• Daydreama

    Hur lång är lärarutbildningen?

    Jag håller på att fylla i uppgifter till csn men jag vet inte hur lång en bildlärarutbildning på 100 % är. hittar ingenstans, är det nån som kan ge ett snabbt svar?

  • Svar på tråden Hur lång är lärarutbildningen?
  • xxmeyaxx
    basio skrev 2009-07-20 08:08:10 följande:
    Lärare för de tidiga åren och förskola: 3,5 årLärare på högstadiet: 4,5 årLärare på gymnasiet: 5 årOm det inte har förändrats helt sedan jag läste. Du kan alltid ändra den informationen till CSN om det blir fel. Jag ändrade ett antal gånger pga studieuppehåll.
    Fem år för gymnasie? Jag har hört att det är 4½..
    « Feel the magic of Meya »
  • älskarlivet81

    Det är lite olika vad man läser för ämne.
    Jag har läst 5 år och då är jag behörig i både grundskola och gymnasie i musiken och i svenskan är jag behörig 4-9, skulle jag bli behörig i gymnasiet i svenskan också så måste jag läsa en termin till.

    Ska man bara bli musiklärare i grundskola och gymnasie så är utbildningen 4,5 år.


    xxmeyaxx skrev 2009-07-20 22:28:28 följande:
    Fem år för gymnasie? Jag har hört att det är 4½..
  • SweetNilam
    xxmeyaxx skrev 2009-07-20 22:28:28 följande:
    Fem år för gymnasie? Jag har hört att det är 4½..
    Precis, det bror på vilka ämnen man undervisar i. Svenska och/eller samhällskunskap kräver en tremin vardera till. Som längst kan det alltså bli 5,5 år = Svenska och samhällskunskapslärare mot gymnasiet
  • Daydreama

    Men om man ska läsa till Bildlärare på gymnasiet, hur långt tar det då?

  • xxmeyaxx

    Jag ska bli SO-lärare för gymnasiet.
    På Högskolan Dalarna är det nio terminer, dvs 4,5 år.


    « Feel the magic of Meya »
  • SweetNilam
    xxmeyaxx skrev 2009-07-21 21:10:04 följande:
    Jag ska bli SO-lärare för gymnasiet. På Högskolan Dalarna är det nio terminer, dvs 4,5 år.
    Oj, vad lustigt. Det är nog något speciellt då, eftersom det just är SO lärare. Har aldrig hört att SO finns på gymnasiet, spännande.
  • SweetNilam
    Daydreama skrev 2009-07-21 16:19:14 följande:
    Men om man ska läsa till Bildlärare på gymnasiet, hur långt tar det då?
    Beror på vilket ditt andra ämne är
  • thelifesaviour
    xxmeyaxx skrev 2009-07-21 21:10:04 följande:
    Jag ska bli SO-lärare för gymnasiet. På Högskolan Dalarna är det nio terminer, dvs 4,5 år.
    Kan ni utbilda er till SO-lärare för gymnasiet? Det trodde jag bara var en benämning för de fyra samhällsorienterade ämnena under grundskolan.

    Min utbildning, grundskolans senare år svenska och religion blir 4,5 år lång. Det är helt enkelt ganska individuellt på lärarprogrammet och det du skriver till csn kan du alltid ändra i efterhand. Så fyra år låter lagom. :)
    all i can do is be me. who ever that is. /bob dylan
  • Daydreama

    Som jag förstått det så är det bara svenska och samhällskunskap som gör att det blir extra långt. Men om jag tar religion eller historia som andra inriktning så blir det 4,5 år allt som allt?

  • xxmeyaxx
    SweetNilam skrev 2009-07-22 07:55:57 följande:
    Oj, vad lustigt. Det är nog något speciellt då, eftersom det just är SO lärare. Har aldrig hört att SO finns på gymnasiet, spännande.
    eller ja. geografi.
    « Feel the magic of Meya »
Svar på tråden Hur lång är lärarutbildningen?