Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

    Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?

    tristania skrev 2009-07-13 22:32:03 följande:
     Ge ditt barn den tiden hon behöver ! Just nu är hon inte redo. Och vilket barn är egentligen redo för en sömnmetod? Skulle vi vuxna vilja bli behandlade så? Nepp. Absolut inte.
    Jag kan bara hålla med. Kloka ord om 5mm av barnläkare Lars H Gustafsson:
    larsh.wordpress.com/2009/03/06/femminutersmetoden-en-form-av-timeout/
  • MalinEddie
    biguv skrev 2009-07-13 23:35:43 följande:
    Jag tvivlar inte på att den fungerar för det gör den givetvis. Det är grundläggande beteendevetenskap i mina ögon; inlärd hjälplöshet (vilket enkelt kan förklaras som motsatsen till upplevelse av kontroll; det uppstår när en individ under en tid utsätts för obehag som den inte kan undkomma, trots att den provat olika strategier. Vid inlärd hjälplöshet förlorar människor förmågan att försöka rädda sig ur en knepig situation för att hon tror inte att det går. Hon har lärt sig att hon inte kan och blir apatisk. Till en början kan beteendet ses som fogligt, men hon mår inte alls bra och har förloratr glädjen)
    Så klokt skrivet!
     Jag tror verkligen att barnen som utsätts för metoder som 5mm och shn till slut ger upp. Vem skulle inte göra det till slut? Jag hoppas verkligen att metoder av detta slaget slutar att rekommenders av BVC. Det är dock flera BVC som också avråder från den typen av metoder vilket man bör komma ihåg. Dessutom är flera barnläkare och psykologer negativt inställda till 5mm, däribland Louise Hallin och Lars H Gustafsson så det går framåt. Inget barn borde utsättas för så grym behandling ärligt talat.
  • MalinEddie
    majskrok skrev 2009-07-14 11:52:50 följande:
    Jag ringde BVC nu, hon tyckte jag skulle fortsätta. Sen fick jag nummret till BUP?
    Det kan ju vara bra att komma ihåg att BVC ger råd utifrån sina egna åsikter. Själv har jag en BVC sköterska som AVRÅDER från just den metoden och talar om vikten att finnas där för sitt barn.
    Om du känner att du vill fortsätta kan du kanske finnas hos barnet iallafall? Det finns liksom ingen anledning att lämna små barn ensamma med sin gråt.
  • MalinEddie
    Zelmut skrev 2009-07-14 12:47:24 följande:
    Håller verkligen med! Barnen tar verkligen INTE skada av den metoden och känner inte heller att de inte är ÄLSKADE!
    Hur vet du det? Jag menar inte att vara otrevlig utan är bara uppriktigt nyfiken på hur du vet det.
  • MalinEddie
    Zelmut skrev 2009-07-14 12:51:29 följande:
    Därför att jag har ett barn själv som själv tycker och vill lägga sig just den tiden självmant nu! å han somnar så lungt å tryggt i sin säng! å han mår hur bra so helst.
     Ett barn är dock ingen garanti för att barn inte far illa av den metoden. Det krävs mer än så. Har du nån forskning att hänvisa till eller så och då inte Eckerberg egna studie? Jag kan inte tänka mig att barnen mår bra när metoden utövas. Vem skulle må bra av att ignoreras? Det är enkel logik att barnen till slut ger upp. Det går att få barn till att bli glada att gå och lägga sig utan en sån grym metod. Jag har själv en dotter som gladligen lägger sig vid 18.30 tiden och här det aldrig varit tal om "gråta sig till sömns" metoder.
    Jag antar att tiden lär visa vem som har rätt av oss{#lang_emotions_smile}Jag ä-r personligen sååå glad att fler och fler BVC faktiskt tar avstånd från 5mm numera. Det går framåt som jag ser det men jag respekterar att du ser det på ett annat sätty. Vi är alla olika.
  • MalinEddie
    Maj Lis skrev 2009-07-14 17:56:42 följande:
    ja mina barn är inte dumma.. dom hade fattat direkt om jag hade kommit springande varje gång dom börjat gnälla!
    Hur gamla var dina barn när du gjorde 5mm? Spädbarn gråter ju av behov och då är väl bra om föräldrarna finns där så snabbt som möjligt? Jag vill verkligen att min son (6 mån) ska veta att jag finns där för honom när han är ledsen. Han gråter ju inte för att jävlas liksom..
  • MalinEddie

    Jag vill självklart finnas där för min dotter oxå. Fick lite dåligt samvete när jag bara skrev sonen.{#lang_emotions_smile}Det är dock lite skillnad eftersom hon pratar. Sonen kan ju bara signalera sina behov genom att gråta. Jag fattar inte hur man kan ignorera det..

  • MalinEddie
    Maj Lis skrev 2009-07-14 18:35:30 följande:
    har varit olika på barnen.. har märkt när dom börjar förstå! sen får man ju lyssna på deras gråt... sen att dom känner sig övergivna är väl lite väl att ta.. det är ju inte så att man inte går in till dom på nätterna när dom har drömt och är rädda. sen finns det ju dom föräldrarna som gör allt för och åt sina barn.. låter sina barn bestämma. såna barn tycker jag inte om, fast det är ju föräldrarna som är boven i det hela!
    Jag tror att barnen känner sig övergivna under användandet av 5mm. Att man sedan går in till de när de drömt förändrar ju inte det.
    Jag tror inte heller att det är bra att låta barnen bestämma helt. Jag tror på rutiner när det kommer till sömn. Men 5mm och andra CIO metoder tror jag inte gynnar barnen. Det går ju att uppnå samma sak som man uppnår vid 5mm genom andra mer snälla metoder.
  • MalinEddie
    Deah skrev 2009-07-14 20:20:42 följande:
    Hej! Jag tycker 5mm är en grym metod! Hemskt att lämna ett barn att ligga skräcksalget och skrika hur länge som helst, lämnad åt sitt öde. Vissa barn svimmar ju tillslut helt utmattade, god natt vah? De andra ger bara upp, vilken känsla av trygghet ger det barnet? Ett barn behöver få känna sig tryggt anser jag, inte "ge upp" sitt rop på hjälp när h*n inte själv kan komma till ro. Läs Anna Wahlgrens hemsida ang detta, hon beskriver det så väl tycker jag. Hennes metod känns också mycket bättre mot barnet. Den låter barnet somna tryggt genom att man visar barnet att man finns där och vaktar hela tiden. Nu är jag lite rädd att någon skall ge mig något argt svar, men jag ville verkligen skriva min åsikt. Lycka till med sömnen!
    AW metod är minst lika grym som 5mm. Det är löjligt att hon säger sig vara emot 5mm när hon förspråkar nästintill samma sak. Man blir mörkrädd när man läser på hennes forum om vad barnen som kuras får utstå.
  • MalinEddie
    Stephany skrev 2009-07-15 02:16:30 följande:
    Ursäkta att jag hoppar in här bara sådär huxlfux.. men har läst mkt på löpseldarna o tidningen om anna nånting och hennes 5 minuter metod.. Men vad innebär denna och vad är det igentligen? har inte förstått riktigt.. Ursäkta om jag verkar lite efter.. men är tacksam om någon vore vänlig att svara mig.
    Det är Anna Wahlgren som nu ifrågasätts vilket du har märkt i media. Hon ligger inte bakom 5mm utan förespråkar en metod vid namn SHN (sova hela natten kuren). Hennes metod är minst lika hemsk som 5mm i mitt tycke. Många gånger är den faktiskt värre som jag ser det. Jag startade en diskussion om hennes metoder och i TS kan du säkert få svar på dina frågor:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m43486279.html
  • MalinEddie
    Deah skrev 2009-07-15 14:34:22 följande:
     Men att människor kan lämna sitt barn att gråta kan jag inte förstå, ens hjärta och instinkt säger ju till att hjälpa barnet. .................................................. .................................................. .........................
    Jag håller med dig om detta.
    Deah skrev 2009-07-15 14:34:22 följande:
    Men AW vill ALDRIG att man lämnar ett barn att gråta utan att man gör nåt åt de! Om man inte är ordentligt påläst om metoden förstår man den inte.
    Men inte om detta. Och jag har läst bb, shn boken och på forumet i 2 år så jag skulle kalla mig påläst. Det är främst forumet jag vänder mig mot. Ett exempel som gjorde att jag bestämde mig för att kämpa emot hennes metoder:
    www.angelfire.com/art/ladydahmer/crap/anna.html
    Denna pojke är ledsen på riktigt! Han gråter så att han får hudblödningar under kuren och han dunkar sitt huvud så hårt i väggen så att han får blåmärken. Föräldrarna blir påhejade av självaste AW och hennes diplomerade. Ingen säger något om att avbryta. Detta är ett exempel men det finns många sorgliga exempel på hur långt kuren får gå. Jag är glad att hon är anmäld till BO och är under granskning.
    Att sedan shn fungerat utan gråt för er är ju jättebra. Det säger jag inget om.
    Förlåt TS för så OT.
Svar på tråden Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?