• tomcar1

    Hur är cockrar ?

    Hej !
    jag undrar hur cocker spaniel är att ha som sällskapshund ? Är det mycket päls- och öronvård ? Vill veta allt. maken och jag funderar på ny hund och det lutar åt antingen en ny golden eller en cocker spaniel. Ingen av oss har erfarenhet av cocker, men det verkar vara en trevlig ras.

    /tomcar1

  • Svar på tråden Hur är cockrar ?
  • Majja78
    Ethi skrev 2009-09-07 14:55:26 följande:
    Hur mycket upplever ni att de fäller? Lika mycket som en cavalier?
    Vi har haft en cavalier och de fäller väl ungefär lika. Men det gäller ju att borsta båda hundarna så det mesta av håret hamnar i borsten istället för över hela huset.

    Jag var intresserad av att bada, borsta, klippa mina hundar, inte till utställning utan för att de skulle må bra, kunna röra sig bra. Så då var inte hårningen nåt större problem. Men tycker man att minsta lilla hår är jobbigt ska man inte ha en cocker, då det är som någon mer skrev i tråden en busig hund som tycker om att vara överallt, gärna smutsa ner sig, bada, rulla sig i skräp mm . Gärna dra in något de hittat och är mycket nöjda över

    Förresten försök hör dig för med någon mer om vad de tycker om kenneln du var och tittade på. För vissa kennlar, som föder upp utan att blanda sig kanske med andra kennlar kan ju drabbas extra av vissa åkommor på hunden, tex rinnande ögon, öronproblem, dålig höft parti, aggresivitet mm så försök kolla upp varför skk inte rekomenderar dem. De har skyldighet att säga det om det har blivit något fel på hundarna. Men sen om de har nåt personligt med kennelägaren så kanske de avböjer att säga varför de inte tycker om dem. Hör med kennelägaren om du kan få numret till någon annan som har köpt av henne, för att du vill veta vad de tycker om rasen för att du fortfarande känner dig tveksam. Det brukar man få.

    Lycka till!!
  • hundpuss
    tomcar1 skrev 2009-09-07 16:01:32 följande:
    Måste säga, att vi är sugna på den här jycken ändå. Hade vi sett att hundarna verkade fara illa, så hade man verkligen dragit öronen åt sig, men det verkade ändå bra. Vi funderar vidare, men det är svårt ändå när man fåt vetskap om detta. Det kanske är någon väldigt banal sak.
    Se bara till att kolla upp om de är reggade i SKK och hur allt står till.
    Vill ni ställa ut eller liknande kan ni gå på en nit.

    Köp inte valp för att den är söt,
    det är alla valpar.

    Välj en seriös uppfödare,
    om SKK tar avstånd från kenneln finns det säkert en bra anledning.
  • Majja78

    Dem vi köpte hunden av hade oxå ett skabbigt hus, och det förstår jag iof varför det blir, hon hade typ 40 hundar som sprang in och ut hela tiden. Låg överallt mm

    Jag håller med Vision skk brukar ju ha nån anledning till varför de inte gillar kenneln. Så försök höra dig för igen, de har ju eg skyldighet att berätta varför de inte rekomenderar kenneln. Det är ju mycket pengar ni ska ut med, så man vill ju inte få en hund det är något fel på .

  • Kan inte bli bättre än såhär
    tomcar1 skrev 2009-09-07 15:17:12 följande:
    Hej igen !Jo, det gick bra eller inte....vet inte hur jag ska skriva. En av hundarna var jättemysig och vi fastnade för den, men ska fundera. Jag brukar inte känna på mig saker, men jag tyckte själva boningshuset var skabbigt, hundarna verkade må jättebra och var fina. Allt annat såg okej ut tyckte vi.Jag mailade idag till SKK och cockerklubben och fick svar från SKK, att de inte rekommenderar köp från den kenneln. Varför vill de eller kan inte berätta. Så typiskt för den hunden var jättemysig och fin, så jag vet inte hur vi ska göra nu : (
    Kan bara säga tt jag hade ALDRIG köpt av en som skk säger så om. De har brutit mot regler som är satta för att hundarna ska må så bra som möjligt. Det är inte många som är uteslutna ur skk så det finns ingen anledning att gå till en sådan kennel.
  • Ethi

    Tack för svaren om hur mycket de hårar! Jag tror att jag fått en ganska bra bild nu Jag gillar verkligen cockrarnas temperament och grejen är att de jag träffat har jag inte upplevt hårat i princip alls, men ägarna har liksom himlat med ögonen och menat att det gör de visst... Cavalierer har jag levt nära och de hårar ju typ inte heller känns det som, när man tar i dem och har dem i knät. Men det blir ändå lika mycket cavalierhår på golv och mattor och fällar och och och, som efter våra katter som är hårare av stora mått... Jag lockas inte av den biten så värst.

    tomcar1, om hunden verkar bra och ni föll för honom, så förstår jag att ni ändå överväger att köpa honom! Har ni kollat upp föräldrar och övriga släktingar på SKKSs Hunddata? Ser allt bra ut friskhetsmässigt där?

  • tomcar1

    Hej igen !
    Jag ska försöka maila till skk igen, för en second opinion och få tag på någon annan här, sedan har jag mailat cockerklubben men ej fått svar samt att en person här skulle undersöka lite. Vovvarna och den vi har kikat på är registrerad och finns på hunddata.nu, däremot vet jag inte mycket om hälsan. Kan man hitta det på hunddata ?
    Hunden har fått vaccinationer och ska ha nästa spruta i februari igen, hon veterinärbesiktigar hunden innan leverans, plus att vi får alla papper på honom. Jag kan inte hitta några uppenbara fel på hundarna när jag var där, men vi var aldrig inne i huset heller så vem vet ? Tycker detta är jättesvårt, för hunden verakde som sagt så rar. Vis ka försöka få låna honom i helgen över end ag och se hur han är själv. Uppfödaren sa att det går bra, men vi har inte frågat henne om det i helgen ännu för denna information från SKK kom emellan.
    /tomcar1

  • Emeli
    Majja78 skrev 2009-09-07 16:31:12 följande:
    Vi har haft en cavalier och de fäller väl ungefär lika. Men det gäller ju att borsta båda hundarna så det mesta av håret hamnar i borsten istället för över hela huset. Jag var intresserad av att bada, borsta, klippa mina hundar, inte till utställning utan för att de skulle må bra, kunna röra sig bra. Så då var inte hårningen nåt större problem. Men tycker man att minsta lilla hår är jobbigt ska man inte ha en cocker, då det är som någon mer skrev i tråden en busig hund som tycker om att vara överallt, gärna smutsa ner sig, bada, rulla sig i skräp mm . Gärna dra in något de hittat och är mycket nöjda över Förresten försök hör dig för med någon mer om vad de tycker om kenneln du var och tittade på. För vissa kennlar, som föder upp utan att blanda sig kanske med andra kennlar kan ju drabbas extra av vissa åkommor på hunden, tex rinnande ögon, öronproblem, dålig höft parti, aggresivitet mm så försök kolla upp varför skk inte rekomenderar dem. De har skyldighet att säga det om det har blivit något fel på hundarna. Men sen om de har nåt personligt med kennelägaren så kanske de avböjer att säga varför de inte tycker om dem. Hör med kennelägaren om du kan få numret till någon annan som har köpt av henne, för att du vill veta vad de tycker om rasen för att du fortfarande känner dig tveksam. Det brukar man få. Lycka till!!
    Haha, nej, cockern är inte någon hund för den som är städpedant precis. Du får räkna med att den gräver ner ben och grisöron i din säng, rullar sig i koskit, njuter av gyttjebad i vattenfyllda diken, samlar på sig tistlar och klibbiga frön i pälsen osv SAMTIDIGT som den godmodigt viftar på svansen och är världens mest oemotståndliga hund med glada tindrande ögon och tungan hängande som en slips.

    Cockern är inte någon elegant hund som lite avmätt ligger i ett hörn och inte gör något väsen av sig. Cockern tar plats, vill vara med, vill vara nära sin flock. Det innebär att den vill sitta i knät, mysa i soffan, sova i din säng, delta i dina måltider osv. Visst blir det lite skräpigt men inte outhärdligt om du förstår vad jag menar, förutsatt att man ser till att hålla sin hund någorlunda ren och sköta pälsen så att det inte blir en massa tovor. Och att man som sagt inte är någon städpedant.

    Cockern fäller, men jag tycker inte att det är svårt att få upp hundhåren med vanlig dammsugare. Det är mjuka hår som mest lägger sig på golvet, och om man inte är på hugget (typ dammsuger var eller varannan dag) bildas det så klart dammråttor.

    Till ts, jag skulle dra mig för att köpa en hund av en uppfödare som SKK inte kan rekommendera. Uppfödaren måste ha misskött sig på något vis. Om du köper en hund från en uppfödare som inte är helt och hållet seriös riskerar du att få en hund som gör dig besviken. Detta säger jag väl medveten om hur svårt det är att avstå när man har träffat en valp, och cockervalpar är det något alldeles extra med. Lycka till!
  • tomcar1

    Indras dotter, detta är ingen valp längre. han är 7 månader och blir nog inte mycket större än vad han är idag.
    /tomcar1

  • Kan inte bli bättre än såhär
    tomcar1 skrev 2009-09-07 22:05:34 följande:
    Hej igen !Jag ska försöka maila till skk igen, för en second opinion och få tag på någon annan här, sedan har jag mailat cockerklubben men ej fått svar samt att en person här skulle undersöka lite. Vovvarna och den vi har kikat på är registrerad och finns på hunddata.nu, däremot vet jag inte mycket om hälsan. Kan man hitta det på hunddata ?Hunden har fått vaccinationer och ska ha nästa spruta i februari igen, hon veterinärbesiktigar hunden innan leverans, plus att vi får alla papper på honom. Jag kan inte hitta några uppenbara fel på hundarna när jag var där, men vi var aldrig inne i huset heller så vem vet ? Tycker detta är jättesvårt, för hunden verakde som sagt så rar. Vis ka försöka få låna honom i helgen över end ag och se hur han är själv. Uppfödaren sa att det går bra, men vi har inte frågat henne om det i helgen ännu för denna information från SKK kom emellan./tomcar1
    Det som gör att de inte rekommenderar uppfödaren kan tex vara saker som att de bryter mot regler som, har för många hundar, har dem i bur för långa stunder, tar för många kullar på tikarna, tar kullar på för unga hundar osv så det behöver inte vara ett uppenbart fel på valpen bara det att man ej bör uppmuntra en som ej följer skks regler genom att köpa valpar av dem och på så sätt uppmuntra dem att ta fler kullar. HJÄLP jag använde inte pnkt någonstans...
  • Zimlis

    Hmm min cocker har aldrig någonsin grävt en endaste liten pyttegrop - i övrigt stämmer det mesta in på henne


    Livet är en sexuellt överförbar åkomma med garanterad dödlig utgång.
Svar på tråden Hur är cockrar ?