Inlägg från: dson |Visa alla inlägg
  • dson

    Ang adoption

    Vi har två barn från Korea. Vi fick träffa dem en gång innan vi fick ta med dem hem till Sverige. Vad jag har förstått så är det för att de koreanska myndigheterna har ansvar för barnen ända tills man lämnar landet. Det skulle ju även krävas ganska mycket av fostermammorna om man skulle komma hem till dem och träffa sitt barn många gånger under vistelsen( man träffar sina barn där). Vi hade inga problem med detta då vi såg att våra barn hade det mycket bra och var trygga. Det var heller inte något problem vid överlämnandet för någon av våra barn och vi möttes av glada och trygga barn båda gångerna. Vår dotter som nu är fem har alltid tyckt att det varit ok att bli lämnad och hämtad de gånger vi har gjort det och det märks inga spår av denna seperation från när hon var liten. Vår son som vi hämtade för tre månader sedan har vi inte lämnat bort för barnpassning än och det kommer vi inte att göra på länge än.... Jag tror på att så länge man är lugn och trygg som förälder så känner barnen det och mår bra. Nu hör det till saken att våra barn var små vid överlämnandet, det hade inte känts lika bra om man fått större barn att bara fått träffa dem en gång innan hemresan. Nu kommer det ju mycket små barn från Korea men på senare tid har det även varit en del äldre. Jag vet inte om det görs annorlunda med dessa...... kanske någon som vet....

  • dson
    Åskan skrev 2009-08-07 23:49:06 följande:
    Ja är de mindre är det nog lättare. Men runt 7-9 mån är ju mitt i separationsfasen. Min dotter är lika gammal som detta barn som de ska hämta o därför blir det ju att jag jämför med henne.Jag hoppas så att det går bra o att han inte kommer att bli så ledsen.
    Våra barn var precis mellan dessa åldrar och det var ändå ingen fara..... Tror säkert att det går bra för dina bekantas pojke... Klart det blir en omställning för honom men vi märkte att båda våra barn tog till sig oss direkt. Det har ju små barn en förmåga att göra att ställa om sig så länge de är trygga i grunden och jag lovar att fostermammorna i Korea gör ett jätte jobb, barnen har det så bra. Lever ett helt normalt liv med värme, närhet och kärlek... Vi träffade vår dotters fostermamma efter 5 år nu när vi hämtade vår son. Ett härligt känsloladdat möte. Vilka fler länder kan erbjuda den möjligheten till ett adoptivbarn??????
Svar på tråden Ang adoption