlat till socialminister Göran Hägglund i detta ärende och hoppas på ett bra svar...

    Det här med jämställdhetsbonus var ju verkligen jämställt...

    /H

  • Svar på tråden Jämställdhetsbonus
  • chatnoir
    allfrida skrev 2009-03-23 12:20:15 följande:
    Bara en liten undran varför den där bonusen skulle vara orättvis mot er som adopterar. Den gäller ju inte för mej heller som har flera barn födda innan och en som är född precis innan den trädde i kraft så jag missar den ju med.
    Vem har sagt att den skulle vara orättvis mot oss som adopterar? Det är precis samma regler som gäller. Däremot är det givetvis orättvist om FK utgår från barnets födelsedatum istället för datum då man får barnet. För oss som adopterar gäller datumet vi får barnet i vår vård som "födelsedatum", eftersom det är då vi blir föräldrar.
  • allfrida
    chatnoir skrev 2009-03-23 12:26:48 följande:
    Vem har sagt att den skulle vara orättvis mot oss som adopterar? Det är precis samma regler som gäller. Däremot är det givetvis orättvist om FK utgår från barnets födelsedatum istället för datum då man får barnet. För oss som adopterar gäller datumet vi får barnet i vår vård som "födelsedatum", eftersom det är då vi blir föräldrar.
    Menar du den dagen du får beskedet? För det kan ni ju få flera månader innan ni hämtar barnet..
    Jag menar absolut inte ngt illa, bara rent nyf då jag ald ens hört talas om det. Och fk är helluriga. Jag har vårdbidrag och det är oxå en sak som ändrar sig och ALLA har olika förhandlingssätt och ingen säger samma sak.
  • Annwika

    Det som menas är den dagen barnet/barnen juridiskt sett kommer i adoptivföräldrarnas vård. Det är ju helt logiskt att det är den dag som ska gälla som barnets "födelse" i såna här sammanhang, tycker jag. Och samma regeler ska givetvis gälla alla föräldrar...
    Sedan är det ju trist när man hamnar precis i övergången till nya lagar!

  • chatnoir
    allfrida skrev 2009-03-23 14:30:44 följande:
    Menar du den dagen du får beskedet? För det kan ni ju få flera månader innan ni hämtar barnet.. Jag menar absolut inte ngt illa, bara rent nyf då jag ald ens hört talas om det. Och fk är helluriga. Jag har vårdbidrag och det är oxå en sak som ändrar sig och ALLA har olika förhandlingssätt och ingen säger samma sak.
    Som "Ann i Eslöv" redan förklarat så är det alltså dagen man får barnet i sin vård som gäller, inte dagen man får barnbesked. Du har rätt i att det kan ta lång tid från besked tills man får barnet i sin famn. I vårt fall kommer det ha tagit 7 månader, men snart är det vår tur att bli föräldrar på riktigt!
  • allfrida
    chatnoir skrev 2009-03-23 21:59:50 följande:
    Som "Ann i Eslöv" redan förklarat så är det alltså dagen man får barnet i sin vård som gäller, inte dagen man får barnbesked. Du har rätt i att det kan ta lång tid från besked tills man får barnet i sin famn. I vårt fall kommer det ha tagit 7 månader, men snart är det vår tur att bli föräldrar på riktigt!
    Usch, det är en jobbig väntan.. Men grattis i alla fall till ert lilla barn :)
  • hsalix

    Jaha, nu har jag fått svar från FK igen ang. bonusen. De är väldigt bestämda på att man inte får den om barnet är fött före 1 juli, trots att man fått det i sin vård efter detta datum:

    "Det är som föregående handläggare har svarat.

    Övriga bestämmelser Prop. 2007/08:93
    7

    18 § Försäkringskassans beslut enligt denna lag får fattas genom automatiserad
    behandling av Försäkringskassan när skälen för beslutet får
    utelämnas enligt 20 § första stycket 1 förvaltningslagen (1986:223).
    Denna lag träder i kraft den 1 juli 2008 och tillämpas på föräldrapenning
    som lämnas för barn som är födda efter den 30 juni 2008.
    Prop. 2007/08:93"

    Så nu får vi se vad Göran Hägglund svarar om detta, när han nu svarar...

  • rallarrosen

    Jag är jättenyfiken på vad Hägglund svarar och nån i hans stab gör det säkert.
    Har du varit i kontakt med fk på lokalt plan eller via deras websida? Där jag bor kan de INGENTING om adoptioner...får hela tiden dubbla budskap.

    Ang denna jämlikhetsbonus så är det självklart att när vi som adoptivföräldrar har samma rätt till f-penning så skall självklart alla bonusar kopplat till denna föräldrapenning gälla oavsett när barnets födelseår är, gränsen borde självklart gälla NÄR man blivit förälder, oavsett HUR det gick till...

  • chatnoir
    hsalix skrev 2009-03-24 09:02:36 följande:
    Jaha, nu har jag fått svar från FK igen ang. bonusen. De är väldigt bestämda på att man inte får den om barnet är fött före 1 juli, trots att man fått det i sin vård efter detta datum:"Det är som föregående handläggare har svarat.Övriga bestämmelser Prop. 2007/08:93 718 § Försäkringskassans beslut enligt denna lag får fattas genom automatiserad behandling av Försäkringskassan när skälen för beslutet får utelämnas enligt 20 § första stycket 1 förvaltningslagen (1986:223). Denna lag träder i kraft den 1 juli 2008 och tillämpas på föräldrapenning som lämnas för barn som är födda efter den 30 juni 2008.Prop. 2007/08:93"Så nu får vi se vad Göran Hägglund svarar om detta, när han nu svarar...
    Grrrrr! Jag blir galen när jag hör sånt här!

    Jag var på infomöte hos FK för några veckor sen och frågade just om detta. Svaret jag fick var att det datum man får barnet i sin vård gäller som födelsedatum för adoptivbarn. Det är ju det som gäller allt annat, vilken logik använder de ifall de går enligt en annan mall när det gäller jämställdhetsbonusen??!! Varför har de så usel koll?? Man blir ju mörkrädd!!
  • hsalix

    Ja, det är verkligen skrämmande att FK kan svara så olika!

    Det var via mejl jag fick det här svaret, men jag funderar på att ringa dem också.

    Det borde ju vara den dag man får sitt barn i sin vård som gäller, som med allt annat gällande föräldrapenning och barnbidrag.

    DUBBELSUCK!!!!

  • timberhochmandie

    Usch, vad jobbigt. Har kikat på de bägge lagarna nu, och problemet är ju att lagen om jämställdhetsbonus ingenstans hänvisar till AFL 4:5 (där det står att tidpunkten när man får barnet i sin vård jämställs med barnets födelse).

    Självklart borde det vara så att det ska gälla även här, men när det nu inte uttryckligen skrivs något om adoptivbarn (eller hänvisas till ovan nämnda §) så kan det kanske krävas att man går via domstol för att få igenom det... Du kan ju dock prova med att hänvisa din handläggare till sid. 17 i propositionen där regeringen skriver om just detta: "Vid adoption av ett barn
    räknas tidpunkten när föräldern fått barnet i sin vård som tidpunkten för
    barnets födelse. Dock kan föräldrapenning för ett sådant barn inte betalas
    ut när barnet har fyllt tio år." Något som självklart tyder på att regeringen avsåg att dessa regler ska gälla även i fråga om jämställdhetsbonusen.

    Lycka till!

  • Ceciliastockholm

    Ann i Eslöv skrev 2009-03-19 17:56:45 följande:


    Passar på att fråga en annan sak som för FK. Är det någon som vet hur det funkar med barnbidrag när man får ett syskonpar. Får man barnbidrag för tvillingar: alltså full ersättning plus 80 dagar, eller får man som för två barn? Det logiska vore ju om man får som för tvillingar om det är datumet de kommer i vår vård som räknas som "födelse". Det verkar i alla fall som om man måste veta en del innan man kontaktar försäkringskassan.... de är tydligen rätt dåligt informerade!
    Så här står det på FK hemsida:

    "Adoptivföräldrar har rätt till föräldrapenning under lika lång tid som vid biologiskt barns födelse. Föräldrapenning kan betalas ut i 480 dagar och kan tas ut inom 8 år från den dag ni får barnet i er vård. Vid adoption av flera barn samtidigt betalas föräldrapenning ut i ytterligare 180 dagar för varje barn utöver det första barnet. Föräldrapenning betalas inte ut för barn som fyllt 10 år."
  • chatnoir

    Nu har jag fått bekräftat från ännu en person på FK att det datum man får barnet i sin vård gäller som födelsedatum vid alla deras uträkningar. Jag talade med dem i går och bad dem att specifikt kolla upp vad som gäller för jämställdhetsbonusen och nu i morse ringde de upp och jag fick alltså samma svar som på informationsträffen för några veckor sedan. Måste också säga att jag blev väldigt bra bemött både igår när jag ringde kundtjänst och idag när en annan person ringde upp för att svara på min fråga om bonusen. Jag känner mig trygg nu och räknar kallt med att vi kommer få ta del av bonusen om vi lyckas dela upp ledigheten på ett bra sätt mellan mig och min man.

  • hsalix

    Nu har jag fått svar från Göran Hägglund ang. jämställdhetsbonus för adoptivbarn födda före 1 juli 2008, men hemkomna efter detta datum.

    Det lades en proposition den 12 mars som ska klargöra att även barn komna efter 1 juli 2008 ska ingå i jämställdhetsbonusen. Propositionen är ett slags klargörande tydligen, intentionen var att adioptivbarn skulle ingå redan från början, men det blev otydligt formulerat.

    Går den igenom så gäller förtydligandet i lagen från 1 juli 2009, men tillämpas på jämställdhetsbonus för tid
    från och med den 1 juli 2008.

    Toppen!

  • basketmia
    hsalix skrev 2009-04-15 11:52:48 följande:
    Nu har jag fått svar från Göran Hägglund ang. jämställdhetsbonus för adoptivbarn födda före 1 juli 2008, men hemkomna efter detta datum. Det lades en proposition den 12 mars som ska klargöra att även barn komna efter 1 juli 2008 ska ingå i jämställdhetsbonusen. Propositionen är ett slags klargörande tydligen, intentionen var att adioptivbarn skulle ingå redan från början, men det blev otydligt formulerat. Går den igenom så gäller förtydligandet i lagen från 1 juli 2009, men tillämpas på jämställdhetsbonus för tid från och med den 1 juli 2008. Toppen!
    Det låter ju väldigt bra. Då får vi hoppas att den går igenom och det borde väl inte finnas någon orsak till att den inte ska göra det.
  • Ingrid Marie

    Då återstår det bara att rätta till otydligheten som gör att endast föräldralediga i familjer med två föräldrar kan ansöka om detta bidrag...

Svar på tråden Jämställdhetsbonus