• alem

    20-25års åldern, första graviditeten nr:3

    Här är vi goa, glada tjejer från hela landet mellan 20-25år.
    Några av oss har redan fått träffa våra små underverk och några väntar med spänning på dem!

    Länk till vår BF/Födelse lista
    www.familjeliv.se/Vantar_barn/Forum-2-293/m39894028.html

    "A baby is something you carry inside you for 9monts
    In your arms for 3years
    And in your heart forever"

    {#lang_emotions_heart}


    (¯`°?.¸ ღ♥ www.nevertheless.webblogg.se ♥ღ¸.?°¯)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 13:32
    Gamla bf listan hade gått ut så har fixat till en ny nu!

    Här kommer länken dit:

    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m43079981.html
  • Svar på tråden 20-25års åldern, första graviditeten nr:3
  • alem

    Tjej24: Skönt att allt iaf verkar bra med lillen där inne! hoppsd de ser bättre ut med vattnet på fredag... Vet du hur det blir om vattnet fortfarande är lite, blir du igångsatt då eller? vilken vecka är det du är i nu?


    Sooofie: Här är det bra, lillan är lite smått arg bara.. jag har varit i stan och leta kläder till dopet (utan resultat, suck, finnd INGET som är amningsvänligt och känner inte för att lägga ner 900kr på en boob klänning för bara ha en dag) köpte ett par svarta byxor, ett svart linne och en vit stickad kofta iaf så kanske blir det annars så får ja ta en amningsklänning ja köpt begagnad men den är röd med vita ringar så känns inte så mycket dop över den... men den funkar i värsta fall... Ayla gillade inte att tuttarna försvann i 3timmar hehe så hon hade varit jätte grinig 2timmar så direkt jag kom hem så fick hon lägga sig och hon äter/sover/snyftar om vartannat nu...


    (¯`°?.¸ ღ♥ www.nevertheless.webblogg.se ♥ღ¸.?°¯)
  • Tjej24
    alem skrev 2009-03-25 19:07:44 följande:
    Tjej24: Skönt att allt iaf verkar bra med lillen där inne! hoppsd de ser bättre ut med vattnet på fredag... Vet du hur det blir om vattnet fortfarande är lite, blir du igångsatt då eller? vilken vecka är det du är i nu?
    Sooofie: Här är det bra, lillan är lite smått arg bara.. jag har varit i stan och leta kläder till dopet (utan resultat, suck, finnd INGET som är amningsvänligt och känner inte för att lägga ner 900kr på en boob klänning för bara ha en dag) köpte ett par svarta byxor, ett svart linne och en vit stickad kofta iaf så kanske blir det annars så får ja ta en amningsklänning ja köpt begagnad men den är röd med vita ringar så känns inte så mycket dop över den... men den funkar i värsta fall... Ayla gillade inte att tuttarna försvann i 3timmar hehe så hon hade varit jätte grinig 2timmar så direkt jag kom hem så fick hon lägga sig och hon äter/sover/snyftar om vartannat nu...
    Ja huvudsaken är att bebisen mår bra, så det känns jätteskönt!! De har inte pratat med mig om igångsättning, men jag har läst att de sätter igång en om man har lite med fostervatten. Så har nivån sjunkit så lär de ju sätta igång mig, men jag vet inte hur de gör om det är samma nivå som nu. På fredag är jag i 37+0 så det är ju ingen fara om de måste sätta igång mig, vilket känns skönt.
  • alem
    Tjej24 skrev 2009-03-25 19:11:55 följande:
    Ja huvudsaken är att bebisen mår bra, så det känns jätteskönt!! De har inte pratat med mig om igångsättning, men jag har läst att de sätter igång en om man har lite med fostervatten. Så har nivån sjunkit så lär de ju sätta igång mig, men jag vet inte hur de gör om det är samma nivå som nu. På fredag är jag i 37+0 så det är ju ingen fara om de måste sätta igång mig, vilket känns skönt.
    om du känner dig bekväm med igångsättning så säg själv till om att du vill ha det om vattnet är lika och hör vad läkarna säger utifall dem inte tar upp det...
    Vissa tycker ju att de är läskigt med igångsättning och sådant..
    Själv tyckte jag att de var en underbar förlossning jag hade, och mig satte dem igång.. visserligen var ju det redan igång på mig när dem satte igång helt så jag var helt mogen, tappen utplånad och 3cm öppen när dem tog hål på hinnorna så då är det lättare att sätta igång men jag fick ju ändå inga riktiga värkar så fick ju dropp iaf så de var ju nästa som att sätta igång på någon som är omogen...
    Så om du har några funderingar om igångsättning så kan ja gärna försöka svara

    Kan ju vara jobbigt att åka fram och tillbaka om de ärlite så du inte känner barnet ordentligt så man går och oroar sig även om man vet att de kanske är pga för lite vatten å de inte är nån fara så blir man ju orolig endå... och antagligen kommer du behöva komma in rätt ofta för att kolla vatten nivån säkerligen så kanske blir jobbigt att åka fram och tillbaka flera gånger...
    (¯`°?.¸ ღ♥ www.nevertheless.webblogg.se ♥ღ¸.?°¯)
  • Tjej24
    alem skrev 2009-03-25 19:30:41 följande:
    om du känner dig bekväm med igångsättning så säg själv till om att du vill ha det om vattnet är lika och hör vad läkarna säger utifall dem inte tar upp det...Vissa tycker ju att de är läskigt med igångsättning och sådant.. Själv tyckte jag att de var en underbar förlossning jag hade, och mig satte dem igång.. visserligen var ju det redan igång på mig när dem satte igång helt så jag var helt mogen, tappen utplånad och 3cm öppen när dem tog hål på hinnorna så då är det lättare att sätta igång men jag fick ju ändå inga riktiga värkar så fick ju dropp iaf så de var ju nästa som att sätta igång på någon som är omogen... Så om du har några funderingar om igångsättning så kan ja gärna försöka svara Kan ju vara jobbigt att åka fram och tillbaka om de ärlite så du inte känner barnet ordentligt så man går och oroar sig även om man vet att de kanske är pga för lite vatten å de inte är nån fara så blir man ju orolig endå... och antagligen kommer du behöva komma in rätt ofta för att kolla vatten nivån säkerligen så kanske blir jobbigt att åka fram och tillbaka flera gånger...
    Jag har funderat över igångsättning och jag tycker inte att det känns läskigt. Visst det kan ju ta lite längre tid har jag hört, men annars har jag inte så mycket negativa tankar om det. Tror inte att jag är öppen något, men bebisen är fixerad och jag känner ett väldigt tryck neråt. Har haft sammandragningar och förvärkar i några veckor nu, inga jättekraftiga men jag har ändå haft det ett bra tag.

    Om det är samma fostervattennivå som nu så antar jag att jag får komma på kontroll rätt mycket den närmsta tiden. Om jag ser att den inte ökat så kommer jag antagligen vara lite orolig framöver att den ska minska kraftigt helt plötsligt. Så jag känner att det skulle kännas bättre med en igångsättning än att jag ska behöva gå runt och vara orolig. För jag känner mig själv och vet att jag inte skulle kunna slappna av helt.

    Det finns ju olika sätt att sätta igång en på. Diskuterade ni olika alternativ?
  • alem
    Tjej24 skrev 2009-03-25 19:47:17 följande:
    Jag har funderat över igångsättning och jag tycker inte att det känns läskigt. Visst det kan ju ta lite längre tid har jag hört, men annars har jag inte så mycket negativa tankar om det. Tror inte att jag är öppen något, men bebisen är fixerad och jag känner ett väldigt tryck neråt. Har haft sammandragningar och förvärkar i några veckor nu, inga jättekraftiga men jag har ändå haft det ett bra tag. Om det är samma fostervattennivå som nu så antar jag att jag får komma på kontroll rätt mycket den närmsta tiden. Om jag ser att den inte ökat så kommer jag antagligen vara lite orolig framöver att den ska minska kraftigt helt plötsligt. Så jag känner att det skulle kännas bättre med en igångsättning än att jag ska behöva gå runt och vara orolig. För jag känner mig själv och vet att jag inte skulle kunna slappna av helt. Det finns ju olika sätt att sätta igång en på. Diskuterade ni olika alternativ?
    eftersom jag redan var öppen och tappen utplånad så blev det att ta hål på hinnorna för mig så vattnet gick.. annars så kan man sätta en gel på tappen för att utplåna den, eller pröva ta vattnet och hoppas på värkar...
    Det som gör att de brukar kunna bli uttdraget är att en igångsättning har man ofta värkstimulerande dropp till och då kan värkarna bli väldans intensiva så de flesta vill ha EDA och det är EDA.n som gör att värkarna kan trappas ner eller rent av stanna av helt så de blir utdraget...

    För mig gick det dock jätte bra, och allt som allt 4½timma från vattnet gick 2½timma efter de satte värkdroppet och första värken kom... Och jag hade ingen eda heller, visst de var intensiva värkar men den kraften man fick av det var en bra pusch på vägen för mig personligen iaf
    (¯`°?.¸ ღ♥ www.nevertheless.webblogg.se ♥ღ¸.?°¯)
  • Tjej24
    alem skrev 2009-03-25 19:59:48 följande:
    eftersom jag redan var öppen och tappen utplånad så blev det att ta hål på hinnorna för mig så vattnet gick.. annars så kan man sätta en gel på tappen för att utplåna den, eller pröva ta vattnet och hoppas på värkar...Det som gör att de brukar kunna bli uttdraget är att en igångsättning har man ofta värkstimulerande dropp till och då kan värkarna bli väldans intensiva så de flesta vill ha EDA och det är EDA.n som gör att värkarna kan trappas ner eller rent av stanna av helt så de blir utdraget... För mig gick det dock jätte bra, och allt som allt 4½timma från vattnet gick 2½timma efter de satte värkdroppet och första värken kom... Och jag hade ingen eda heller, visst de var intensiva värkar men den kraften man fick av det var en bra pusch på vägen för mig personligen iaf
    Tack för att du berättar! Vi får se hur det ser ut på fredag, men om inte fostervattennivån har stigit så ska jag absolut prata med dem om igångsättning. De får väll göra fler undersökningar och kolla hur tappen ser ut och om jag är öppen i så fall.

    Varför satte de igång dig?
  • alem
    Tjej24 skrev 2009-03-25 20:10:33 följande:
    Tack för att du berättar! Vi får se hur det ser ut på fredag, men om inte fostervattennivån har stigit så ska jag absolut prata med dem om igångsättning. De får väll göra fler undersökningar och kolla hur tappen ser ut och om jag är öppen i så fall. Varför satte de igång dig?
    Tycker att folk behöver få höra om positiva upplevelser om igångsättning oxå allt som skrivs här på FL om det annars är ju bara skräck senarion som inge gäller alla och de är de som har negativ upfattning om det som skriver nästan bara... så tyvärr försvinner mycke info om att de kan gå helt perfekt!

    Jag hade uppdagande havandeskapsförgiftning, och eftersom de redan hade dragit igång och jag blev varken bättre eller sämmre så besluta dem att sätta igång mig på direkten när vi var inne för en vanlig kontroll av blodtryck, ctg och blodprov på förlossningen.. och jag kunna verkligen haft en bättre förlossning! längtar tills de blir en till nå tag
    (¯`°?.¸ ღ♥ www.nevertheless.webblogg.se ♥ღ¸.?°¯)
  • Tjej24
    alem skrev 2009-03-25 20:20:54 följande:
    Tycker att folk behöver få höra om positiva upplevelser om igångsättning oxå allt som skrivs här på FL om det annars är ju bara skräck senarion som inge gäller alla och de är de som har negativ upfattning om det som skriver nästan bara... så tyvärr försvinner mycke info om att de kan gå helt perfekt!Jag hade uppdagande havandeskapsförgiftning, och eftersom de redan hade dragit igång och jag blev varken bättre eller sämmre så besluta dem att sätta igång mig på direkten när vi var inne för en vanlig kontroll av blodtryck, ctg och blodprov på förlossningen.. och jag kunna verkligen haft en bättre förlossning! längtar tills de blir en till nå tag
    Ja oftast är det allt det negativa som man får höra om och även kommer ihåg, så allt det positiva bara försvinner. Men det är skönt att få höra att det går så bra för vissa.

    Så tycker jag att det är överhuvud taget när det gäller förlossning, alla som berättar om det berättar alltid om hur hemskt det var, man får nästan aldrig höra om det har varit bra. Men man vet ju inte innan hur det kommer gå för just en själv så jag tror bara man mår sämre att läsa och höra om alla skräckexempel och stressa upp sig själv. Och inte ens när man har fött ett barn vet man hur det kommer gå nästa gång, den förlossningen kan vara helt annorlunda.
  • alem
    Tjej24 skrev 2009-03-25 20:40:57 följande:
    Ja oftast är det allt det negativa som man får höra om och även kommer ihåg, så allt det positiva bara försvinner. Men det är skönt att få höra att det går så bra för vissa. Så tycker jag att det är överhuvud taget när det gäller förlossning, alla som berättar om det berättar alltid om hur hemskt det var, man får nästan aldrig höra om det har varit bra. Men man vet ju inte innan hur det kommer gå för just en själv så jag tror bara man mår sämre att läsa och höra om alla skräckexempel och stressa upp sig själv. Och inte ens när man har fött ett barn vet man hur det kommer gå nästa gång, den förlossningen kan vara helt annorlunda.
    ja precis, känns nästan som folk vill avskräcka folk från att skaffa barn ibland... Har man haft en hemsk förlossning behöver inte hela världen få veta det lixom

    Ja vem vet, min nästa förlossning om de blir nån mer gång kanske kommer vara ett rent helvete, men det tror jag inte Visst de gjorde ont men de var helt klart uthärldigt och det är ju en positiv smärta.. bara man koncentrera sig på andas bra och tänka att snart har jag min lilla bebis på magen så klarar man allt!
    (¯`°?.¸ ღ♥ www.nevertheless.webblogg.se ♥ღ¸.?°¯)
Svar på tråden 20-25års åldern, första graviditeten nr:3