• MammaJensen83

    Hur skulle ni göra?

    Mitt barn har en dagis kompis som har hastigt gått bort vid 3 års ålder. Imorgon har de visning på bårhuset och föräldrarna har informerat personalen på förskolan att det är visning och säga det till föräldrarna.

    Nu undrar jag om det är bra eller dåligt (för hur jag ska göra med min son). Funderar på ifall det kan vara bra för honom att få säga hejdå eller om vi ska hoppa över det.

    Jag vet inte alls hur jag ska ta ställning till det här.

  • Svar på tråden Hur skulle ni göra?
  • Toddes mamma

    Vaa??!! Är det ett skämt eller? Ska de visa upp den döda 3-åringen för allmänt beskådande?

  • MammaJensen83

    Toddes mamma skrev 2009-06-24 14:42:56 följande:


    Vaa??!! Är det ett skämt eller? Ska de visa upp den döda 3-åringen för allmänt beskådande?
    Allt kom så himla hastigt, från att ha varit på dagis en dag från att vara borta nästa dag. Det är föräldrarnas beslut och inget jag tänker kommentera. Jag undrar bara hur jag ska göra eftersom personalen har vidarbefogat informationen till mig.

    Ifall det är bra eller dåligt att ta med en 4 åring till en sista farväl.
  • Toddes mamma

    Usch, det hade jag aldrig gjort!! Ingen normal människa reagerar på ett bra sätt över att se en annan död människa,framför allt inte ett barn. ..
    Förstår inte riktigt varför man skulle vilja det. men det är min åsikt!

  • Marlene 74
    Toddes mamma skrev 2009-06-24 14:49:57 följande:
    Usch, det hade jag aldrig gjort!! Ingen normal människa reagerar på ett bra sätt över att se en annan död människa,framför allt inte ett barn. ..Förstår inte riktigt varför man skulle vilja det. men det är min åsikt!
    Joo, det var "svaret" vi fick av sjukvårdspersonalen.
     För barn är det ingen katastrof, som det är för oss vuxna.
    Barnen kan ibland "behöva se" för att förstå.
    Nu säger jag inte att det är så i alla fall, MEN det var iallafall vad vi fick veta....
     Nu kan ju "bara" Gabriellsmamma bestämma. Vilket du än bestämmer Dig för så ta det med Dig att det är det rätta beslutet.

    Marléne, mamma till Ida & Ängeln Calle
  • MammaJensen83

    Marlene: Ja, jag tror nog att det är värst för mig isf. Att jag kommer att reagera mer än vad min son skulle göra. Kanske skulle prata med sonen och höra ifall han vill gå dit och säga hejdå.

  • Marlene 74
    Gabrielsmamma skrev 2009-06-24 15:28:07 följande:
    Marlene: Ja, jag tror nog att det är värst för mig isf. Att jag kommer att reagera mer än vad min son skulle göra. Kanske skulle prata med sonen och höra ifall han vill gå dit och säga hejdå.
    Det tycker jag låter bra!
    Lycka till.. i brist på annat ord.....
    Marléne, mamma till Ida & Ängeln Calle
  • annaconda

    Toddes mamma skrev 2009-06-24 14:49:57 följande:


    Usch, det hade jag aldrig gjort!! Ingen normal människa reagerar på ett bra sätt över att se en annan död människa,framför allt inte ett barn. .. Förstår inte riktigt varför man skulle vilja det. men det är min åsikt!
    Tror att det för de allra flesta barn är nyttigt och bara gör gott att i sådana situationer se den som dött, gör det möjligt att förstå döden, att säga hej då och att ställa frågor och funderingar. Barn reagerar inte alls på samma sätt som vuxna och tycker inte alls att det är något konstigt, äckligt eller läskigt att se någon död.

    Fråga din son hur han känner. Tycker det var en mycket omtänksam förfrågan från barnets föräldrar.

    Lycka till.
  • Tummeliten07

    Bara du som mamma kan avgöra vad som är "bäst" för ditt barn. Som någon sa är barn mindre komplicerade än vi vuxna.

    Kan vara bra för din son att t ex lämna ett minne till sin kompis - min dotter ritade teckningar till sin lillebror plus att vi lämnade en nalle och en bild på oss alla fyra när vi tog farväl.

    Beslutet är alltid ditt - glöm vad andra skulle tycka!

  • Farfalla

    Jag skulle ha gjort det. Barn förstår mer än vad vi tror dom gör. Det är iallafall min uppfattning..

    Om du som mamma bara är lugn under "säga hej då" stunden så kommer det nog att gå jättebra! Finns sen fina böcker som förklarar vad som händer när en människa lämnar jordelivet.

    Du kan ju säkert få gå in först för att "dämpa" dina egna känslor sen när du tar med ditt barn..

    Kanske din lille kille vill måla en teckning till barnet och lämna där?

    Försök att prata med honom om änglar osv...

    Lycka till!

  • Cinza
    Farfalla skrev 2009-06-24 16:46:57 följande:
    Jag skulle ha gjort det. Barn förstår mer än vad vi tror dom gör. Det är iallafall min uppfattning.. Om du som mamma bara är lugn under "säga hej då" stunden så kommer det nog att gå jättebra! Finns sen fina böcker som förklarar vad som händer när en människa lämnar jordelivet. Du kan ju säkert få gå in först för att "dämpa" dina egna känslor sen när du tar med ditt barn.. Kanske din lille kille vill måla en teckning till barnet och lämna där? Försök att prata med honom om änglar osv... Lycka till!
    Jag håller med. Jag skulle absolut göra det. Efter att ha varit tvungen att säga hej då till min egen son vet jag av erfarenhet att det går att göra väldigt fint i avskedsrummen och att barn som gått bort ser väldigt fridfulla och fina ut och inte alls hemska.
    Prata med din son. Om han vill säga hej då till sin vän tror inte att det kommer att göra honom illa på något sätt. Om det skulle vara så skulle det inte rekommenderas att syskon till bortgångna barn skall få ta avsked eller se sitt döda syskon, men det anses vara det bästa att göra dessa tragiska situationer.

    Även jag önskar dig lycka till och jag sänder en tanke till föräldrarna som mist sitt älskade barn.
Svar på tråden Hur skulle ni göra?