Inlägg från: Söta Nasse |Visa alla inlägg
  • Söta Nasse

    Stockholmare med sommarbebisar

    oj var det dags för ny tråd redan.

    Här har vi snare fått klart barnens stora rum. Har bara knappt halva golvet kvar att lägga laminatgolv och sedan sätta dit lister. Så skönt när det börjar bli färdigt och man slipper allt byggdamm.

    Sedan har vi nu även utökat familjen med en liten yorkshireterrier valp på snart 10 veckor. En liten tik som väntas väga kring 3kg som vuxen, men ju större desto bättre.

    Sen har jag i princip blivit smärtfri. Har knappt haft ont de senaste 3-4 veckorna, Fick lite ont när jag varit iväg till sthlm en dag, men det försvann så fort jag smörjde in mig med voltaren gel. Tror att avlastningen med dagisplats har gjort det största underverket, men även att jag hittat en bra sjukgymnast som gett mig bra övningar.


    ♥ Renovering för hela slanten ♥
  • Söta Nasse

    catla
    oj, jobbigt med gaviditet. Om jag skulle bli gravid trots infertilitet och ppiller, så skulle jag utan tvekan direkt boka in tid för en abort. Min kropp har fått nog så jag klarar inte ens av att vara gravid igen. Inte om jag skall ha det humant i alla fall. Nu är det min tid som är kommen och inte nån barnafödande tid.
    Hoppas att ni kommer fram till vad som är bäst för er och barnen.

    Vi gifte oss i kapellet på arlanda och bjöd 13 personer och sedan fick dem kaffe och tårta uppe på fiskrestaurangen i skycity. Det var inte så jobbigt att planera och inga krav på varken oss eller gästerna. Så det blev ett lugnt och mysigt bröllop och vi kunde bara sticka därifrån. Vill man ha det lite finare och inte är så snål kan man ju boka in viplogen också. Då slipper man checka in sin väska också för det gör dem åt en.

    Vi fick bidrag till våran bröllopsresa också av alla, så vi betalade bara flyget själva och fick fickpengarna till nöjen mm. Sen att jag lyckats bli gravid på en gån och var i v7 gjorde ju att vi inte kunde göra nånting i princip för jag spydde ju som en gris.
    Vi ska göra om vår bröllopsresa när Oskar är runt 3år så att han klarar sig utan oss i en vecka.

    Vi har fått dagisplats till Oskar, men det känns tidigt att börja när han är 13månader, så jag funderar på att skjuta upp det till januari istället då han är 17½mån. Men det kanske bara är jag som inte är redo att släppa min bebis och inte tvärtom.
    När skulle alla andra barn börja?
    Bäst skulle nog vara om han började i okt men då måste vi betala 2månader för att behålla platsen och om vi släpper den kommer vi intre få en ny till i okt, då det är helt fullt och då krävs det att något barn flyttar


    ♥ Renovering för hela slanten ♥
  • Söta Nasse

    catla
    p-spruta då. kanske kan vara något.

    Själv måste jag ju verkligen gå på ppiller med en massa hormoner för att kroppen ska fungera normalt. Har nu yasmin, men skall börja med diane så fort receptet kommer med posten. Men yasmin mådde jag illa, fick absolut noll i sexlust och en massa finnar.

    Men det kommer ju nått till män så småningom. Men det tar ju sån tid. Om jag inte behövt äta mina piller hade min man utan tvekan fått sterilistera sig eller inte fått nå sex. Haha..  Men dem kan ju i alla fall ångra sig och öppna upp kanalerna igen. Inte lika lätt på kvinnor. Fast jag som ändå måste göra provrörsbr
    efruktning måste ju ändå kunna kapa mina äggledare utan problem.


    ♥ Renovering för hela slanten ♥
  • Söta Nasse

    jo, just det är det någon som har tips på bra plockmat`
    Oskar äter inget annat än välling i princip. Det enda som går ner är det han stoppar i sig själv. Men det blir mest makaroner, bröd, köttbullar, skinka, ost mm
    Men han får ju inte i sig så mycket så att det täcker en hel måltid och att bara ta bort vällingen hjälper inte. För då äter han inte alls.


    ♥ Renovering för hela slanten ♥
  • Söta Nasse

    lejån
    fungerar det inte med sånna som har anpassningsbar midja? Det kör vi enbart med här. Båda barnen är ju smala.
    skönt med nytt dagis. Oskar börjar redan den 3 aug. För till januari kommer det inte finnas några platser, så det är nu eller en evig väntan, då något barn måste sluta för att man skall kunna få en plats. Det är ju så nystartat. Firade 1år dagen efter att Lucas började där.

    Oskar går själv utmed väggar och annat att ta stöd av. Börjar få upp farten ordentligt också. Sen går han med en hand som stöd och står själv kortare stunder. Men han blir modigare och modigare och sätter sig inte ner på en gång när han lägger märke till att han faktiskt står själv. Får väl se hur lång tid han behöver för att våga släppa taget helt och hållet. Med storebror tog det en hel månad från det att han stod själv till dess att de första rangliga stegen kom. Jag blir ju väldigt glad om han kan gå i aug när han börjar på dagis.

    Jag har tyckt att våran lekplats här precis utanför har varit lite tråkig och gammal, men så i måndags så kom grävmaskinerna och satte igång. Ska bli en ny lekplats med en massa skoj för barnen. Bor ju typ bara barnfamiljer här.

    Imorgon blir det nog forsränningen på morgonen och sen säkert nån lunch på stan


    ♥ Renovering för hela slanten ♥
  • Söta Nasse

    leggings då.,.

    lejån kanske kan testa att köpa på flickavdelningen. d kan väl vara smalare.
    sen beror det väl på vart man handlar också. vi handlar mest bara på hm och lite kappahl.
    Oskar väger inte så mycket och det som sitter bäst är tajta tunna byxor från hm. randiga jag köpte från deras webbshop


    ♥ Renovering för hela slanten ♥
  • Söta Nasse

    Min lilla smala bebis kanske inte är så liten och smal som jag tror. Har ju inga problem alls med att köpa kläder åt honom och de man reglerar i midjan går ju spänna åt massor på. Han kanske är en liten knubbis.

    Stora sonen var däremot bara 93½cm och vägde 13,7 tror jag. Vi var på 3års-kollen idag och hon tyckte att han pratade så himla bra. Mycket ord och långa meningar och att han verkligen förklarade bra. Men det beror nog på att han varit hemma så länge. Dem får väl inte lika bra stimulans vad gäller språket när de är på dagis. Då är de ju så upptagna med att leka och lyssna på vad kompisarna säger.


    ♥ Renovering för hela slanten ♥
  • Söta Nasse

    rensade alla barnsaker som skall sälja på loppis på lördag och såg att roligast kläder fanns i strl 68. då måste jag ha fått nån shoppaholicperiod.

    oskar har 80 i kläder sen nån månad tillbaka, men kommer nog ha det ett tag till. han har långa armar, så vissa tröjor har han 86 i. det som måste bytas först här är tröjor och bodys och pyjamas då. Han har korta ben så byxorna byts ut sist. Men nu blir det till att typ bara köpa nytt till honom. Storebror hade 86så himla länge så det mesta är slitet. Men jag älskar ju att shoppa så. Lucas bytte till 98 vid årsskiftet, men kommer nog att ha de kläderna ett år eller så. Men vem vet han kanske brakar loss och växer massor


    ♥ Renovering för hela slanten ♥
  • Söta Nasse

    Var och mätte oskar idag och han var 70,6cm och vägde 9610gr. Han ligger på ett streck under på alla måtten.
    Konstigt att han måste ha strl 80 i kläder redan. men han har ju lång överkropp.

    Nu kommer det snart en och köper brio primon med bas. Vi köpte en britax Hi-way till oskar. Ska bli kul att se hans reaktion när han åker första gången. Monterade in den i förrgår efter att vi kommit hem från affären.

    ni i sthlm som har en massa saker att sälja efter bebisarna borde spana in loppisen på täby galopp. Den brukar väl bli stor eller?


    ♥ Renovering för hela slanten ♥
  • Söta Nasse

    lejån
    ja, jag har aldrig varit där på galoppen men tänkte att den borde ju kunna vara bra med tanke på hur många bilar som får plats.
    Vet inte vad normalvikten skulle vara. Hon sa inte det eftersom att han följde sin kurva på ett streck under.

    Vi säljer freewayen och köper en ny Hi-way till lucas också. Ska köpa den idag eftersom att de fortfarande verkar ha de lite billigare. Sen lägger jag väl ut den andra på blocket.
    Den nya sitter ju fast så mycket bättre med nya dragningen för bältet.

    Idag ska jag på magnetröntgen. Hoppas nu att det visar något


    ♥ Renovering för hela slanten ♥
  • Söta Nasse

    när vi skolade in lucas vid knappt 17mån så var det väldigt jobbigt. Han gick då knappt 4 månader tills vi konstaterade att han verkligen inte trivdes. Han gick ner i vikt och sov väldigt dåligt på nätterna. Sen fick han dessutom den vanliga maten trots mjölkallergi.

    Nu när han skolades in 2 veckor innan 3års dagen gick det väldigt lätt. Som värst har jag fått sätta honom i en famn då han sagt att han vill följa med hem igen.

    oskar är 13½ månad när han skolas in i höst och det känns väldigt skrämmande. Men jag försöker hejda mig då jag tror att det är jag som tar det hårdast. Han kommer då att gå max halvtid, då jag skall plugga halvtid. Sen får vi se om min man är hemma halvtid och jag sjukskriven eller om jag får vara hemma då med. det måste ju gå ihop ekonomiskt också och jag får ju knappt nånting i ersättning plus att vi har dyra vanor. Men förskolan är toppen så det ska nog gå bra. Han komemr ju inte gå så många timmar om dagen.

    Visst måste man väl kunna ha barnen olika många timmar på förskolan?

    nu sitter jag och äter årets första sillunch med färskpotatis, gräddfil, matjesill och gräslök och sen nybakad chiabata till. mums

    Ps kolal in min video med oskar sovandes och ätandes på majsbågar. tokig unge jag har {#lang_emotions_tongue_out}


    ♥ Renovering för hela slanten ♥
  • Söta Nasse

    känner inte alla så med att lämna sin bebis på dagis? jag tycker fortfarande det är jobbigt med lucas som nu har gått där 2mån och han är ju ändå 3år.

    jag ska också börja plugga. det drar igång den 25 maj. men jag kommer fortfarande vara hemma  med oskar så vi får se hur mycket jag hinner klara av tills han börjar på dagis. har sen bara en kurs kvar för att få mitt förbaskade slutbetyg för gymnasiet.

    självklart fick jag min smärta tillbaka, men det var skönt att få vila ut lite. minläkare är övertygad om att det är fibromyalgi, men jag vill ha en riktig diagnos.
    om jag ska ha det så här resten av livet funderar vi på att flytta till ett varmare land, då värmen lindrar smärtan ganska mycket.

    kopierar in från en annan tråd ,
    Jag har haft problem med mina knän sedan tonåren och fick helt enkelt sälja min häst 2004. Fick en muskelinflammation i hela kroppen efter att ha arbetat några få veckor i mjölkkylen i en affär. Blev av med det mesta förutom i ryggen (svanken). Fick då en massa läkemedel och behandlingar men inget hjälpte. Började då plugga för att det skulle få läka ut. Men ryggen läkte aldrig utan jag fick problem med jämna mellanrum.

    Men nu när jag väntade mitt andra barn så brakade hela min kropp ihop och från 6-7 månaden levde jag i ett helvete. Hade så ont att jag intekunde sova eller leka med min stora son. Försökte flera gånger få igångsättning efter v37 men läkarna fattade ingenting. Till slut så ringde jag och vcerkligen skällde ut dem och frågade vilket jävla samhälle detta var. Fick då till slut min igångsättning v.38+5 på tok för sent.

    Dagen efter åkte jag hem fort då jag inte ville sova en natt till i en obekväm säng.
    Förlossningen var ingenting jämfört med denna smärta jag måste leva med varje dag. Och då hann jag inte ens få någon smärtstillande under förlossningen inte ens lustgas.

    Dagen efter att jag kommit hem satt jag på akuten då jag hade så helvetiskt jävla ont. Då misstänkte de blindtarmen, men ville avvakta operation i fall att det inte var helt nödvändigt. Fick då smärtstillande som hjälpte och dagen efter var i alla fall den smärtan borta.
    Men ungefär en veckas tid efter förlossningen hade jag så himla ont att det var olidligt. Fick äta värktabletter med maxdos. 

    Det var väl för att jag hade ont så långt innan förlossningen och sen blev det ännu värre efter en sån snabb förlossning. bm hann väl knappt få på sig handskarna.

    men nu 10 månader efter förlossningen har jag fortfarande ont. Efter förlossningen spred sig värken snabbt till typ hela kroppen.
    Är öm på exakt alla punkter min läkare och sjukgymnast trycker på.

    Under dessa 10 månader har jag då bara varit hyffsat smärtfri nån dag eller så och sen har det kommit tillbaka. Nu i mars lyckades jag få en dagisplats till stora sonen och efter det fick jag vara i princip smärtfri i 3 veckor. Det var så otroligt skönt. kände mig som på nytt född och trodde att jag mirakulöst blivit botad trots att läkaren inte trodde det.

    Min läkare är ju som sagt helt övertygad om att det är fibro jag har och jag kollade på fibromyalgi.nu och har  så jäkla många symtom så det är skrämmande. 

    dess stämmer in
    värk - på många ställen eller som flyttar omkring i kroppen
    Trötthet/kraftlöshet
    Ofunktionell sömn; vaknar inte utvilad
    Stelhetskänsla
    Närminnesstörningar
    Koncentrationsproblem; svårt att finna ord
    Yrsel, balansproblem
    Huvudvärk
    Irritabilitet, humörsvängningar, ”kort stubin”, psykisk stresskänslighet
    Slemhinnesymtom - ögon, mun, näsa, underliv.
    Svullnadskänsla
    Luktkänslighet
    Ljudkänslighet
    Colon irritabile symtom
    Täta vattenkastningar
    Hjärtrytmrubbning och/eller andningssvårigheter; tillfälligt
    Illamående
    Ofrivilliga muskelryckningar
    Kalla fingrar och tår
    Infektionskänslighet, särskilt herpesvirus

    men ändå vill jag verkligen inte tro att det kan vara detta jag lider av. Och lider gör jag verkligen. Det enda som kan minska smärtan lite är att smörja in mig med voltaren gel, men det går ju inte när det är som nu, exakt hela kroppen

    har ju så läskigt många symtom så man blir ju mörkrädd {#lang_emotions_frown}


    ♥ Renovering för hela slanten ♥
  • Söta Nasse

    vad ska ni andra göra i sommar? Här blir det 4½veckors semester i Spanien om det går som vi vill.


    ♥ Renovering för hela slanten ♥
  • Söta Nasse

    oskar sover inne mellan ca 10 till 12-13. Men då får han somna i min famn och sen går vi och lägger oss i våran säng om jag inte håller på med något. Då får han lägga sig i sin säng. Sen är han vaken till 19 då han somnar nästan på en gång i sin säng.
    Om vi är ute och går långt så somnar han ju på eftermiddagen i vagnen och brukar då inte bli så lätt att natta på kvällen. Då är han görna uppe till efter 20 närmre 21.

    Men dessa envisa tänder som är så slöa.. De 2 framtänderna i överkäken har irriterat honom i flera månader och nu har det sett ut som att de skall spricka igenom i minst en vecka, men det går inte fort inte och oskar är ju självklart gnällig och har ont av att äta.

    Har köpt en massa solskyddskläder på tradera nu. Måste ju ha det i sommar när vi är i spanien så länge på den varmaste perioden. Så det blev 5 sett med tröja och byxa för knappa 1000kr. Väntar bara på att det skall komma hem nu.


  • Söta Nasse

    Usch min bebis är inte längre nån bebis. Han lärde sig gå igår eftermiddag. Han har gått ungefär 3 steg en vecka nu, men igår brakade det loss helt och han gick som en galning. Det blev ca 10 steg i taget, men han går gärna en bit står stilla en stund och går lite mer. Känns så tragiskt att inte ha nån bebis mer. Är så förbaskat sugen på en till, men ska ju verkligen inte ha några fler nu.

    Behöver ju i alla fall inte oroa mig för att han skall göra illa sig i spanien för på 7½ vecka har han garanterat tränat upp sig och blivit stadig.

    Stackarn gjorde illa sig igår också. Han har fått ett skåp i köket att leka i, då jag inte sett att ett hyllplan tydligen hade en stålram runt om sig. Så han ramlade och slog i sig under ögat så att det blev ett hack som började blöda. Så nu är luckan tillbaka och ingen får leka där mer. Ska försöka sätta upp lite fler barnspärrar, men det är ju så besvärligt och sist jag försökte hade jag inte så mycket tålamod så då bankade jag spruvmejseln rakt igenom ena sidaskivan.. hahah Och min man orkade inte ens kommentera det. Saker går sönder här med jämna mellanrum. Är det inte stora byråer så är det mer småsaker. Man får ju inte särskillt lång stubin när man har ont, men huvudsaken är väl att man inte slår sina barn i alla fall. Brukar få en jäkla massa blåmärken på armarna efter att man slagit i väggarna.

    Men det lilla hålet i badrumsdörren har i alla fall inte jag gjort, det var en leksak som var väldigt rolig att banka i dörren.


  • Söta Nasse

    nettan
    då hade ni det bra i värmen alltså.
    vi kommer nog tycka att det är skönt att komma hem i höst när vi åker så länge som 31dgr.
    De solkläder jag har köpt är en hel dress till oskar att bada i, sedan 2 sett med byxa och tröja, då är det en med cykelbyxa och en med långa byxor.  Sen har han 2 olika solkepsar också och ett sett från när Lucas var liten som är långärmad och med långbyxor.

    Lucas har fått 2 sett båda kortärmade och kortbyxor, men jag funderar på att köpa en dress han kan bada i också, så att han kan använda de andra när han inte badar så att vi får lite mer att välja mellan.

    Oskar har tränat upp sig nu och går mer än han kryper. Och fort går det också och han är så stolt. Men det verkar ha påverkat Lucas också för han har börjat matvägra- IGEN!.

    Hela 6 veckor kvar tills vi flyger iväg mot varmare breddgrader och den som väntar på nått gott väntar ALLTID för länge.

    Säljer ut barnens gamla saker på tradera, så nu har jag kunnat köpa både en skitbra multifunktions skrivare och en skitbra kamera för pengarna från auktionerna. Nu ska det bli megabra bilder och jag skall försöka skriva ut en massor  så jag kan byta motiv i tavlorna


  • Söta Nasse

    Ja priserna har tydligen sjunkit. Syrran har just köpt sista minuten till grekland, en vecka för 2 personer gick på knappt 6000kr.

    Ni med små barn hur små var de på 1års kontrollen? Jag har just varit där med oskar som blir 1år på fredag och han var inte så stor inte. 72,5cm lång och 9850gram, med huvudmått på 46cm.

    Här i uppsala har de tydligen just börjat ge prevenar gratis, de började vid årsskiftet. Men eftersom att Oskar fick de 2 första gratis i sthlm fortsatte de att ge honom den sista nu också.

    Fan så skönt det är med lite värme nu.


  • Söta Nasse

    lejån
    när får han sina sprutor då? En lång liten smalis du har. Svårt att hitta kläder som passar. Jag kan köpa precis vad som helst till oskar och de sitter bra, men det är bara för att han är så proportionerlig.

    Ja, det är riktigt varmt ute. Jag brände mig ordentligt, men barnen blev bara lite lätt röda. Så jag behöver ju inte oroa mig för brända barn i spanien då jag är mycket känsligare än mina barn.


Svar på tråden Stockholmare med sommarbebisar