Inlägg från: Stormis |Visa alla inlägg
  • Stormis

    Phil & Ted syskonvagn del 14

    madebyinferno skrev 2009-07-09 19:16:55 följande:
    Kan inte annat än att hålla med Till och med dottern som fyller fyra i september och är runt 110cm kan sitta vettigt i syskonsitsen med sufletten, bara att höja upp den lite - fast hon får till sitt stora förtret inte åka vagn längre slöfia!
    Var och tittade på båda idag. Tyckte dock att Viben var så trög att köra. Inte nåt skön, Sporten var mycket bättre. Sen aksnek den blir bättre med lite smörj, men det kändes ändå att materialet och designen var annorlunda.

    Nån som kan uttala sig lite mer om Dash? Den finns inte i min butik.
    ♥♥♥ Dotter 0710 & lillebror i magen med BF 0912 ♥♥♥
  • Stormis

    No som varit med ett tag. Är det så att köpbarnvagn och kidzshop alltid har dessa erbjudanden/paketpris eller är det nåt tillfälligt? Väntar numemr två först i dec och vill väl inte ha vagnen riktigt ännu, men undrar om man kan vänta?


    ♥♥♥ Dotter 0710 & lillebror i magen med BF 0912 ♥♥♥
  • Stormis
    mammamys06 skrev 2009-07-12 20:03:11 följande:
    Hej! Hoppar in i tråden, har inte läst hela, endast ts. Vi väntar bebis i december och vi har en då 3-årig son också. Maken är helt såld på P&T men jag är lite skeptisk. Tänkte höra med er som har erfarenheter av denna vagn, hur är det att ha Liten bakom storebror? Slår jag inte benen i huvudet på Liten när h*n ligger där nere?! Finns det några nackdelar med vagnen?Vilken modell ska vi välja?
    Jag håller också apå att kolal runt lite. Ang modell går det inte att läsa sig till vilken man vill ha. Måste prova. Iaf tycker jag det. Jag gillade inte Vibe för att den var så trögstyrd jämfört med de andra. Dock är sitsarna bättre på den. Dash går bort för att den endast har ett körläge på handtaget, dvs inte justerbart. Dock så fälelr man ner det för att bromsa vagnen vilket kräver tvåhandsgrepp + att det blir svårt att få ut mjukliften när vagnen är bromsad vilket känns lite motstridigt. Så för min del lutar det åt Sport (eller UJ {#lang_emotions_sealed}). Jag avskyr f ö att slå i benen och gick med vagnarna i rask takt. Slog inte i benen, men jag vet att det finns de som gör det. Beror lite på hur man går.
    ♥♥♥ Dotter 0710 & lillebror i magen med BF 0912 ♥♥♥
  • Stormis
    mammamys06 skrev 2009-07-12 20:57:31 följande:
    Jaha, så man får in bebisen med huvudet längst in under syskonet där fram alltså så bebisen har benen ut mot mina ben? Är det inte väldigt trångt där inne då?? ser så trångt ut på bilder jag sett men bilderna kan ju visa fel också så klart
    Tvärtom. Benen in först. Huvudet närmast dig. Det är trångt jämfört med vabliga vagnar, men vilken bebis gillar inte trångt? Ett tag iaf...
    ♥♥♥ Dotter 0710 & lillebror i magen med BF 0912 ♥♥♥
  • Stormis
    Bambi81 skrev 2009-07-14 19:13:08 följande:
    Hej! Är nybliven ägare av en P&T sport, fick hem den i söndags! Vet att jag läste tidigare om lufttrycket i däcken, men hittar inte det inlägget nu. Är det någon som kan skriva det ytterligare en gång så att jag vet hur mycket luft jag ska ha i dem!
    Hittade denna infon bakåt i tråden (skrivit av Bess):
    Angående luften i däcken, så pratade jag med kopbarnvagn.se häromdagen. Jag köpte min vagn därifrån nämligen.
    Killen där tipsade och varnade mig och alla andra PT-ägare för att ha för mycket luft i däcken. Spec då det e varmt ute. Däcken på alla barnvagnar expanderar av värme, och han sade att det var jättemånga som ringt och beställt nya däck dom senaste dagarna.
    Det står ju på däcken att man ska ha 2,4 bar i dom. Men han poängterade att detta gällde ytterdäcket, o alltså inte innerslangen. Har man dessutom vagnen i bilen, och det e varmt i den (kan lätt bli 70-80 grader där). Så kan dom lätt explodera!!
    Han rekomenderade att nu på sommaren ha 1,2 bar i däcken, och sen i höst sätta i 2,0 bar.
    Mosie skrev 2009-07-14 18:56:01 följande:
    du kanske har missat det, men det ar ett vanligt fel som de flesta loser genom att satta ett spannband tvars under sitsen. Dalig butiksagare enligt mig, vet inte om nagon anna har forsokt reklamera nar sitsen har gjort sa, men har i Australien gar da definitivt det felet pa reklamation. Syskonsitsen ska i princip vara i samma vinkel nar den ar ovanpa som nar den ar under.
    Spännband, hur? Så att inte rumpan tyngs ner??? Förstår inte riktigt (men har visserligen ingen vagn hemma just nu, forskar bara lite inför köpet).
    ♥♥♥ Dotter 0710 & lillebror i magen med BF 0912 ♥♥♥
  • Stormis

    Sen undrar jag lite om begagnatmarknaden. De som säljs och som är max ett år gamla verkar gå för runt 5500 kr. Det tycker jag är mycket när man kan köpa samma paket för ca 6700 kr, fast NYTT! Eller är det så många som köper och betalar fullpris var del för sig så att detta framstår som ett bra begagnatpris? För mig är det skyhögt och betalar då hellre 1000 kr extra för en sprillans MED garanti... (bra visserligen då med ett sånt högt andrahandsvärde )

    Eller har jag fattat fel?


    ♥♥♥ Dotter 0710 & lillebror i magen med BF 0912 ♥♥♥
  • Stormis
    Angel Gbg skrev 2009-07-14 20:51:59 följande:
    Som jag fattat det så har dessa paketpriser kommit rätt mycket på senare tid och då speciellt på Sport sedan Vibe kom. Det gör att dom som säljer beg vill ha ut ett bra pris om dom räknar från sitt nypris men som priserna i allmänhet sänkts rätt rejält så blir det inte attraktivt för oss som ska köpa. Jag köpte nytt för under vad många ville ha beg. Det finns ett ställe i Karlstad bla som har bra priser om man vill ha helt set...
    Aha, ok. Jag har dock sett paketpris på alla vagnarna. Men det är som sagt kanske nåt nytt. Bara tt tacka och ta emot för oss som är på jakt då . Har sett Karlstads annonser tex...
    Dancia skrev 2009-07-14 21:52:20 följande:
    Jag köpte en 8 månader gammal (knappt använd) vagn med syskonsits och cocoon till för 4500, tyckte det var på gränsen, mer hade jag inte gett. Köper isf helldre som du sa ett helt nytt paket med garanti för någon tusenlapp mer. Men 4500 för en 8 månaders vagn var jag ändå nöjd med
    Så tänker jag med. 4000-4500 känns lagom för det man kan få för 6700 kr NYTT (Sport tänker jag på då).
    ♥♥♥ Dotter 0710 & lillebror i magen med BF 0912 ♥♥♥
  • Stormis
    Lever i väntan skrev 2009-07-15 08:32:43 följande:
    Jag håller med om att begagnadepriserna upplevs som höga. Men jag tror det kan bero på bla. att det då fölljer med en hel del tillbhör ibland.Paketpriserna som säljs nu (till bra pris) är oftast "bara" vagnen med syskonsits. Sedan tillkommer regnskydden, UV-skydden coh kanske cocoon.Var själv på jakt efter ett UV-skydd/myggnät då detta inte följde med min vagn....men 500:- det betalar jag bara inte!Men detta är bara min teori!
    Fast de flesta paket jag sett är med vagn, syskonsits, cocoon och dubbelt regnskydd. Å då blir priset som om att man få syskonsitsen på köpet och de andra tillbehören några procent billigare. Helt ok!
    lara0baby skrev 2009-07-15 07:31:53 följande:
    Hur mycket ka jag sälja min vagn för med dessa tillbehör: Coccon, dubbla regnskydd (oanvend), mugghållare (oanvend, i paket), aussies finest solskärm (oanvend i paket) krokar för upphängning af väska (oanvend i paket), syskonsits.? Det er en Vibe, användt 5 mdr.
    Om jag varit du hade jag sålt vagnen med några PT-tillbehör och sen de andra tillbehören för sig. Har ingen koll på VIBE så jag kan inte säga nåt pris. Men som sagt, jag är av åsikten att om man köper beg så ska det också vara till bra pris, annars kan jag lika gärna köpa nytt. Så en vagn vill jag nog "spara" minst 2000 kr på och nya tillbehör ca 30 % billigare än nypris. Men det är bara snål-jag .
    ♥♥♥ Dotter 0710 & lillebror i magen med BF 0912 ♥♥♥
  • Stormis
    fru edinge skrev 2009-07-15 21:13:31 följande:
    jag behöver eran hjälp!!! vilket utav modellerna är bäst egentligen?? vi va inne på att köpa en vibe nu när lill-bebbe kommer men då jag frågade i en annan tråd blev just den modellen heldissad! så nu e vi tillbaka på ruta 1 igen, och vi känner ingen med en pt vagn heller så vi kan inte fråga någon. plus vad e det som gör att ni e så frälsta i just pt vagnarna? och handen på hjärtat, vad e det negativa med vagnarna?tacksamm för alla svar..
    Jag har ingen (ännu), men är på jakt och detta är mina funderingar. Lite kort, kasnke kan hjälpa något?:
    - Jag kommer att välja Sport, dels pga priset och för att den är mest lättkörd. Dash har jag inte sett irl, tror eg att jag gillar den mer än Sport, men den går bort pga icke ställbart handtag + att bromsen = nerfällt handtag = känns som att det är i vägen. Vibe helt klart mer genomtänkt och rymligare, tyvärr dyrare så att det itne motiveras (för mig) samt att den var mer trögkörd.
    - Anledningen till att min dubbelvagn troligen blir en PT är att min äldsta går ganska mycket brevid vagnen. Men hon behöver sitta ibland (om inte annat vill jag det för att vi ska kunna ta oss framåt. Många intressanta stenar finns det ). Smidig att köra samt smal, kommer fram överallt där vanliga vagnar kommer fram.
    - Nackdelen är ju att det inte finns nåt liggläge med båda barnen i (förutom när liten är mini och ligger i mjuklift (eller bara ligger). Dock finns det ju vilolägen, så länge de inte är för långa (syskondelen). Mjukliften är liten och många växer ur den snabbt. Ingen sufflett till syskonsätet bak. Liten varukorg och svår att komma åt.

    Lite kort sådär
    ♥♥♥ Dotter 0710 & lillebror i magen med BF 0912 ♥♥♥
  • Stormis
    la Demoiselle Snorque skrev 2009-07-22 09:26:20 följande:
    Någon som vet om man kan tvätta klädseln till P&T? Ska nämligen sälja våran och den är allt annat än ren :/
    Den går inte att ta av, utan får tvättas för hand på plats. Jag köpte en beg nyss och den gick ganska lätt att få ren med en trasa och varmt vatten. Annars kan man säkert ha i lite flytande tvättmedel och försöka "skölja" lite noggrannare med en våtare trasa?
    ♥♥♥ Dotter 0710 & lillebror i magen med BF 0912 ♥♥♥
  • Stormis
    lillronya skrev 2009-07-25 21:29:09 följande:
    Hej!Tänkte be er om lite åsikter och hjälp.Vi har en tvååring och en väldigt liten snart fyraåring.Just nu åker de i vår babytravel syskonvagn när vi ska iväg. Vi är väldigt nöjda med den och har varit det hela tiden.Men idag var vi på festival och såg ett antal phil&tedvagnar. Det såg ju onekligen mycket smidigare ut att ta sej fram med en sån.Verkar ju smart att man kan ta av syskonsitsen och då ha en enkelvagn. Då slipper man ju ha två vagnar. För så är det väl?Så mina frågor är: Går det bra för lite äldre barn att sitta i syskonsitsen? Såg bara små där i idag.Är det lönt för oss att byta vagn nu när vagntiden snart är slut? Vet att det är vårt beslut, men en åsikt är välkommen. Ursäkta mitt långa inlägg...
    Vikten är kanske ett hinder i längden? Max 15 kg i syskonsitsen och 25 kr i huvudsitsen enl PT's hemsida. Hej här också förresten .
    ♥♥♥ Dotter 0710 & lillebror i magen med BF 0912 ♥♥♥
  • Stormis
    Virriga V skrev 2009-07-25 21:36:29 följande:
    Är de smidiga att fälla ihop och någon som vet när det brukar "reas"
    Iaf Sport är superenkel att fälla. Dock är gaffeln lättrepad eftersom den kommer underst. Ang rea så finns det ju inga årsmodeller utan de är likadana så det som reas brukar vara nån utgående färg (just nu Grafitti på Sport tex) samt vissa ställen som säljer med paketpris. Det är nog det mest lönsamma.
    ♥♥♥ Dotter 0710 & lillebror i magen med BF 0912 ♥♥♥
  • Stormis
    Virriga V skrev 2009-07-25 22:01:05 följande:
    Tar de "liten " plats i kofferten på bilen? Tycker de dubbla tar grymt stor plats efter vad jag sett. Det var mest utgående färger jag tänkte på
    Den viks liksom på mitten. Jag har en BB Cam som jag tycker är ganska liten, men Sporten böev mindre. Så ja, den tar bara liten plats.
    ♥♥♥ Dotter 0710 & lillebror i magen med BF 0912 ♥♥♥
Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 14