Inlägg från: Vårsolen |Visa alla inlägg
  • Vårsolen

    Någon som prövat Mossa GTI?

    Vi har ganska mycket mossa i våran "gräs"mattaoch jag tycker inte alls att det gör något, det är ju grönt, mjukt att gå på och så har jag hört att fästingar inte tycker om det-och jag har fobi mott de äckliga krypen, nåja min man vill ha gräs i gräsmattan och har nu köpt gödsel och efter att läst detta inlägg misstänker jag att det inte kommer gå som min man vill iaf..


    Danne74 skrev 2009-04-20 16:41:00 följande:
    Att tillföra näring (gödsla) innan mossan är borta är ingen god idé eftersom mossan har lättare att absorbera näringen än vad gräset har. Risken är alltså stor att man gödslar mossan istället för gräset. Man måste ha en övervägande majoritet av gräs och inte mossa om det ska gå att gödsla bort mossan, men det är en tidskrävande och dyr process. Problemet med Mossa GTI och övriga preparat (Stroller Mossa F, Weibulls Mossa etc) är att de bara innehåller 12-20 viktprocent med järnsulfat. Man måste alltså dosera på rätt häftigt för att det ska hjälpa, själv ser jag bara dessa som underhållsprodukter snarare än probemlösare för en tidigare inte behandlad yta. Kör FerroMel/FerroGent istället, det är 100 %. Hönsgödsel fungerar annars bra men är dyrt, ett vanligt vallgödsel (NPK 21-3-10) fungerar lika bra och kostar i dagsläget 279 kr för 25 kg som räcker ca 1000 kvm.
Svar på tråden Någon som prövat Mossa GTI?