Inlägg från: uniMog |Visa alla inlägg
  • uniMog

    Ska mentalt handikappade få äta ute?

    mamita du skriver ju själv

    "Frågan som ställdes var om mentalt handikappade ska få äta ute. Ganska snabbt hade dessa mentalt handikappade förvandlats till fullständiga vildar, som sparkar, skriker ,spottar, slår och dödshotar folk. Allt enligt tråden."

    Vi kanske läser olika trådar men ingen har (på de 130 sidor jag läst) påstått att alla mentalt handikappade är så. Vi har sagt att beter de sig så så är det inte självklart att de ska åka buss/gå på teater/äta på restaurang/whatever där det faktiskt direkt och kraftigt stör omgivningen. Och att samma gäller även normalstörda.


    I can Cum Lauder
  • uniMog
    mamita64 skrev 2009-09-03 13:21:00 följande:
    Nej ingenstans säger jag att alla tyckt på det viset. Men det finns de som försökt att styra över åt det hållet och flera gånger lyckats. Jag skriver inte ut några nick för då tas det här inlägget bort,men som sagt ordet dödshotar förekommer ofta. Jag har inte sagt emot, angående detta med kraftiga störningar, sen var den gränsen går för min egen del varierar nog med formen. Jag har också mer tålamod med en som ger ifrån sej ofrivilliga ljud, eller en som har spasmer armar och ben än en som faktiskt har kontroll över sin kropp
    Jag kan ju såklart ha missat inlägg men de diskussioner som förekommit om dödshot har ju varit teoretiska dra-till-sin-spets-inlägg för att få fram det absurda i åsikten att man som handikappad inte på något sätt får inskränkas.  Som svar på inlägg som handlat om att vissa människor pga sitt handikapp inte på något sätt kan ansvara för sina handlingar (och nej, det är sant. men då måste det ju finnas någon annan som ansvarar för dem!).
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    gosnosens mamma skrev 2009-09-03 22:41:28 följande:
    Ja! Jag håller med om att det ska vara en ömsesidig respekt, men att man ska ha en högre tolerans och förståelse för handikappade och deras behov och beteende!
    Och det är nog den allra största majoriteten överens med dig om. {#lang_emotions_flower}
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    grön banan skrev 2009-09-03 22:31:57 följande:
    gosnosens mamma skrev 2009-09-03 22:28:42 följande: Trodde det var solklart vid det här laget.
    Men ge dig. Diskrimineringslagen säger inte någonstans att alla ska anpassa sig till handikappade och stå ut med vad som helst.
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    missLarsson skrev 2009-09-07 10:02:44 följande:
    jag tycker det e äcklit.. ok på mc donalds och så kan dom väl få äta för där låter det så mycket ändå.. men typ nån av dom få gånger man träffar sin kille och går ut till en fin resturang så sitter det en handikappad och gurglar så tappar man j aptiten.. menar det finns väl en anledning til att man inte får ta med sig hundar på resturangen så varför ska man ta med sej en handikappad.. okej med typ downs syndrom för de är okej men tänker mest på såna som sitter typ fastspända i rullstolarna och bara guglar och stammar för dom har oftast ändå ingen aning om att dom är på en fin resturang så då kanske man skulle låta bli att sabba för en massa andra...
    Skojar du eller är du allvarlig och vid dina sinnens fulla bruk?
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    missLarsson skrev 2009-09-07 10:09:13 följande:
    jag tycker så... inte så fräsht att se någon med mat i hela ansiktet som bara stönar o väser när man förösker ha en fin middag på fin resturang.. menar bara att om dom ändå inte kan uppskatta resturangen varför gå dit.. gå till mc donalds ..
    Det är klart att de kan? Tror du på fullaste allvar att mentalt handikappade är helt utan känslor och inte kan uppskatta fin mat eller fin service? Vilket århundrade är du ifrån?
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    Mira 70 skrev 2009-09-07 10:09:31 följande:
    Nej det gällde inte mitt barn. Det va rent hypotetiskt. Men vet av erfarenhet att det är så i många fall. O hantera utbrotten kan dom i de flesta fall. Men i det läget är det inte alltid det bästa att dra ut personen från stället.
    Nej men någonstans måste man ju ha en gräns. Hur lågt eller hur kraftigt utbrott ska andra gäster behöva acceptera innan det faktiskt inte är ok längre?
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    missLarsson skrev 2009-09-07 10:13:01 följande:
    ja men jag menar dom som sitter fastspända i rull stolen och stirrar i taket medans assisstenterna försöker hälla mat i munnen på dom.. dom bryr sig ju inte... dom låter ju lika illa ensamma på natten.. känns som det e assisstenterna som vill gå på fin resturang på vård tagarens bekostnad..
    Du kan inte på något sätt veta vad den här personen tycker och tänker. Och jo, det finns gravt handikappade som verkligen njuter av restaurangbesöken. Var inte så jäkla fördomsfull.
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    missLarsson skrev 2009-09-07 10:14:06 följande:
    Mira 70 var nånstans är det diskreminerande.. jag tycker som jag tycker.. jaha såna åsikter borde förbjudas.. det låter som mitten av 30-talet när nån fick för sig att ett visst folk borde förbjudas..
    Du menar i motsats till att inskränka dem till att gå på vissa restauranger?
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    Mira 70 skrev 2009-09-07 10:18:21 följande:
    Visst men den gränsen tror jag att assistenter eller anhöriga är kapabla att sätta. Men sen kan det ju ändå hända att den handikappade får utbrott även om den normalt inte brukar det. O att försöka slita med sig en som totalvägrar kan va betydligt värre än att man tar en stund och försöker lugna ner dom.
    och jag upprepar. Någonstans finns det en gräns. Där man helt enkelt får ta att det kan bli värre av att ta dem med därifrån. Om utbrotter fortsätter och fortsätter och fortsätter och bara blir värre, visst kan du väl se att det finns en gräns när man faktiskt inte kan godta det längre?
    I can Cum Lauder
Svar på tråden Ska mentalt handikappade få äta ute?