• reserverad

    Hur gammal blir en katt egentligen?

    Jag vet att katter kan leva i upp till 20 år men vad är medelåldern på en katt egentligen? Hur länge kan man räkna med att ha en katt om inget oförutsett händer?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-18 20:52
    Med oförutsett menar jag att de blir påkörda och liknande.

    Jag tänker alltså på något mer "normalt" som när de blir gamla och skröpliga och när de börjar få sjukdomar som kan leda till ett kortare liv osv.

  • Svar på tråden Hur gammal blir en katt egentligen?
  • Sanna här
    reserverad skrev 2009-08-19 02:00:33 följande:
    Jag har också funderat på det. Om raskatter är lite sjukare än bondkatter?
    Ja, kan ju bero på att vissa kattindivider inom en ras tyvärr är drabbade av inavel. Men som sagt jag har haft raskatter i min närhet som blivit 18-20 år trots allt, som tur är.
  • skorpionen80
    Sanna här skrev 2009-08-19 01:56:43 följande:
    15-20 år tror jag också för innekatt. Kan det vara så att bondkatter i högre grad lever längre än raskatter? Men 18-20 år för en raskatt är inte helt ovanligt. Tänker på katter jag känt nu.
    Nej, det där är en myt. Det har uppkommit som så att en större andel raskattsägare än huskattsägare tar katten till veterinär när det behövs. Och bara för att man inte tar katten till veterinären så betyder det inte att den är frisk. Raskattägare i allmänhet har större kunskap om katter och deras hälsa.
  • reserverad

    30 år?! Holy crap! Tänk om man fick ha sina pälsklingar hos sig så länge.

    15 år för en innekatt låter väl rimligt. Kan ni bekräfta eller dementera beroende på när era katter här dött?

  • Euphoria

    Att dö innan 15 års ålder tycker jag är helt onaturligt för en katt (förutsatt att inget händer såklart, här pratar vi naturlig död.)

  • Fisk i en skål

    Mamma&pappas katt är 23 år..Utekatt...Lär nog inte leva så länge till...Är rätt "skralltig" nu...

  • Flyssel

    Våra katter som hunnit gå bort har levt till 18 år och 21 år, de andra lever fortfarande och är i sin ungdoms dagar (4 år och 10 år).

  • vickis75
    reserverad skrev 2009-08-19 14:47:55 följande:
    30 år?! Holy crap! Tänk om man fick ha sina pälsklingar hos sig så länge. 15 år för en innekatt låter väl rimligt. Kan ni bekräfta eller dementera beroende på när era katter här dött?
    Ja, jag håller tummarna för mina. Ena katten tror jag inte har så värst många år kvar i och för sig. Han har haft en tumör på ena frambenet, och förr eller senare kommer det väl tillbaka. Än så länge har det inte kommit tillbaka, så jag håller tummarna.

    Våra går ut och in som de vill och den äldste (han med bortopererad tumör) är 15 i år och den "lille" är 13.
    Bara den ovetande blir arg, den vise förstår. - morrdrakens365.wordpress.com -
  • Kattluckan

    Jag har en utekatt som lever ett väldigt gott liv. Hon har katttlucka och går ut och in som hon vill. Hon har alltid en skål torrfoder framme men äter blötfoder också. Hon är duktig på att fånga möss och fåglar och hon tar en och annan kaninunge när tillfälle ges. Hon är liten som en ungkatt men är 12 år. 
    Nu, efter sommaren då hon levt som en tonåring, är hon trött. Hon ligger inne och sover hela dagen och går endast ut korta, korta turer.
    Jag har börjat undra om hon börjar bli gammal. Är lite orolig att hon ska vara på väg att lägga av.

     

  • tinis77

    Min förra katt blev 19 år, då var njurarna slut så jag var tvungen att ta bort honom. De jag har nu är 15 (2 bröder) och 12. Den ena äldre måsta jag förmodligen ta bort snart, han har en tumör på skuldran som växer. Den opererades bort i våras men kom snabbt tillbaks.

    Förutom tumören är de glada och pigga, äter bra och är fina i hull och päls.

    De är innekatter, äter ett spannmålsfritt torrfoder och burkmat.


    * Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08 * Isabell 8/1-10 * Meya & Jonatan 7/9-12 * MARTINAS.MYSHOWROOM.SE *
  • Thessan385

    Jag har tre steriliserade honkatter. Alla tre är 16,5 år. Två av de har fått struma o äter medicin. En är jättemager o skruttig... Så hon får jag se vad jag ska göra med. En av de har alltid jagat mkt, men nu i sommar verkar hon vara mkt tröttare tyvärr.

    Värsta som finns att de känns gamla.

  • Miini93

    Min mormor har haft en katt som blev 25 år (detta är dock väldigt extremt), och så vitt jag vet var han både inne och ute. 

    Men runt 15 år är väl rätt vanligt.

  • Lillemor05

    Min farmors katt är utekatt och dom bor ute på landet, fyller 20 i mars och har precis börjat att visa symptom på trötthet, förut kom han hem med nästan vad som helst dött i munnen, men nu händer det sällan. Vill inte att lilla Cecar ska dö han har alltid funnits där, han fanns när min pappa flyttade ut när han var 19!

  • Hippofluff

    Skulle nog säga att medel ligger på mellan 10-15. Många katter, som en rad exempel i tråden, blir betydligt äldre men det är också många katter som får sluta sina dagar redan mellan 5-10 år, ofta då pga komplicerade urinstopp, njur- eller leversvikt, cancer etc och dessa drar nog ner snittåldern för hur gamla katter blir. Men 15 år behöver man nog räkna med att en katt kan/kommer leva.

Svar på tråden Hur gammal blir en katt egentligen?