• JBack

    Tvillingpappa - panik!

    Vi väntar tvillingar och jag fick panik efter beskedet. Nu har iofs det mesta lugnat ner sig en aning men är samtidigt intresserad hur ni andra tvillingföräldrar reagerat och hur det sedan blev.

    För mig kom paniken för att det var ytterligare en jobbig sak att hantera för mig när allt redan var så jobbig. En gravid sambo som även denna graviditet drabbats av HG och samtidigt skulle ge vår fyraåring uppmärksamhet på hans sommarlov. Jag kände mig helt enkelt otillräcklig och såg alla tvillingsaker som negativa jobbiga saker. Jag reagerade med många mörka tankar varav många jag inte ens vill nämna. Bla kändes inte ett missfall helt plötsligt som en katastrof för mig.

    Dessutom blev jag inte speciellt upplyft av att läsa på lite om tvillinggraviditeter och hur mycket jobbigare det kan vara för min sambo. Som tur är finns det några lite bra bloggar om livet som tvillingförälder.

    Det har sakta sjunkit in men fortfarande är jag inte odelat positiv hela tiden över tvillinggraviditeten. Det låter hemskt jag vet men jag vet samtidigt att jag kommer älska dem enormt när det väl är födda.

    Hur har ni andra tvillingföräldrar tagit ert besked?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-30 19:28
    HG=Hyperemensis Gravidarium=extremt graviditetsillamående dygnet runt med konstant sängläge. Konstanta kräkningar och yrsel. I min sambos fall kommer hon inte ur sängen ens för att gå på toaletten utan min hjälp att leda henne dit. All mat (det lilla hon lyckas äta) serverar jag i sängen (frukost på sängen, baha).

  • Svar på tråden Tvillingpappa - panik!
  • JBack

    Tack alla som delat med sig av sina tankar kring att bli tvillingförälder. Det alltid lite skönt att pysa ur sig lite och samtidigt få lite inblick i andras funderingar så jag upptäcker att jag inte är så jäkla unik iaf.

    Jag har pratat enskilt med BM och har även fått nummer till en psykolog/terapeut att prata med. Hoppas det hjälper lite ytterligare att få rätsida på min skalle.

    // Jocke

  • JBack
    Simvin76 skrev 2009-08-06 09:52:03 följande:
    Till TS: Hur många barn har du idag och hur gamla är dom?
    Vi har bara en son, 4 år, men det handlade egentligen inte så mycket om det för mig utan mer att det blev tilt i huvudet när vi såg att det var tvillingar. Jag hade målat upp en bild i huvudet på en familj med två barn, kön spelade ingen roll, jag hade redan börjat fundera på min ledighet med den nya osv.

    Nu har jag bearbetat det en aning, diskuterat med sambon, BM, kompis och hör och häpna svärmor ;). Jag kommer även prata med psykolog under nästa vecka för att få ventilera ut ytterligare. Det känns nu lite lättare, jag har på något sätt börjat acceptera situationen och ser faktiskt lite fram emot att få lära känna två nya härliga småttingar. Dessutom har vår sons glädje över tvillingar smittat av sig en aning.

    Det blir iofs spännande att se om sonen är lika översvallande glad om ett år. :)

    Tack för alla kommentarer.
  • JBack

    Hopptossan>>Vilken tur att vi är en familj med rutiner. Det har gjort livet med en liten son till en nöjesresa många gånger. Hoppas vi har igen lite när det blir dax för tvillingarna.

    Soffiloffan>>Det var kanske just det där "dubbelt av allt" jag såg som en mardröm, då jag är en "sparsam" person (vissa kallar mig snål) och ogillar att ha en massa saker i förråd mm. Nu var ju tanken att återanvända de vi hade kvar från förra småbarnsperioden. Jo tjena! Men det blir nog bra när snåldjävulen i mig har slappnat av. :)

Svar på tråden Tvillingpappa - panik!