Inlägg från: en glad |Visa alla inlägg
  • en glad

    Förskoleval

    Who knows skrev 2009-09-03 07:45:22 följande:


    (Jag har ju inga barn som du vet, men jobbar på förskola)JAg skulle gå på besök på de olika ställena och ser hur det såg ut. En pedantiskt skött avd skulle jag inte välja tex.Kolla hur mkt de är ute, brukar de gå på utflyktHur arbetar de med språket, Hur mkt personal brukar det vara, Hur många stängda dagar, Hur dokumenterar de barnens dag, Hur ser deras inne miljö ut? erbjuder de olika material till barnen eller finns allt högt upp så att de inte når.Utemiljön, vad erbjuds?Vad för typ av mat?Ja, det var några saker som kom upp så här på morgonen
    Och, när det gäller adopterade barn:
    - har de någon adoptionserfarenhet
    - hur flexibel är inskolningen om det uppstår problem
    - hur stabil är personalgruppen
    - hur tänker de om ålderindelning och byte av avdelningar (och personal)
  • en glad

    Angla skrev : "Språket, räcker mycket sång och ramsor eller menar du mer aktivt språkarbete?"
    - För ett adopterat barn kan det absolut handla om ett väldigt aktivt språkarbete i samråd med hemmet, logoped osv ...

  • en glad
    Vimsa2 skrev 2009-09-03 08:46:52 följande:
    Vi valde montessori förskola. Valet av det var för att dels;- Gillar pedagogiken- Det är en friskola som drivs av föräldrarna. Ingen på kommunen sitter och vänder papper och ska ha betalt för det, utan föräldrar sitter ideellt i styrelsen och skolpengen går oavkortat till barnen.- Skolan är liten, bara en klass i varje årskull- Skolan har många adopterade barn- Barnen börjar på förskolan när de är 3 år och sedan går de i samma skola (byggnad)tills de går i 5:an, då byter de till högstadet som ligger i en annan byggnad. - Mycket engagerad personal, de brinner verkligen för sin pedagogik.Här kan du läsa lite vad montessori pedagogik innebär;www.montessoriforbundet.a.se/Välj flik; pedagogikenDet brukar vara låång kö till montessori förskolor och friskolor så i dagens läge är det bra att man är ute i god tid om man vill välja något annat än kommunalt. Jag har anmält mina barn när de är nyfödda/nyfådda och har haft turen att få den förskolan jag vill . Lycka till i ditt val!
    Min erfarenhet är att personalens allmänna "ledarskap" och engagemang/samspel är mycket viktigare än pedagogiken ... och, faktiskt, att adopterade barn ofta passar i waldorfskolor där man specifikt arbetar med sinnen, rytmer (musik, språk, motorik, dygnsrytm, veckodagar, årstider osv) dvs sådant som adopterade kan ha svårt för ...
  • en glad

    Angla skrev : "Har du tips på hur om det ej är så att logoped behövs utan bara mer allmänt?"
    Det finns ju rätt mycket forskat och skrivet om adopterade barn och deras allför vanliga språkproblem. Jag antar att det också var ett viktigt tema i er föräldrautbildning? En ingång ärannars att läsa Kristina Lagergrens häfte "Om adoptivbarns språkutveckling" som ingår i adoptionsorganisationernas skriftserie.

    www.adoptionscentrum.se/portal/page/portal/Adoptionscentrum/14_Utbildning/2_Litteratur

    "Vad mena rdu med denna mening: hur tänker de om ålderindelning och byte av avdelningar (och personal)"
    - Jag tänker att adopterade barn vanligen har svårt för separationer och att man i förskolan låter barnens byta avdelning vartefter de växer... Hur går det till? stuvar man om och plockar ihop helt nya grupper, låter man barn flytta upp vartefter de fyller ex 3 eller låter man grupper av barn byta avdelning en gång om året. Hur gör personalen? Tar de adjö och börjar om med mindre barn eller följer de sina barn in i den nya gruppen?

Svar på tråden Förskoleval