• MBert

    Vi som bakar med baksten

    Mmm, verkar intressant. Men jag ska satsa på en bra bakmaskin. Så i så fall får bakstenen bli något jag önskar mig. För jag bakar även en del i ugn.
    I länken du gav hittade jag förresten Romtopf som jag tipsade om i en annan tråd. Kopierar in länken där...

  • MBert
    SweSprew skrev 2009-07-11 14:53:09 följande:
    Jag kan förstå varför man skaffar en bakmaskin eftersom man får hembakt bröd som är betydligt nyttigare än butiksköpt och det utan att det tar alldeles för mycket tid att tillreda. Men personligen känner jag att mycket av charmen med baket försvinner. Vill ha bröden personliga, ordentlig skorpa och gärna lite knöliga. Känns svårt med en bakmaskin.Ah, missade helt att det finns en tråd om Romtopf :) Ska genast kika in där!
    Tja, det var ingen tråd om romtopf utan någon som inte visste vad som skulle göras med alla jordgubbar och då tipsade jag om romtopf.

    Jag ser bakmaskinen som ett komplement till vanlig bakning. Det ena behöver ju inte utesluta det andra.
    Bakmaskinen får stå för det dagliga brödet (som annars kanske blivit köpt), och vanlig brödbakning görs då och då. Och ibland kan man kombinera det så att bakmaskinen får blanda och jäsa och så bakas det i ugn för att få en annan form på brödet (t.ex. bullar).

    Personliga kan bröden i bakmaskin bli ändå eftersom man själv kan komponera ihop recept och ta vad man har hemma. Och ordentlig skorpa blir det! (T.o.m. så det frågas i bakmaskinstrådarna hur man får det mjukt som butiksbröd). Det som saknas är den personliga formen (och knölarna ) då...
Svar på tråden Vi som bakar med baksten