Nu ska vi se om jag kan få ihop mina tankar
1-5avd beror ju hur många % de jobbaroch hur många minisarde har, men runt 3st är rätt standard tror jag.
Med språket tänker jag oxå att de inte bara "jobbar" med språkpåsar eller sånger kl10.30 på onsdagar(exempel), utan aktivt jobbar med språk och kommunikation under hela dagen.
Hur dokumenterar de? Hur visar de dokumentationen?
Är det bara en massa foton eller har de tänkt djupare på vad de gör? Vilken höjd sitter dokumentationen och för vem är den gjord?
Hur tänker du på integritetssänkande dokumentation? (förstod inte riktigt...)
Vi har ca 80% av dokumentationen i barnhöjd, för den är gjord för dem och finns tillgänglig för dem alltid.
ca15% i inlåst skåp då den enbart är för personalen och för att driva arbetet framåt.
och de sista 5% i föräldrahöjd och gjord till föräldrarna.
Vi dokumenterar promenader, aktiviteter och framsteg. Gör böcker om utflykter osv till barnen och fyller på deras egna pärmar (som oxå står så att de själva kan läsa dem)
Angla skrev 2009-09-03 07:57:46 följande:
Precis så va rdet och jag hmmm har svårt för röra Men då skall jag nog ha överseende för på den avd så gillar jag pedagogerna. Milda och inte så tjoiga och på jmf med den andra avdelningen där röran var mindre.Hur många barn/pedagog anser du rimligt på en 1-5 avdelning? Språket, räcker mycket sång och ramsor eller menar du mer aktivt språkarbete?Kan du ge bra och dåliga exempel på dokumentation? Själv är jag allergisk mot integritetssänkande dokumentation som sitter uppe så alla kan se det.