• bodimit

    Smink som passar min ögonfärg

    Vilken färg skulle du rekommendera till gröna ögon? jag vill framhäva dem så att de typ "lyser". När man har svart kajal runt ögat och en mörk ögonskugga på blir det ju ganska bra. men man vill ju inte gå omkring med mörka ögon hela tiden. är lila en bra färg? eller rosa? har testat grön ögonskugga som nån sa skulle framhäva ögonen men det tyckte jag inte alls.
    vad tycker du?

  • Svar på tråden Smink som passar min ögonfärg
  • Åsa skönhetsexperten

    Hej!

    Grön ögonskugga framhäver inte direkt grönt nej, men det skär sig inte heller så det är inte fel att använda samma färg på skugga som ögonen, men det händer inte så mycket med ögonfärgen. Om du vill få fram det gröna i ögonen ska du använda skuggor med röda undertoner. ( grönt och rött är kompliment-färger) Så teracotta-färgade skuggor, varma bruna toner, men även aubergine och lila-aktiga toner funkar. Speciellt om du har lite guldgröna ögon, då passar lila jättebra.  (gult och lila är också kompliment-färger) Det finns ljusare varianter av dessa färger också. Kanske testa en eye-liner eller ögon-penna i ngn av dessa färger. Eller använd skuggan med en liten pensel som eye-liner. Så ramar du in ögonen också samtidigt som du förstärker ögon-färgen.

    Lycka till!

    mvh Åsa

Svar på tråden Smink som passar min ögonfärg