• Stella 78

    Bara en äggledare kvar, ledsen och deprimerad

    Rondellen skrev 2009-08-21 09:00:36 följande:
    jag det är klart att man kan göra ivf. Men jag är just nu så neggig att jag liksom utgår från att ivf inte kommer funka och att vi kommer få betala för massa extraförsök. Tänker redan kring hur vi ska spara pengar så vi har den dagen...
    Jag förstår dig till 100%. Märker att du kommit in i den fas jag var i ungefär när du var mitt uppe i ditt X. Jag var under 3 veckor nästan ett vrak och på väldigt dåligt humör. Stackars sambon fick ta mycket skit under dessa veckor. Jag grinade i stort sätt varje dag och tyckte att allt var så orättvist! Jag vägrar fortfarande träffa min svägerska som är i samma vecka som jag skulle ha varit i.

    Men nu mår jag bättre när jag börjat jobba efter semestern igen. Jag var precis som du neggo mot IVF och har inte velat göra det utan ville verkligen lyckas naturligt. Men nu efter första försöket räknar jag dagarna tills jag ska få börja med spray och allt vad det heter... Plötsligt har jag stort hopp igen och IVF känns inte längre så hemskt. Mycket beror nog på den underbare läkare vi går hos under IVF:n.

    Stor styrkekram till dig! VI ska båda lyckas bli gravida igen! Eller hur!?
  • Stella 78
    Klart vi ska bli gravida båda två. Kanske får vi jämngamla barn, vem vet? Skönt att veta att jag följer en naturlig "fas" i min deppighet. Sambon får stå ut med en hel del.
    INte för att den fasen kändes speciellt naturlig... Jag var ett monster, bitch, elak, orättvis tjurig, ledsen, förbannad, kunde inte se något ljust i tunneln, ville bara dra täcket över huvudet och aldrig mer komma upp... Mina dagar spenderade jag här på FL och längtade efter att få börja jobba igen för att tänka på annat. Kändes som jag skulle krypa ur mitt egna skinn emellanåt...

    Och sen jag började jobba igen så har jag så otroligt mycket mindre tid att tänka på det hela och smärtan inombords har lugnat sig. Har berättat för några på jobbet då alla undrade vad som hände med mig då jag var sjukskriven en vecka och sen när jag kom tillbaka så åkte jag ju akut in till akuten från jobbet efter bara 1 vecka på jobbet... SKönt faktiskt att några vet även om jag inte vill att så många ska veta. Lättare att förklara för de jag jobbar närmast om jag skulle få någon svacka till här under hösten.

    Kram på dig och hoppas du också kommer ur din svacka snart! Det är sååå mycket lättare att ta de fysiska smärtorna än hjärnspökena som härjar!
  • Stella 78
    Snäckan84 skrev 2009-08-22 23:04:25 följande:
    Tack så mycket för svaret :) Uppskattar det verkligen då jag inte har fått svar på mina frågor innan.Jag hoppas på något sett att de ska se en liten på ul i morgon men vet nästan att de vore nästan omöjligt eftersom jag har blött, i o för sig gammal blod men ändå.Jag blödde under den mesta tiden under min sons grav. Sista gången jag blödde va jag i vecka 27 men de va bara en blödning sen upphörde det.Jag hör av mig efter jag har kommit hem, ska in i morgon kl 9 så få vi se om de blir op el ej....
    Vilken vecka är du i? Hoppas de inte gör op om de inte är säkra på att det är utomkved... visserligen steg mitt hcg normalt men hos mig hittade de en rejäl klump som satt på vä sida. Hade inte ont alls när jag opererades första gången i v. 9. Jag blödde när jag var i v. 6 men fick då antagligen ett mf med en tvilling. Blödde då ca 5 dagar och efter det inget framt ill första op.

    Håller tummarna för att de hittar något på vul i livmodern!
  • Stella 78
    Jag är enligt fl i vecka 8 (7+2)Men de ser fortfarande inget foster men min mens är inte helt regelbunden då jag födde min son för ca 8 månader sen och jag plussade inte förrens ca 1 vecka efter bim.......Såg läkarna din "klump" genom vul?
    Ja de såg något väldigt misstänkt på vä sida där de trodde äggledaren satt. Men det var många som tittade innan de kunde konstatera säkert att det var ett utomkved, ändå var den 2 cm i diameter.

    Håller tummarna allt jag kan för dig! Vad ligger ditt hcg på nu?
  • Stella 78
    Snäckan84 skrev 2009-08-22 23:19:45 följande:
    I fredags låg de på strax över 2000. De hade fått mina hcg värden från i går med men fick inte svar på det i dag när jag ringde tyvärr....Det har fördubblats nästan exakt sen vi började ta hcg proverna.
    Ok!
    När jag var i v. 8 hade jag ett hcg på 9000, 2,5 dagar senare hade jag nästan 18000... gick in i v. 9 samma dag som de opererade mig. Läkaren var nästan säker på att hitta ett foster i livmodern efter det sista hcg-provet, fast 4 läkare hade kollat på mig 2,5 dagar tidigare och konstaterat ett X.
  • Stella 78

    I en vanlig graviditet så dubbleras hcg ungefär varannandag. Sen hur högt hcg man har är väldigt individuellt beroende på befruktning etc. Fick också förklarat för mig att hcg vid X stiger antingen väldigt långsamt eller extremt snabbt. Men mitt dubblerades som det skulle, därav att jag kom upp i så sjuk nivå... Värdet stiger ju rätt rejält när man kommit upp på några tusen... från 4000 blir nästa steg 8000 och sen 16000...

    När jag var inne på akuten 7 maj då jag fick mf så var mitt hcg bara på 277, och därför var läkaren säker på att det skulle gå fort och att jag kunde börja bebisverkstan väldigt snart igen. Vid mitt första mf sjönk ju hcg på bara 4-5 dagar så därför blev jag så förvånad att mina tester lyste superstarka även 2 veckor efter mf och grav.symptomen böev bara starkare. Det var då jag efter lite tjat och omvägar till slut fick komma in igen och då låg det som sagt var på 9000...

    Frikadellen; har faktiskt inte diskuterat med läkarna om varför jag hade så högt hcg. Träffade 11 läkare under denna tid och alla reagerade visserligen när de läste om det men verkade inte vara något konstigt mer än att det borde ha varit ett litet foster i livmodern istället för i äggledaren Efter första op sjönk hcg ner till 7000 efter första veckan och sen steg det till 9000 igen och då sattes ju de andra behandlingarna in.

  • Stella 78
    vixon skrev 2009-08-25 17:06:30 följande:
    Usch. Jag har börjat blöda och har ont i magen. Kommer nåt konstigt rött slem, men jag antar att det är första mensen efter x som är på gång. Blir så jävla ledsen för jag blir så påmind... om att jag faktiskt blev gravid mot alla odds. Och vad som hände sen. Och vad jag har förlorat. Och det gör så jävla ont.Berättade för en kollega igår och berättade även för henne varför jag inte hälsat på en tredje kollega som fick barn i juni varpå hon tar upp mobilen och visar kort på nya bebisen och tjatar om hur söt den är. Det är en jättego människa men det där kändes så... ogenomtänkt. Var som en kniv i magen.Nä... nu är det tungt.
    Usch! Lider med dig nu när du är i en svacka! Har ju själv varit i en rejält djup svacka ganska länge men mår bättre just nu. Vill du "prata" av dig så får du gärna inboxa! Styrkekram till dig!
  • Stella 78
    vixon skrev 2009-08-25 20:42:50 följande:
    Tack snälla Stella!! Ja usch vad jobbigt det är just nu. Och att när man i ögonblicket man berättar få en nykläckt bebis uppkörd i nyllet med en massa gullegull var väl magstarkt. Blir så paff för det är en jättebra människa som jag tycker hemskt mycket om.
    Ja, det är många som gör plumpa saker. Får väl bara försöka ha lite förståelse för de som trampar i klaveret att de förmodligen inte själva varit i "barnlöshetsträsket" och inte kan föreställa sig känslor, frustration och maktlösheten man känner. Måste ju erkänna att de 2 mf jag haft tog jag med en klackspark jämfört med X:et... När jag fick X så blev det ju bekräftat att allt inte stämmer och att fertiliteten plötsligt var mer "hotad" än den tidigare var.

    Tillåter du dig att vara en häxa hemma?
  • Stella 78

    Idag kom mensen... inte så förvånande då jag ju inte hade ÄL denna månad och skönt att det inte började strula nu eftersom jag börjar nedregleringen om 3 veckor inför IVF.

    2:a riktiga mensen efter X och jag är superförvånad att jag knappt har ont! Hade ju sååå sjukt ont förra månaden i ben, rygg och mage. NU känner jag enbart lite molvärk. Men det är bara att tacka och ta emot Ska inte klaga!

    Hur mår du idag vixon?

  • Stella 78

    Jag har funderat på det där men att det inte är svårare att bli gravid med bara en äggledare. Exakt det har jag läst överallt och det hade läkarna på SÖS som svar också innan jag skulle opereras första gången. Men samtidigt säger de när jag var inne sista gången att om man har problem med ena äggledaren så kan man gissa att den andra inte heller är perfekt. OFta har man haft någon slags inflammation i äggledaren som gjort att det blivit sammanväxningar. Jag själv har ju aldrig märkt av någon inlammation och det är tydligen väldigt vanligt att man inte känner. Hmm.. sen nu när vi var på första besöket inför IVF så sa den läkaren också att det brukar vara så.

    Hmm... vet inte vad jag ska tro... Men uppenbarligen blir kvinnor som haft X gravida den ena efter den andra, så det kan ju absolut inte vara en fullkomlig sanning. Blir bara så trött på all luddig info man får om X.

  • Stella 78
    vixon skrev 2009-09-05 12:04:26 följande:
    Min återstående äggledare kollade de upp under operationen och såg att den var ok (dock en liten sammanväxning längst upp mot stocken men inget som de trodde skulle försvåra eftersom ägget är så mycket mindre då det passerar där). Men de kanske inte alltid gör så? I så fall är jag tacksam att det var något positivt med hela bemötandet och proceduren.Men jag håller med om att det är olika odds, vissa säger att chansen minskar med 50 % andra att minskningen är obefintlig och så alla de som raddar olika procent där emellan. Känns knepigt.Men har man (som jag) inte haft någon infektion som orsakat xet (eller tidigare operation eller något annat som ökar risken) så borde ju den andra äggledaren vara ok.
    Jag har ju inte heller haft någon inflammation som jag vet om och ingen operation. De kollade min hö äggledare under operationen och den såg fin ut utanpå men det är tydligen ingen garanti för hur det ser ut inuti. Gjorde en misslyckad spolning för 1 månad sedan och har eg. tid för en större sån undersökning under narkos på onsdag. Men tror jag ringer återbud eftersom vi drar igång med IVF och har ÄL nu i dagarna. Synd att förstöra chanserna just nu
  • Stella 78
    vixon skrev 2009-09-05 13:43:08 följande:
    siggedigg: ja nu när du säger det, läkaren sa till mig att det såg fint ut i buken, att tarmarna såg fina ut och livmodern och den äggledaren de lämnade kvar. Och det känns ju bra att höra. Förträngningen som de hittade tyckte jag att de sa att de såg på insidan men det kanske inte stämmer dårå. Minns långt ifrån allt som de sa dan efter. Stella: vad händer när man misslyckas med spolning?
    Hela den grejen var så surrealistisk så jag börjar fundera på om det ens ägt rum
    Fick innan veta att jag skulle få smärtstillande och lugnande... men det glömde sköterskan ge mig... gjorde svinont och inget hände. Läkaren var tvungen att avbryta spolningen och vågade inte fylla på med mer vätska för han var rädd att punktera såret efter X-operationen!? Efteråt säger han att man inte brukar göra såna undersökningar så snart inpå en X-operation!!! Varför sa han inte det INNAN undersökningen? Och varför gjorde han det överhuvudtaget?

    Jag tolkade givetvis att jag inte hade någon passage eftersom det gjorde så ont och att han inte fick igenom någon vätska. Men enligt honom så betydde det inget i det här skedet då han inte kunde göra en fullkomlig undersökning. SÅ han bokade in mig på en titthålsoperation eller vad sjutton han bokade in mig på? Har iallafall tid på onsdag men fick ingen info om jag ska vara fastande eller ej... tiden är på em och jobbar innan det... ska ringa och prata med sköterskorna imorgon tänkte jag. Vill ju inte göra undersökningen om det riskerar att ta bort ev. befruktat ägg eftersom jag precis är vid ÄL. KOnstigt att han inte ens räknade efter när nästa ÄL skulle vara. Frågade min IVF läkare om han tyckte jag skulle gå och göra det. Han menade att det inte fanns någon vits med det just nu eftersom jag ju ändå ska göra IVF, utan avboka tiden och få en tid någon annan gång om vi vill försöka själva senare.

    Inte meningen att dra ner er i grubblerier ang. äggledare som funkar eller ej. Har insett att man går igenom vissa faser efter X... just nu är jag väldigt hoppfull igen Har fått för mig att jag kommer bli gravid denna månad eftersom vi startar IVF nu... De två gångerna jag blivit gravid innan har ju varit i samband med positiva besked ang. IVF Första gången kom brev på posten att vi fick hoppa fram i kön om vi kunde tänka oss göra distansstimulering, samma dag plussade jag. Andra gången jag plussade skulle vi på nybesök 3 dagar senare... Tyvärr blev det ju inga lyckade graviditeter därför hoppas jag nu att jag i veckan blir befruktad och att det är 3:e gången gillt Och därmed slipper IVF!

    Man är bra på att intala sig själv saker... men lever hellre på hoppet än att tro att jag aldrig blir gravid även om jag har stunder med sånt tänk också!
  • Stella 78
    Rondellen skrev 2009-09-07 21:07:28 följande:
    Jag börjar känna mig lite hoppfull igen, tror starkt på det du säger stella, att man går igenom olika faser. Men d e klart, jag är ju livrädd att det ska fastna igen. Har varit på både SÖS o Sahlgrenska, eftersom jag pendlar mellan göteborg o stockholm. Det var på sahlgrenska som jag oprerades. Där sa överläkaren som jag talade med att de tär ca 15 % chans att det händer igen med en äggledare bortopererad, men jag funderar mycket kring vad d e där 15% står för. Vad är det som gör att det händer igen? Finns det särskilda faktorer, och tillhör jag den gruppen?Hur som helst så har jag läst på mkt om IVF sista tiden, och vill ställa in mig på det. På så sätt sås ätter jag inte lika mkt hopp till min stackars kvarvarnde äggledare. Läkaren sa till mig att den såg väldigt fin ut, som flera av er också berättat. han sa att man ju soms ag titne kan se insidan, men om den är väldigt skadad och chansen att det skulle hända igen är väldigt stor, så är det ngt som syns utifrån.Men så klart, vill känna att oavsett så kommer det att gå bra. Är min andra äggledare dålig, så gör jag IVF. Läste på ett ställe att varje kvinna har olika förutsättningar att lyckas, men har man haft ektopiska graviditetr (X) eller mf innan så har man större chans att lyckas, för det betyder att man har mogna befruktbara ägg vilket ökar chanserna så klart.Håller tummarna för alla här. Skönt att man kan snacka ut.
    Skönt att du kommit förbi den jobbiga fasen! Visst går det upp och ner! Själv har jag så extremt mycket på jobbet nu så jag hinner knappt tänka på det hela nu. Börjar spraya nästa vecka och hade ÄL igår! Blir nog ett sista "tvångsligg" ikväll bara för säkerhets skull. Samtidigt är jag lite rädd för att försöka på egen hand nu då det är så nära IVF. För tänk om det blir X igen! Men snart är det dags! Oooiiii
  • Stella 78
    SannaSanna skrev 2009-09-09 14:13:22 följande:
    Håller tummarna för alla här! Inklusive mig själv... har fortfarande ganska ont i magen.. men det har ju inte gått så lång tid än. Däremot slutade min "mens liknande blödning" för några dagar sedan. Kändes bra! Men nu har jag fått som menssmärtor... inbillar mig att det är ägglossning på gång, men kan det verkligen gå så fort!?Siggedigg: Till mig sa de att jag skulle undvika att bada, använda tampong och ha sex i 2 veckor. Sen avrådde de från att bli gravid på 3 månader så att kroppen skulle hinna läka ordentligt. Vill ju prova igen så fort som möjligt men just nu känner jag mig ganska klen så... ja...De sa till mig att om man inte lyckas på 1 år får man hjälp. Hamnar i någon prioriterad grupp. Kändes bra. Men när jag frågade lite närmare sa de (på Danderyd) att det efter det där året är YTTERLIGARE 2 år innan själva IVF görs för att det är sånna köer? Stämmer detta? Hur har det varit för er?Som några av er säger. Känns totalt overkligt detta. Ibland måst ejag titta ner på ärren för att förstå att det verkligen hänt... Va det någon av er som "sög ut" x:et?
    JAg fick X:et "utsuget" första gången, men det blev kvar gravidvävnad som började växa igen och fick då både cellgift och sen ytterligare en operation då de tog bort äggledaren
  • Stella 78
    Rondellen skrev 2009-09-08 20:25:22 följande:
    Åh Stella! Nu händer det snart! Sätt inte för mkt press på "tvångsligget", utan ha bara mysigt nu. Blir du itne gravid nu så blir du det säkert om en månad när ditt ivf-ägg får flytta in. Vet att det kommer gå bra för dig, och nu är du snart framme vid änden av en lååång i slingrig sträcka! Håller tummar o tår för dig!
    Hahha, nä inte så mycket press då IVF är så nära nu, men tvångsligg blev det Igår var vi så trötta båda två då vi håller på att göra i ordning huset till försäljning och jobbar massor båda två så vi hade eg. inte en tanke p åsex. Men det var bara upp på hästen och få det avklarat SUperromantiskt! Eller nooot...

    Nu vill jag bara testa hela tiden fast jag vet att det dröjer en dryg vecka innan det ens finns en gnutta chans att få ett svar... kommer testa som en besatt må-on när jag börjar med spray för att nedreglera kroppen. Vill ju inte spraya en sekund mer än jag behöver ifall jag skulle råka ha blivit gravid nu.
  • Stella 78
    vixon skrev 2009-09-09 19:46:40 följande:
    Det där med 3 månader innan en ny graviditet har jag hört fler som sagt, men också de som sagt att man kan köra igång direkt. Vi fick inte heller några restriktioner. Konstigt att det är så olika. :-/
    Jag fick restriktioner vid första op när jag fick behålla min äggledare. Men ingen speciell tid utan att det var tvunget att läka för annars var det stor risk att det fastnade i ärrvävnad etc. Äggledaren behövde få tid på sig att gå tillbaka då det var en rejäl utbuktning i den där X:et hade suttit och där är det stor risk att det fastnar igen om det inte får läka ordentligt. Men efter 2:a op när de tog bort äggledaren så var det bara att tuta och köra så fort mensen kom igång eftersom då var den skadade äggledaren borttagen.
  • Stella 78
    SamEli skrev 2009-09-09 22:47:10 följande:
    Var och lämnade blodprov för koll av hcg i måndags, från 17000 i torsdags ner till 1300 i måndags Det går på rätt håll, trodde inte det skulle sjunka så fort!Men dom släpper inte mig förrän jag är nere på noll så jag ska lämna nytt blod på måndag igen, känns tryggt att dom har koll på en tills det är bra värden.Imorron ska min läkare som opererade mig ringa nån gång mellan kl. 16-17. Jag fick aldrig pratat med honom efter operationen, bara före, så jag har skrivit ner massor av frågor och funderingar. Tråkigt med telefontiden bara, för vid den tiden har min sambo inte hunnit hem och vi har en sprallig tvååring som verkligen lever rövare när jag pratar i telefon. Hon passar på att göra allt bus hon kan komma på då för hon vet att jag inte kan lämna telefonen...så det ska bli ytterst spännande...not!Ska bli skönt att få svar på varför det blev såhär just på mig (om äggledaren var skadad eller nåt) och när vi kan försöka igen.Hur länge blev ni sjukskrivna?
    Efter första operationen var jag hemma 5 dagar (med op dag inräknat), andra operationen sjukskrev läkaren mig i en månad men det inföll med semester så jag behövde inte fundera på det... Kroppen hamnade i chocktillstånd och var inte så samarbetsvillig innan andra operationen. Tröttheten var extrem och smärtan ville inte släppa. Efter första operationen var jag pigg ganska fort och smärtan försvann efter bara någon dag.
  • Stella 78
    SamEli skrev 2009-09-13 20:30:25 följande:
    Pyttis; Tack för den solskenshistorian, det är verkligen precis vad jag behöver höra nu (och även ni andra såklart!). Känner mig genast mer hoppfull Frikadellen; Jag tror aldrig jag har googlat så mycket om något någongång som nu! Jag känner att jag behöver få reda på så mycket jag bara kan om utomkvedshavandeskap. Jag skulle verkligen vilja läsa den forskningsstudien om fertiliteten efter att man opererat bort en äggledare. Så jag ska fortsätta googla tills jag hittar den Du har inte kvar den så du kan lägga ut länken?Jag låter säkert helt galen, men detta söker mig så mycket! Det känns så ofattbart alltihopa...
    Förstår precis vad du menar! Jag satt fastklistrad vid datorn hela sommaren! NU har det dock lagt sig och nu är jag så fokuserad på my graviditet Nu testar jag minst en gång av dagen...
  • Stella 78

    Hej alla!
    Ojojoj, här testas det helt sjukt mycket och jag är nästan besatt av att få reda på om jag lyckats bli gravid mot alla odds eller ej! Är på dag 22 idag och har börjat spraya inför IVF (nedreglering av kroppen) och vad tror ni hände ikväll med allt mitt testande??? JO, jag fick fullt utslag på ÄL-testet! Jag vet det behöver inte innebära något. Men det var så extremt starkt!!! Knallrött som blod! Och kom direkt...
    Har självklart tagit massa grav.test men får enbart svaga skuggor på dem som jag brukar få spökstreck på. Men nu tog jag en stav också och även den fick jag en skugga på och det har jag aldrig fått på den sorten innan.

    Men jag ropar inte hej ännu... men visst är hoppet stort nu!

    Och hur sjukt är det??? Ska ju nästintill vara omöjligt för mig att bli gravid på egen hand, därav IVF nu... Hoppas verkligen att jag slipper spraya imorgon bitti! Gillar inte att proppa i mig massa onödiga hormoner och konstgjorda grejer om jag inte måste.

    Hoppas detta skänker lite hopp till er andra också! Även om jag ännu inte vet vad ÄL-testet innebar...

  • Stella 78

    Hopp till er alla:

    JAG HAR PLUSSAT! På 3 test, visserligen svagt men synligt efter bara 1-2 minuter! Nu slutar jag med sprayen!

Svar på tråden Bara en äggledare kvar, ledsen och deprimerad