• Winglur

    Blanda ipren och panodil? Snabba svar tack.

    Min 7 månaders har fått feber.
    Hon fick igår och den stiger sakta. Hon är gnällig och har svårt att sova.
    Hon fick en panodil för ett par timmar sen, och jag undrar om jag kan ge henne ipren också?
    Man kan ju blanda som vuxen, men kan jag göra det på henne oxå? :S

  • Svar på tråden Blanda ipren och panodil? Snabba svar tack.
  • skruttan35

    dom på apoteket får inte rekomendera att blanda!
    men pratar man med läkarna går det bra att varva ipren med alvedon/panodil, vi har fått höra det MASSOR med gånger då sonen har haft 10 öroninflammationer samt legat inne 11dagar pga Kawasakis sjukdom.

  • HäxanSurtant3

    ja man kan varva paracetamol (panodil eller alvedon) med ipren (Acetylsalisylsyra) då de verkar på helt olika sätt. ASA är en COX-hämmare som hämmar syntesen av thromboxan och prostaglandiner medans paracetamol har en annan faktiskt delvis okänd verkningsmekanism.

    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

    Man ska dock inte ge ipren till spädbarn under en viss ålder,tror det är under 6 mån ska inte ska ha det..? Plus barn som har ont i magen ska inte heller ha det.

    Då TS barn bara är 7 månader hade jag rådfrågat en läkare först.

  • blå fisk
    Hon har 39,5 nu. Inte jätte högt kanske, men vad ska jag räkna som högt då?
    Jag är ingen expert, men det är väl ändå ganska hög feber, spciellt om hon verkar påverkad av det. Men jag skulle nog ringa upplysningen och fråga ändå. På något sätt känns det fel att ge råd om läkemedel över nätet till människor med småbarn. Men eftersom den aktiva substansen är olika och har helt olika verkningsmekanismer, så är det inte farligt att blanda dem för kroppen, i alla fall inte för vuxna och äldre barn. T.ex. alvedon och panodil ska man ju aldrig blanda, eftersom det är samma aktiva substans, så blir det ju för hög dos då.
  • Winglur

    Tack för era svar!

    Hon fick panodil kl 17, så hon skulle ha fått en ny igen vid 21...
    Ja det är kanske lite högt, har fått för mig bara att dom brukar kunna få ganska hög feber så jag tänkte att det är vanligt att den ialf ligger över 39... :/

  • Busbellan
    Winglur skrev 2009-09-01 20:02:23 följande:
    Bussbellan: Ok, tack. Om hon får feber kramper, ska jag söka då? Lr är det ingen fara? :STack alla andra oxå för era snabba svar! Ska kolla med sjukvårdsupplysningen för att vara säker...
    Om hon hade haft lätt för att få feberkramper så hade hon nog redan fått det nu
    Det kommer inte av att febern är hög utan av att den stiger fort. Min son har haft feberkramper vid ett flertal tillfällen när han bara haft 38 grader.
    Men OM hon skulle få det nån gång så ska man söka läkare första gången det händer
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Winglur
    Busbellan skrev 2009-09-01 20:17:24 följande:
    Om hon hade haft lätt för att få feberkramper så hade hon nog redan fått det nu Det kommer inte av att febern är hög utan av att den stiger fort. Min son har haft feberkramper vid ett flertal tillfällen när han bara haft 38 grader. Men OM hon skulle få det nån gång så ska man söka läkare första gången det händer
    Ah ok. Tack. :)
  • Anksan

    vill bara säga att ipren inte alls är acetylsalicylsyra. (får inte ges till barn under 18 år med feber)

    ipren är ibuprofen.

    Ja du kan lätt ge ipren nu. (Jobbar själv på apotek med just sådan här rådgivning).

    Följ bara doseringsanvisningen för ipren för sig och panodil för sig så blir det inte tokigt.

    Om du känner dig osäker på att blanda de båda ge bara ipren. Men du kan ge en ipren dos redan nu efter panodilen.

  • HäxanSurtant3

    Ts-39,5 är hög feber men om den går ned till 38,5 på panodil så kan du nöja dig med det. Skulle den dock inte gå ned så kan du ge ipren också. Men ring sjukvårdsupplysningen så du får rätt doseringsintervaller. Det kan också vara bra diskutera andra övriga symtom med en sjuksköterska.

Svar på tråden Blanda ipren och panodil? Snabba svar tack.