• empa81

    (¯`°•.¸Vi Med BF Oktober 2008- Nu Är Dom Här¸.•°´¯) Del 6

    Armani skrev 2009-07-06 11:58:35 följande:
    Inatt hade Alicia världens katastrofnatt ever, är helt slut på!! För det första så vägrade hon att sova mitt på dagen igår, tog till alla knep vi har innan hon somnade av utmattning i vagnen. För att sen vakna inte ens en timme senare Sur och grinig resten av dagen och kvällen som ni kanske förstår. Nattade vid 20:30 och somnade nästan direkt. Vaknade igen vid 00:30 och skrek, tog hon till oss där hon var tyst i kanske 15 min, började skrika igen. Tog upp henne, bytte blöja, erbjäd henne vatten, välling men ville inte ha å hon va så trött så hon inte ens öppnade ögonen någon längre stund. Så då gick jag upp på övervåningen för att lägga mig där med henne men fram till kl 6:00 sov hon bara ca 2 min i stöten innan det skulle börjas böka å smågrina, kasta tutten osv.. Sen mellan 6:00 och 9:15 sov hon någorlunda, ca 30 min i stöten. På morgonen är hon glad den första halvtimmen typ men sen är det mest bara grin å skrik. Fattar ingenting! HUR orkar hon? Hela helgen har hon sovit som en prinsessa, 20:30-8:30, men så fort man verkligen inte vill att hon ska vara vaken på nätterna iom att sambon just nu jobbar 12-timmars pass varje dag och behöver få sova så slår det aldrig fel. Man orkar ju inte själv heller trots att man "bara" går hemma. Låt den här perioden ta slut nån gång!! Nån av er som har koll på hur länge det här språnget brukar hålla på??
    Där dom är nu ska vara värst under vecka 37 och sen plana ut igen. Förstår att du måste vara skittrött!
  • empa81

    JeanetteL: Jag såg filmen du lagt upp på din blogg, supersöt jag har ju också blogg.se men har inte lyckats lägga upp filmklipp...hur gör man??

  • empa81
    amomentlikethis skrev 2009-07-07 09:54:29 följande:
    Klicka upp filmen på youtube du vill ha in på bloggen. Sen ser du en ruta på höger sida om filmen, där står det webbadress över en flik och bädda in under en flik. Kopiera fliken under bädda in. Gå sen till din blogg, öppna upp ett nytt inlägg. Skriv det du ska och sen när du vill ha in filmen i inlägget så går du bara längst ner till höger hörn, där står det ändra redigerare, tryck på den så ser du att ditt inlägg ändras lite, kopiera in fliken från youtube direkt efter texten och sen trycker du på ändra redigerare igen. då var filmen uppe Sen kan du ju centrera filmen som du gör med texten om du vill det, eller flytta den längre ner/längre upp.
    Kan man ta bort klippet från YT sen eller måste det ligga kvar där då? Tack för hjälpen också

    Nu kryper Millie på riktigt, äntligen! Skulle duscha innan idag och kom på en hel massa grejor jag var tvungen att ställa undan...bland annat toaborsten
  • empa81

    Hej alla, hoppas det är bra med er.

    Ikväll ska Millie sova borta utan både mamma och pappa för första gången. Hon ska sova hos sin mormor och morfar och jag och hennes pappa ska ut och käka och sen mysa framför tv:n. Känns som om det är välbehövligt för oss två, det är lite frostigt här hemma sen ett tag tillbaka Goda nyheter är dock att jag har kommit in på den utbildningen jag sökt, så i augusti blir det skolbänken igen

  • empa81

    Plutten: Vad kul med bebis snart, hoppas bara h*n vill stanna ett litet tag till i alla fall.

    MissMy: Hoppas det håller i sig med bättre nätter nu.

    Lanlar: Njuuut av din egna tid nu! Jag är nästan lite avvis

    JeanetteL: Nu har jag lyckats få upp en film på min blogg. Tack för hälpen emtomi.blogg.se

    Vi har haft vår beskärda del av jobbiga nätter men nu funkar det hur bra som helst och jag är sååå tacksam över det! Vi lägger Millie i sin säng vid halv åtta undefär och sätter på speldosan, sen somnar hon av sig själv, vaknar ibland någon gång under natten och får läggas till rätta men sover annars till ca 06 och somnar sen om till ca 07-07.30.
    Jag och Millies pappa hade det jättebra förra helgen när hon sov borta och det hade funkat kanon med övernattningen
    Jag kämpar fortfarande på med mina kilon som ska bort...har gått ner ca 23 kg sen Millie kom och ca 7,5 sen jag började viktminska aktivt, har 2-4 kg kvar men nu är det seeegt!

  • empa81

    JeanetteL: Vad kul att det går bra för Tim, måste kännas jätteskönt!

    Loppan: Hoppas nätterna redar till sig för er snart, man vet ju hur jobbigt det är att inte få redigt med sömn!
    Ang dagsömnen i Millies fall så beror det lite på hur mycket hon sovit under natten. Jag anpassar hennes sömn så hon inte sover mer är ca 14-14,5 timmar/dygn, hon sover två gånger på dagen. Emma då, hur sover hon dagtid?

  • empa81
    Cecese skrev 2009-07-30 16:00:51 följande:
    Jag är nog här men har inte så mycket att dela med mej av. Är tyvärr på väg in i en depression igen och har inte ork med hem, familj och barn som jag borde. Jag är nog rätt mycket på fl men undviker de trådar som jag hör hemma i just för att jag inte orkar. Då är det mycket lättare att hoppa in i andra trådar och bara skriva ett svar här och där. Jag har dåligt samvete för det för det här är ju en tråd jag borde orka med men men..... Jag har iaf tagit mej i kragen idag och ring och bokat tid till läkare så imorgon em ska jag dit och förhoppningsvis ska det tas prover. Jag har ju bla sköldkörteln som krånglar och det kan ge depression om värdena går upp samt att det finns risk att jag fått andra vitaminbrister. Igår var det 3 månader sen operationen och jag har gått ner 20 kg vilket jag visserligen är glad för, utan open skulle det aldrig ha gått. Men ändå så undrar jag om det var värt det. Jag har noll ork till att sköta hemmet. Jag har noll tålamod med barnen och det känner ju dom av så då bråkar dom ännu mer och jag får sämre humör och dom bråkar mer och ja det blir en ond cirkel..... Just nu längtar jag bara bort från allt men det går ju inte. Det är en ständig kamp med maten och jag lyckas inte alls äta som jag borde. Jag äter så lite att jag borde äta iaf 8 ggr om dagen men när det är som sämst så får jag i mej 3 ggr om dagen och när det är som bäst kanske 5-6 gånger.... Jag ska sitta minst 20 minuter i lugn och ro med maten men det går inte. Ofta får jag sitta max 5 minuter sen är det nån som bråkar och jag måste blanda mej i. En dålig dag kan jag få i mej typ: 50-100 gram kött/fisk kanske halv potatis med lite tur en halv lingongrova med margarin och kanske 30-50 gram proteinrikt pålägg 1 dl keso sen vatten och kanske nån annan dryck. En bra dag då jag äter mer kanske jag får i mej 150 g kött/fisk halv potatis 1-2 lingongrova med ca 60-100 gram pålägg 2-3 dl keso 10 körsbärstomater 1/4 cantalope och vatten och annan dryck. Är det en riktigt bra dag kanske vi även äter räkor på kvällen och då kan det bli 150 gram sånt också. Summa sumarum är ju att det jag får i mej ger mej inte den energin jag behöver. Ja nu vet ni iaf varför jag är tystare.
    Jag hoppas verkligen du får hjälp av sjukvården. Det är ju viktigt att du får i dig alla vitaminer och det är ju självklart svårt nu efter op:en. Särskilt b12 brist kan ju slå ut en. Men, stort grattis till viktnedgången!
  • empa81
    Ami755 skrev 2009-07-30 23:04:00 följande:
    Kram på er dax o göra nattvälling till Ivan- nån mer som har buse som vill ha nattmat?räcker inte med o buffa här inte...
    [/citat]
    Vi har gett Millie välling vid 22 sen jag slutade amma fram till i måndags. Jag trodde att det skulle bli ett jäkla liv men det har faktiskt gått bra! Nu äter hon kvällsmat vid 18.30 ca och sen inget förrän välling vid ca 06. Det har ju inte gått så många dagar ännu så bakslaget kommer kanske, men då tar jag striden
  • empa81

    Hej på er alla

    Cecese: Grattis till viktnedgången, du är jätteduktig!

    Här hemma har vi också problem med sömnen, men med att Millie vaknar mitt i natten och vill inte somna om Det är det jobbigaste med att vara förälder tycker jag, när det är krångel med sömnen. 10-månaders kontroll var vi på häromdagen, 8700g och 72 cm och allt var bara fint, det var ju läkarus också.
    Jag har ju börjat skolan nu, distriktssköterskeutb och det känns att det är på magisternivå, phuu. Maffiga föreläsningar och krångliga uppgifter i massor, men kul är det också Ska ut på första praktiken som är bvc om 2 veckor och vara ute i 5 veckor.

    Hoppas det är bra annars med alla...inga fler som har syskon på g??

  • empa81

    Plutten Augusti07 skrev 2009-08-29 09:21:27 följande:


    Vad kul med skola även om det är tufft, jag funderar på att läsa in förskolärarkompetens till våren på kvällstid. Är ju ma/no lärare men finns inga jobb att få men förskollärare skriks det efter. Är lite kluven.....smtidigt som jag vill njuta och ägna all tid åt barnen det sista halvåret jag är hemma så säger hjärnan att det hade varit smart att plugga lite. Känns inte alls så lockande när jag tänker p åatt vi flyttar till vår nya gård i november och frågan är hur mkt ork jag vill lägga på studier när man har en hel gård att piffa till Tar ju hem mina hästar i februari också....ännu mindre tid. Hur länge ska du läsa? Nej du, inga syskon på G här....haha! Blir inte fler här tyvärr. En annan fråga till er som blivit snittade: Mitt snitt är sårigt och vätskar sig i ena kanten, svullet och ömt. Barnmorskan tyckte jag skulle visa upp det för distrikssköterskan men jag fick inte tag i henne igår. Någon som har husknep?
    Jag ska läsa på helfart i två terminer sen efter nästa sommar avslutar vi med förskrivningsrätt och farmakologi på halvfart och tar examen i december. Jag har tyckt att det har varit jättemysigt att vara hemma med Millie, men det är kul att göra ngt annat och bra för hennes pappa att vara hemma. Ang ditt snitt sår så hade jag först bara tvättat med ljummet vatten, och om inte det hjälper så testa Klorhexidin lösning/sprit.
  • empa81
    Armani skrev 2009-09-05 18:17:57 följande:
    Här går det undan, nu är det bara en tidsfråga innan Alicia går helt för egen maskin Idag har hon lärt sig att resa sig upp själv utan stöd och tar mer initiativ till att gå lite själv. Ojojoj, jag hinner inte med Hur mkt välling äter era småttingar? Tycker Alicia äter som en häst, allt som oftast blir det 320 ml, på morgonen äter hon ca 200 ml, och då hon ska sova middag äter hon 200-320 ml TROTS att hon ätit lunch alldeles innan Atingen tycker hon att det är riktigt smaskens, eller så har hon en bottenlös mage Hoppas det går bra att vänja av lillan nattmålen, JeanetteL! Men det ska det säkert göra
    Oj, då travar hon snart iväg
    Millie äter bara välling 1 gång/dygn, på morgonen vid ca 06, då äter hon en portion...är väl 200 ml tror jag!
  • empa81

    JeanetteL: Vad skönt att det börjar ordna till sig!

    Här hemma har vi sömnproblem och jag kan inte fatta vad det beror på. Millie vaknar varenda natt och har gjort i över en månads tid och vill inte somna om...brukar vara vaken rumt 1,5 timme. Jag håller på att bli tokig för vi tar ju in henne till oss då hon vaknar för det är ju måttligt kul att stå bredvid hennes säng så länge mitt i natten. När hon sen väl somnar om så är hon som en hoppetossa i sängen så då får man ju ingen sömn pga det Någon som har några tips??

    Hoppas det är bra med alla annars.

  • empa81

    Grattis till Emma, helt otroligt att de börjar fylla 1 år nu!!

    MissMy: Vi har också Maxi Cosi Mobi och är helnöjda!

  • empa81

    Hej på er alla

    Cecese: Jag hoppas att det går framåt för dig med både ditt psykiska välbefinnande och med vikten!

    Armani: Skönt att det går framåt för er med nätterna!
    Vi har ju också haft stora problem med sömnen och i alla fall jag blir helt fördärvad när jag inte får sova ordentligt. Nu verkar det ha blivit lite bättre i alla fall och jag hoppas trenden håller i sig. Jag tar just nu en liten paus från plugget jag sitter med idag..skriver examinationsuppgift och sambandet mellan låg inkomst och ohälsa. Ni hör ju själva hur kul det låter
    Armani en sak till, tråden går snart ut, känner du dig manad ännu en gång??

Svar på tråden (¯`°•.¸Vi Med BF Oktober 2008- Nu Är Dom Här¸.•°´¯) Del 6