• Dundermamman

    Nu kan ni kolla er deklaration på nätet!

    Blir det glädjetjut eller en svart dag för er?

    För mig/oss blev det glädjetjut

    Jag får 17 685:- och maken får 25 172:- tillbaka, dessutom ska vi även göra lite reseavdrag bägge två


    Jag ser en ljusning...kan det vara våren som kommer???
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-23 19:10
    Så här gör du för att hitta om du får pengar eller ska betala pengar tillbaka!

    www.skatteverket.se
    "deklarera 2009 (höger spalt)
    "att e-deklarera (höger spalt)
    välj inloggningsalternativ
    gå till skatteuträkning
    klicka "nästa" 2 ggr och nere till höger finns resultatet
  • Svar på tråden Nu kan ni kolla er deklaration på nätet!
  • Dundermamman
    ta vad som helst då skrev 2009-03-24 14:57:20 följande:
    exakt vad står det om man får pengar tillbaka?Underskott av kapital? eller vad står det?
    Allra längst ner till höger på skatteuträkningssidan står det  "belopp att få tillbaka" om du har betalt in för mycket skatt!
    Jag ser en ljusning...kan det vara våren som kommer???
  • Dundermamman
    Prinsessan Leia skrev 2009-03-24 15:01:57 följande:
    å jag vill ju oxå kunna gå in o kolla, är mkt nyfiken då jag börjat på nytt jobb...se så de sköter sig med skatten men kommer inte in då jag inte har ngn bank id
    Har du internetbank så kan du snabbt och enkelt fixa Bank-Id där!
    Jag ser en ljusning...kan det vara våren som kommer???
  • Lundby87

    hahaha 800 ingen skoj siffra om jag kollar in era men bättre än att va skyldig

  • ta vad som helst då
    Dundermamman skrev 2009-03-24 15:12:54 följande:
    Allra längst ner till höger på skatteuträkningssidan står det  "belopp att få tillbaka" om du har betalt in för mycket skatt!
    Woho, det blev en glass för 20 kr!!!!!
  • Dundermamman
    ta vad som helst då skrev 2009-03-24 15:36:55 följande:
    Woho, det blev en glass för 20 kr!!!!!
    Tyvärr inte ens det {#lang_emotions_frown}...för om man får under 100:- tillbaka så står dom pengarna kvar på skattekontot!

    Från Skatteverkets hemsida:

    Belopp under 100 kronor betalas inte ut, utan står kvar på skattekontot och ränteberäknas. En återbetalning görs inte heller om pengarna kan komma att behövas för att betala skatteskulder. Det innebär t.ex. att överskott kan överföras till Kronofogden. Om det finns hinder mot återbetalning framgår det av utbetalningsspecifikationen på kontoutdraget.


    Har du överskott på skattekontot får du intäktsränta. Intäktsräntan är 0,45 procent. Räntorna på skattekontot kan förändras under året då de är knutna till basräntan. Intäktsräntan är skattefri.


    På överskott, som uppkommer vid avstämningen av slutlig skatt för taxeringsåret 2009 beräknas intäktsräntan från och med den 13 februari 2009


    Jag ser en ljusning...kan det vara våren som kommer???
  • ta vad som helst då
    Dundermamman skrev 2009-03-24 15:43:21 följande:
    Tyvärr inte ens det ...för om man får under 100:- tillbaka så står dom pengarna kvar på skattekontot!Från Skatteverkets hemsida:
    Belopp under 100 kronor betalas inte ut, utan står kvar på skattekontot och ränteberäknas. En återbetalning görs inte heller om pengarna kan komma att behövas för att betala skatteskulder. Det innebär t.ex. att överskott kan överföras till Kronofogden. Om det finns hinder mot återbetalning framgår det av utbetalningsspecifikationen på kontoutdraget.
    Har du överskott på skattekontot får du intäktsränta. Intäktsräntan är 0,45 procent. Räntorna på skattekontot kan förändras under året då de är knutna till basräntan. Intäktsräntan är skattefri.
    På överskott, som uppkommer vid avstämningen av slutlig skatt för taxeringsåret 2009 beräknas intäktsräntan från och med den 13 februari 2009
    Haha, ja vad kan man säga? Men tack för upplysningen. Då får min sambo bjuda på glass istället!!
  • Isha

    ta vad som helst då skrev 2009-03-24 16:18:12 följande:


    Haha, ja vad kan man säga? Men tack för upplysningen. Då får min sambo bjuda på glass istället!!
    fast de står kvar och tickar 0.45% ränta till nästa år
  • Dundermamman
    Isha skrev 2009-03-24 16:29:55 följande:
    ta vad som helst då skrev 2009-03-24 16:18:12 följande: fast de står kvar och tickar 0.45% ränta till nästa år
    ta vad som helst då skrev 2009-03-24 16:18:12 följande:
    Haha, ja vad kan man säga? Men tack för upplysningen. Då får min sambo bjuda på glass istället!!
    Med den höga räntan kanske det blir glass till både dig och sambon nästa sommar
    Jag ser en ljusning...kan det vara våren som kommer???
  • Stargirl

    Jag får betala tillbaka 4000 kr. Fattar inte hur det är möjligt då vi inte jämkar för lånet på huset. Måste kolla igenom allt igen. *surt*


    *~Två blåbär och ett lingon~*
  • Dundermamman
    Stargirl skrev 2009-03-24 16:42:34 följande:
    Jag får betala tillbaka 4000 kr. Fattar inte hur det är möjligt då vi inte jämkar för lånet på huset. Måste kolla igenom allt igen. *surt*
    Usch, vad trist {#lang_emotions_frown}...lider med dig...
    Jag ser en ljusning...kan det vara våren som kommer???
Svar på tråden Nu kan ni kolla er deklaration på nätet!