• mamman i skogen

    CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

    Och jag är först ut och lägger i favoriter


    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • mamman i skogen

    Idag har River börjat rida igen och han tyckte det var jättekul att få vara en riktig cowboy med snusis och häst precis som woody i toystory.. Vilken skillnad mot förra årets försök då han inte alls kunde sitta på hästen för hans spasticitet var allt för stark och han bara skrek av smärta ännu en sak som vi tror att den nya ep medicinen har hjälpt till med Han har inte heller klagat på smärta på flera dagar i övrigt vilket känns underbart men sömnen har tyvärr inte förbättrats trots medicinerna men vi kan ju inte få allt.


    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • mamman i skogen
    Knosan skrev 2009-04-03 11:27:24 följande:
    Vill bara göra ett snabbt inlägg och berätta att kommuntantsmötet idag gick väldigt bra! Långt över förväntan och nästintill precis som vi hoppats. Det enda som inte gick enligt planerna var de förskolor som vi sökt på hemmaplan kommer det inte finnas några platser, inte på någon av de fyra fsk i vårt närområde, och troligen inte heller på den privata som är ganska nära, så platserna kommer att bli någonstans i centrum.  Hade ju varit skönt med gångavstånd, men men. Vi är så glada att Nellie faktiskt får börja på Stegen, så att vi behöver en bil och två bilstolar extra känns som det kvittar! En mycket bra start på ännu en fantastisk dag som cp-mamma! Jag var ju förberedd och laddad att vara cp-bitch-morsa, och det var väldigt skönt att kunna plocka av sig pansarutrustningen bit för bit.
    Men carin ni ska ju ha förtur efterssom det är en resursplats för din tjej... kolla med skolverket. Man kan ju med lätthet överbelägga med en plats i en barngrupp.
    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • mamman i skogen
    Knosan skrev 2009-04-03 13:06:33 följande:
    Ja, jag tänkte faktiskt också på det, men eftersom stämningen var så bra, så på något sätt ville jag inte pajja. Ska kolla med sv. Fats det rör ju sig om två tjejer. Hur är det med syskon? Pratade lite om resurs också och de sa att hon får ingen resurs direkt från start utan när hon börjar på vanliga fk kommer vi och fsk schemalägga när resursen behövs, eftersom vi inte tror att hon behöver det på heltid. Hon kommer få hjälp till den tiden hon behöver om jag förstod det rätt. Hon är ju rätt självständig redan och klarar sig ganska bra själv, samt vi vet ju inte hur behovet ser ut till hösten. Vet inte om de körde över mig med lätthet, men jag och Patrick är nöjda med det svaret iaf. Som sagt det hade varit gött med gångavstånd till förskolan här, så jag ska kolla med skolverket igen. Tack för påtryckningen, annars hade jag förmodligen struntat i det.
    Man ska ju inte dela på syskon och här för oss var det så självklart att vi skulle få plats på samma förskola som den River går på så det var inte ens ngn diskussion om att det kunde vara fullt men vi har iofs en jättebra rektor och en helt fantastisk samordnare/specialpedagog som sköter allt som har med placeringar och allt runtomkring barnen med FH.
    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • mamman i skogen
    hjärterum skrev 2009-04-03 20:39:47 följande:
    Kan man prova ansöka om barnförsäkring i Skandia eller Trygg Hansa?Vilken av dem har bäst villkor för ev neurologisk/medfödd sjukdom?vårdbidrag etc?
    Man får ju inte ens försäkring om barnet har böjveckseksem men försöka kan man alltid   Vet att fler har lyckats få sina barn försäkrade via sin fackliga försäkring annars är det tyvärr bara olycksfall som våra barn med ngn form av funktionsnedsättning kan få.
    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • mamman i skogen
    hjärterum skrev 2009-04-03 20:53:09 följande:
    Även fast det inte gjorts någon utredning än på min son?
    Men har ni haft ngn läkarkontakt så står det ju i jounaler ang misstankar..

    Tror att du får bättre lycka att söka information om vilka försäkringar som är bäst via andra vägar än i denna tråden för tyvärr så har ju inget av våra barn godkännt stämpel i rumpan för att gå igenom för en försäkring Tror de flesta har ACE här. Men frågor om kommun LSS LASS habilitering och FK är vi bra på så där kan vi hjälpa till

    Ang vårdbidrag så är detta inte en fråga för fösrsäkringsbolagen utan detta är det försäkringskassan som sköter det är en rättighet om man har ett barn med funktionsnedsättning som kräver merarbete.
    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • mamman i skogen
    hjärterum skrev 2009-04-03 21:04:21 följande:
    Tack så jättemycket.Jag hittar nog tillbaka hit om jag behöver stöd!Vi ska ju utreda pojken min...
    Du är så välkommen och om du får ngt tips på försäkringsfrågan får du dela med dig..
    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • mamman i skogen
    hjärterum skrev 2009-04-03 21:09:39 följande:
    Ja,jag vet bara inte vart jag ska ta vägen.
    Fullt förståeligt tror alla känner igen den känslan
    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • mamman i skogen

    För alla er som ska in i LSS personkrets så är åldern oviktig det finns INGEN åldersgräns för LSS men kommunerna gör en godtycklig bedömning och ens öde ligger i handläggarens välvilja. Bra argument och ev överklagan är nödvändig för att få det man har rätt till och där måste hab vara på ens sida.


    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!