• harvärldensunderbarastefamilj

    Ni som har haft er förlossning, vad var det knäppaste roligaste som ni kommer ihåg?

    Såg en sån underbar tråd om just roliga saker som hänt under förlossningar. Men den e nu stängd...(självupplevda eller vänner som berättat) För en sån som mig som e lite smått skrajsen inför den dagen var den till stoooor hjälp. Så alla som har positiva minnen, roliga händelser skriv gärna i denna tråd. =)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 15:47
    Tänkte att det kanske finns fler som hunnit ha sina förlossningar nu så jag försöker skaka liv i tråden igen! =) Om allt går vägen e det dax för mig i slutet av jan. Stort tack till alla som redan delat med sig!

  • Svar på tråden Ni som har haft er förlossning, vad var det knäppaste roligaste som ni kommer ihåg?
  • Ronjas mamma

    När jag fick att veta att det blev akut snitt var min första komentar att då slipper jag ju få ett barn med tryckt snett huvud( min systers førsta hade det sneaste huvud jag sett )

  • Ronjas mamma

    oja det andra var att jag som inte fattat det var så akut eftersommin man inte halt sagt sanningen bad dem om att köra lite långsammare på väg till OP för jag mådde illa,jag fick en påse och kommentaren att jag kunde spy i den..

  • Regeena

    Min sambo skulle vara så snäll och badda mig på pannan tyckte han. Men jag vrålar ut och frågar om han ska dränka mig för det råka rinna lite vatten ner på kinden.

  • malinkat

    Andra förlossningen, och jag kände mig rätt "coooool". Jag och maken satt och åt lite paj (hungrig blir man!) i sjukhussängen, lite småvärkar som kom och gick (var oregelbundet även med nr 1, som tog lång tid på sig. Mitt i den goda pajen blev värkarna starkare och vi ringer på sköterskan. TENSen som var på hela tiden fick maken öka (mer el, mer el!) och så fick jag lustgas. Tänkte, att det här kan ju ta tid, och sköterskan föreslog att jag skulle lägga mig på sidan så jag kunde vila mellan värkarna, som nu var monster. När jag la mig på sidan drog kroppen ihop sig och jag skrek "jag tror jag måste kryyyyyyyyssssstttaaaa!!!!". Har en stark bild i huvudet av sköterskans skor som skyndade sig ut och hennes hand som tryckte på larmknappen.

    Så kommer BM och praktikanten in, och mitt i allt när jag ligger där och krystar så frågar praktikanten, "Malin, hur skulle du vilja föda?"  Eeeeh? "Inte fan vet jag jag håller ju påååååå!" , och sen kom nästa groda, "Malin, jag måste nog klippa upp dina trosor nu". Eeeeeh? Jo, det ore nog bra Hon var världens goaste, och gjorde nog bara som hon lärt sig, men dessa frågor verkade rätt dumma vid tillfället. BM viskade istället till min man, "tror du vi kan flytta henne?". Klokt nog svarade han nej. Några minuter senare var lillan ute och vi skrattade alla gott åt praktikanten  

  • Pojkmamma x3

    När jag födde mitt första barn hade jag ingen bedövning. EDAn tog inte och när jag tog lustgas kräktes jag så häftigt att hjärtljuden gick ner. Alltså fick jag göra hela jobbet utan någon bedövning. När jag var öppen ca 8 cm var jag helt förbi av smärta och bad maken : - snälla! släng ut mig genom fönstret! Maken tittade ut och började gapskratta. En halvmeter nedanför fönstret fanns ett tak. Så det fallet hade knappast hjälpt mig ;)

  • Thunderkatten

    Mitt roligaste minne är relaterat till sängen. Den har en spak på sig för att kunna höja och sänka huvudändan. Mot slutet på förlossningen så låg jag på sidan och höll krampaktigt i madrassens sida, väldigt nära den där spaken... Huvudändan var lite upplyft men med jämna mellanrum sa det PANG och så blev sängen helt platt. Alla tyckte det var så irriterande att sängen hade gått sönder ända tills min man såg att det var jag som vid typ var fjärde värk inte bara kramade madrassen utan även spaken! Det var svårt att inte brista ut i skratt då. :)

  • Plutten120301

    När jag först fick testa lustgasen så tyckte jag att den smakade öl. (Jag gillar inte öl). Detta påpekade jag högt flera gånger eftersom jag upplevde att ingen lyssnade på mig.

    Dagen efter förlossningen sa jag till sambon: Vad konstigt, jag har ont här, och pekar högt upp på näsryggen.
    -Ja det kan ju bero på att du typ slog dig själv med lustgasmasken, säger han = ) tydligen var jag ganska våldsam med denna.


    mamma till T - 120229 - christin-ohrlund.blogspot.com
  • Hormonella

    Jag bad om lavemang för det kändes som om jag hade en fis på tvären. Tillbringade därför en stund själv på toaletten med TENSen urkopplad. När jag sitter på toa tilltar värkarna och varenda gång jag känner mig redo att resa mig, så kommer en ny värk, och jag kommer ingenstans. Till slut är det dags för ny barnmorska, och efter att min man förklarat att jag är på toa, kommer hon in och hälsar. Enda gången jag skakat hand med någon sittandes på toa, tack och lov!

    Sedan flöt allt på och man blir ju lite skojfrisk av lustgasen. Frågade BM vad hon hade för betyg i slöjden när hon skulle sy mig...

    Men nu sitter jag här och väntar barn nummer 2 (BF + 7, så snälla kom nu!). Inte så nervös, men det här är ju en bra tråd att ladda med!

  • Miraklet09

    Hahahaha jag har en del

    Jag låg på bedömningen på förlossningen kvällen innan 1 dygn innan dotter kom til världen ungefär
    hon sa inget om att man läcker vatten hela tiden efteråt. jag utbrast förtvivlat MEN VARFÖR STOPPAR inte vattnet, bebisen måste ju ut snart om det fortsätter, kan ju tilläga att hon nästan kröp ut ur rummet hon som hade hand om mig innan hon tog sig tid att förklara för mig
    jag kännde mig ganska så trög, samt att ja var öppen 1cm nästan 2 cm och hon sa de kunde ta dagar innnan bebisen var ute, jag sov nog sammanlagt 4h allt som allt till dottern kom till världen och hög på lustgas och eda så svävade ja på moln när min man helt utifrån det blå skulle vandra ner mot affären AFFÄREN??+ varför inte sjukhus cafeterian halloj liksom, smita från din frus förlossning och missa födseln haha, skyll dig själv utbrast jag,
    bad han smuggla in lite cola och annat smått och gott så ja skulle orka med förlossningen, hade ju knappt ätit något och hungrade ihjäl och hormonerna sköt i höjden, när han kom tillbaka satt han och gottade i sig helt själv JAG UTBRISTEr förtvivlat MEN VAD SKA JAG ÄTA FÖR NÅGOT??
    ssk kommer snällt in med kokta grönsakerna och nån smörja, ja la den åt sidan och sa nej tack inte när fanskapet där äter gott, varpå min man kontra med MEN DU SA INGENTING???
    hahahahaha onyttigt eller inte, men ska man föda barn behöver man inte sjukhus mat liksom
    slutade med att både på förlossningen och bb fiick maken äta upp maten själv eller sl'nga i påse han slängde när han gick hem igen :-P HAHAHAHA han fick bokstavligen äta upp det ;)

               


    Isabelle <3
  • Småsyskon

    Lustgas är ju falktiskt guds gåva till kvinnan om du frågar mig. Juli 2009 när sonen föddes var jag och lustgasen ett. Jag drog imig när helst jag kom år, värk eller inte. Jag blev ganska hög.  Man känner sig inte jätteläcker där man ligger som en flodhäst, och jag tyckte min BM var världens vackraste kvinna. Gullig, glad, luktade gott ja allt! Därför fick jag för mig att min man tyckte hon var jättesnygg... jag låg och blev mer och mer arg och sårad och var nu helt säker på att mannen var kär i BM.  Precis när jag skulle börja storgråta och avslöja deras kärleksaffär infann sig en sekund av klarhet och jag kom på att det hela var ganska knasigt.... tack och lov höll jag tyst. Jag är så evigt tacksam att jag inte bröt ihop i svartsjuketårar på förlossningen, det skulle varit ganska patetiskt och pinsamt. Men vi har skrattat gott åt det hela i efterhand.

    Snart ät det dags igen, v37 med barn nummer två, ska försöka ta det lite lungt med lustgasen den här gången...   

  • persikofjaril

    När jag skulle föda dottern och kom in till förlossningen en vecka innan bf och bm undersökte mig och sa att jag var öppen 6-7 cm blev jag alldeles chockad. Jag hade räknat med att gå över tiden och trodde inte att jag skulle vara öppen alls.

    Jag provade lustgasen, men tyckte inte riktigt att jag kände någon effekt av den. Sen när jag var uppe och gick med gåstolen (som hade hjul) så kraschade jag in i en massa saker inne i förlossningsrummet, inte med mening dock. Min sambo fick säga åt mig att ta det lite lugnt. Minns också att jag plötsligt fick lust att gå ut i korridoren och susa iväg på gåstolen som om den varit en sparkcykel, och skrika "wiiiii". Fast jag insåg nånstans att det nog inte var en bra idé trots allt, som tur var.

    Sen när jag satt på en pilatesboll för att försöka driva ner bebis sjöng jag förr full hals "I'm sexy and I know it", samtidigt som jag gungade fram och tillbaka med höfterna. Det faktum att jag hade på mig en ganska osmickrande sjukhusskjorta, nättrosor och jättebinda, bekymrade mig inte det minsta.

    En sista sak: Precis i slutet av utdrivningsskedet, de sista krystvärkarna, var jag rejält trött och hade rätt ont och ville bara skita i hela förlossningen och åka hem istället. Jag funderade också allvarligt på att be om ett kejsarsnitt istället.

  • partouze

    När jag under krystverkar i pauserna pratade om kebab hur sugen jag var och då i samma veva blev matad med skorpor!!

  • tulipa35

    Min förlossning gick först väldigt långsamt men när jag väl fick värkstimulerande dropp gick det undan. 22.30 blev jag erbjuden lustgas. Detta var mitt andra barn men min älste son är född med kejsarsnitt pga sätesläge. Jag ser väldigt dåligt och pga lustgasen funkade inte glasögonen, fick inte plats. Strax före 23 frågar min man: älskling vill du sätta i linserna nu?

    Kl.23.40 var vår andre gosse född.    

  • Du och Jag ver2

    Planerat snitt för en vecka sedan. Snittet var klart och vi var tillbaka inne i förlossningssalen. Det hade väl gått en liten stund efter själva snittet, jag halvsatt upp och BM skulle fälla ner sidan/gallret på sängen (det hade just fått nya sängar). Maken hade just fällt den på andra sidan, å han hade frågat hur så den andra bm sa använd den röda knappen. Så jag sa detsamma nu när bm skulle fälla och inte visste hur...bara det att innan jag hann reagera och säga att knappen var i NEDRE delen av sängen så hade BM tryckt på en knapp på huvudsidan av sängen - å svish så låg jag rakt bakåt Det var den manuella knappen för ryggläget....!!! (var en elsäng). TUR jag fortfarande var lite groggy! Å att jag fälldes bakåt och inte framåt!


  • alma s

    För min del blev det en oplanerad hemmaförlossning med 2:an eftersom vi inte hann in till bb. En granne (som även är utbildad doula), hann över på fem röda och assisterade. Jag sa nog inte så mycket, men påpekade att det nog skulle bli svårt att hålla tillbaka tills ambulansen kommit. Min vän lugnade mig med att jag skulle "följa kroppen". Sagt och gjort var lillan ute. Hon föddes 10 min innan ambulansen kom Allt gick bra, och ambulanspersonalen konstaterade att de aldrig hinner fram "i tid" när de får ett sånt larm.

Svar på tråden Ni som har haft er förlossning, vad var det knäppaste roligaste som ni kommer ihåg?