• FruLycklig

    EU val? Inte rösta anonymt?

    Har just varit o röstat uppe på kommunhuset här där jag bor. Nåt som jag fann konstigt var att dom tog mitt röst kort tillsammans med mitt kuvet med min valsedel. Lade det i ett annat kuvert o la på lådan. Detta innebär ju att min röst inte är anonym. Får det gå till så?

  • Svar på tråden EU val? Inte rösta anonymt?
  • Mentat

    Ja, det måste vara så pga reglerna kring förhandsröstning.

    Du kan nämligen ångra dig och gå till vallokalen och rösta på något annat - om det t.ex. framkommer något nytt om det parti eller den kandidat du röstade på. Då kan du rösta mot uppvisande av legitimation och när man sedan skall räkna rösterna måste man veta vilken av förhandsrösterna som skall kastas. Först när man har stämt av att du inte har röstat i vallokalen kommer din röst, fortfarande förseglad, att läggas bland de andra rösterna för senare räkning.

  • Sencha

    Fast så har det väl alltid funkat vid poströstning, har jag för mig?
    På valdagen tror jag det går till så här: De öppnar det yttre kuvertet, bockar av dig från röstlängden och lägger kuvertet med din röst i den riktiga lådan.
    Sedan till slut räknas alla röster i lådan.


    0401 & 0807
  • Sencha
    Mentat skrev 2009-05-28 13:12:37 följande:
    Ja, det måste vara så pga reglerna kring förhandsröstning. Du kan nämligen ångra dig och gå till vallokalen och rösta på något annat - om det t.ex. framkommer något nytt om det parti eller den kandidat du röstade på. Då kan du rösta mot uppvisande av legitimation och när man sedan skall räkna rösterna måste man veta vilken av förhandsrösterna som skall kastas. Först när man har stämt av att du inte har röstat i vallokalen kommer din röst, fortfarande förseglad, att läggas bland de andra rösterna för senare räkning.
    Ja, precis.
    0401 & 0807
  • FruLycklig

    Förlåt. Men jag har aldrig poströstat eller så. Tycker verkligen det är ett övertramp i demokratin. jag har ju ingen aning om vem som kan kolla min röst.. Om det nu ska va så här kommer jag ALDRIG förhandsrösta.

  • Mentat

    Helt OK. Om du är orolig för det skall du förstås rösta i vallokalen i stället.
    Jag brukade poströsta förr men jag har övergått till att rösta i vallokalen i stället. Inte för att jag är orolig för att valhemligheten skall röjas utan för att jag tycker att det är en speciell stämning helt enkelt.

    Jag hoppas att du förstår varför de måste göra på det viset i alla fall.

  • Ullrik
    FruLycklig skrev 2009-05-28 13:16:18 följande:
    Förlåt. Men jag har aldrig poströstat eller så. Tycker verkligen det är ett övertramp i demokratin. jag har ju ingen aning om vem som kan kolla min röst.. Om det nu ska va så här kommer jag ALDRIG förhandsrösta.
    Men det är ju ingen som kan se vad du röstat. Du måste ju någon öppna det förslutna kuvertet först. Det är väl också så att det inte är vem som helst som har hand om rösterna utan det är speciellt utvalda personer som borde vara utsedda för att de är vanliga och pålitliga personer.
  • FruLycklig
    Mentat skrev 2009-05-28 13:21:37 följande:
    Helt OK. Om du är orolig för det skall du förstås rösta i vallokalen i stället.Jag brukade poströsta förr men jag har övergått till att rösta i vallokalen i stället. Inte för att jag är orolig för att valhemligheten skall röjas utan för att jag tycker att det är en speciell stämning helt enkelt. Jag hoppas att du förstår varför de måste göra på det viset i alla fall.
    Jag har oxå alltid röstat på valdagen. Men då jag är sjuk och ändå var ner till läkaren så tänkte jag att det var lika bra o ha det gjort.
    Fast jag kan tycka att man ska ta med sig röstkortet till valdagen oxå och att man river det på plats. Har man inte nåt röstkort ska man inte kunna rösta.. Men men... Nu har jag iallafall gjort d.
  • FruLycklig
    Ullrik skrev 2009-05-28 13:23:08 följande:
    Men det är ju ingen som kan se vad du röstat. Du måste ju någon öppna det förslutna kuvertet först. Det är väl också så att det inte är vem som helst som har hand om rösterna utan det är speciellt utvalda personer som borde vara utsedda för att de är vanliga och pålitliga personer.
    Fast det är just det jag inte köper. När du väljer på valdagen så går ju bara kuvertet med det parti du valt ner i urnan. Ingen KAN ens fuska. Men det kan du ju nu. Vanliga o pålitlga människor? tvivlar..
  • Ullrik
    FruLycklig skrev 2009-05-28 13:28:14 följande:
    Fast det är just det jag inte köper. När du väljer på valdagen så går ju bara kuvertet med det parti du valt ner i urnan. Ingen KAN ens fuska. Men det kan du ju nu. Vanliga o pålitlga människor? tvivlar..
    Är du rädd för att nån ska se vad du röstat på eller att nån ska byta ut din röst?
  • FruLycklig
    Ullrik skrev 2009-05-28 13:34:47 följande:
    Är du rädd för att nån ska se vad du röstat på eller att nån ska byta ut din röst?
    Nej nej. Jag är inte rädd. Då hade jag tagit tillbaka min röst. Tycker bara det är lite i stenåldern om ett demokratiskt val ska gå till så här. Till o med damen som tog emot min röst tyckte det var konstigt.
  • Mentat
    FruLycklig skrev 2009-05-28 13:25:28 följande:
    Fast jag kan tycka att man ska ta med sig röstkortet till valdagen oxå och att man river det på plats. Har man inte nåt röstkort ska man inte kunna rösta..
    Men då verkar du inte ha förstått vad jag har skrivit? Om du ångrar din förhandsröst och går till vallokalen för att avge en annorlunda röst, hur skall de kunna plocka ut just din röst från de förhandsavgivna rösterna utan det system som gäller?

    Det du menar är möjligen att du är emot att man skall kunna ångra sig och bara rösta en gång? För all del, men vi vet ju alla att det händer saker ibland som gör att man tappar förtroendet för en person.

    Antag att du röstar på det parti du vet att du tillhör och aldrig skulle lämna och personvalsröstar på en person vars åsikter stämemr bra överens med dina och som du har förtroende för.
    Därefter, före ordinarie valdag, framkommer det att personen egentligen är pedofil/knarksmugglare/vad-som-helst som gör att du inte vill att den personen skall representera dig. Din partitillhörighet har inte ändrats men du vill kryssa för en annan person. Är det scenariot så otänkbart?
  • FruLycklig
    Mentat skrev 2009-05-28 14:32:28 följande:
    Men då verkar du inte ha förstått vad jag har skrivit? Om du ångrar din förhandsröst och går till vallokalen för att avge en annorlunda röst, hur skall de kunna plocka ut just din röst från de förhandsavgivna rösterna utan det system som gäller?Det du menar är möjligen att du är emot att man skall kunna ångra sig och bara rösta en gång? För all del, men vi vet ju alla att det händer saker ibland som gör att man tappar förtroendet för en person. Antag att du röstar på det parti du vet att du tillhör och aldrig skulle lämna och personvalsröstar på en person vars åsikter stämemr bra överens med dina och som du har förtroende för.Därefter, före ordinarie valdag, framkommer det att personen egentligen är pedofil/knarksmugglare/vad-som-helst som gör att du inte vill att den personen skall representera dig. Din partitillhörighet har inte ändrats men du vill kryssa för en annan person. Är det scenariot så otänkbart?
    fast varför ska man ha det valet att kunna ändra sig när man väl har röstat? det kan man ju inte göra på valdagen.
  • Mentat

    Därför att valdagen är det som gäller. Det är helt enkelt då valet hålls. Att du har möjlighet att förhandsrösta ändrar inte på detta faktum rent konstitutionellt, folkets uppfattning på valdagen är det som gäller.

  • papercut

    Varför är det så farligt att någon ser vad man röstat på? Förstår inte det. Upplys mig!

    Själv skäms jag knappast över att jag röstar på MP, jag står för det.

  • Mentat
    Pehrmedh skrev 2024-01-20 19:45:58 följande:

    EU-val 9 juni 2024.
    Vad planerar du att rösta på?


    Eftersom jag röstar efter ideologi och inte efter tillfälliga utspel röstar jag på det parti jag anser har den bästa politiken - dvs samma som jag röstar på i det svenska valet. Jag förstår inte riktigt varför folk röstar på något obskyrt parti i EU-valet, det är ett viktigt val och inte något att leka med.
  • Pehrmedh
    Mentat skrev 2024-01-20 20:45:23 följande:
    Eftersom jag röstar efter ideologi och inte efter tillfälliga utspel röstar jag på det parti jag anser har den bästa politiken - dvs samma som jag röstar på i det svenska valet. Jag förstår inte riktigt varför folk röstar på något obskyrt parti i EU-valet, det är ett viktigt val och inte något att leka med.
    Röstade först på KD förra gången för att ändra till M på valdagen.
Svar på tråden EU val? Inte rösta anonymt?