• Angla

    Förskoleval

    Ja, även om vi inte ska ha förskola ännu på ett tag så blev jag nyfiken. Vilka frågor valde ni att prioitera till personalen innan förskolevalet? Vad tyckte ni var viktigt att få veta? Alltså vilka frågor ställde ni? Vad valde ni att trycka på innför förskolan?

  • Svar på tråden Förskoleval
  • en glad
    Vimsa2 skrev 2009-09-03 08:46:52 följande:
    Vi valde montessori förskola. Valet av det var för att dels;- Gillar pedagogiken- Det är en friskola som drivs av föräldrarna. Ingen på kommunen sitter och vänder papper och ska ha betalt för det, utan föräldrar sitter ideellt i styrelsen och skolpengen går oavkortat till barnen.- Skolan är liten, bara en klass i varje årskull- Skolan har många adopterade barn- Barnen börjar på förskolan när de är 3 år och sedan går de i samma skola (byggnad)tills de går i 5:an, då byter de till högstadet som ligger i en annan byggnad. - Mycket engagerad personal, de brinner verkligen för sin pedagogik.Här kan du läsa lite vad montessori pedagogik innebär;www.montessoriforbundet.a.se/Välj flik; pedagogikenDet brukar vara låång kö till montessori förskolor och friskolor så i dagens läge är det bra att man är ute i god tid om man vill välja något annat än kommunalt. Jag har anmält mina barn när de är nyfödda/nyfådda och har haft turen att få den förskolan jag vill . Lycka till i ditt val!
    Min erfarenhet är att personalens allmänna "ledarskap" och engagemang/samspel är mycket viktigare än pedagogiken ... och, faktiskt, att adopterade barn ofta passar i waldorfskolor där man specifikt arbetar med sinnen, rytmer (musik, språk, motorik, dygnsrytm, veckodagar, årstider osv) dvs sådant som adopterade kan ha svårt för ...
  • chatnoir

    Intressant tråd! Vi har tänkt att sonen ska börja på förskola nästa höst, men det är tydligen så att man bör vara ute i god tid för att kunna få sitt förstahandsval. Jättebra att få tips om vad man bör ha i åtanke vid besöket!

  • en glad

    Angla skrev : "Har du tips på hur om det ej är så att logoped behövs utan bara mer allmänt?"
    Det finns ju rätt mycket forskat och skrivet om adopterade barn och deras allför vanliga språkproblem. Jag antar att det också var ett viktigt tema i er föräldrautbildning? En ingång ärannars att läsa Kristina Lagergrens häfte "Om adoptivbarns språkutveckling" som ingår i adoptionsorganisationernas skriftserie.

    www.adoptionscentrum.se/portal/page/portal/Adoptionscentrum/14_Utbildning/2_Litteratur

    "Vad mena rdu med denna mening: hur tänker de om ålderindelning och byte av avdelningar (och personal)"
    - Jag tänker att adopterade barn vanligen har svårt för separationer och att man i förskolan låter barnens byta avdelning vartefter de växer... Hur går det till? stuvar man om och plockar ihop helt nya grupper, låter man barn flytta upp vartefter de fyller ex 3 eller låter man grupper av barn byta avdelning en gång om året. Hur gör personalen? Tar de adjö och börjar om med mindre barn eller följer de sina barn in i den nya gruppen?

  • Kickans mamma

    Funderar på det där med pedantiskt skött avd mina barns förskola är allt sorterat och super ordning legot sorterat i färg och pennor likaså men det har dom lärt barnen de är verkligen SUPER

  • Vimsa2

    en glad skrev 2009-09-03 17:22:06 följande:


    Min erfarenhet är att personalens allmänna "ledarskap" och engagemang/samspel är mycket viktigare än pedagogiken ... och, faktiskt, att adopterade barn ofta passar i waldorfskolor där man specifikt arbetar med sinnen, rytmer (musik, språk, motorik, dygnsrytm, veckodagar, årstider osv) dvs sådant som adopterade kan ha svårt för ...
    Givetvis betyder engagemang mycket! Vår skolan har ett otroligt engagemang från båda mentorer och föräldrar. Att det är en friskola som ägs av oss föräldrar (vi har en ekonomisk förening) betyder mycket. Min erfarenhet är att just de skolorna där lärarna (mentorerna) har valt en pedagogik som de brinner för typ Montessori el Waldorf etc har de mest engagerade lärarna.
  • Who knows

    Nu ska vi se om jag kan få ihop mina tankar
    1-5avd beror ju hur många % de jobbaroch hur många minisarde har, men runt 3st är rätt standard tror jag.
    Med språket tänker jag oxå att de inte bara "jobbar" med språkpåsar eller sånger kl10.30 på onsdagar(exempel), utan aktivt jobbar med språk och kommunikation under hela dagen.
    Hur dokumenterar de? Hur visar de dokumentationen?
    Är det bara en massa foton eller har de tänkt djupare på vad de gör? Vilken höjd sitter dokumentationen och för vem är den gjord?
    Hur tänker du på integritetssänkande dokumentation? (förstod inte riktigt...)

    Vi har ca 80% av dokumentationen i barnhöjd, för den är gjord för dem och finns tillgänglig för dem alltid.
    ca15% i inlåst skåp då den enbart är för personalen och för att driva arbetet framåt.
    och de sista 5% i föräldrahöjd och gjord till föräldrarna.
    Vi dokumenterar promenader, aktiviteter och framsteg. Gör böcker om utflykter osv till barnen och fyller på deras egna pärmar (som oxå står så att de själva kan läsa dem)


    Angla skrev 2009-09-03 07:57:46 följande:
    Precis så va rdet och jag hmmm har svårt för röra Men då skall jag nog ha överseende för på den avd så gillar jag pedagogerna. Milda och inte så tjoiga och på jmf med den andra avdelningen där röran var mindre.Hur många barn/pedagog anser du rimligt på en 1-5 avdelning? Språket, räcker mycket sång och ramsor eller menar du mer aktivt språkarbete?Kan du ge bra och dåliga exempel på dokumentation? Själv är jag allergisk mot integritetssänkande dokumentation som sitter uppe så alla kan se det.
  • Angla

    Vimsa2: För oss är inte privat förskola så intressant då vi båda arbetar skift och alltså har mycket egentid med Liten dvs svårt att städa, laga mat eller va dde nu kräver. Dessutom är det ju ofta så att föräldrarna skall hoppa in vid sjukdom vilket jag helt emotsätter mig. Mitt barn skall inte tas om han av andra kanskem indre intresserade föräldrar jmf med personal. Men vi köar ändå

    en glad: Jovisst va rdet ett viktigt tema. Och jag har läst den skriften, har den hemma. Jag tänkte mer om det var ngt specifikt du tänkte på.

    Who knows: Jag tänkte rent allmänt att jag är emot att mitt barnsdag dokumenteras i detalj för allmän skådning. Vet ngn sa att de på en tavla skrev upp när barnen hade kissat eller ngt liknande.

    Tack för alla tips

  • MammaHella

    Om jag skulle välja förskola till mitt barn skulle jag fråga om personalen

    Tycker de om att gå till sitt arbete? Tycker de om att arbeta med varandra? Hur länge har de arbetat ihop? Vad har personalen för syn vad gäller konflikter mellan barn? Hur löser de konflikter?

    Har de tillräckliga resurser för den barngrupp de har? Vad har personalen för utbildning? Vilken personalomsättning råder? Hur gör de om personal blir sjuk? Är personalen ofta sjuk?

    När personalen planerar vad händer då ? Hur ofta är de i verkligheten 3 personal på barngruppen? Hur ofta har de möten med chefen, andra avdelningar och hur löser de då det med barnantalet? Tar de hand om de andra avdelningarnas barn när de planerar, hur många barn blir det då? Svarar de i telefon, lagar mellanmål under den tid som de är 3 stycken?

  • Who knows

    Angla
    Nä, sådan dokumentation gillar inte jag heller. Vad har andra föräldrar med det att göra, kan man tycka. Lite privat liv ska väl även barnen få ha, tycker iaf jag
    Jag tänkte som sagt på positiva saker/aktiviteter osv.

  • Vimsa2
    Angla skrev 2009-09-03 21:23:27 följande:
    [citat]
    Vimsa2: För oss är inte privat förskola så intressant då vi båda arbetar skift och alltså har mycket egentid med Liten dvs svårt att städa, laga mat eller va dde nu kräver. Dessutom är det ju ofta så att föräldrarna skall hoppa in vid sjukdom vilket jag helt emotsätter mig. Mitt barn skall inte tas om han av andra kanskem indre intresserade föräldrar jmf med personal. Men vi köar ändå

    Vi jobbar också båda jag och min man + att vi ahr 3 barn. Vi hoppar inte in och städar, lagar mat eller dyligt, det finns det anställda för! Det enda vi gör är att ha 1 städdag utomhus per år, föräldrafester och sedan består styrelsen av föräldrar. Men jag vet att det finns skolor som använder föräldrar som vikarier, men det tycker inte jag heller är rätt. Man vill ju ha utbildad personal till sina barn .

    Fördelen med friskola är att ALLA föräldrarna till barnen har gjort ett aktivt val = mycket engagerade föräldrar. Och då menar jag engagerade i sina barn.
  • Angla

    Jo fast ibland kan det ju vara den ena som är mycket engagerad. Nåväl där vi bor är friskolan uppbyggd utifrånm ycket gratisarbete ifrån föräldrar.

  • Vimsa2

    Vad jobbigt, då förstår jag att du inte vill välja friskola. Den tid man har ledig vill man ju lägga på sin familj.

  • Hedebris

    hur de jobbar, deras syn på barnen, vilken pedagogik de använder, hur synen på mat & vila är (sådant man ofta börjar bråka om SEN) osvosv

  • Who knows
    Angla skrev 2009-09-04 10:05:45 följande:
    Jo fast ibland kan det ju vara den ena som är mycket engagerad. Nåväl där vi bor är friskolan uppbyggd utifrånm ycket gratisarbete ifrån föräldrar.
    Har en kompis som har haft sitt tvillingpar på ett föräldrakooperativ och de hade 12 obligatoriska heldagar i köket och i barngrupp. Sedan städning av lokal några gånger och av gården 1gång/ termin. Och när det är så så skulle jag dram ig för att välja den typen av förskola av flera anledningar, den ena att hälften av semestern går till att jobba på förskolan och den andra anledningen är att det är lätt hänt att det blir många föräldrar som egentligen inte vill vara där som tar hand om barnen och då blir det ju bara barnpassning och jag skulle vilja att mina barn fick ut mer av dagen än så
  • Ethi

    Det kan inte upplevas som hämmande för barnen? När vi var och hälsade på hos en förskola vi funderade på att ställa äldsta sonen i kö till, så lånade sonen en sax och ett papper och klippte lite, medan vi föräldrar pratade med en förskollärare. Så skulle vi gå vidare på rundvandringen och sonen ställer sig upp och är på väg att lämna bordet, varpå förskolläraren med ganska skarp röst säger: "När man är klar med klippningen så lägger man tillbaka saxen där man tog den och städar upp efter sig!" Både jag och sonen såg på henne med stora ögon och sonen löd omedelbart med ett kuvat kroppsspråk. Jag måste säga att jag fick en dålig känsla i magen... Vi var på _besök_ där. Nog för att även jag tycker att det tillhör god ton att plocka undan efter sig när man är borta, men det är ju inte samma sak som att jag förväntar mig att bli tillrättavisad om jag _inte_ gör det. Eller att bli barn ska bli det. Så då undrade jag ju, hur ser det ut under dagarna med bara barnen som går där och inga föräldrar? Hur mycket för de stöka och kladda till tro? För det var väldigt plockat och fint där... Med lego och pennor sorterat efter färg osv. Vilket kändes befriande och som bäddat för kreativitet OM barnen får fritt tillträde till det och OM de får ta ut svängarna i sitt skapande. Men det kanske de inte får? *funderar*

    Kickans mamma skrev 2009-09-03 19:58:32 följande:


    Funderar på det där med pedantiskt skött avd mina barns förskola är allt sorterat och super ordning legot sorterat i färg och pennor likaså men det har dom lärt barnen de är verkligen SUPER
  • Hej och Hopp

    Jag är ju förskollärare själv och oj vad det kommer att bli svårt att välja förskola (och svårt för de stackars pedagogerna som får mig till sig )

    Men jag skulle försöka få en bild av relationerna mellan barn och pedagoger. Ser de barnen som individer - tycker de att relationer är viktiga, får det vara olika, finns det utrymme för egenheter osv osv.

    Frågan om hur man ser på konflikter tycker jag är jättebra för där kan man få reda på mycket av barnsynen. Jag vill ha en förskola som ser på barnen med kärleksfulla ögon, som ser att deras intentioner även när det blir tokigt ibland, som absolut inte bestraffar utan stöttar, hjälper och visar på konsekvenser när det blir konflikter. Som inte ser barngruppen som ett arbetsmaterial - en grupp bara, utan både kan se gruppen som en tillgång men även de enskilda individerna i gruppen.

    Jag tror också att personalens engagemang är något bland de viktigaste men vet att det finns en massa engagerad personal på de kommunala förskolorna som bedriver en jättebra verksamhet utifrån vår läroplan.

    Jag skulle också titta på personalomsättningen - inte bra med för stor omsättning men inte heller alltid bra om det står still - lagom är bäst.

    Jag skulle läsa dokument - åtagande, likabehandlingsplaner o dyl för att se vad de strävar efter - hur vill de att det ska vara.

    Men som sagt - relationen mellan barn och pedagoger är nog prio ett för mig och jag skulle kolla på samspelet när jag var där

    Sedan skulle jag ju gärna vilja att de arbetade medvetet kring genusfrågor, att det var en barngrupp som speglade den mångfald som samhället består av, att deras syn på lärande bygger på att hitta barnen där de är och utmana och stötta deras eget lärande osv osv - men utan engagerade pedagoger - ingen bra förskola!

  • Who knows

    Ja just det

    Skulle oxå kolla om de jobbade i mindre grupper eller endast i stor grupp.

  • Emeli

    Hej och Hopp skrev 2009-09-04 16:16:14 följande:


    Jag är ju förskollärare själv och oj vad det kommer att bli svårt att välja förskola (och svårt för de stackars pedagogerna som får mig till sig )Men jag skulle försöka få en bild av relationerna mellan barn och pedagoger. Ser de barnen som individer - tycker de att relationer är viktiga, får det vara olika, finns det utrymme för egenheter osv osv. Frågan om hur man ser på konflikter tycker jag är jättebra för där kan man få reda på mycket av barnsynen. Jag vill ha en förskola som ser på barnen med kärleksfulla ögon, som ser att deras intentioner även när det blir tokigt ibland, som absolut inte bestraffar utan stöttar, hjälper och visar på konsekvenser när det blir konflikter. Som inte ser barngruppen som ett arbetsmaterial - en grupp bara, utan både kan se gruppen som en tillgång men även de enskilda individerna i gruppen.Jag tror också att personalens engagemang är något bland de viktigaste men vet att det finns en massa engagerad personal på de kommunala förskolorna som bedriver en jättebra verksamhet utifrån vår läroplan. Jag skulle också titta på personalomsättningen - inte bra med för stor omsättning men inte heller alltid bra om det står still - lagom är bäst. Jag skulle läsa dokument - åtagande, likabehandlingsplaner o dyl för att se vad de strävar efter - hur vill de att det ska vara.Men som sagt - relationen mellan barn och pedagoger är nog prio ett för mig och jag skulle kolla på samspelet när jag var där Sedan skulle jag ju gärna vilja att de arbetade medvetet kring genusfrågor, att det var en barngrupp som speglade den mångfald som samhället består av, att deras syn på lärande bygger på att hitta barnen där de är och utmana och stötta deras eget lärande osv osv - men utan engagerade pedagoger - ingen bra förskola!
    Bra inlägg. Ta också reda på vilken erfarenhet och kunskap de har beträffande adopterade barn och de speciella behov dessa kan ha.
Svar på tråden Förskoleval