• Mistys Daisy

    Ni som har hundar som äter korticon!

    Skulle vilja höra hur era veterinärer sagt, är det bättre att äta liten dos varje dag eller mer varannan dag?

    Ex: 1/2 tablett dagligen eller 1 tablett varannan dag?!

  • Svar på tråden Ni som har hundar som äter korticon!
  • Rottis77
    Monica 81 skrev 2009-05-03 21:57:49 följande:
    ja som hittat dom hade höjt här med 100:- nu kostar en stor säck 875:- inte klokt tur vi älskar vår skrutt
    Ja, det är dyrt, ger Hill´s till mina hundar.

    Men jag hade sån tur att jag fick köpa 10 st 14 kg säckar för 2000 kr, ett riktigt kap.
  • Mistys Daisy

    Kan det varit så att dom höjt den?!!!
    Hos min vet kostade den 775 och på det andra 875.....
    lär ju märka det nästa gång.....

    Men helt klart att dom är värda det!!!

  • Mistys Daisy
    Rottis77 skrev 2009-05-03 22:05:18 följande:
    Ja, det är dyrt, ger Hill´s till mina hundar.Men jag hade sån tur att jag fick köpa 10 st 14 kg säckar för 2000 kr, ett riktigt kap.
    Hur lyckades du med det?!
  • Rottis77
    Mistys Daisy skrev 2009-05-03 22:05:35 följande:
    Kan det varit så att dom höjt den?!!!Hos min vet kostade den 775 och på det andra 875.....lär ju märka det nästa gång..... Men helt klart att dom är värda det!!!
    Ja, dom har nyligen höjt sina priser.
  • Mistys Daisy
    Rottis77 skrev 2009-05-03 22:06:42 följande:
    Ja, dom har nyligen höjt sina priser.
    Aj då.....
  • Rottis77
    Mistys Daisy skrev 2009-05-03 22:06:26 följande:
    Hur lyckades du med det?!
    Jobbar som djursjukvårdare och kom över ett bra kap.
  • Hon o Han
    Rottis77 skrev 2009-05-03 22:08:35 följande:
    Jobbar som djursjukvårdare och kom över ett bra kap.
    Vilken sorts hill´s ger du till dina hundar?

    Min rottis har  Eosinofil enterit och kämpar ännu mer att hitta rätt medicin och mat, han är 1,5år gammal. Jag har nog gått igenom de mesta fodersorterna nu känns det som. 

    Har dina hundar haft mer än kortison i inledningsskedet? Min har testat Prednisolon, flagyl samt Imurel utan effekt.
    Injektioner med antibiotika gav väldigt stor effekt i början men fungerar inte längre.

          
  • Deiia

    Vår veterinär sa att man bara ska ge kortison varannan dag för att inte kroppen ska sluta procudera kortison själv. Därför är det bättre med en hög dos varannan dag än en liten varje dag.

    Min förra hund år Prednisolon mot kronisk gastrit. I början hjälpte det bra men effekten avtog. Hon hade en del biverkningar i början dvs kissnödig (väldigt kissnödig!), viktuppgång och var hungrig jämt. Kissnödigheten blev bättre men inte det andra.  


  • slutatsnusa

    är det någon mer som hört att hundar kan få diabetes av att äta cortison?
    skönt att läsa att många hundar verkar funka bra ändå.
    min pappas hund (9mån) äter cortison mot en ovanlig lunginflammation och ev måste hon äta hela livet.
    blir era hundar hungrigare av cortisonet?   

  • Kristian 875
    slutatsnusa skrev 2012-04-04 21:18:08 följande:
    är det någon mer som hört att hundar kan få diabetes av att äta cortison?
    skönt att läsa att många hundar verkar funka bra ändå.
    min pappas hund (9mån) äter cortison mot en ovanlig lunginflammation och ev måste hon äta hela livet.
    blir era hundar hungrigare av cortisonet?   
    Hej,

    Jag har en Zara korning Schäfer Rottweiler 7år med L7S1 som gått på Kortison/prednosilon/och nu medrol i ca 8 månader på rätt stora doser började med 2 tabletter morgon och kväll kortison och har därefter gått  över på prednisolon och har nyligen kommit ner till 1,5  tablett dagligen (15 mg Prednosilon)men har alldeles nyss gått över till medrol (1 tablett morgon och kväll 4mg/tablett) som fungerar riktigt bra än så länge ingen vätskebindning OCH normal kissande!!!! inga floder som med prednosilonet!

    För att svara på din fråga:
    Med Kortison och Prednosilon så är hon ett HUNGERMONSTER äter allt, jagar korvgubbar och godsaker överallt !!!! 
    Och dricker som om hon behöver släcka en skogsbrand!

    Så nu när vi inte kunde gå ner i dos med prednosilon utan att hon blev sämre 15 mg så verkar 8 mg Medrol hjälpa henne minst lika bra om inte bättre !

    Så för min del så har det gått från känslan att behöva avliva henne för hennes skull till att faktiskt hoppas att hon ska leva länge!

    Vi gjorde i veckan ett blodtest på henne och kortisonet etc har inte skadat henne på något sätt annat än lite tunnare skinn päls som det verkar.

    Hoppas du fick lite svar på dina frågor

    Mvh Kristian 
  • Stella Polaris

    10 mg varannan dag vintertid. 5 mg varannan dag sommartid. Dammkvalsterallergi. Alltid varannan dag på långtidsbehandlingar.

  • mannehund

    Vår hund som var allergisk mot dammkvalster, ägg och gräs åt prednisolon 2,5 mg 1/2 tablett morgon och kväll i 8 år dagligen. Det var den enda dosen som höll honom klådfri och glad. Ibland på våren fick han gå upp lite i dos. När vi i perioder försökte minska eller ge varannan dag gick det inte, men det är nog individuellt. Fick inte diabetes, men har också hört att risk finns. Men man gör ju allt för att göra det bra för sina hundar.

Svar på tråden Ni som har hundar som äter korticon!