• friper

    förbjud inte det för era tonåringar!

    Jag ser bara positivt på att man köper ut till sina tonåringar som fyllt minst 17år. Man ska lära dem vett och etikett om alkohol.
    Min pappa var sån som gjorde det. Han ville upplysa oss om farorna oxå.
    Han visste ju att vi skulle ha druckit i alla fall. Det gör tonåringar.
    Han gav oss tillit(har tre syskon)och att ta ansvar, vilket vi heller aldrig aldrig bröt. Alltid känna när man druckit tillräckligt, aldrig dricka nån annans hembränt, aldrig efter midnatt och se till att man hjälpte varandra hem.
    Detta gjorde att jag visserligen haft roliga och spritfyllda fester genom tonåren men aldrig aldrig behövt magpumpas, åkt polisbil eller hamnat i rännstenen med risk för våldtäkt. Haft baksmälla dock och det tyckte bara pappa man förtjänade, hihihi.
    Vad jag menar är att man ska lita på sina tonåringar, större chans att de berättar mer för er om vad som händer på festerna. Vilket jag gjorde till mina(förutom killar och sex såklart)om de jag umgicks med.
    De av mina kompisar som alltid var fullast och mest svårhanterlig var de vars föräldrar som totalförbjöd alkohol. Inte ens lite vin var tillåtet. Det är de föräldrarna som har de värsta tonåringarna på festerna.
    Ger dem lite ansvar så får ni mer tillbaka!

  • Svar på tråden förbjud inte det för era tonåringar!
  • Schnooglewookiemush

    Det är skillnad på att acceptera att ens tonåring dricker, och att langa till sina barn. Finns inga ursäkter för att uppmana omyndiga till att dricka.


  • Damien och Adrian
    friper skrev 2009-08-02 14:15:05 följande:
    Jag ser bara positivt på att man köper ut till sina tonåringar som fyllt minst 17år. Man ska lära dem vett och etikett om alkohol. Min pappa var sån som gjorde det. Han ville upplysa oss om farorna oxå. Han visste ju att vi skulle ha druckit i alla fall. Det gör tonåringar. Han gav oss tillit(har tre syskon)och att ta ansvar, vilket vi heller aldrig aldrig bröt. Alltid känna när man druckit tillräckligt, aldrig dricka nån annans hembränt, aldrig efter midnatt och se till att man hjälpte varandra hem. Detta gjorde att jag visserligen haft roliga och spritfyllda fester genom tonåren men aldrig aldrig behövt magpumpas, åkt polisbil eller hamnat i rännstenen med risk för våldtäkt. Haft baksmälla dock och det tyckte bara pappa man förtjänade, hihihi. Vad jag menar är att man ska lita på sina tonåringar, större chans att de berättar mer för er om vad som händer på festerna. Vilket jag gjorde till mina(förutom killar och sex såklart)om de jag umgicks med.De av mina kompisar som alltid var fullast och mest svårhanterlig var de vars föräldrar som totalförbjöd alkohol. Inte ens lite vin var tillåtet. Det är de föräldrarna som har de värsta tonåringarna på festerna. Ger dem lite ansvar så får ni mer tillbaka!
    är du seriös? Alkohol är förbjudet för personer under 18 år, dessutom är det OLAGLIGT att köpa ut oavsett vilka effekterna blir.

    Dessutom är det inte alltid solskenshistorier när det köps ut heller, om man nu ska bortse från lagen, de får bara tag i mer iaf om de vill...
    stolt mamma till Damien (070913) och en bebbe på G (BF 11 nov)
  • Schnooglewookiemush
    Incommunicado skrev 2009-08-02 14:17:44 följande:
    är du seriös? Alkohol är förbjudet för personer under 18 år, dessutom är det OLAGLIGT att köpa ut oavsett vilka effekterna blir. Dessutom är det inte alltid solskenshistorier när det köps ut heller, om man nu ska bortse från lagen, de får bara tag i mer iaf om de vill...
    De värsta tonåringarna jag varit med om när det gäller alkohol, är just dem som får sprit av sina föräldrar.
  • LuMa

    Jag tänker inte köpa ut åt mina barn.
    Däremot hoppas jag att jag kommer att ha lika bra kontakt med mina barn som jag och min mor hade.
    Hon köpte aldrig ut åt mej och ville inte höra talas om några fester.
    Däremot fick jag _aldrig_ skäll för att jag kom hem i fyllorna och jag visste att jag _alltid_ kunde ringa efter henne om jag behövde hämtning, oavsett vilket skick jag var i.

    Så, hellre ett bra förhållande till mina barn så att dom vågar ringa efter mej och vågar prata med mej än att jag köper ut åt dom och på så sätt tror att jag vet vad dom sysslar med.

  • lövet2
    AtroCious skrev 2009-08-02 14:18:58 följande:
    De värsta tonåringarna jag varit med om när det gäller alkohol, är just dem som får sprit av sina föräldrar.
    Samma här. Vi har aldrig köpt ut åt våra tonåringar. Vi har nolltolerans, men samtidigt har vi gjort klart för dem att de alltid kan ringa efter hjälp och att de faktiskt törs komma hem även om de är stup i fyllan. Resultatet hittills är 2 helnykterister och 2 måttlighetsfestare. Återstår att se hur det går med resten av barnen ...
    Get someone in!
  • Mama72

    Jag håller inte med dig! Jag tycker INTE man skall "köpa ut" öl och sprit till sina tonåringar. Studier har visat att i familjer där man är tillåtande och uppmuntrar spritintag leder till tidigare alkoholdebut. Dessa ungdomar dricker betydligt mer än andra, och dessutom oftare.

    Och hur kan man förresten vara säker på att ungodomarna inte dricker mer än vad man som förälder tillåter? Bara för att DU inte gjorde det, betyder inte att andra följer ditt exempel.

    En tonåring lär sig inte att ta ansvar genom att man som förälder är snäll och tillåter både "det ena och det andra". Man växer in i ett ansvarstagande, och vägen dit går inte genom spritdrickande... anser jag...

  • Schnooglewookiemush
    lövet2 skrev 2009-08-02 14:23:25 följande:
    Samma här. Vi har aldrig köpt ut åt våra tonåringar. Vi har nolltolerans, men samtidigt har vi gjort klart för dem att de alltid kan ringa efter hjälp och att de faktiskt törs komma hem även om de är stup i fyllan. Resultatet hittills är 2 helnykterister och 2 måttlighetsfestare. Återstår att se hur det går med resten av barnen ...
    Jag kommer inte att köpa ut till mina barn, men jag kommer att acceptera att de dricker när de är i gymnasieåldern. Så länge de sköter sig det vill säga, gör de inte det så skulle jag aldrig acceptera det. Jag vill att de ska kunna ringa till mig om de vill ha skjuts, att vi ska ha en öppen dialog. Men köpa ut? Nej, det är fel.
  • friper

    Visst är det olagligt. Den som dock tror att sin tonåring inte har druckit lever i en fantasivärld.
    Att köpa ut menade jag inte var det enda som fick tonåringarna att lita på sina föräldrar utan ansvaret och tilliten. Precis som med allt annat. Tillit att få ha ömtåliga saker, vara ensam hemma, ta hand om djur etc det är tillit! Självklart varierar det från person till person. En tolvåring kan ibland vara mognare än en femtonåring.
    De föräldrar du påstår som köpt ut där deras barn blivit fullast har nog berott på att de inte visat intresse för vad de gjort utan bara agerat för att inte verka töntiga.
    Köper man ut en liten viss mängd, visar intresse för att man är tonåring och ger ett ansvar blir det oftast inte fel!

  • Cremo

    Jag fick inte en droppe av mina föräldrar och var alltid den som var minst packad av alla på festerna.

    Mest påverkade var ALLTID de som hade med sig sanktionerad föräldrasprit hemifrån. Det var också de som låg med flest killar och käkade mest klamydiapenicillin.

    Det är även de som än idag super hårdast på helgerna och som liksom stannade i ungdomsfyllestadiet trots att de är närmare 30 år.

    Om jag väljer att bortse från all vetenskaplig statistik som visar att de med utköpt sprit dricker mer, kan jag ändå dra slutsatser av egna erfarenheter.

Svar på tråden förbjud inte det för era tonåringar!