Inlägg från: Who knows |Visa alla inlägg
  • Who knows

    Förskoleval

    (Jag har ju inga barn som du vet, men jobbar på förskola)
    JAg skulle gå på besök på de olika ställena och ser hur det såg ut. En pedantiskt skött avd skulle jag inte välja tex.
    Kolla hur mkt de är ute, brukar de gå på utflykt
    Hur arbetar de med språket,
    Hur mkt personal brukar det vara,
    Hur många stängda dagar,
    Hur dokumenterar de barnens dag,
    Hur ser deras inne miljö ut? erbjuder de olika material till barnen eller finns allt högt upp så att de inte når.
    Utemiljön, vad erbjuds?
    Vad för typ av mat?

    Ja, det var några saker som kom upp så här på morgonen

  • Who knows

    Precis, är avd pedantiskt skött så kunde pedagogerna ha lagt mer tid på barnen
    Sedan ska det ju inte vara skitigt, men en "kreativ röra" skadar inte...


    Angla skrev 2009-09-03 07:48:16 följande:
    Tack, ditt svar väger absolut lika tungt!!! Kul det där med pedantiskt skött. Jag är lite lätt nitisk och pedant ... och var in på en förskola för att få numret till rektorn och min första tanke var hjälp så rörigt men kanske ska jag istället se det som att kreativiteten och glädjen är där?! Att pedagogerna heldre är aktiva än städar? Var det så du tänkte/menade?
  • Who knows

    Tar det sedan när jag kommer hem, påminn mig om jag skulle glömma att svara


    Angla skrev 2009-09-03 07:57:46 följande:
    Precis så va rdet och jag hmmm har svårt för röra Men då skall jag nog ha överseende för på den avd så gillar jag pedagogerna. Milda och inte så tjoiga och på jmf med den andra avdelningen där röran var mindre.Hur många barn/pedagog anser du rimligt på en 1-5 avdelning? Språket, räcker mycket sång och ramsor eller menar du mer aktivt språkarbete?Kan du ge bra och dåliga exempel på dokumentation? Själv är jag allergisk mot integritetssänkande dokumentation som sitter uppe så alla kan se det.
  • Who knows

    Nu ska vi se om jag kan få ihop mina tankar
    1-5avd beror ju hur många % de jobbaroch hur många minisarde har, men runt 3st är rätt standard tror jag.
    Med språket tänker jag oxå att de inte bara "jobbar" med språkpåsar eller sånger kl10.30 på onsdagar(exempel), utan aktivt jobbar med språk och kommunikation under hela dagen.
    Hur dokumenterar de? Hur visar de dokumentationen?
    Är det bara en massa foton eller har de tänkt djupare på vad de gör? Vilken höjd sitter dokumentationen och för vem är den gjord?
    Hur tänker du på integritetssänkande dokumentation? (förstod inte riktigt...)

    Vi har ca 80% av dokumentationen i barnhöjd, för den är gjord för dem och finns tillgänglig för dem alltid.
    ca15% i inlåst skåp då den enbart är för personalen och för att driva arbetet framåt.
    och de sista 5% i föräldrahöjd och gjord till föräldrarna.
    Vi dokumenterar promenader, aktiviteter och framsteg. Gör böcker om utflykter osv till barnen och fyller på deras egna pärmar (som oxå står så att de själva kan läsa dem)


    Angla skrev 2009-09-03 07:57:46 följande:
    Precis så va rdet och jag hmmm har svårt för röra Men då skall jag nog ha överseende för på den avd så gillar jag pedagogerna. Milda och inte så tjoiga och på jmf med den andra avdelningen där röran var mindre.Hur många barn/pedagog anser du rimligt på en 1-5 avdelning? Språket, räcker mycket sång och ramsor eller menar du mer aktivt språkarbete?Kan du ge bra och dåliga exempel på dokumentation? Själv är jag allergisk mot integritetssänkande dokumentation som sitter uppe så alla kan se det.
  • Who knows

    Angla
    Nä, sådan dokumentation gillar inte jag heller. Vad har andra föräldrar med det att göra, kan man tycka. Lite privat liv ska väl även barnen få ha, tycker iaf jag
    Jag tänkte som sagt på positiva saker/aktiviteter osv.

  • Who knows
    Angla skrev 2009-09-04 10:05:45 följande:
    Jo fast ibland kan det ju vara den ena som är mycket engagerad. Nåväl där vi bor är friskolan uppbyggd utifrånm ycket gratisarbete ifrån föräldrar.
    Har en kompis som har haft sitt tvillingpar på ett föräldrakooperativ och de hade 12 obligatoriska heldagar i köket och i barngrupp. Sedan städning av lokal några gånger och av gården 1gång/ termin. Och när det är så så skulle jag dram ig för att välja den typen av förskola av flera anledningar, den ena att hälften av semestern går till att jobba på förskolan och den andra anledningen är att det är lätt hänt att det blir många föräldrar som egentligen inte vill vara där som tar hand om barnen och då blir det ju bara barnpassning och jag skulle vilja att mina barn fick ut mer av dagen än så
  • Who knows

    Ja just det

    Skulle oxå kolla om de jobbade i mindre grupper eller endast i stor grupp.

Svar på tråden Förskoleval